Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska man kunna tro på ett enda ord som Helgestrand säger i denna artikeln?

https://nordjyske.dk/nyheder/nordjy...det-maa-og-skal-ikke-forekomme-hos-os/4694156

Han gick ju direkt på reportern när hon filmade med dold kamera och var anställd som groom om hon var där för att ställa till problem och att hästarna behövde disciplin . Tycker det han säger i artikeln klingar falskt rakt igenom.🙁🙁🙁
Alltså han kommer tror jag helt skylla på de anställda i slutänden och om ett år är det som vanligt igen :(

Vem är det som kommenterar dressyren på tv12 nu? Jag har bara sett ett ekipage men hon nämnde iaf att den var kort i formen.

Såg att nån delat på fb att kittel blev intervjuad om Helgstrand, men jag blev extremt besviken på hans svar. Han tycker att alla på alla nivåer ska rannsaka sig själva och bättra sig så kommer allt bli bra igen.
Som om de som rider på det här sättet själva anser att de gör fel, de tycker nog att de rider fantastiskt… 😏
Det är Marina Mattsson. Hon är inte min favoritryttare men är verkligen bra som kommentator!

Runt 13 minuter in pratar Kittel om Helgstrand.
https://www.tv4play.se/video/b56715a284ec5b72b446/avsnitt-13

(Min personliga åsikt om vad han säger: Blaj.)
Han var otroligt noggrann med att distansera sitt eget företag från AH.. Inget ansvar nånstans. Tycker det hade varit snyggt om han visade lite mer självinsikt och gav intrycket av att vilja bli bättre i sin egen hästträning. Det är som rätt tråkigt att PK sällan säger sig vilja lära mer och utvecklas.

Jag funderar kring om du menar vid anridningarna, man "spänner bågen" för att få hästen på bakdelen och när man sen lättar för att hoppa hindret något galoppsprång fram, "skjuter iväg pilen", kan det första galoppsprånget bli ganska hoppliknande
Hur "spänner" man bågen? 🤔

Vem är det som kommenterar dressyren på tv12 nu? Jag har bara sett ett ekipage men hon nämnde iaf att den var kort i formen.

Såg att nån delat på fb att kittel blev intervjuad om Helgstrand, men jag blev extremt besviken på hans svar. Han tycker att alla på alla nivåer ska rannsaka sig själva och bättra sig så kommer allt bli bra igen.
Som om de som rider på det här sättet själva anser att de gör fel, de tycker nog att de rider fantastiskt… 😏
Har aldrig tyckt om Kittel sedan jag såg honom rida rollkur. Han har inte gjort något genom åren som gör att jag har någon sorts förtroende för den människan. Jag tycker han låter som så många andra "proffs". "alla bör rannsaka sig själva" vilket ger mig lite ton av att han tycker säkert att hobbyhästarna har det mycket värre och det som AH hållit på med är inte så illa. Som sagt en man som rider en häst som tungan hängade ur munnen, stoppar och trycker tillbaka tungan i munnen på hästen, säger otroligt mycket om en sån persons syn på hästar! för mig spelar det noll roll att det är 10 år sen, jag hade gärna sett hur ridningen ser ut hemma hos dom med! det är säkert inte på samma skala som AH, men jag tror garanterat där finns en del inte så snygg ridning. För så blir det när pengarna är allt.

Jag minns några år sedan när en hoppryttare blev ifrågasatt varför hen alltid använder graman på alla sina hästar.
"Hag rider många hästar per dag och vill spara på min kropp"
För mig är det så himla skevt. Utbilda hästarna rätt från början istället för att rida på styrka 😅
Då blir det inte jobbigt för kroppen.

Samma om du har stora hundar som drar och lever rövare, det blir självklart svinjobbigt att rasta dem. Men har du tränat dem att gå avslappnat i koppel blir det inte ett dugg jobbigt.
Ja, det tar tid men djurens välfärd måste få ta tid.

Ja, det tyckte jag också. Väldigt bra gjord! Rekommenderar att man ser den om man inte gjort det än.

När han programledaren ringer Förbundskaptenen och det visar sig vara Ulf Helgstrand. 💀 Om man inte visste det innan, så illustrerar det ju verkligen vilket problem det är att Helgstrand har kunnat styra narrativet så länge. Det är ju så partiskt det bara kan bli. Mycket snyggt illustrerat måste jag säga.
Ordförande i Ridsportförbundet menar jag ju givetvis. Vet inte varför jag skrev förbundskapten men ja, ni förstår.

Han var otroligt noggrann med att distansera sitt eget företag från AH.. Inget ansvar nånstans. Tycker det hade varit snyggt om han visade lite mer självinsikt och gav intrycket av att vilja bli bättre i sin egen hästträning. Det är som rätt tråkigt att PK sällan säger sig vilja lära mer och utvecklas.
Precis min känsla också.

Har aldrig tyckt om Kittel sedan jag såg honom rida rollkur. Han har inte gjort något genom åren som gör att jag har någon sorts förtroende för den människan. Jag tycker han låter som så många andra "proffs". "alla bör rannsaka sig själva" vilket ger mig lite ton av att han tycker säkert att hobbyhästarna har det mycket värre och det som AH hållit på med är inte så illa. Som sagt en man som rider en häst som tungan hängade ur munnen, stoppar och trycker tillbaka tungan i munnen på hästen, säger otroligt mycket om en sån persons syn på hästar! för mig spelar det noll roll att det är 10 år sen, jag hade gärna sett hur ridningen ser ut hemma hos dom med! det är säkert inte på samma skala som AH, men jag tror garanterat där finns en del inte så snygg ridning. För så blir det när pengarna är allt.
Såg någon i ett kommentarsfält på FB som försvarade PKs blå-tunga-ritt med att hästen fått tungan över (mellan?) bettet och PK inte märkte det, och det var därför tungan blev blå.

Men för i hela helvete, hur MÄRKER man inte om hästen lägger tungan över bettet?! Det känns ju jättekonstigt i händerna, de få gånger jag har varit med om det har jag märkt det omedelbart. Det går inte att missa. Enda anledningen jag kan komma på till att man missar det är att man rider med så mycket tryck i handen att man inte känner skillnaden, dvs vad som än händer har man bara X kilo i handen oavsett.

Och rider man så, då rider man ju faktiskt inte. Då utövar man djurmisshandel.

Jag såg ett inlägg på FB vars kommentarsfält fick mig att brista ut i gapskratt. FEI postade en i mina ögon dålig ritt och hyllade den, och den blir totalt slaktad i kommentarerna. I stort sett enhälligt slaktad. Någon försökte skriva att "hästar är djur och kan ha dåliga dagar, man behöver inte kritisera..." Ja fast då kanske man inte ska vinna tävlingen, om man har en sådan dålig dag att ingen rörelse utförs korrekt? Eller?

Får man länka? Här är iaf länken.

Nu har jag faktiskt tittat på förmiddagens dressyrklasser. Jag som har slutat att titta på dressyr. Alltså det var ren njutning att slippa att lyssna på GB och dagens kommentatorer gjorde ett riktigt bra jobb.
Sen vill jag se att det kommenteras MYCKET mer om formen på hästen och ryttarens inverkan och betydligt mindre vikt vid teknikaliteter hur de olika rörelserna utförs. Men ingen skugga över dagens kommentatorer, de rapporterade som alla andra i systemet gör och hur domarna dömmer.

Jag skulle önska att det LAS mycket mer fokus och tyngd på just formen på hästarna och ryttarnas inverkan.

Om protokollen från de internationella tävlingarna vore offentliga, då skulle folk veta att samtliga domare (som jag suttit med, och tror jag är uppe i 5-6 st internationella GP-domare) kommenterar snäv form, gapande mun, spända överlinjer osv.

Jag tycker att FEI ska se till att alla internationella starter med ryttare över 18 år ska vara offentliga. För som det är nu får domarna stå i skottgluggen för vad ryttarna gör. Som det är nu kommenterar domarna gång på gång och ryttarna fortsätter rida med spänning. Det kostar nog för lite. Poängen är inte 10or så ofta.

Jag har inte pratat med domarna om det, men min känsla är att domarna tycker att de drar ner (i förhållande till helheten). Och vi kan se på Spectator judging att publiken egentligen inte är hårdare.

Såg någon i ett kommentarsfält på FB som försvarade PKs blå-tunga-ritt med att hästen fått tungan över (mellan?) bettet och PK inte märkte det, och det var därför tungan blev blå.

Men för i hela helvete, hur MÄRKER man inte om hästen lägger tungan över bettet?! Det känns ju jättekonstigt i händerna, de få gånger jag har varit med om det har jag märkt det omedelbart. Det går inte att missa. Enda anledningen jag kan komma på till att man missar det är att man rider med så mycket tryck i handen att man inte känner skillnaden, dvs vad som än händer har man bara X kilo i handen oavsett.

Ja sådana försvar känns klena och lite sådär att skribenten vill övertala sig själv. Och har tungan hamnat fel och hänger utanför är ju inte rätt respons att stanna för att stoppa in den och rida vidare.

Jag såg ett inlägg på FB vars kommentarsfält fick mig att brista ut i gapskratt. FEI postade en i mina ögon dålig ritt och hyllade den, och den blir totalt slaktad i kommentarerna. I stort sett enhälligt slaktad. Någon försökte skriva att "hästar är djur och kan ha dåliga dagar, man behöver inte kritisera..." Ja fast då kanske man inte ska vinna tävlingen, om man har en sådan dålig dag att ingen rörelse utförs korrekt? Eller?

Får man länka? Här är iaf länken.
Det såg matt ut! Jag skrattade faktiskt till när jag såg bytena, kameravinkeln var ju väldigt avslöjande.

Om protokollen från de internationella tävlingarna vore offentliga, då skulle folk veta att samtliga domare (som jag suttit med, och tror jag är uppe i 5-6 st internationella GP-domare) kommenterar snäv form, gapande mun, spända överlinjer osv.
Absolut det gör de, iaf en rad eller kanske två, men de är extremt försiktiga med att sänka poängen, det behöver ju inte bli offentligt om alla kan se på poängen där det händer att det kostar. Dessutom så tvingas ryttarna göra om och göra rätt, är inte rimligt att domare är så försiktiga att de emellanåt, när felet blir lite värre att poängen sänks enbart 0,5.

Men vad göra? när dressyrdomarutbildaren är väl försiktig o utbildar så dessutom vill ingen frångå sina kollegers skala, alltså inte sticka ut med ett väldigt lägre poäng ( betänk bara Strömsholm för ett tag sen o det väsen som blev där som va skämmigt om man är ryttare o går med i det drevet)

Eller hur. Om där inte fanns något tryck hade ju tungan inte blivit blå oavsett om hästen fått in den mellan betten.

Delvis kl

Förstår inte hur dressyrvärlden kan vara så blinda för detta. Skänkeln i botten på stången innebär tryck.

Det borde ge stora avdrag på poängen när betten missbrukas så där. På elitnivå dessutom. Och genomgående under hela ritten för dom allra flesta.

Skamligt och oförlåtligt. Gäller ALLA som fortsätter gynna det beteendet. Vare sig det är ryttare, domare, förbundet, kommentatorer eller publik.

Vi vet bättre. Stången är ett skarpt bett och ska bara ridas med eftergift. Även från ryttarens sida då. Det är liksom inte bara hästen som ska ge efter. Men det verkar väldigt få fatta.

Rent allmänt vill jag här önska att vi håller oss till det, väldigt breda, ämnet i tråden. :)

Att diskutera ridning, inverkan, ritter, kommentatorer, tävling eller annat i allmänhet- kanske inte i den här tråden.

Tydlig koppling och avstamp i ”härvan” med Helgstrand- passar mycket bättre i den här tråden.

Jag tror diskussionen mår bra av att få vara bred, men hjälp mig gärna hålla det på något slags spår. :)

//lizan, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka