Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men är inte det lite väl stora svängar? Att antingen ska man helt förbjuda tävling och försäljning av hästar, eller så är det som hos Helgstrand?

Jag tänker att det finns väldigt många steg mellan att totalförbjuda tävling och handel med hästar, och att behandla hästar som i filmen.

Mer generellt tycker jag också det är problematiskt när att sparka hästen med sporrar tills den får köttsår likställs med t ex att rida med thiedemantygel eller rent av rida öht. Även där finns det väl en skala, och det ena leder inte nödvändigtvis till det andra.
Inte för mig ☺️ är väll rätt radikal och tycker hästhanteringen i allmänt är rätt rutten även bland vanliga amatörer i Sverige vilket också är en stor anledning till att jag slutade med hästar. Men förstår att jag är lite av en avart.

Undar om det sett så mycket bättre ut på de stora anläggningarna i Tyskland och Holland om man kommit med dold kamera dit. Nu är ju inte det något försvar för AH. Funderar även på vad som händer med dessa hästar när de säljs och kommer till nya ryttare? De torde ju vara tämligen traumatiserade av sin tid där.

Inte för mig ☺️ är väll rätt radikal och tycker hästhanteringen i allmänt är rätt rutten även bland vanliga amatörer i Sverige vilket också är en stor anledning till att jag slutade med hästar. Men förstår att jag är lite av en avart.
Men det finns ju mycket bra hästhållning också. Så som det ser ut här gör det verkligen inte överallt.
Så nej den är inte i allmänhet rutten.

Red en kort period på ridskola för ca tio år sedan
Det var inte jätteroligt faktiskt :down:
Det var hästar som inte ville gå fram och tja lösningen var den samma som alltid
För mig var det tvärtom, min ridskolelärare var toppen. Hon sa alltid "mina kollegor" om ridskolehästarna och hade ofta något godis i fickan till sina kollegor (vilket gick bra tills en ponny fick för sig att rätt var det var vända rätt in till mitten av ridhuset för att se om ridläraren hade godis😅).

Men är inte det lite väl stora svängar? Att antingen ska man helt förbjuda tävling och försäljning av hästar, eller så är det som hos Helgstrand?

Jag tänker att det finns väldigt många steg mellan att totalförbjuda tävling och handel med hästar, och att behandla hästar som i filmen.

Mer generellt tycker jag också det är problematiskt när att sparka hästen med sporrar tills den får köttsår likställs med t ex att rida med thiedemantygel eller rent av rida öht. Även där finns det väl en skala, och det ena leder inte nödvändigtvis till det andra.
Men det går ju alldeles för långsamt
AH blev ju anmäld redan 2015 och inte ett skit har hänt tvärtom han är rikare nu
Det är ju ett tecken på att det egentligen anses ok i alla fall bland eliten och de som sitter på makten

Utevistelse och hagkompisar, foder osv förekom ju inte öht i dokumentären. Oftast är det ju sådant som kan vara lite si så där på sådana anläggningar och betydligt mindre företag givetvis.

Undar om det sett så mycket bättre ut på de stora anläggningarna i Tyskland och Holland om man kommit med dold kamera dit. Nu är ju inte det något försvar för AH. Funderar även på vad som händer med dessa hästar när de säljs och kommer till nya ryttare? De torde ju vara tämligen traumatiserade av sin tid där.
Gissar på att det ser liknade ut på många ställen i många länder 💔

Går hästarna på helgstrands gård någonsin ut? Tyckte inte det visades några bilder utifrån, jag hämtning mm.
I fallet med donkey boy har man väl nämnt hage/rasthage har jag för mig, att AH ljög och påstod att han skadade sig i hagen när det egentligen hände på annat sätt. Så jag gissar att det finns någon form av hagar, men med så många hästar på samma anläggning lär det ju vara högst begränsad utevistelse.

Sen är det självklart att man vill gå med vinst. Minimum plus minus noll. Utan det stannar hästsverige/norden. Så alla de som hojtar att inget får gå med vinst osv har ju inte heller koll. Inget skulle bli bättre av det heller.
Man måste skilja på ett sunt företagsklimat och sund hästhållning. Dessa ska i bästa av världar överlappa varandra.

Sen är det självklart att man vill gå med vinst. Minimum plus minus noll. Utan det stannar hästsverige/norden. Så alla de som hojtar att inget får gå med vinst osv har ju inte heller koll. Inget skulle bli bättre av det heller.
Man måste skilja på ett sunt företagsklimat och sund hästhållning. Dessa ska i bästa av världar överlappa varandra.
Fungerar ju ändå bland andra raser som inte har dessa miljonsummor på hästarna eller höga vinstpengar.

För mig får hästvärden stanna om den vill om det innebär att färre hästar ingår i denna industri och färre som slipper jobba 70h/v under usla förhållande.

Något måste göras nu, inte om ett halvår eller ett år utan nu om det skall finnas en ridsport på högre nivå kvar. Ta bort ridsporten från nästa OS så kanske kanske det händer något. Jag har iofs inga problem med att tävling på mer än möjligtvis hobbynivå tas bort.

Så länge det finns stora summor inblandad så kommer detta finns.
Varför just OS? IOK delar inte ut några vinstpengar, vissa länder betalar sina guldmedaljörer dock. Så det är väl de man ska ändra på i så fall, och tävlingar med vinstpengar. Själva OS delar inte ut vinstpengar utan bara medaljer.

Jag är i och för sig kluven till det där med vinstpengar. Tycker att det vore trist om ridsport/hästsport inte skulle gå att leva på, som med annan sport. Känns som att det borde gå att tackla från annat håll, strama åt reglerna när det kommer till hästarnas välfärd. Stäng av ryttarna längre perioder för ful ridning eller skador så att det faktiskt inte lönar sig att bete sig så.

För jag är inte säker på att prispengarna är avgörande, inom islandshäst är de i princip obefintliga (handlar verkligen om småpengar även på de större arrangemangen) men det finns ändå de som rider fult utan hästarnas bästa i åtanke. Så jag tror mer på att införa varningar som leder till avstängningar som faktiskt känns.

Sett båda delarna nu, och fy fan vilken djurhantering och ridning. Står dock fast vid min åsikt om att det inte är verktygen som är problemet utan hur de används.
Riktigt mycket fulridning, men det är ju som en av ryttarna säger - det är en fabrik som ska producera hästar på kortast möjliga tid och då tar man till alla medel.

Skulle inte förvåna mig om det är sådana hästar som sen klassas som "svåra" och känsliga och spända. Vilket är helt förståeligt med tanke på hur många unghästar rids in. Helgstrand är nog tyvärr inte ett stort undantag när det kommer till att snabbt utbilda och sälja dyrt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka