Anfallande häst på ingång .. se upp .

Rider man mer än 15 minuter i sträck på volt, då har man en del att lära om ridning.

Jag gav tips på hur du skulle få bort attackerna; lär dig longera ordentligt - med kroppsspråk - och nå en position att vara värdig att få longera genom att arbeta konsekvent och schysst med hästen. Simple as that. Har träffat på hästar som den du jobbar med, och det är i regel hästar med jäkligt mycket innanför pannbenet och med makalös pli på sina människor.

Så lär dig vara en individ värdig respekt och attackerna kommer att försvinna, det lovar jag dig. Respekt får man via kunskap, medvetenhet och konsekvens. Simple as that.

jag vet att det inte är omöjligt att lära henne att sluta med dom dumheterna

Det är du som behöver lära dig, inte hon. Dumheter - vadå för dumheter? Är det dumheter att säga ifrån när någon man inte anser sig behöva lyssna på ställer sig och domderar med en?

Pröva att använda hjälptyglar, tex en "gummisnodd" (halsförlängare) eller chambon.Det ger henne inte lika mkt frihet. När hon sedan anfaller, var beredd att gapa till ordentligt argt på henne!!!

Mmm... Knyta ihop henne och skrika åt henne - gör henne säkert mer positivt inställd till longering :crazy:

Du skrev ju att det var grannens häst. Varför ska du jobba med henne då? Gör hästen likadant mot grannen? Annars håller jag med Tassetass. Var försiktig så du inte blir skadad.

Om hon bråkar mest i början, så kan jag inte låta bli att tänka att hon kanske är stel och inte uppvärmd. Gå en promenad i rask takt på ca 15 min innan du longerar, så att hon får värma upp.

Är hon stel och otränad så är det ju helt klart jobbibgt att gå inspänd på en liten volt, och det kanske är därför hon bråkar.
Värt att testa??? ;)

Jag var medryttare på en väldigt skarp häst förut, som skulle longeras 10 min innan uppsittning. När man manade på honom gjorde han precis så, strök öronen bakåt och sprang emot en. Jag löste det genom att rappa till honom ordentligt när han kom farandes. Efter det betedde han sig som folk. (bör tilläggas att det var en vuxen och erfaren häst som mycket väl visste vad han skulle göra, men som testade väldigt mycket).

Jag vet inte anledningen till din hästs reaktion, men den är inte helt ovanlig. Kan det vara så att hästen har blivit longerad tidigare, på ett sätt som har lett till att hästen uppfattar longering som något mycket negativt, tråkigt och eventuellt smärtsamt?
Är det i så fall värt att traggla med detta?
Det finns fler sätt att bygga upp hästens muskler på. Trots att det är bekvämare för "ryttaren" att longera, vilket en del gör alldeles för mycket och ofta när de inte orkar rida - vilket i så fall både sliter på och tråkar ut hästarna. Longering är ok, men det ska ske med måtta och med tanke på hästens bästa.

/V

Hästen kanske inte har tillräckligt bra balans för att klara hålla sig på spåret med en lina fastsatt i huvudet?

Skrika & slå hjälper inte, jag kan sätta fast dig i en lina och tvinga dig springa på en liten volt med hjälp av ett spö & gormande & se hur kul du tycker det känns, utan att berätta först för dig hur du skall göra. Förhoppningsvis har du även ont i ett ben. :devil:

Lyssna på Tassetass hon har bra förslag!

Okej! det första jag ska göra är att lära om ig allt jag vet och redan akn, enligt Tassetass, för enligt henne är det mitt fel och sedan ska Spirit sätta lina på mig och sedan tvinga runt mig med spö och skrika på mig, och så ska hon se hur kul jag tycket att det är utan att berätta hur jag skall göra, och förhoppningsvis har jag ont i ett ben också!

Vad är det här? Varför sån ton? .
Jag tycker det här börjar bli för mycket, vet ni inte varför man skriver en tråd här på bukefalos ?
Man skriver och frågar, för att man vill veta, och förhoppningsvis så finns det kanske människor som har erfarenhet av det som kan berätta, och då tycker jag att mn kan vara trevlig och klart att man tar emot tips, MEN, sluta med en jävla massa påhopp. detta gäller inte bara den här tråden utan jag tycker att det har blivit för mycket såkallade "påhopp" när man skriver och frågar, kanske inte har lika mycket kunskap och själv klart vill man ju hästens bästa och tar era rådoch gör allt får pållen., men sluta vara så otrevliga det gör inte saken bättre.
Be nice !

/ Jag

Om min häst inte varit så snäll så hade han troligen också attackerat vid longering när jag provade första gången. Han tyckte det var fruktansvärt obehagligt och var väldigt rädd. Antagligen dåliga erfarenheter av det innan. Nu har vi tränat och ändrat longeringen till något bra. Använder det dock endast som "positions lek" då jag anser att tömkörning ger mycket mer, vilket jag skulle föreslå att du också gör.

Man ska kanske ha i bakhuvudet att när du longerar så vallar du hästen och visar på så sätt din dominans. Hade det varit i en flock, och en ranglåg häst försökt med detta på en ranghög så hade den antagligen blivit satt på plats. Man ska veta vad man gör innan man leker med rangen på ett så dominant sätt.

Det jag gjorde med min häst var att föst leda honom i linan i skritt. Sedan stannade jag och lät honom gå ett par steg "runt" mig. Han var hela tiden nära mig, jag kunde nå hans huvud med handen. Detta kopplade han inte som longering utan som att jag "ledde" honom. Utifrån det utvecklade jag sedan större spår, längre lina, längre tid och till slut kunde han skritta runt mig. Sedan gjorde jag på samma sät i traven, men då fick jag ha lite längre lina från början för att han skulle få plats. Idag använder jag det som sagt endast som "positionslek" och då har jag honom lös, men han känner inte längre obehag utan ser det som vilken lek som helst.

Ja, det låter väldigt bra tycker jag. ledde du honom på volt eller hade du honom bara i lina och gick? tänkte på första gångerna..
Kan ju alltid prova, kan det vara så att hon bara tycker att det är obehagligt och läskigt ?
Och i så fall, göra longering till nåt positivt, genom din metod ! det skadar ju inte att prova !
:)

min häst är likadan. Men anfaller gör han inte direkt så som du beskriver. Han står i mitten och tjurar och om man smackar på så kan han hota med bakbenet. Hmm..
Förut har han inte varit sån utan bara varit extremt slö vid longering. Han verkar inte tycka det är nåt kul alls med det, så vi longerar honom helt enkelt inte mer.

Det jag gjorde var att leda som om jag höll i ett grimskaft. Gick rakt fram och sen stannade jag och lät honom fortsätta några steg böjd runt mig. Endast två-tre steg. Då berömde jag och han fick en bit morot eller liknande. Så gick vi rakt fram igen och upprepade det hela.

Tror absolut att det kan vara så att hon tycker det är obehagligt. Sen spelar det också säkert in att du tar en så dominant position. Tycker inte att du ska bestraffa henne(alla som känner tintilar suckar högt :D). Det gör ju bara att situationen förknippas med ännu mer obehag. När man håller på med hästar gäller det att få dem att tycka om det man vill att de ska göra. Få den att tycka att det är roligt samtidigt som den är trygg. Man ska hela tiden jobba på att få hästen att växa mentalt, för då kommer den att ty sig till dig. Ta det lugnt och nästan lura hästen lite - som man gör i det här fallet. Man tar något roligt/enkelt och utvecklar det till det som hästen tycker är obehagligt. Hästen kopplar då allt man gör till det roliga/enkla som ni började med och innan den kommer på själv vad den gör så har den utfört det jobbiga/obehagliga sakerna hur lätt som helst och lärt sig att det varken var läskigt eller svårt. Då har man ändrat hästens sätt att se på övningen och hästen växer dessutom mentalt då den övervinner sin räddla/svaghet. det gör väldigt mycket för hästen, även om vi kanske inte tänker på det.

Jag ber om ursäkt om du känt det som att jag tryckt ner dig, för det har inte varit min mening. Jag skriver bara vad jag tycker, och är åsikten i fråga inte särskilt "bekväm" så är det lätt hänt att folk tar åt sig på fel sätt.

Men jo, jag menar faktiskt att det är ditt fel, eller hur man ska uttrycka det. Det är din kunskap och din mentala styrka som brister, för annars gör inte en häst så här. Detta eftersom longering är en naturlig företeelse för hästar, de longerar ibland varandra i ranguppgörande/lekande syfte (en häst driver runt en annan, lattjar i olika gångarter, tempon, ber den andra hästen vända osv). Den hästen som har starkast mentalitet, bäst kroppsspråk och som helt enkelt är smartast är den som bestämmer var den andra hästen ska springa. Skulle den ranglägre hästen försöka en sån sak på en ranghög skulle den antagligen få en isande blick som säger "Försök inte ens"... Om då den ranglåge pressar på ändå, då smäller det.

I det här fallet berättar hästen att du, av någon anledning, är lägre i rang och inte har rätt att be henne arbeta runt dig på det sättet.

Många hästar lär sig från unghästben att man ska gå i en cirkel runt människan, någon leder den runt spåret och man har en pisk bakom sig som är redo att användas (grovt förenklat). Inget kroppsspråk avänds, och det brukar i regel resultera i ett av två scenarion:

1. Hästen tillåter sig longeras, eftersom den i brist på kroppsspråk från människan inte uppfattar denna som ett "hot", och longeringen blir bara en enkel tråkig motionsform.

2. Hästen tycker "Vad i hela fridens namn!?" och protesterar, för varför ska den lyssna på en människa som varken har pondusen eller kroppsspråket för att stå där inne i mitten och domdera?

Min häst gjorde exakt som din grannes häst när jag köpte honom; han var helt jäkla galen om man bad honom att gå i cirkel runt en, scenario 2, alltså. Det jag då fick göra var följande...

1. Lära mig att använda mitt kroppsspråk. Lära mig drivande och förhållande energi, lära mig vara passiv när hästen gör rätt osv. Detta genom all hantering med hästen, från minsta borstning till promenader osv.

2. Sen, när det var dags för longering, började jag bokstavligt talat steg för steg bygga upp min pondus och mitt kroppsspråk i det området. Började med att hästen skulle gå ett kvarts varv runt mig, sen ett halvt, sen ett varv, sen ett varv och byta varv osv. Två minuter - max - varje/varannan dag, och efter några veckor kunde jag longera honom i alla gångerarter, över hinder och allt vad jag nu ville.

På min hemsida finns en massa dravvel om hästars beteende, om ledarskap och gud vet allt, men framför allt finns där Seven Games, där lek fem är Lateral Longering, enkelt översatt: naturlig longering. Pejla av de fyra första lekarna, ska inte vara några problem om hästen är så underbar som du säger (förutom longeringen), och börja sen jobba som jag beskrev ovan. Ett steg i taget.

Jag var totalt oerfaren när jag började med det där, när jag hade köpt min häst, och han var totalt ohanterbar i alla andra situationer också, men när jag fick grepp om honom så tog det inte många veckor innan jag - som sagt - kunde longera honom hur jag ville, lös eller i lina.

Ge det en chans. Och än en gång; förlåt om du uppfattat mig som otrevlig.

Tycker det är jättebra de Tassetass skriver.
Där kunskapen tar slut tar våldet vid. Det är samma med hästar. När dem inte vet hur dem ska visa vad dem tycker.. då attackerar dem helt enkelt. Därför tycker jag inte att du ska klassa hästens beteende som dumheter, Daffne. Som alla andra skrivit (hehe.. :D) så tror jag hästen skulle tycka om lite varierande arbete. Att trava runt runt på volten sliter ju också på benen.. och - som någon annan sa - så om hon har stått nu och inte arbetat är det väl inte direkt skönt för hästen att börja med att trava runt på en volt.

För att svara på skillnaden mellan longering och tömkörning, tömkörning för mig är säkrare, du kan styra bort hästen ifrån dig eller ta in den på liten cirkel om den försöker springa ifrån dig. Rent konditions mässigt och muskelbyggnad slår tömkörning longering med hästlängder ( haha) Som andra har skrivit, du kan använda dig av tömkörning precis som när du rider men utan att belasta hästens rygg. Tömköra i skogen, klättra, dressyr, cavaletti bommar och är man skicklig och bra kondis kan man till och med sätta upp små kryss om man har lådor eller liknande att använda som hinderstöd. Du kan även annvända tömkörninen på samma sätt som du använder inspänningslinor genom att spänna tömmarna på olika sätt. Men börja från början om du inte har tömkört förut. Hoppas att du fick lite ny information! )

Jag har inte skrivit att jag har börjat tarva henne och dessutom så gör vi andar saker som att promear, springa, klättra i skogen osv. eller har jag det ? :confused:. om du läser alla mina inlägg jag skrivit i denna tråd så står det att jag börjat i skritt, enbart .javisst det tassetass har skrivit är kanon.

Javisst, alla får ju ha åsikter och jag godtar självklart din ursäkt. Jag menar dina åsikter och det du har skrivit är ju faktiskt bra, det är nog jag som bara blir lite, ja, att jag vill försvara mig för självklart så vill jag ju inte att det är jag som så att säga "brister" i kunnandet! eller hur jag ska uttrycka mig. men jag tror faktiskt att du har rätt, så jag tänkte att jag skulle läsa på din hemsida. Jag menar jag skrev ju trots allt tråden för att jag ville ha tips och det har jag fått ju.. Vart hittar jag din hemsida ?
Jag vill bara tillägga att jag har absolut inte tagit till våld eller stått och gormat och svurit åt henne. Adrig, skulle aldrig göra det!

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 463
Senast: Badtz Maru
·
Fordon Har en gammal, lite körd, 8 hk Yamaha i mycket bra skick. Köpte den ifjol och hade den hos en granne på service innan jag tod den ibruk...
Svar
2
· Visningar
256
Senast: tott
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 695
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV