Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej fy sjutton :( Det där är verkligen inte en häst som jobbar för att den är stark och "sitter ihop":(
Jag följer Sonja Leitenstern på Instagram och tycker ridningen är väldigt trevlig. Helt klart annat än tävlingsdressyr. Men trots att det är lös stång och urstarkt galopparbete så är det ändå rätt ofta tappade rygg och bakben i traven och passagen. Tror inte det finns många hästar som orkar vara självbäriga och samtidigt ha så flashig gång som många har i dag och som ”utvecklas” ännu mer för poängens skull.

Menar du klippet från Globen? Tyckte det var oerhört svävande och icke-ställningstagande. Mer "det är en film som visar aggressiv ridning" punkt. Inget om vad han själv tycker. Eller jag kanske missade nåt? 🤔

Intressant är det också att veterinären som är med i sändningen uttalar sig om att "i högsta toppen" har man kommit långt och man ser en annan typ av hästvänlig ridning där, gällande gångarter och lösgjordhet"... Räknas inte AH som "den högsta toppen"? 🤬
Ja han pratade ju lite till efteråt?

Han syftade på de allra bästa och nej, dit räknas inte AH.

Ja jag håller med jag tittar knappt pä ridsport ens på tv längre

Jag har regelbundet kollat på hoppning, men ska sluta följa det med för jag tvivlar starkt på att inte liknande metoder och hård ridning förekommer där med (speciellt med tanke på ryttare som blivit påkomna med barrering, benskydd med spik och lösare regler om betsling), samt så känner jag verkligen noll pepp längre att träna dressyr för tränare...

Ja han pratade ju lite till efteråt?

Han syftade på de allra bästa och nej, dit räknas inte AH.
Jaha, jag blev irriterad och stängde av vid reklampausen. :angel: Jag tycker inte heller att AH tillhör toppen, men många måste ju tycka det eftersom han ev var aktuell att skickas till OS?

Ska slå på sändningen igen och kolla Carl då! 😀

Angående att personalen ska utsättas för att bli filmade i stall och vid ridning. I bland annat Danmark så finns det förskolor (skriver finns för jag vet inte om det gäller alla, kan vara så) där det är kameror i varje rum. Alla vårdnadshavare kan se men det är ca tio minuters försening. Det har varit sådana diskussioner även i Sverige, men jag vet inte hur seriösa.

Angående att personalen ska utsättas för att bli filmade i stall och vid ridning. I bland annat Danmark så finns det förskolor (skriver finns för jag vet inte om det gäller alla, kan vara så) där det är kameror i varje rum. Alla vårdnadshavare kan se men det är ca tio minuters försening. Det har varit sådana diskussioner även i Sverige, men jag vet inte hur seriösa.
Oj. Jag som förälder skulle aldrig acceptera kameror på förskolan, med livefeed till alla föräldrarna.

Tittar på dokumentären på kanal 12 nu och det har bara gått typ 15 minuter, just nu tänker jag mest på är hur otrevlig hästskötarnas arbetsmiljö och arbetstid är :(

Sorry för liveinlägg medan jag tittar men såg just de första bilderna på en häst med märken efter piskan.
Och jag tänker på när det har hänt att jag har råkat slå mig så pass att huden har blivit sådär upphöjd, och nog f*n gör det så ont! :crazy:

Senast ändrad:
Själv inte vill bli granskad? Menar du hans ekonomiska samröre med AH eller hans egna metoder? Jag ser Carl Hedin som en av mina förebilder just pga hans mjuka ridning och hästsyn, men just nu känner man sig cynisk och misstänksam mot alla... Tyvärr... 😭 Men något slags uttalande hade man faktiskt förväntat sig, det stormar liksom i dressyrvärlden...
Nu kanske jag svär i kyrkan här. Jag gillar CH på många sätt och följer honom på insta, han är en förebild inom några bitar. Men unghästridningen är ganska jobbig att titta på för mig, han berömmer och pausar mycket (vilket är toppen! och jättebra att det visas!) men jag tycker inte att hans ridning är speciellt mjuk eller hästvänlig. Dock miljoners miljarder gånger bättre än AH, självklart, men jag tycker vi ska sikta på ännu bättre hästvälfärd, inte bara "halvbra"!
Ja, nu har jag precis skänkt bort dem pga flytt, men jag hade en hel drös böcker som var utgivna på tidigt 2000-tal som handlade just om kritik mot tävligsdressyren och vad det gör med hästkroppen att tränas/formas så. Det fanns en svinbra blogg med gifar med hur olika bett inverkar, fysiologi och vikten av -framåt- nedåt, inte rollkur, minns dock inte namnet.
SustainableDressage? Jag har haft svårt att kolla dressyr sedan sent 90-tal/tidigt 00-tal efter att jag upptäckte den hemsidan, som jag tror hette något annat på den tiden. Skaparen var även aktiv på Buke i början, kanske innan Buke blev Buke och var Stallet. Hon blev dock totalsågad som fruktansvärt okunnig och en idiot som kritiserade t ex Anky.

Ärligt talat är jag väldigt förvånad över att vi ändå är så pass överens i denna tråd med tanken på vad jag sett på Buke genom åren. Sådan här ridning har ju försvarats med näbbar och klor i minst 20 år? Men det är ju bra att tiderna förändras.

Har varit tal om liknande på slakteri bla här på forumet och enligt mitt dåliga minne var de flesta positiva till att slakteripersonalen är konstant bevakade 🤷‍♀️

Tycker filmövervakning är orealistiskt men funderar på kanske är lämpligt med strängare och mer oanmälda besök av kontrollmyndigheter både på tävling för att kontrollera djurskydd och i stallmiljö

Jag har sett båda delarna nu och är tyvärr inte överraskad. Tycker jag sett mycket liknande inom hopp/dressyr/hobby/western när jag höll på med hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka