Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kallade de där grushagarna man ser för frimärken ^^
Inte för att jag tror de har överdrivet mycket utevistelse men de har flera gårdar. På andra sidan vägen (har jag för mig), har de avelsston på lösdrift samt unghästar under inridning/tidig utbildning. Är nog betydligt fler hästar där än på själva dressyranläggningen.

Orkar inte skriva så mycket om innehåller på filmerna MEN måste berömma Operation X för att verkligen vara nyanserade och inte försöka slå upp de hemska saker som ses på filmerna ”stort”.
Det blev liksom mer effektivt att de tog reda på hur hästen känner utrustningen, och hur de som såg filmerna fick tolka det så att även en icke hästkunnig person (tror jag) kan förstå vad som är helt tokigt på filmerna. Skickligt arbete!

Också obehagligt att veta att många tyckte att under cover filmning (när det kom ut att det hade gjorts) skulle vara förbjudet. Jag känner mer att jag vill se en kamera överallt nu. Är människor så här obehagliga, AH hade ju en miljon en regler för hur oegentligheter inte fick synas/pratas om/spridas och var galet obehaglig i de där sista scenerna. Hur många har han skrämt till tystnad innan detta?

NU hoppas jag alla tar fram mobilen och filmar när de ser dålig hantering av hästar. Så här kan det inte få fortsätta vara

Orkar inte skriva så mycket om innehåller på filmerna MEN måste berömma Operation X för att verkligen vara nyanserade och inte försöka slå upp de hemska saker som ses på filmerna ”stort”.
Det blev liksom mer effektivt att de tog reda på hur hästen känner utrustningen, och hur de som såg filmerna fick tolka det så att även en icke hästkunnig person (tror jag) kan förstå vad som är helt tokigt på filmerna. Skickligt arbete!
Ja, verkligen jättebra förklarat med att visa, speciellt med bilderna i hästars munnar och liknande.

Det går väl på vanlig tv ikväll, men för play behövs konto (gratis).
Jag kollade deras konton och under gratiskonto stod inte dokumentärer med utan bara
Nyheter
Svensk och internationell underhållning
Filmer och serier
Reklam

Det var först på nästa alternativ de fanns med
TV4 Play+ 59 kr/mån -Klicka härför att teckna!

Fler filmer, serier och dokumentärer
Förhandsvisningar och premiärer
Barnprogram utan reklam
3 tv-kanaler
Reklam

Men då kanske det är värt att fixa ett gratis abonnemang för jag orkar inte sitta uppe till 1 i natt

Jag kollade deras konton och under gratiskonto stod inte dokumentärer med utan bara
Nyheter
Filmer och serier
Reklam

Barnprogram utan reklam
3 tv-kanaler
Reklam

Men då kanske det är värt att fixa ett gratis abonnemang för jag orkar inte sitta uppe till 1 i natt
Jag har iaf bara gratiskonto och jag kunde se på play😊

Nyheter
Filmer och serier
Reklam

Barnprogram utan reklam
3 tv-kanaler
Reklam

Här har du en gratis månad tack vare horse showen https://m.facebook.com/story.php?st...DgduHXekTUtciETEtu58SCPwTl&id=100064274816088

Nyheter
Filmer och serier
Reklam

Barnprogram utan reklam
3 tv-kanaler
Reklam

Räcker med gratis för att se detta.

Det är gratis att se, men man måste logga in. Jag har sett del 2 idag. Mår illa. Har fått ont i huvudet och vet inte riktigt hur jag ska kunna sova. I morgon ska jag till Friends och skriva dressyrklasserna. Är såååå glad att inte Andreas är på plats i år. Det var vidrigt förra året tyckte jag.

Också obehagligt att veta att många tyckte att under cover filmning (när det kom ut att det hade gjorts) skulle vara förbjudet. Jag känner mer att jag vill se en kamera överallt nu. Är människor så här obehagliga, AH hade ju en miljon en regler för hur oegentligheter inte fick synas/pratas om/spridas och var galet obehaglig i de där sista scenerna. Hur många har han skrämt till tystnad innan detta?

NU hoppas jag alla tar fram mobilen och filmar när de ser dålig hantering av hästar. Så här kan det inte få fortsätta vara

Instämmer i att den var väldigt välgjord och balanserad, delade den på min Facebook för det! Väl värd att se även för icke hästmänniskor utan att släta över misshandeln och faktabaserade förklaringar.

Jag tänkte faktiskt också det, hur lätt är det inte att ha en livekamera numera liksom. Kräv det på folk anläggningar om de är i landslaget eller har företag och definitivt på framridningar på tävlingsplatsen. Utan lagring har man ändå alltid ett öga "när som helst".

Ser på avsnitt 1, och kan bara konstatera att jag fått tillbaka hästar efter ridning med svullnader efter piskrapp och med sår efter sporrar på samtliga ställen jag arbetat. (I Sverige)
Det pågår helt klart liknande våld här i landet. En populär tränare som även tävlat högt i dressyr red till en av sina elevers hästar i ett ridhus där jag försökte motionera en häst. Men vi fick gå ut, för min häst blev stressad av ljudet av piskrappen den andra fick 😢. Och när hästen flög fram efter ett rapp fick den ryck i munnen. Ägaren till den som tränaren red satt på läktaren, jag pratade med henne sen och hennes enda kommentar var att hästen var busigare än den brukar.
Skulle aldrig någonsin betala en enda krona till den tränaren, och gick aldrig mer in i ridhuset de dagar hon var på plats för att slippa se skiten.

Fy så vidrigt och så systematisk misshandel. Jag hoppas verkligen att de stackars hästarna kommer därifrån omedelbart och får chans att återhämta sig efter de trauman de utsatts för.

Undar om det sett så mycket bättre ut på de stora anläggningarna i Tyskland och Holland om man kommit med dold kamera dit. Nu är ju inte det något försvar för AH. Funderar även på vad som händer med dessa hästar när de säljs och kommer till nya ryttare? De torde ju vara tämligen traumatiserade av sin tid där.
Det är ofta så inför försäljningar, auktioner och visningar inom fler länder. Både Tyskland, Holland och tex Spanien kan det förekomma.
Precis som det kan förekomma ”snabbinridning” a la brutalt i USA hos vissa cowboys. Eller brutalt och fort i Argentina för polohästar.

Vissa av dem får fysiska men som sedan börjar göra sig påminda när de inte rids i brutal underkastelse och form de inte kan försvara sig så mkt i. Samma också att de kan börja protestera mot saker de inte förstår/riktigt förmår/upplever (människoskapad) stress kring när de inte är så skyddslösa. Eller så rids de lika hemskt att de fortsätter göra vad ryttaren ber om. Eller så får de en vettig och duktig ryttare som förmår utbilda och träna dem sunt.

Och Andreas HAR FULL INSYN i att hästarna behandlas på detta sätt, han säger att det förvisso är fel men "hästarna behöver disciplineras" ...
Jag kan inte förstå hur så många "skötare" bara accepterat att detta pågått/pågår. Det borde va en sån stor omsättning på personer. Och förstår INTE de som jobbat där i månader eller som i några fall ÅR och bara "ja det är så här här".. Man ba va ??? Och ryttarna som vad jag förstår det som är unga (antagligen skickliga ryttare från början) som hamnar i stallet med löften om än det ena än det andra. Här rider ju dock ALLA "lika illa".
Innan har det nog vart en bra "cv" att säga "beridare hos Andreas Helgstrand. Efter det här kommer ingen ta i dem med tång ...

Ni som bor utomlands har ni sett någonting om detta i era ridsportsmedier?
@Mineur @Jerseyite mfl
Ja, en del. Det intressanta är att Chronicle of the Horse som ägs av Global var nästan först med att rapportera. Det är ett par trådar igång på Chronicles forumdel (typ vår version av Bukefalos).

Det är dock tyst bland dem stora ryttarna. Heather Blitz sade något halvdumt på FB men från Wellington är det tyst. Undrar hur det låter bakom låsta dörrar - Lars Petersen jobbar ju för HD och har sina fingrar i många olika smetar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka