Det var precis det typ av svar jag ville ha och förväntade mig!@Piaff nej inte vad jag vet om, kanske har de sånt på FEI-nivå? Vi har bilagor för allt möjligt (mestadels utrustning) men det handlar mycket om vinklar och helhet. Att hästen ska röra sig ordentligt genom kroppen. Det var dock en hel del på vår grundutbildning om det, och jag upplever att många av de nya domarna är ganska bra på att påpeka detta. Ju mer man ser, desto lättare är det att förstå varför hästarna går som de går. Det syns ganska tydligt tycker jag, om hästarna är gramanridna eller inte (men det är en HELT annan diskussion).
Jag skriver ju en del och har suttit med flera domare på internationell nivå och jag måste säga att det på senare tid varit positivt. Har (inom det senaste året för att inte ange någon) skrivit kommentarer om klapprande munnar, gapande och gnisslande tänder. och så klart kort i formen. På alla sorters nivåer.
Men det finns många olika delar i ett dressyrmoment som ska vägas in. Det är inte bara nacken eller nosen som ska vara i position. Utbildningsskalan och alla de delar som ska in i respektive moment. Samt grundkvalitet. I stort kan man säga att vi drar av för två sorters fel. Det ena är tillfälliga fel, dvs snubbel, ngn blir rädd eller att ryttaren slarvar och rider fel väg. Det andra (och detta är det viktiga) är grundfel. Det är fel som hindrar fortsatt utbildning och utveckling. Det är oftast de här felen som gör om man är en ryttare som rider på 5,5-6,5 eller 7-9 i momenten. Där ingår formen som en av de grundläggande faktorerna. Men också övriga utbildningsskalan. Och om man ser till utbildningsskalan är en häst i korrekt form genomsläpplig.
(kanske ett jättelångt svar på en kort fråga men jag försökte förklara lite hur jag tänker som domare. Nej, det finns ingen bilaga, för det är mycket mer komplext.)
Sen hade det kanske underlättat om det stod i TR exakt vilken del av hästen man menade ska vara i lod, eftersom man har skrivit ”strax framför lodplanet”, eftersom det verkar vara oklart hur det ska tolkas.
Sen håller jag med om att det blir för snävt att bara titta på var hästen har näsan.