Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men rent krasst spelar det mindre roll om lodplanet är nosrygg eller en tänkt linje öga-mungipa. Om det står något framför lodplan så är det oavsett definition fel när hästen har nosryggen bakom lodplanet och det är där många är.

Fast rent krasst så står det i TR hur en skänkelvikning ska se ut också och hur ofta får man se en sådan? eller ännu svårare kanske skrittpiruett/bakdelsvändning? Inte blir det ett sabla väsen om ryttare inte kan visa detta efter TR´s beskrivning.

Och något positivt.
https://www.instagram.com/reel/Cg-SpoNoBLB/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

Men nej det är inte endast en "liten skara av folk som tycker så" som på hennes konto som följs av nästan 30k människor på Instagram. Jag tycker hon gör ett otroligt bra arbete och håller en trevlig ton i hennes inlägg. Så nej där finns fler och fler som tröttnat på moderna dressyren och hur hästarna skall behöva stå ut med alla våra konstiga påfund.
Kul att hon lyfter franska Basquin! Hon gjorde fantastiska ritter på EM. Väldigt mjuk och klassisk ridning men på en lite begränsad häst. Blir förvånad att hon höjer påskjutet i den ökade traven då just påskjutet och övertrampet är vad som brister. Formen är däremot helt on point.

Kul att hon lyfter franska Basquin! Hon gjorde fantastiska ritter på EM. Väldigt mjuk och klassisk ridning men på en lite begränsad häst. Blir förvånad att hon höjer påskjutet i den ökade traven då just påskjutet och övertrampet är vad som brister. Formen är däremot helt on point.
Jag tycker dock är rörelsen i den ökade traven ser ganska fri ut just på det klippet. Även om mer övertramp kan önskas. Men blir fundersam om det också hör ihop med hästens naturliga gång. Jag är inte dommare så den biten skall jag inte göra mig expert på 😊

Jag kan dock inte historien alls, var Ulf Helgstrand ryttare och/eller den som startade Helgstrand Dressage eller är han en supportande föräldrar som med sonens affärer/framgångar fått sin position?

Jag kan dock inte historien alls, var Ulf Helgstrand ryttare och/eller den som startade Helgstrand Dressage eller är han en supportande föräldrar som med sonens affärer/framgångar fått sin position?
nej tror aldrig han har ridit. Andreas Helgstrand startade väl sin karriär på Blue Hors vart han tog över som chef berider efter Lars Petersen. Det va iaf där jag minns AH blev känd, efter han började på Blue Hors.

@Piaff nej inte vad jag vet om, kanske har de sånt på FEI-nivå? Vi har bilagor för allt möjligt (mestadels utrustning) men det handlar mycket om vinklar och helhet. Att hästen ska röra sig ordentligt genom kroppen. Det var dock en hel del på vår grundutbildning om det, och jag upplever att många av de nya domarna är ganska bra på att påpeka detta. Ju mer man ser, desto lättare är det att förstå varför hästarna går som de går. Det syns ganska tydligt tycker jag, om hästarna är gramanridna eller inte (men det är en HELT annan diskussion).

Jag skriver ju en del och har suttit med flera domare på internationell nivå och jag måste säga att det på senare tid varit positivt. Har (inom det senaste året för att inte ange någon) skrivit kommentarer om klapprande munnar, gapande och gnisslande tänder. och så klart kort i formen. På alla sorters nivåer.

Men det finns många olika delar i ett dressyrmoment som ska vägas in. Det är inte bara nacken eller nosen som ska vara i position. Utbildningsskalan och alla de delar som ska in i respektive moment. Samt grundkvalitet. I stort kan man säga att vi drar av för två sorters fel. Det ena är tillfälliga fel, dvs snubbel, ngn blir rädd eller att ryttaren slarvar och rider fel väg. Det andra (och detta är det viktiga) är grundfel. Det är fel som hindrar fortsatt utbildning och utveckling. Det är oftast de här felen som gör om man är en ryttare som rider på 5,5-6,5 eller 7-9 i momenten. Där ingår formen som en av de grundläggande faktorerna. Men också övriga utbildningsskalan. Och om man ser till utbildningsskalan är en häst i korrekt form genomsläpplig.

(kanske ett jättelångt svar på en kort fråga men jag försökte förklara lite hur jag tänker som domare. Nej, det finns ingen bilaga, för det är mycket mer komplext.)

Sen undrar jag om de som inte själva tävlat begriper hur ”rätt dålig” vi normala ryttare är ;) gick förbi ett protokoll på väg till soffan med en kaffekopp nu på morgonen och såg en bedömning på en öppna i MsvB klass som belönats med en 7:a och kommentaren ”bra takt”.
Det är liksom ett positivt betyg på att genomföra öppnan med bibehållen takt :D fanns en mellantrav med samma betyg och kommentaren ”bra form” med 😅
Och så ser banne mig mina protokoll ut, lyckas jag göra det moment som beskrivs (en volt med böjd häst i rätt storlek eller en öppna som är en öppna och mellan rätt punkter) och sen lyckas ha någon grundkvalitet på plats så får jag en sjua. Så dålig får man vara liksom ;)
Lyckas man både med momentet, har alla grunderna på plats (takt, form, energi) så blir betyget 8. För att det är så jäkla svårt att rida att det sällan i skarpt läge på tävling är så pass bra.

Och ja de som rider GP är de som rider högst klass i världen. Men det är LÅNGT mellan att kunna genomföra en GP och att kunna sätta momenten i GP. Och från att sätta moment till att kunna sätta alla ännu längre. Och sen ska man vara så bra att man kan göra det med lätthet också. De ritterna får man sällan se. För de är inte bättre eller så, eller för att det är förjäkligt svårt helt enkelt.
(och sitter man hemma med kaffe i soffan så känns det inte lika svårt 😎 just nu tror jag definitivt jag skulle kunna sätta ett MsvB program. Men jag vet också att när jag ska fatta galopp och lyckas pricka vändningen in på medellingen, ha hästen avspänd och rak på väg mot den läskiga domarkuren och kunna samla med magen för att göra en balanserad halt… DÅ är jag betydligt mycket mer ödmjuk för att det är himla svårt och att det inte är så konstigt om man kommer råka vara på dubbla spår, få ett abrupt avbrott för att hästen hamnar bakom skänkeln eller missar medellinjen och rider hela vägen en halvmeter till höger om den. Det ÄR svårt! och vi måste vara snälla med att saker kan bli fel!)

Med det sagt, fel får man göra och dåligt får man rida. Det är dock ingen ursäkt för att vara elak med sin häst. Rida bakom lod för att man inte klarar rida ettorna och få hästen att ta fram nosen samtidigt, helt okej i min bok och blir ett poängavdrag men ingen katastrof, rida bakom lod genom att med medvetet våld slita hästen dit, ska inte förekomma varken på nybörjarlektioner (ridlärarens uppgift att förhindra), träning eller tävling.
Man får vara dålig, och vi gör alla fel. Men man får inte vara elak.

Ulf Helgstrand ska visst ha en ”farmer background” (citat från Eurodressage) och var ordförande i dansk varmblod från 91 eller 93 eller nåt sånt, alltså innan Andreas framgångar.

Att alltid gå med nacken högst blir oerhört statiskt jag förstår inte detta enkelspåriga tänk vad gäller nacken, formläget / halsens nivå måste såklart varieras.
Skulle skrivit ”nosen framme” istället för nacken högst. Finns ingen anledning för hästen att dra in nosen.

Du har säkert rätt angående talang/ålder/styrka på hästarna, men det måste vara något annat också. Tittar man på dressyr på GP-nivå nuförtiden så går samtliga hästar (med fåtalet undantag) bakom lod större delen av programmet. Det är säkert så att de får avdrag för det, men hur är det möjligt med ett så konstant och genomgående fel hos samtliga ekipage (mer eller mindre)? Jag tycker inte det såg ut så för 20-25 år sedan, så vad har hänt?
Vad många verkar glömma är att förr hade hästarna mycket trängre ganashvinkel vilket gjorde det i princip omöjligt för dom att gå bakom lod om dom inte rullade ihop hela halsen. Idag är programmen svårare, hästarna har väldigt öppen ganshvinkel och är väldigt rörliga vilket gör det väldigt lätt att dom hamnar bakom lod om dom är eftergivna i nacken. För det står oxå i reglementet att hästen ska vara eftergiven i nacken! Lägg då till att det krävs väldigt mycket framåtbjudning för att kunna utföra dom mer avancerade rörelserna och då blir det lätt att förhållningarna inte går till bakbenen utan hästen viker då istället in näsan. Det är svårt att rida och det har inte blivit enklare med dessa rörliga hästar.

Precis, och de där styva nackarna finns ju kvar hos vissa individer men vill man förstå lite bättre vad det innebär så kan man kolla på andra raser ex fjording där det är mer rasbundet. Även om det finns individer som har lite bättre vinkel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka