Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Själv inte vill bli granskad? Menar du hans ekonomiska samröre med AH eller hans egna metoder? Jag ser Carl Hedin som en av mina förebilder just pga hans mjuka ridning och hästsyn, men just nu känner man sig cynisk och misstänksam mot alla... Tyvärr... 😭 Men något slags uttalande hade man faktiskt förväntat sig, det stormar liksom i dressyrvärlden...
Känner att jag inte vill/kan skriva mer om saken dessvärre. Men jag tycker att CH är superviktig för modern tävlingsdressyr.

Nu har jag äntligen tid att se dokumentären i sin helhet. Kan inte påstå att jag njuter än så länge av det man ser och hör, men det är ju lärorikt. Jag tror jag kommer ogilla Helgstrand ännu mer efter det här, han förstår ju inte ens att kameraupptagningen av de metoder de använde mot hästarna inte går in under hans "privatliv".

Hur ska vi komma tillrätta med hårda träningsmetoder om inte träningarna granskas?
Om det inte går att granska träningarna kommer det ju bara att fortsätta?

Precis.

Fattar inte vad övervakad av allmänheten dygnet runt kom ifrån? 🙃

Merparten av träningen med sådant här hemskt drillande som visades i dokumentären sker ju på ett fåtal banor per anläggning. Där kan det sitta en kamera som tex landslagsledning eller motsvarande samt lämplig(a) myndigheter har tillgång till på anläggningar som tex AHs, försäljnings/träningsverksamheter av större slag o dyl. Självklart kan man bara se till att rida olagligt brutalt utanför tid kameran är aktiv/man tror den är aktiv eller på mindre bana. Men syns en specifik häst aldrig på kameran eller det är alldeles för lite aktivitet kan ju misstankar fattas.

Detta förutsätter ju dock först att inte allt skit sanktioneras.

I övrigt tycker jag fortfarande man borde förbjuda en hel massa. Om det inte går som ren lag och klassas som djurplågeri så från förbundens sida. Hade våldet som bekrivits på filmerna varit förbjudet hade inte velandet från det danska förbundet kunnat vara lika tydligt. Hästarna rids i rollkur = påföljd. Graman = påföljd. Sår av sporrar eller i munnen = påföljd.

Inte "det har inte helt fått läka", "så här lång tid börjar bli straffbart" o dylika resonemang.

Alltså, jag är verkligen en amatör som är bara intresserad av hästar på distans, dvs jag har ett intresse av ämnet men har inte ridit. Och jag minns hur jag som liten såg tävlingar på TV - jag tänkte att dessa knyck, gapande munnar och piskande svansar var så hur det skulle se ut på högre nivå.
Det är bara tack vare buke som jag har kunnat läsa till mig bättre information. Och då tänker jag på alla dessa personer där ute som inte har haft den turen - hur lätt det är att fortsätta tro att det är så det ska vara.

Visar väl faran i vad man visar som ska föreställa idealet på TV och i de högsta nivåerna.
Men det visar också hur viktigt det är med att man utbildar och informerar om vad som pågår. Så att folk kan lära sig och ändra på sig när de behöver det.
Någonstans har de lärt sig det, även om det är bara på TV.

Och det första man får se när man återgår till hästsporten efter första avsnittet är ett klipp av en dressyrritt där hästen gapar och piskar med svansen lite grann under klippet :cautious:
Inte konstigt att jag, som okunnig, tycker att det kan vara svårt att se skillnad på dåliga och bra(?) ritter!

Fråga, någon har tagit upp oanmälda kontroller o så. Men finns det ens krav på att hästar genomgår munhåleundersökning någon gång när man har olika typer av landslagsuppdrag?

Tänker att hästens fysik bedöms ju mycket utifrån hur den ska kunna prestera och följs upp (åtminstone inom fälttävlan förr vad jag minns). Men nu när det finns så mycket information om att bettskador är så vanligt, det är ju mycket svårare att upptäcka.

En fråga såhär nu när jag ändå har hästsporten på, de där knycken/rycken som hopphästar kan göra när de galopperar under hoppritten.. Vad beror de egentligen på? 🤔

Det är så otroligt tråkigt att arbetsvillkoren för hästskötare på Helgstrand Dressage ser lika bedrövliga ut som de alltid gjort i hela ridsporten. Samma dåliga lön och samma dåliga resonemang att man "jobbar för att få jobba med hästar". Hela kulturen i det stallet verkar ha varit giftig, inte en enda människa som kan må bra i den miljön. Kulturen kring hur man ska rida också, som vardag och helt bakvänt.

@ginnies Om ryttare får/har sår på hästen i mun/sidor blir det definitivt konsekvenser här i Sverige. De blir avstängda och får böter.

Det är väl typ inga konskvenser,ryttarna blir inte namngivna offentligt( på ta om AH) inte filmade och utlagda eller inskickade till tv ( på tal om AH). Inte ens många ggr grövre överträdelser blir namngivna , DIN ärenden, anonymt ska det vara för att skydda ryttaren.

De blir avstängda för att hästen uppvisar sår eller blod, just då- men får fortsätta tävla när det läkt . Böter, långt ifrån alla- det finns öd som fått på moppo av förbundet för att de gett dubbelstaff, alltså både avstängning OCH böter.

Jak kan tänka mig att ALLA de där munnarna och sidorna på svenska tävlingar svider lika mkt hos hästen som om de bott hos Helgestrand.

Och inte en enda Svårklassryttare har blivit avstängd vad jag vet efter ritt pga för hård nosgrimma, då det bara sägs till fast typ alla öd säger att det blir avstängning men ingen straffar- och då fortsätter ryttarna dra åt.

KL
Två fingrar emellan nosrygg och nosgrimma är ju också rent patetiskt. Hur gör -kanske inte alla- men de flesta öd?? Jo de drar upp nosgrimman och trycker två fingrar emellan och tänker inte alls på hur spänt det bli under hakan , nej det borde vara två fingrar både över OCH under.

@Lingon har sett lite inlägg men inte hunnit skriva: Jag tycker att en nosgrimma stabiliserar huvudlaget iom att det blir "dubbelt" eller tjockare remtyg, och iom det stabiliseras bettet.

Kollade in instagram, https://www.instagram.com/reel/CyTElR_MnVE/?utm_source=ig_web_copy_link&igshid=MzRlODBiNWFlZA== tycker verkligen inte detta är okej ridning i min värld heller. Jag ser än häst som får sporrar i sidan samtidigt som den ryckas i munnen. Det ser inte roligt eller bekvämt ut någonstans.

Sånt är inte ovanligt på tävling heller, trist och där borde möjligheten att sänka poängen göras större ex att ihållande sporre alltid kan ge etta och regelbunden munryck likaså.

Precis.

Fattar inte vad övervakad av allmänheten dygnet runt kom ifrån? 🙃

Merparten av träningen med sådant här hemskt drillande som visades i dokumentären sker ju på ett fåtal banor per anläggning. Där kan det sitta en kamera som tex landslagsledning eller motsvarande samt lämplig(a) myndigheter har tillgång till på anläggningar som tex AHs, försäljnings/träningsverksamheter av större slag o dyl. Självklart kan man bara se till att rida olagligt brutalt utanför tid kameran är aktiv/man tror den är aktiv eller på mindre bana. Men syns en specifik häst aldrig på kameran eller det är alldeles för lite aktivitet kan ju misstankar fattas.

Detta förutsätter ju dock först att inte allt skit sanktioneras.

I övrigt tycker jag fortfarande man borde förbjuda en hel massa. Om det inte går som ren lag och klassas som djurplågeri så från förbundens sida. Hade våldet som bekrivits på filmerna varit förbjudet hade inte velandet från det danska förbundet kunnat vara lika tydligt. Hästarna rids i rollkur = påföljd. Graman = påföljd. Sår av sporrar eller i munnen = påföljd.

Inte "det har inte helt fått läka", "så här lång tid börjar bli straffbart" o dylika resonemang.
Jag tänker att elitidrottare (eller är det bara elitskidåkare?) alltid ska meddela WADA(?) var de är och vara beredda på oanmälda dopingtester. Rimligtvis borde tävlingsryttare behöva ha sina anläggningar öppna för förbundets representanter som ska kunna åka ut oanmälda och titta på den träning som sker, samt besikta de hästar som står på anläggningen.

Mvh, Lady_S

Jag tänker att elitidrottare (eller är det bara elitskidåkare?) alltid ska meddela WADA(?) var de är och vara beredda på oanmälda dopingtester. Rimligtvis borde tävlingsryttare behöva ha sina anläggningar öppna för förbundets representanter som ska kunna åka ut oanmälda och titta på den träning som sker, samt besikta de hästar som står på anläggningen.

Mvh, Lady_S

Jag tänkte också på dopingen! Då kan jag tycka att det är jävligt soft att ha en kamera som livesänder typ 8-18 på sin mest frekvent använda träningsplats. När man sitter på ryggen på ett levande djur och så extremt mycket skit kommit fram om hur djuren mår.

Jag tänkte också på dopingen! Då kan jag tycka att det är jävligt soft att ha en kamera som livesänder typ 8-18 på sin mest frekvent använda träningsplats. När man sitter på ryggen på ett levande djur och så extremt mycket skit kommit fram om hur djuren mår.
Jag är inte emot det heller, men var drar man gränsen? Ska jag som tävlar typ 2* ha en kamera? Alla ridklubbar? Eller är det "fritt fram" för alla som inte rider i seniorlandslagen?

Mvh,
Lady_S

Nu kanske jag svär i kyrkan här. Jag gillar CH på många sätt och följer honom på insta, han är en förebild inom några bitar. Men unghästridningen är ganska jobbig att titta på för mig, han berömmer och pausar mycket (vilket är toppen! och jättebra att det visas!) men jag tycker inte att hans ridning är speciellt mjuk eller hästvänlig. Dock miljoners miljarder gånger bättre än AH, självklart, men jag tycker vi ska sikta på ännu bättre hästvälfärd, inte bara "halvbra"!

SustainableDressage? Jag har haft svårt att kolla dressyr sedan sent 90-tal/tidigt 00-tal efter att jag upptäckte den hemsidan, som jag tror hette något annat på den tiden. Skaparen var även aktiv på Buke i början, kanske innan Buke blev Buke och var Stallet. Hon blev dock totalsågad som fruktansvärt okunnig och en idiot som kritiserade t ex Anky.

Ärligt talat är jag väldigt förvånad över att vi ändå är så pass överens i denna tråd med tanken på vad jag sett på Buke genom åren. Sådan här ridning har ju försvarats med näbbar och klor i minst 20 år? Men det är ju bra att tiderna förändras.
Ja!!

Jag minns också hur hackad på hon blev, för AvG vann minsann en massa alltså var den ridningen bra.

Det är rätt pisamt att folk är överraskade av vad som visas hos AH :(

Jag följer Sonja Leitenstern på Instagram och tycker ridningen är väldigt trevlig. Helt klart annat än tävlingsdressyr. Men trots att det är lös stång och urstarkt galopparbete så är det ändå rätt ofta tappade rygg och bakben i traven och passagen. Tror inte det finns många hästar som orkar vara självbäriga och samtidigt ha så flashig gång som många har i dag och som ”utvecklas” ännu mer för poängens skull.
Och jag kan inte för mitt liv förstå hennes storhet🙈. Ser bara spända hästar som hoppar framlänges, baklänges och sidledes. Finns inte en enda film från henne där jag sett avspänd och mjuk ridning genom ryggen till en fin kontakt.

Nosen framme javisst men alltså nä. På filmen så fladdrar hästen upp med frambenen i en lärd rörelse och inte i närheten från riktig samling.

Screenshot_20231004_121434_Facebook.webp

Angående att personalen ska utsättas för att bli filmade i stall och vid ridning. I bland annat Danmark så finns det förskolor (skriver finns för jag vet inte om det gäller alla, kan vara så) där det är kameror i varje rum. Alla vårdnadshavare kan se men det är ca tio minuters försening. Det har varit sådana diskussioner även i Sverige, men jag vet inte hur seriösa.
Totalt OT, jag har barn på förskola i Danmark och har aldrig hört om någon förskola som har videoövervakning av personal och barn. Det tror jag faktiskt inte är helt lagligt.?

Jag är inte emot det heller, men var drar man gränsen? Ska jag som tävlar typ 2* ha en kamera? Alla ridklubbar? Eller är det "fritt fram" för alla som inte rider i seniorlandslagen?

Mvh,
Lady_S

Jag bara tänkte på det med landslagsuppdrag först och främst (iom att det var velande om hur mycket AH skulle stängas av från o så). Mest är jag bara så frustrerad att det finns ju teknik.

Med tanke på hur det debatterades om hattens vara eller icke vara lär det väl dröja bra länge innan TR och bedömningar kan ändras
Så tja mycket av träningen lär väl inte ändras heller

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka