Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu går Helgstrand Dressage ut med att de kommer sätta upp kameror i alla ridhus.
Problemet är ju att ridningen där har blivit en godkänd kultur. Alla vet ju om vad som försiggår och visste om att hästarna gick blodig och reds med sporrar när de hade sår. Alla red likadant också, så det är ju lite komiskt att det då ska finnas kameraövervakning. För de som sitter och granskar bilderna är ju säkert inte en oberoende aktör direkt, utan samma människor som godkände ridningen. Det lär ju inte gå ut en livefeed till allmänheten, så det är ju ett perfekt exempel på något som låter bra men som inte kommer göra ett dugg skillnad.

Problemet är ju att ridningen där har blivit en godkänd kultur. Alla vet ju om vad som försiggår och visste om att hästarna gick blodig och reds med sporrar när de hade sår. Alla red likadant också, så det är ju lite komiskt att det då ska finnas kameraövervakning. För de som sitter och granskar bilderna är ju säkert inte en oberoende aktör direkt, utan samma människor som godkände ridningen. Det lär ju inte gå ut en livefeed till allmänheten, så det är ju ett perfekt exempel på något som låter bra men som inte kommer göra ett dugg skillnad.
Och det räcker ju att gå runt hörnet och "korrigera" för att det inte ska synas på film.

Den här tråden fick mig att tänka på en kür-ritt jag såg för ett gäng år sedan.

Kommer inte ihåg namnet på varken häst eller ryttare men minns att det var en amerikan och hästen hade vääääääldigt långa öron. Hästen var väldigt o-flashig med 'tråkig' färg, grovt huvud, och mediokra gångarter.

Men den var så välriden och lydig. Bla så på stora mittvolten gjorde de byten i vartannat som efter halva volten gick över i byten i varje.

Tyvärr fick de låga poäng, antagligen pga avsaknaden av gång

Aaahaaa! :idea::idea::up::up: Tusen tack! Jag har varit så nyfiken! Nästa gång ska jag försöka titta på benen för att se om jag ser galoppombytet :up:
Jag funderar kring om du menar vid anridningarna, man "spänner bågen" för att få hästen på bakdelen och när man sen lättar för att hoppa hindret något galoppsprång fram, "skjuter iväg pilen", kan det första galoppsprånget bli ganska hoppliknande

Kommer inte ihåg namnet på varken häst eller ryttare men minns att det var en amerikan och hästen hade vääääääldigt långa öron. Hästen var väldigt o-flashig med 'tråkig' färg, grovt huvud, och mediokra gångarter.

Men den var så välriden och lydig. Bla så på stora mittvolten gjorde de byten i vartannat som efter halva volten gick över i byten i varje.

Låter som att den måste varit korsad med en åsna 😅

Ohh den kommer jag ihåg det var lite imponerande en stor brun "tråkig" häst men ack så härlig ritt

Kan det ha varit på Globen? Tyckte jag kände igen det du beskrev.

Jag håller på att titta på det andra avsnittet nu. Jag tycker att de som gjort programmet ska ha en stor eloge!! Så välgjord dokumentär!

Fruktansvärd men otroligt välgjord! Bra experter! Pedagogiskt

Jag gillar speciellt att de så tydligt förklarar hur kandar och graman fungerar och skarpa de är!

Så praktiskt, då kan de kanske enklare övervaka om där är någon groom som beter sig avvikande också för att säkra bevisning om deras metoder. Undrar när de tänker ta bort klausulen om tystnadsplikt för anställda, eller förbudet för anställda att fotografera och filma?
Svarar båda. Ja det känns verkligen som en sån grej som låter bra men inte kommer göra skillnad. Bara ännu sämre arbetsvillkor för de anställda.
De skrev något om att ridsportsförbundet och liknande kommer kunna be om att få se film sålänge det är inom lagens ramar (eller liknande). Jag har inte koll på danmarks lagar men där har de förmodligen kryphålet som gör att de inte kommer behöva visa upp film om de inte själva vill.

Jag håller på att titta på det andra avsnittet nu. Jag tycker att de som gjort programmet ska ha en stor eloge!! Så välgjord dokumentär!

Fruktansvärd men otroligt välgjord! Bra experter! Pedagogiskt

Jag gillar speciellt att de så tydligt förklarar hur kandar och graman fungerar och skarpa de är!
Ja, det tyckte jag också. Väldigt bra gjord! Rekommenderar att man ser den om man inte gjort det än.

När han programledaren ringer Förbundskaptenen och det visar sig vara Ulf Helgstrand. 💀 Om man inte visste det innan, så illustrerar det ju verkligen vilket problem det är att Helgstrand har kunnat styra narrativet så länge. Det är ju så partiskt det bara kan bli. Mycket snyggt illustrerat måste jag säga.

Nu tittade jag precis lite på tolvan där det är dressyr
Hästen gapade nästan konstant löddrade rejält i munnen och kandarstången var mer eller mindre vågrätt :(
Om hästen verkligen hänger på stångtygeln genom hela programmet är den redo då?
Så nej inge mer dressyr här

Och ändå har hon inte avstängt någon för tajta nosgrimmor och inte heller har någon av hennes kursdeltagare gjort så?

Sedan kan man ju undra......vet du att hon agerat såhär eller är det ur hennes egen mun berättelserna kommer? det finns faktiskt ffa en öd utbildare som är som du beskriver på kurs. upplevs tvärsäker, kunnig och insatt , men i fält inte alls arbetar som hon säger att hon gör. Hon vill inte stöta sig med Namn, hon kan stöta sig med namn under Namn bara för att få lite substans till sitt ego.
Hon har härjat så pass med vissa ryttare att de spänner upp nosgrimman bara de ser henne. Något jag vet från andra än öd själv. Om det blir effekten av hennes agerande så tycker jag det är good enough. Hon står inte tyst bredvid och låter felaktigheter passera och hon stöttar andra öd i att göra precis samma. Definitivt en nödvändig och frisk fläkt i jämförelse med många andra inom förbundet.

Vem är det som kommenterar dressyren på tv12 nu? Jag har bara sett ett ekipage men hon nämnde iaf att den var kort i formen.

Såg att nån delat på fb att kittel blev intervjuad om Helgstrand, men jag blev extremt besviken på hans svar. Han tycker att alla på alla nivåer ska rannsaka sig själva och bättra sig så kommer allt bli bra igen.
Som om de som rider på det här sättet själva anser att de gör fel, de tycker nog att de rider fantastiskt… 😏

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka