Jag ber om ursäkt om du känt det som att jag tryckt ner dig, för det har inte varit min mening. Jag skriver bara vad jag tycker, och är åsikten i fråga inte särskilt "bekväm" så är det lätt hänt att folk tar åt sig på fel sätt.
Men jo, jag menar faktiskt att det är ditt fel, eller hur man ska uttrycka det. Det är din kunskap och din mentala styrka som brister, för annars gör inte en häst så här. Detta eftersom longering är en naturlig företeelse för hästar, de longerar ibland varandra i ranguppgörande/lekande syfte (en häst driver runt en annan, lattjar i olika gångarter, tempon, ber den andra hästen vända osv). Den hästen som har starkast mentalitet, bäst kroppsspråk och som helt enkelt är smartast är den som bestämmer var den andra hästen ska springa. Skulle den ranglägre hästen försöka en sån sak på en ranghög skulle den antagligen få en isande blick som säger "Försök inte ens"... Om då den ranglåge pressar på ändå, då smäller det.
I det här fallet berättar hästen att du, av någon anledning, är lägre i rang och inte har rätt att be henne arbeta runt dig på det sättet.
Många hästar lär sig från unghästben att man ska gå i en cirkel runt människan, någon leder den runt spåret och man har en pisk bakom sig som är redo att användas (grovt förenklat). Inget kroppsspråk avänds, och det brukar i regel resultera i ett av två scenarion:
1. Hästen tillåter sig longeras, eftersom den i brist på kroppsspråk från människan inte uppfattar denna som ett "hot", och longeringen blir bara en enkel tråkig motionsform.
2. Hästen tycker "Vad i hela fridens namn!?" och protesterar, för varför ska den lyssna på en människa som varken har pondusen eller kroppsspråket för att stå där inne i mitten och domdera?
Min häst gjorde exakt som din grannes häst när jag köpte honom; han var helt jäkla galen om man bad honom att gå i cirkel runt en, scenario 2, alltså. Det jag då fick göra var följande...
1. Lära mig att använda mitt kroppsspråk. Lära mig drivande och förhållande energi, lära mig vara passiv när hästen gör rätt osv. Detta genom all hantering med hästen, från minsta borstning till promenader osv.
2. Sen, när det var dags för longering, började jag bokstavligt talat steg för steg bygga upp min pondus och mitt kroppsspråk i det området. Började med att hästen skulle gå ett kvarts varv runt mig, sen ett halvt, sen ett varv, sen ett varv och byta varv osv. Två minuter - max - varje/varannan dag, och efter några veckor kunde jag longera honom i alla gångerarter, över hinder och allt vad jag nu ville.
På min hemsida finns en massa dravvel om hästars beteende, om ledarskap och gud vet allt, men framför allt finns där Seven Games, där lek fem är Lateral Longering, enkelt översatt: naturlig longering. Pejla av de fyra första lekarna, ska inte vara några problem om hästen är så underbar som du säger (förutom longeringen), och börja sen jobba som jag beskrev ovan. Ett steg i taget.
Jag var totalt oerfaren när jag började med det där, när jag hade köpt min häst, och han var totalt ohanterbar i alla andra situationer också, men när jag fick grepp om honom så tog det inte många veckor innan jag - som sagt - kunde longera honom hur jag ville, lös eller i lina.
Ge det en chans. Och än en gång; förlåt om du uppfattat mig som otrevlig.