Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såg också precis att fyra ryttare verkar ha identifierats och har uteslutits från danska ridlärarföreningen (typ). https://www.eurodressage.com/2023/1...uuwfo27rGI8cJ9zRQuJuckYUMEVOi12O47y2et-hfhqgM

In an extraordinary general assembly of the Danish Riding Instructor Association (DR-IF) on 30 November 2023 the board or directors has decided to expel four of members which played a role in the footage of documentary.

Andreas Helgstrand, Thomas Sigtenbjerggaard, Maria Anita Andersen and Ole Hummelshøj have been expelled. This means they are no longer allowed to have students who are in the DR-IF's professional rider education programme. Helgstrand Dressage was allowed to have both A- and B-students at their yard (part of a 6-year pogramme)

Jag har inte full koll på alla, men har följt Maria Anita Andersen på FB, hon rider ju ett jättefint VH-sto. Hade inte fått dåliga vibbar via sociala medier. Kanske missat grejer😅

Det är gratis att se, men man måste logga in. Jag har sett del 2 idag. Mår illa. Har fått ont i huvudet och vet inte riktigt hur jag ska kunna sova. I morgon ska jag till Friends och skriva dressyrklasserna. Är såååå glad att inte Andreas är på plats i år. Det var vidrigt förra året tyckte jag.
Jag hade mardrömmar i natt. Detta har tagit mig hårdare än jag trodde när jag först läste om hela historien.
Allt jag tagit del av är så in i märgen ondskefullt mot dessa djur som av naturen hellre ger sig än slåss.
Jag reagerade på att AH säger något typ att hästarna är "no puppies", och de behöver disciplin.

Jag fick ett meddelande på instagram av ryttaren till min favorithingst när jag frågade henne hur hon kunde stå upp för företaget nu.

Hon nämnde också uttrycket att det också krävs disciplin och att dessa hästar ibland kan bli farliga, men att hon också hanterar alla hästar med respekt.

Jag blir så illa berörd.

Jag hade mardrömmar i natt. Detta har tagit mig hårdare än jag trodde när jag först läste om hela historien.
Allt jag tagit del av är så in i märgen ondskefullt mot dessa djur som av naturen hellre ger sig än slåss.
Jag reagerade på att AH säger något typ att hästarna är "no puppies", och de behöver disciplin.

Jag fick ett meddelande på instagram av ryttaren till min favorithingst när jag frågade henne hur hon kunde stå upp för företaget nu.

Hon nämnde också uttrycket att det också krävs disciplin och att dessa hästar ibland kan bli farliga, men att hon också hanterar alla hästar med respekt.

Jag blir så illa berörd.

Jag blev också, typ, mest illa berörd övar AHs kommentararer (mot bakgrund av vad man fått se då, naturligtvis).

Visst, hästar är stora djur och ett visst mått disciplin behövs, annars kan det bli farligt. Men disciplin innefattar inte att rida hästen blodig! Eller att piska den så hårt att hästen får svullnader efter rappen.

Jag blev också, typ, mest illa berörd övar AHs kommentararer (mot bakgrund av vad man fått se då, naturligtvis).

Visst, hästar är stora djur och ett visst mått disciplin behövs, annars kan det bli farligt. Men disciplin innefattar inte att rida hästen blodig! Eller att piska den så hårt att hästen får svullnader efter rappen.
Ja det blev så uppenbart hur utstuderat det hela var med den kommentaren. Det blev så uppenbart att han vet exakt vad som sker på anläggningen och att det här är sanktionerat, eller snarare genomdrivet av honom personligen.

Visst behövs disciplin men den disciplinen är något man vanligen enkelt lär hästen som föl i form ät inte på mig, sparka mig inte, gå inte på mig och liknande. Behöver man piska eller sporra hästen blodig när den är vuxen för att få till disciplin då är det dags att gå tillbaka till basen eller fundera på om man ska hålla på med hästar.

Usch jag kan inte släppa tanken på hur både min mentalt stenhårda Alliaria och mitt genomveke lille Sprättedjur skulle bli knäckta i den här miljön :cry:.

https://www.eurodressage.com/2023/1...ociation-expels-four-riders-based-operation-x

Hur många dressyrelever tror ni står i akutkö för att få en plats hos en av grannstallen på Jylland?
Bra att det händer något. Tycker det var alldeles för många i dressyrvärlden som sa att ni ska vi inte peka på någon enskild, det här är ett gemensamt ansvar.

Det är ju jättetydligt i dokumentären att det här var inget olycksfall i arbetet som råkade bli, det här är hur de jobbar där, och de har gjort det länge. Och då ska de som skapat och upprätthållit det på Helgstrand Dressage faktiskt ställas till svars och få konsekvenser.

Inte bara att man säger ”Ja, alla ryttare är en del av detta, vi får lite till mans ta ansvar, låt ingen skugga falla över Helgstrand Dressage!”.

Alltså jag tror att våld mot hästar är väldigt vanligt. Liknande saker som har hänt i dokumentären har jag sett i alla stall jag varit i där det finns professionella ryttare. Inte i lika stor utsträckning eller till samma extrema grad men ändå. Däremot har jag aldrig sett det i tex det stallet där jag står nu (hobbyryttare). Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt saken helt ärligt.

Jobbade i ett dressyrstall förut där graman användes frekvent och flera hästar blödde ur munnen. Har varit i ett hoppstall där hästar sporrades samtidigt som man höll emot hårt i handen med skarpa bett. Där fick hästarna heller inte ens gå ut alla dagar. Och åkte de på tävling kastades bara hö in på morgonen, ingen mockade om de inte hann.

Såg också precis att fyra ryttare verkar ha identifierats och har uteslutits från danska ridlärarföreningen (typ). https://www.eurodressage.com/2023/1...uuwfo27rGI8cJ9zRQuJuckYUMEVOi12O47y2et-hfhqgM

Jag har inte full koll på alla, men har följt Maria Anita Andersen på FB, hon rider ju ett jättefint VH-sto. Hade inte fått dåliga vibbar via sociala medier. Kanske missat grejer😅
Men har de verkligen identifierats? Jag antog att de var de enda som jobbar hos AH som är medlemmar där och därmed de enda de kan utesluta….?

Bra att det händer något. Tycker det var alldeles för många i dressyrvärlden som sa att ni ska vi inte peka på någon enskild, det här är ett gemensamt ansvar.

Det är ju jättetydligt i dokumentären att det här var inget olycksfall i arbetet som råkade bli, det här är hur de jobbar där, och de har gjort det länge. Och då ska de som skapat och upprätthållit det på Helgstrand Dressage faktiskt ställas till svars och få konsekvenser.

Inte bara att man säger ”Ja, alla ryttare är en del av detta, vi får lite till mans ta ansvar, låt ingen skugga falla över Helgstrand Dressage!”.

Ja, det svåra i all våldskultur är väl att både deala med kulturen över brädet OCH se till att våldsverkaren får ordentliga konsekvenser.

Jag är ärligt talat lite glad att jag är förvånad över att så många verkar se det här som ett extremfall av en ändå vanlig syn på hästar. Det betyder åtminstone att inte hela världen är genomrutten.

Såg bägge avsnitten med min sambo igår. Väldigt välgjord och tydlig dokumentär. Sambon har varit med en hel del i stallet men är inte insatt i olika termer, kan inte se vad som är en bra form osv men eftersom det var väldigt bra förklarat kunde även han förstå vad det är de gör mot hästarna, förutom det uppenbara våldet.
Han blev så himla upprörd, vilket även jag blev över allt våld.
Mådde illa av att se programmet. Hur kan man göra så mot djuren 😭

Jag har jobbat en del i dressyrstall och har aldrig sett något liknande. Inga sår och blödande munnar, inget våldsamt sparkande och ryckande i munnen. Så det finns stall där det inte förekommer.

Såg bägge avsnitten med min sambo igår. Väldigt välgjord och tydlig dokumentär. Sambon har varit med en hel del i stallet men är inte insatt i olika termer, kan inte se vad som är en bra form osv men eftersom det var väldigt bra förklarat kunde även han förstå vad det är de gör mot hästarna, förutom det uppenbara våldet.
Han blev så himla upprörd, vilket även jag blev över allt våld.
Mådde illa av att se programmet. Hur kan man göra så mot djuren 😭

Jag har jobbat en del i dressyrstall och har aldrig sett något liknande. Inga sår och blödande munnar, inget våldsamt sparkande och ryckande i munnen. Så det finns stall där det inte förekommer.
Jag har också jobbat i många dressyrstall, visst all ridning skulle jag väl kanske inte ställa mig bakom idag, men ingen ridning framkallade ju skador på hästarna! Det är upprörande systematiskt och brutal ridning, jag trodde inte det skulle vara riktigt så illa som det faktiskt var.

Jag såg båda programmen igår, det var svårt att gå ner i varv och sova efteråt, även om jag var förberedd på hur hemskt det skulle vara.

Som avelsintresserad har jag reflekterat över att flera hingstar som sålts från Helgstrand har skurits av nya ägaren, och har hört rykten om att de nya ägarna inte klarat av dem. När man sett detta är det inte svårt att förstå att hingstarna börjat bete sig annorlunda när de kommit ifrån sin plågoande.

Jag hoppas verkligen att detta leder till en internationell diskussion hästhantering och hästvälfärd. Bilderna av piskmärken och sporrsår kommer sitta kvar på min näthinna länge.

Enda gången som jag själv sett Helgstrand rida var på Matiné i Globen. Det var något som såg konstigt ut, minns det som att hästen såg svankig ut i ryggen och ihopdragen i fram. Har för mig att hon kom tvåa i Grand prix men sen var struken i küren dagen efter.

Det pågår helt klart liknande våld här i landet. En populär tränare som även tävlat högt i dressyr red till en av sina elevers hästar i ett ridhus där jag försökte motionera en häst. Men vi fick gå ut, för min häst blev stressad av ljudet av piskrappen den andra fick 😢. Och när hästen flög fram efter ett rapp fick den ryck i munnen. Ägaren till den som tränaren red satt på läktaren, jag pratade med henne sen och hennes enda kommentar var att hästen var busigare än den brukar.
Skulle aldrig någonsin betala en enda krona till den tränaren, och gick aldrig mer in i ridhuset de dagar hon var på plats för att slippa se skiten.
Jag har liknande upplevelse av en hoppryttare som tävlar högt. Hamnade i samma ridhus som en av hens beridare när jag var ung och det var tio minuter av konstant piskande innan de gick ut. När jag lyfte detta till en av hens kunder nyligen efter dennes hyllningar om hur fantastisk och mjukt hen tränade dess hästar så fick jag mest svaret "Så skulle hen aldrig göra nu" och jag har så svårt att se hur det kan ha ändrats alls faktiskt. En annan ponny jag kände var hos en annan tränare på tillridning och kom tillbaka huvudskygg.

Jag tror det är det som gör mig så illamående av det andra avsnittet, att detta nog är väldigt normaliserat på ställen runtom i Sverige.

Men har de verkligen identifierats? Jag antog att de var de enda som jobbar hos AH som är medlemmar där och därmed de enda de kan utesluta….?
Hmm, jag vet inte? Jag tolkade det som att de hade identifierats via dokumentären. Det vore ju väldigt konstigt om folk blev uteslutna enbart pga vart de är anställda? Väldigt rättsosäkert isf.

Det kan ju egentligen inte vara så svårt att identifiera iaf vissa ryttare eftersom att några hästar nämns vid namn. Folk som har bättre koll än mig borde ju kunna ta reda på eller kanske redan vet vilken beridare det var som red/rider de namngivna hästarna hos Helgstrand. Finns kanske tex tävlingsresultat?
De visade ju oredigerade filmer för vissa experter, kanske framkom det identifierande info där?

Jag tyckte det var bra att de blev uteslutna, men jag hoppas verkligen att föreningen hade mer på fötterna än att personerna är anställda på Helgstrand Dressage.

Jag har också jobbat i många dressyrstall, visst all ridning skulle jag väl kanske inte ställa mig bakom idag, men ingen ridning framkallade ju skador på hästarna! Det är upprörande systematiskt och brutal ridning, jag trodde inte det skulle vara riktigt så illa som det faktiskt var.
Kan ju säga att det inte var systematisk misshandel där jag jobbat. Men det förekom såpass hård behandling.

Jag fick också rida min häst på graman eftersom jag hade svårt att få honom till samling (jag var 18-19 och litade på proffsen), något som senare visade sig bero på kissing spines och att han behövde regelbunden hjälp av equiterpeft och mycket terrängridning, cavaletti och att jag var noggrann med varma täcken (jag behövde tom lägga på ett tunt täcke om han gick ute nattetid på sommaren).

Jag tänkte faktiskt också det, hur lätt är det inte att ha en livekamera numera liksom. Kräv det på folk anläggningar om de är i landslaget eller har företag och definitivt på framridningar på tävlingsplatsen. Utan lagring har man ändå alltid ett öga "när som helst".
Hade aldrig gått med på att vara övervakad dygnet runt hur "rent mjöl i påsen" jag än hade. Otroligt obehagligt att ens tycka att det är något man bör stå ut med som landslagsryttare.

Och Andreas HAR FULL INSYN i att hästarna behandlas på detta sätt, han säger att det förvisso är fel men "hästarna behöver disciplineras" ...
Jag kan inte förstå hur så många "skötare" bara accepterat att detta pågått/pågår. Det borde va en sån stor omsättning på personer. Och förstår INTE de som jobbat där i månader eller som i några fall ÅR och bara "ja det är så här här".. Man ba va ??? Och ryttarna som vad jag förstår det som är unga (antagligen skickliga ryttare från början) som hamnar i stallet med löften om än det ena än det andra. Här rider ju dock ALLA "lika illa".
Innan har det nog vart en bra "cv" att säga "beridare hos Andreas Helgstrand. Efter det här kommer ingen ta i dem med tång ...
Jag förstår det till 100%. Det är bara att se några av kommentarerna i tråden här. "Jag såg, men gick tyst därifrån och undvek sedan personen". Lägg då till att AH är otroligt inflytelserik, han sitter på massor av pengar och har makten att avgöra ens framtid samtidigt som man är i beroendeställning till honom/andra i stallet. Man kanske är ung och därför inte vågar sätta emot och ovanpå det ett överliggande hot med kontrakt om tystnadsplikt etc.

Något jag uppskattade i tråden var att de lyfte perspektivet från de enskilda individerna och la tonvikten vid kulturen. Den kultur som AH tillät och jobbade för.

Läste nu i ett inlägg på FB från någon som bor i danmark. Denne person skriver att det har beslutats att Helgstrand Dressage inte längre får utbilda beridare och att de nuvarande tre beridareleverna kommer att få nya utbildningsplatser. Om jag fattat rätt togs det beslutet av danska ridsportsförbundet.

Det där med att utesluta 4 personer från ridinstruktörsföreningen (typ, vet inte hur den korrekt översätts) är alltså ett annat beslut.

Hade aldrig gått med på att vara övervakad dygnet runt hur "rent mjöl i påsen" jag än hade. Otroligt obehagligt att ens tycka att det är något man bör stå ut med som landslagsryttare.
Jag är övervakad på jobbet vi har övervakningskamera till och med i fikarummet och på lagret
Så vad är skillnaden att ha en kamera i ridhuset om man jobbar med att utbilda hästar och ridelever :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka