Jag hade känt mig sjukt obekväm med en kamera filmandes hela tiden. Och nej jag har inget att dölja men själva känslan av att vara övervakad är jobbig
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker att det är en skillnad på att vara övervakad på sin arbetsplats av sin arbetsgivare pga olika säkerhetsrisker och att jag som landslagsryttare förväntas vara övervakad dygnet runt av en extern part och inte veta exakt när personer kollar.Jag är övervakad på jobbet vi har övervakningskamera till och med i fikarummet och på lagret
Så vad är skillnaden att ha en kamera i ridhuset om man jobbar med att utbilda hästar och ridelever
Ja men är det kameror i ridhuset så vet man ju om detTänker att det är en skillnad på att vara övervakad på sin arbetsplats av sin arbetsgivare pga olika säkerhetsrisker och att jag som landslagsryttare förväntas vara övervakad dygnet runt av en extern part och inte veta exakt när personer kollar.
Då behöver man ju övervaka varenda kvadratmeter av anläggningen. Bara för att det är kamera i ridhuset behöver det inte betyda att det inte piskas på utebanan. Sätt kamera där. Vad är det som hindrar att någon inte slår hästen i boxen. Sätt kamera där. Vad är det som hindrar att hästen inte misshandlas på väg in eller ut från hagen. Sätt kamera där... Det är som att sätta ett plåster på en bruten arm. Det är inte kameror i samhället som förhindrar brotten liksom.Ja men är det kameror i ridhuset så vet man ju om det
Men ja det är inte helt samma sak å andra sidan kanske det är vad som krävs snart att man faktiskt alltid är övervakad eftersom så mycket fult helt klart pågår i hästvärlden inte bara hos AH
Men det spelar ju ganska stor roll vem det är som har tillgång till livekameran. Att en arbetsgivare har övervakningskameror på arbetsplatsen är en sak. Då finns det ju en rutin kring vem som tittar osv. Men om det ska vara livesändning som typ vem som helst kan se? Det känns som ett ganska ordentligt intrång.Ja men är det kameror i ridhuset så vet man ju om det
Men ja det är inte helt samma sak å andra sidan kanske det är vad som krävs snart att man faktiskt alltid är övervakad eftersom så mycket fult helt klart pågår i hästvärlden inte bara hos AH
Och har man fula metoder kan man finrida i det ridhuset och fulrida på en annan bana, eller piska upp hästen bakom husknuten…Ja men är det kameror i ridhuset så vet man ju om det
Jag tror att IMY (integritetsskyddsmyndigheten) hade kunnat sanktionera en anläggning som gjorde så med väldigt kännbara summor.Men det spelar ju ganska stor roll vem det är som har tillgång till livekameran. Att en arbetsgivare har övervakningskameror på arbetsplatsen är en sak. Då finns det ju en rutin kring vem som tittar osv. Men om det ska vara livesändning som typ vem som helst kan se? Det känns som ett ganska ordentligt intrång.
Jag vet inte, kanske AI? Det har ju också varit förslag att inrätta kameror på slakterier efter avslöjanden om djurmisshandel och annat.Och har man fula metoder kan man finrida i det ridhuset och fulrida på en annan bana, eller piska upp hästen bakom husknuten…
Och vem ska övervaka? Vem ska sitta och kontrollera feeden?
Det här tycker jag var rolig läsning. Verkligen ett föredöme för sporten!
https://www.tidningenridsport.se/da...MJLq6HwO1vfFw7vH1XOq-Y6IynUEy2iuA2_ZiJY0yElLs
Det är väl ungefär som filmklippen som Jacob Nörby Sörensen lägger upp på femåringar som hittat "second trot" Bara för att det går, betyder inte det att man måste ...Ja det känns ändå bra att det finns några danska exempel som verkar vettiga, Bachmann Andersen inkluderat.
Ser dock att Hesselhöjs Anders Sjöbeck Hoeck har vaknat till liv på Instagram igen, han stängdes ju också av för hård ridning på någon visningsplats tidigare i år. Och har redan en tidigare avstängning i bagaget trots att han bara är i 20-årsåldern.
Nu tänker han väl att alla har fullt upp med Helgstrand och har glömt hans skit, och firar med att lägga upp en film på en stackars femårig häst som börjat med (uppsuttna) piaff-passagesekvenser. "Young horses developing is the most rewarding feeling in the world, future looks bright for this 5 year old superstar". Hans senaste inlägg före pausen var för övrigt ett synnerligen oskönt klipp på sexårige Double Up i samma övningar, med i huvudsak reaktioner som "woooow" och "vilken läcker häst".
Det är väl ungefär som filmklippen som Jacob Nörby Sörensen lägger upp på femåringar som hittat "second trot" Bara för att det går, betyder inte det att man måste ...
Ja men det är ju samma sak där, det är ju för företagets skull och inte tänkt att allmänheten ska kunna sitta och titta på det.Jag vet inte, kanske AI? Det har ju också varit förslag att inrätta kameror på slakterier efter avslöjanden om djurmisshandel och annat.
Jag tror nog mer på att sluta gynna resultatet av sån ridning. Alltså hästar som med mycket spänning gör avancerade rörelser flera år före andra hästar.Ja men det är ju samma sak där, det är ju för företagets skull och inte tänkt att allmänheten ska kunna sitta och titta på det.
Ska de då behöva ha en selfiestick på ryggen när de rider ut? Nej, det är inte rimliga arbetsvillkor för någon att alltid vara filmad för att man ska bevisa att man minsann har en ok hästhållning. Fullt rimligt att man bojkottar tränare när det uppdagas att de inte har ok träningsmetoder men att någon inte ska våga peta sig i näsan under arbetstid för att internet kan ha åsikter om det är inte bra det heller. Som arbetsgivare kan man heller inte motivera att konstant filma sin personal. Det är helt enkelt inte lagligt.Ja men är det kameror i ridhuset så vet man ju om det
Jag hade faktiskt också förväntat mig det.... Besviken att han inte tar ställning flr hästarnas skull.Hur kommer det sig att Carl Hedin är tyst som en mus?
Han visar ofta glädje med sina hästar, och jag hade nog förväntat mig att han skulle ta ställning.