Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyckte nån sa att de skrev på ett tystnadsplikt-kontrakt innan de började jobba där. Så då vågar de väl inte säga nåt till utomstående för de kan bli stämda.
Det är ingen ursäkt förstås men många är ju unga tjejer som kanske inte vågar säga/göra nåt åt det.
Väldigt nyfiken av hur kontraktet ser ut och vad tystnadsplikten avser.

Hur kommer det sig att Carl Hedin är tyst som en mus?

Han visar ofta glädje med sina hästar, och jag hade nog förväntat mig att han skulle ta ställning.

Jag hade faktiskt också förväntat mig det.... Besviken att han inte tar ställning flr hästarnas skull.

Jag hade hoppats att han skulle säga något, men han brukar ju överlag inte vara så sugen på liksom debatt och kritik över sociala medier så inte helt förvånad heller.

Angående Carl Hedin så tror jag att tystnaden beror på stt han själv inte vill bli granskad. Hans ekonomiska stabilitet beror på att han sålde en häst riktigt dyrt till AH.
Fast han står ju på SIHS och uttalade sig i live-TV igår kväll? Visst, inget ”fy fan vad vidrigt” men det är väl inte rätt forum heller, men han beskrev ju det dokumentären visar med ordval som i alla fall jag tolkar som ställningstagande.

Och jag ogillar skarpt att ha en töm direkt till bettet vid tömkörning. En töm är lång och därmed tung och varje rörelse/gung i tömmen rycker hästen i munnen om den inte går genom däckeln som minskar eventuella rörelser. Det finns nackdelar och fördelar med olika tömfattningar och olika fungerar bra i olika situationer/till olika hästar.
Så är det verkligen. Jag brukar generellt vara ganska så nära hästen när jag tömkör, så det blir inte så mycket tyngd. Jag får ofta höra att jag har för korta tömmar. Men jag vill ju inte ha hästen flängandes på spåret, jag vill vara nära, ha kontroll över varje steg osv. Det kan man givetvis ändå om man är skickligare än vad jag är - men jag anpassar mig efter min förmåga där.

Senaste hästen tömkördes aldrig med tömmen från tränset till handen, jag behövde inte nödbroms. Hon var så känslig så där prioriterade jag balans och så små hjälper som möjligt. Men på en häst som kan bli stark och springa iväg utan sin människa så tycker jag att det kan fungera ganska bra.

Fast han står ju på SIHS och uttalade sig i live-TV igår kväll? Visst, inget ”fy fan vad vidrigt” men det är väl inte rätt forum heller, men han beskrev ju det dokumentären visar med ordval som i alla fall jag tolkar som ställningstagande.
Ah vad bra! Har inte sett några sändningat än. Tänkte bara se top ten. Stör mig på att MM är kommentator eftersom hon inte riktigt är ett så himla bra föredöme i form och ridning.

Jag har också jobbat i många dressyrstall, visst all ridning skulle jag väl kanske inte ställa mig bakom idag, men ingen ridning framkallade ju skador på hästarna! Det är upprörande systematiskt och brutal ridning, jag trodde inte det skulle vara riktigt så illa som det faktiskt var.
Som sagt det var inte alls lika frekvent och systematiskt där jag varit men det har absolut förekommit liknande saker. Och jag har blivit pushad att rida på sätt jag inte tycker är okej och är bekväm med...

Jag tittar på TV4s sändning från SIHS där de nämner dokumentären (och visar klipp från den), och diskuterar. Carl Hedin är också med (även om han ser rätt obekväm ut och inte säger något direkt kontroversiellt).

Här, från cirka 15 minuter: https://www.tv4play.se/video/fb253af650c07605a6b2/avsnitt-2

Bra jobbat av TV4 tycker jag!
Jag tyckte inte han såg så obekväm ut? Mer att han är mer ”seriös” och allvarlig jämfört med hur man är van vid att se honom på insta😊

Såg det inte förrän det länkades nu i den här tråden. Stärker min bild av att han verkligen tar avstånd men att han väljer att göra det på annat sätt, inte genom uttalanden på sociala medier. Han pratar ju ganska regelbundet om att han ogillar den hårda tonen på sociala medier osv, och även om jag gärna vill se att han som förebild tar ett tydligt avstånd så är det väl begripligt att vissa väljer att göra det irl sas.
Dessutom är ju alla dessa ”jag tar avstånd” ganska platta och lite meningslösa..

Att HÖRA när sporren slår i hästen på inspelningen var obeskrivligt. En av många bitar som känns fysiskt inbränt i minnet. Det är så ofattbart för mig hur utbrett det verkar vara att utföra ren misshandel och/eller acceptera att andra gör det.

Störst skillnad behöver säkert komma uppifrån toppen, men det är ju till stor del hobbyryttare på olika nivåer som utgör kunder/inkomst för dessa. Vad som premieras på tävling och visning är inte något "vi" kan påverka direkt på kort sikt, men vem man betalar till för clinics, träningar, lämnar iväg hästar till, köper häst ifrån, mm - där kan man faktiskt påverka direkt. Och viktigt att man faktiskt kan visa/berätta om vilka personer man ska undvika att stötta ekonomiskt (och varför).

Är hemma idag pga förkyld och passade på att se dokumentären på Tv4. Alltså fyfan, jag saknar ord, stackars, stackars hästar!

Kan inte låta bli att känna just i detta nu: Ska vi inte bara lägga ner all form av hästsport och exploation av djur i vinstsyfte? Dessa underbara, eleganta och vackra djur som får lida enormt för att människan har hittat ett sätt att sko sig på dem. Känner verkligen som att det är noll kärlek till djuren som styr hela hästsporten utan enbart pengar. Det jag såg idag är så långt ifrån man bara kan komma när jag som extremt hästallergisk liten unge cyklade själv tvärs över stan bara för att få hänga i stallet och insupa doften av häst och stall och om jag hade riktigt, riktigt tur få lov att klappa på en häst eller två och sen cykla hem igen rödögd och kliig och få antihistamin och bannor av mamma och pappa.

Usch så ledsen jag blev, ska snart åka och krama om min fina häst och kanske gråta en skvätt.

Såg det inte förrän det länkades nu i den här tråden. Stärker min bild av att han verkligen tar avstånd men att han väljer att göra det på annat sätt, inte genom uttalanden på sociala medier. Han pratar ju ganska regelbundet om att han ogillar den hårda tonen på sociala medier osv, och även om jag gärna vill se att han som förebild tar ett tydligt avstånd så är det väl begripligt att vissa väljer att göra det irl sas.
Dessutom är ju alla dessa ”jag tar avstånd” ganska platta och lite meningslösa..
Tycker det väger tyngre vilken hästhållning man praktiserar och lyfter fram i verkligheten! Förstås utesluter inte det ena det andra, men handling väger mer än ord för hästarnas skull. Ser hellre tystnad utåt och uppvisande av vettig hästhållning/ridning än det omvända. Känns ju minst sagt skenheligt från vissa.

Tycker det väger tyngre vilken hästhållning man praktiserar och lyfter fram i verkligheten! Förstås utesluter inte det ena det andra, men handling väger mer än ord för hästarnas skull. Ser hellre tystnad utåt och uppvisande av vettig hästhållning/ridning än det omvända. Känns ju minst sagt skenheligt från vissa.
Ja det håller jag med om!

Detta med att ta avstånd från hanterandet av hästarna osv... Om man är helt reko så tänker jag att det inte finns någon anledning att ta avstånd. Man har ju redan gjort det i sitt handlande. Jag kommer ihåg i arabhästforumet på fb att folk la ut bilder på avskyvärda benställningar på en showchampion i USA och ville att svenska uppfödare skulle "ta ställning till det". Det blir liksom lite befängt att gå ut med att "Ja jag skulle minsann aldrig avla på sådana ben osv osv" när det är så självklart. Jag tänker att OM det är helt självklart att man inte misshandlar hästar när man tränar dem, varför skulle man gå ut och fördöma någon annan och slå sig för bröstet att man minsann är mycket bättre.

Detta med att ta avstånd från hanterandet av hästarna osv... Om man är helt reko så tänker jag att det inte finns någon anledning att ta avstånd. Man har ju redan gjort det i sitt handlande. Jag kommer ihåg i arabhästforumet på fb att folk la ut bilder på avskyvärda benställningar på en showchampion i USA och ville att svenska uppfödare skulle "ta ställning till det". Det blir liksom lite befängt att gå ut med att "Ja jag skulle minsann aldrig avla på sådana ben osv osv" när det är så självklart. Jag tänker att OM det är helt självklart att man inte misshandlar hästar när man tränar dem, varför skulle man gå ut och fördöma någon annan och slå sig för bröstet att man minsann är mycket bättre.
Det jag skulle önska är att fler går ut med att de kommer ta ställning genom handling. Det tror jag kan påverka, om folks förebilder går ut och säger att de inte kommer köpa mer kingslandgrejer, inte kommer använda hingstar därifrån, kommer avbryta samarbeten osv.

Ska strax iväg och svarar bara kort.

Kandar och de flesta stänger är gjorda för att rida på i eftergift. Dvs du ger en lätt hjälp och ger efter totalt så du har MAX sträckt tygel. Då kan stången fylla sin funktion i att hjälpa till att få nacken fram/halsen ur manken tex i piaff

Men kollar man på hur folk rider generellt på kandar är det ju inte så. Det innebär dock inte att kandar/stång kan ha fina förtjänster i det syfte det är skapt till om det hanteras rätt.
det är ju bara att kolla på insta (som inlägget ovan) OTROLIGT många som rider sådär på en kandar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka