Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak som jag inte riktigt kan släppa är också antalet hästar på en anläggning. Nu minns jag inte exakt hur många han hade, men visst var det i alla fall ett par hundra? Liksom... Det känns som att det är svårt att hålla någon slags värdigt djurliv med de volymerna om det inte är otroligt många anställda och jag vet inte hur många hektar mark! Har nästan börjat leka med tanken på någon slags maxgräns på hästar per hektar land, per anställd, per område... Har inte riktigt tänkt klart kring det hela, men en intressant tanke.

En sak som jag inte riktigt kan släppa är också antalet hästar på en anläggning. Nu minns jag inte exakt hur många han hade, men visst var det i alla fall ett par hundra? Liksom... Det känns som att det är svårt att hålla någon slags värdigt djurliv med de volymerna om det inte är otroligt många anställda och jag vet inte hur många hektar mark! Har nästan börjat leka med tanken på någon slags maxgräns på hästar per hektar land, per anställd, per område... Har inte riktigt tänkt klart kring det hela, men en intressant tanke.
Lag om utevistelse på yta stor nog att röra sig fritt i samtliga gångarter minst 8 h/dygn vore en start.

Lag om utevistelse på yta stor nog att röra sig fritt i samtliga gångarter minst 8 h/dygn vore en start.
Det hade varit fantastiskt! Svårt dock om exempelvis ridskolan jag jobbade på hade fått ihop 8 timmar, men intressant tanke! De gick dock ute varje dag i två flockar om 20-talet hästar, ca 7-11:30 för att komma in och äta lunch.

Nu är det ju DK men ja, jag förstår inte varför det bara inte sätts en gräns på hagyta man måste ha per häst på en anläggning. Precis som boxyta som det ju redan finns ett system för.

Det hade varit fantastiskt! Svårt dock om exempelvis ridskolan jag jobbade på hade fått ihop 8 timmar, men intressant tanke! De gick dock ute varje dag i två flockar om 20-talet hästar, ca 7-11:30 för att komma in och äta lunch.

Jag jobbar med lantbruksdjur och har gjort i många år nu. Om hästnäringen hade en tiondel av de djurvälfärdsregler vi har för mjölkkor, så hade det gjort stor skillnad. Det är svindyrt att bygga om från båslagård till lösdrift. Det är svindyrt att se till att markerna fungerar för att låta stora grupper kor gå in och ut som de vill under sommarhalvåret. Det är svindyrt att köpa all utrustning som behövs för att korna ska ha det bra på lösdriften inne. Många mjölkbönder lägger ner för att de inte kan ta investeringskonstnaderna. Matproduktionen i landet sjunker, pga djurskyddsregler. Ändå är det helt självklart att har man inte råd och möjlighet att ge korna en bra vardag, så får man låta bli att ha kor.

Hästar däremot, som faktiskt bara är för folks nöje, de ska banne mig inte backas upp av starka djurskyddsregler med krav om naturligt beteende, rörelse, socialt samspel, väl tilgodosett födosök, ättider, minimera obehag osv osv osv

Nä, hästar ska hållas i box i stan för -annars kan ju inte stadsfolk rida-.

Perspektiv, för i he-ete!

En ridskola kan ju lösa det genom att ha hästarna ute på nätterna och ta in dem innan lektionerna börjar. Förutsatt att det finns hagar som räcker då, och väderskydd.

Nu är det ju DK men ja, jag förstår inte varför det bara inte sätts en gräns på hagyta man måste ha per häst på en anläggning. Precis som boxyta som det ju redan finns ett system för.
Mjölkkor måste gå ut minst 8 timmar om dagen, hela sommaren. Kor vill helst ligga stilla i skuggan och idissla.

Hästar vill röra sig massor, massor och åter massor. Men häst är det okej att ha i box året om!

En ridskola kan ju lösa det genom att ha hästarna ute på nätterna och ta in dem innan lektionerna börjar. Förutsatt att det finns hagar som räcker då, och väderskydd.
Haha, fråga mig inte varför jag inte tänkte att nätter är en grej :P Men ja, osäker på om hagarna klarat det men mark fanns i alla fall så då kanske det gått att lösa på något sätt.

Mjölkkor måste gå ut minst 8 timmar om dagen, hela sommaren. Kor vill helst ligga stilla i skuggan och idissla.

Hästar vill röra sig massor, massor och åter massor. Men häst är det okej att ha i box året om!

Jag tycker ju box annat än sjukbox o dyl borde förbjudas rakt av 😅 Men tänkte ur perspektivet att krävs en viss hagyta/häst så minskas också möjligheten för den industrialiseringen som tog upp. För den reagerar jag på i precis alla reportage och från anläggningar. Jag skiter väl i era jäkla boxfronter, var är hagarna och lösningarna för fodring och vatten dygnet runt? Osv.

Det optimala för ridskolor är ju helt klart lösdrift och att alla hästar tas in när personalen kommer/lagom tid innan för individuellt foder, vila och genomgång. Sedan när personalen ska sluta släpps flocken/flockarna ur igen. Glad min gamla ridskola infört det systemet sedan några år tillbaka.

800. Jag förstår inte hur man kan ha så många hästar på en anläggning utan att ha frimärkshagar och mycket begränsad utetid. Det kan inte vara möjligt att kunna erbjuda varje häst tillräcklig utevistelse när man har 800 st på en anläggning!!

Hur kan det vara tillåtet?

Jag tycker ju box annat än sjukbox o dyl borde förbjudas rakt av 😅 Men tänkte ur perspektivet att krävs en viss hagyta/häst så minskas också möjligheten för den industrialiseringen som tog upp. För den reagerar jag på i precis alla reportage och från anläggningar. Jag skiter väl i era jäkla boxfronter, var är hagarna och lösningarna för fodring och vatten dygnet runt? Osv.
Men de har ju fina smidda krumelurer och tegelväggar på boxarna mitt i stockholm, det är ju -fint- (och tungjobbat, och helt kocko sett till vad hästar mår bra av...)

Min gamla ridskola har nyss lyckats bygga bort de sista spiltorna. Skönt! Men en sak var bra med dem. Häst som står på spilla måste enligt lag ha minst 8 timmars utevistelse per dag.

Jag har varit assistent åt veterinärer både på svårklass dressyr och hoppning när det ingått vetcheck.

Alla veterinärer gör inte check i munnen. En hopphäst hade en sådan fulmun att mungipeskadorna syntes utanpå på ena sidan, jag sa till vet o hon kollade och ville släppa hästen i en klass för att se hur det blev efter ritten:rage: , jag sa till att det var otillåtet enlig TR och att hon inte fick låta hästen ridas med bett alls.:devil:
Så ibland så...men jag sällar mig till gruppen som inte alltid är säker på att säga till.

Dit jag vill komma är att det inte alltid kontrolleras , men dressyrmunnarna stämmer vilket jag skrev tidigt i tråden. De har säkert lika ont som AH hästar. En del munnar opereras på klinik-det talas det rätt tyst om, det blir så mkt vävnadsdöd i mungipan så det inte kan läka, vävnadsdöd= mindre med blodkärl, dött område med kraftig ärrvävnad som liksom drar ihop mungipan och då tål det inte bettbelastning alls för elasticiteten är kraftigt försämrad.
Vilka kliniker opererar läpparna på häst? Zacke har en tumör i läppen på ovansidan, så än stör inte bettet. Men den växer. Han är kollad av minst fem veterinärer i munnen och ALLA säger att området inte går att operera i och om det skulle göras kommer han aldrig mer kunna gå med bett.

Jag jobbar med lantbruksdjur och har gjort i många år nu. Om hästnäringen hade en tiondel av de djurvälfärdsregler vi har för mjölkkor, så hade det gjort stor skillnad.

Men ändå, ge dig - du är helt förblindad av ditt eget jobb, precis som AH, och det är inte första gången i tråden du hyllar o romantiserar hållandet av mjölkkor. Jag ska inte ta tråden för att diskutera det men måste ändå bryta av och inflika så att någon iaf reagerar vilket bedöms med rätta som positivt i tråden, : NEJ mjölkkor får inte leva naturligt efter sina behov då deras KALVAR tas ifrån dem. Och många av gårdarna är stora och har många kor som en INDUSTRI.

Dessutom om man ser till deras avkommor som tas bort från dem så får alla för lite mat mot vad de ätit hos kossan, växer dåligt, höga dödstal och sjukdomar/ behandlingsprocent är högt och kalven blir fråntagen sin MAMMA. Fy faan säger jag tänk om allt det gjordes på hästar.

Vilka kliniker opererar läpparna på häst? Zacke har en tumör i läppen på ovansidan, så än stör inte bettet. Men den växer. Han är kollad av minst fem veterinärer i munnen och ALLA säger att området inte går att operera i och om det skulle göras kommer han aldrig mer kunna gå med bett.
Jag talar om operationer som skär rent vävnadsdöd och ärr i mungipan, vet inget alls om tumör i läppen, har docj själv operarat en sorts tumör i ansiktet nära ögat på en häst ( ja inte jah alltså;) , de tog bort hela och hästen va kvar 3 dar tror jag och tumören varnästan lika stor vid hemgång, det exploderade- så även om jag inget direkt vet så finns risk att en tumör man rotar i blir jättesnabbväxande sen.

Känner verkligen att det är ett problem när det letas stora fel på rätt bra ekipage. Jag tänker att vi måste skilja på ridning där saker kan/bör/ska bli bättre, (dvs mer eftergift, ärligare böjning genom kroppen, mindre tryck i serien för lättare framdel, takten i passagen behöver bli bättre) och på ridning som är misshandel ex vad som visades i Operation X. Ingen rider nånsin perfekt, varken du, jag eller proffsen och det MÅSTE få vara/bli fel utan att en blir hängd.

Sen finns det ingen forskning vad jag vet på "fokus face"? Ryttarna ber hästarna att ta i sitt yttersta, de måste fokusera, balansera och koncentrera sig. Det ser annorlunda ut för alla individer. Just att greja med munnen gör många hästar även bettlöst. Att lägga öronen lite bakåt gör vissa hästar MER utan utrustning än med. Så gjorde min Burb vilket jag tolkade som att hon var tvungen att tänka efter mer vad jag ville (kan naturligtvis vara feltolkat av mig)

Visa bifogad fil 133474
Jo hästar i frihetsdressyr på Youtube ser ju ibland extremt förbannade ut. Ibland verkar de även vara förbannade. Som hos kvinnan som får en spark i en film (den är väl ganska känd) Men håller med om att din här skulle kunna focusface. Vore jätteintressant forskning. Jag är på riktigt nyfiken på hur det är med frihetsdressyr och vad som är focusface och vad som verkligen är -peta på mig igen och du är dödens lammunge face. (Även riktigt stora ensembler med frihetsdressyr hästar ser ibland rent omotiverat sura ut.)

På ett sätt tänker jag att mycket lätta hjälper helt utan tyglar osv nog kanske inte är för alla hästar. Men absolut för många. Själv har jag alltid avskytt extremt lätta hjälper när det gäller att tant Agda och faster Fia förväntade sig att jag med ett strålande leende skulle springa och diska om de liksom tittade i en viss riktning och rynkade lätt på näsan (när jag var 12). Föredrog definitivt Faster Mias lugna och tydliga -nu är det barnens tur att diska. Inte lika mycket jobb att försöka tolka signaler och vara väldigt väldigt lydig och uppmärksam mot fastern hela tiden utan man kunde vara avslappnad tills någon sa till utan att riskera att någon blev besviken eller skällde.

Ett avsteg såklart, men jag vet inte om jag är helt hundra på om det måste finnas ett rätt för alla hästar. (däremot känner jag mer och mer att det här med att övertyga häst X eller Y om att ridning är rätt om den faktiskt avskyr hela konceptet och hellre går i hagen.)

(Orsaken till att jag började fundera på det här är att jag tycker att hästarna känns/ger min av att känna rejäl press när man försöker lära sig tömköra. Notera här -försöker lära sig. Alltså inte bara den jag kör såklart. Men ändå inte når upp till riktigt den grad av heligt förolämpad/förbannad som när man ser viss frihetsdressyr på Youtube som sagt, till en grad man sällan ser när någon faktiskt rider med tyglar osv. Ridning är ju ändå -vi tillsammans.)

Senast ändrad:
Jag håller med , det där våldet är heller inget nytt, har alltid funnits även om just rollkursvåldet inte fanns förr, KL sen kan jag inte undvika att kolla på hopphästarna som faktiskt rids på lite samma sätt med samma utrustning och många har nosen nära bringan.
Det går ju totalt mode i det, tycker att hoppningen hade mycket öppnare form förr, huvudet o nosen högt för att kunna se hindret väl. Men jag förmodar/hoppas att de inte skulle rida i en viss form bara för att de anser att det är fint utan att det är funktionellt.

Men Western har börjat jobba mer med form och den ser helt märklig ut ibland. Har modet inte börjat störa sig rejält på Islandshästens öppna form och känner att den är dålig och vill ha den mer rund?

Tänker modet går igenom det mesta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka