Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och jag kan inte för mitt liv förstå hennes storhet🙈. Ser bara spända hästar som hoppar framlänges, baklänges och sidledes. Finns inte en enda film från henne där jag sett avspänd och mjuk ridning genom ryggen till en fin kontakt.

Nosen framme javisst men alltså nä. På filmen så fladdrar hästen upp med frambenen i en lärd rörelse och inte i närheten från riktig samling.

Visa bifogad fil 133230
Uj. Var tvungen att kika nu och kanske inte riktigt dit jag skulle vilja, nej...

Får man lista ryttare man gillar här? Är det ok att länka till publika instagrams, t ex?

Mer sånt här tack!
IMG_0149.webp

Jag följer Sonja Leitenstern på Instagram och tycker ridningen är väldigt trevlig. Helt klart annat än tävlingsdressyr. Men trots att det är lös stång och urstarkt galopparbete så är det ändå rätt ofta tappade rygg och bakben i traven och passagen. Tror inte det finns många hästar som orkar vara självbäriga och samtidigt ha så flashig gång som många har i dag och som ”utvecklas” ännu mer för poängens skull.

Jag tittade lite och fattar inte varför hon rider med kandar öht 😅
Hästen är väldigt orolig i munnen på varenda film 😔

Fast det krävs nog snarare förändringar i TR som i sin tur instruerar domarna till annan bedömning.
Vilka ändringar tänker du på då?

Delvis kl

Själv ser jag inga större brister på själva TR, förutom nosgrimma som skulle förbjudas och även sporrar nu efter att jag sett dom båda avsnitten med vedervärdigt och systematiskt övergrepp på ett djur som inget hellre vill än behaga oss om vi bara respekterar deras begränsningar.

Problemet är att regelverket inte följs. Inte av domare och inte av ryttare, varken på hobbynivå eller elitnivå.

Och domare som ändå faktiskt läser och följer TR blir ratade, för att någon stackars ryttare kan ju bli sårad. Och ryttare som följer TR och rider i samspel och harmoni, med lätthet och energi utan forsering döms ner, pga för öppen form redan på lätt nivå.

Nånting är väldigt fel i grunden, hela etablissemanget inom förbunden behöver bytas ut mot folk som faktiskt prioriterar "happy athlete" och ser till att domare faktiskt dömer utifrån regelverket.

Varenda dressyrryttare måste känna till att om stångskänkeln är i botten, då är där tryck. Ett tryck som vi minsta lilla snedsteg av hästen skapar ändå värre tryck. Förstå vilken otrolig terror detta är. Lägg därtill bridongen som också har fyllt tryck.

Helgstrands anläggning är bara toppen av isberget. Det ser vi ju på hur det oftast rids på tävling allmänt, både på elit och hobby nivå.

Tyvärr systemfel kan bara åtgärdas genom att ändra systemet.

Lätthet ska också vara lätthet och inte en massa bensprattel och cirkuskonster som hästarna bokstavligt piskats till.

En ryttare som jag avgudar för hennes helt otroliga sätt att jobba med hästarna, Featherlighthorsemanship. Hon är ett sånt där unikum av känsla som en bara kan drömma om.

Och med denna bilden vill jag bara säga att bakom lod kan alla hästar hamna, oavsett träns och ridning.
Screenshot_20221114_232547_Instagram.webp

Problemet är att regelverket inte följs. Inte av domare och inte av ryttare, varken på hobbynivå eller elitnivå.

Problemet är att Svenska ridsportförbundet inte backar upp sina egna regler och inte har en enhetlig utbildargrupp med skinn på näsan, det beror givetvis delvis på att förbundets prio ett är att dra folk till tävlingar för att få in pengar, inte att folk ska åka till tävlingar och bli avstängda. Det är givet därför nosgrimmeregeln inte funkar , det utbildas hur den inte ska sitta men ingen ger öd/ domare den stöttning som behövs för ett avstängningsbeslut.

Problemet är att Svenska ridsportförbundet inte backar upp sina egna regler och inte har en enhetlig utbildargrupp med skinn på näsan, det beror givetvis delvis på att förbundets prio ett är att dra folk till tävlingar för att få in pengar, inte att folk ska åka till tävlingar och bli avstängda. Det är givet därför nosgrimmeregeln inte funkar , det utbildas hur den inte ska sitta men ingen ger öd/ domare den stöttning som behövs för ett avstängningsbeslut.
Skulle säga att de utbildar och säger rätt saker men stöttningen och uppbackningen av sina domare är obefintlig.

Jag tittade lite och fattar inte varför hon rider med kandar öht 😅
Hästen är väldigt orolig i munnen på varenda film 😔
Den bruna är ”fipplig” i munnen även när den rids i bara grimma eller halsring så tror inte du kan beskylla kandaret för det.

Sen är det intressant det här med ”happy athlete”… hur många ser egentligen glada ut när vi tränar eller på något sätt tar i. Inte jag i alla fall oavsett om det är för att jag koncentrerar mig eller tar i så ser jag skitförbannad ut. Tror det är rätt svårt att från en kort filmsnutt göra stensäkra uttalanden om någons ridning bara för att hästen inte har spikade öron framåt och ser 120% avslappnad ut under ett moment som den tycker är lite knepigt att utföra.

Senast ändrad:
Den bruna är ”fipplig” i munnen även när den rids i bara grimma eller halsring så tror inte du kan beskylla kandaret för det.

Sen är det intressant det här med ”happy athlete”… hur många ser egentligen glada ut när vi tränar eller på något sätt tar i. Inte jag i alla fall oavsett om det är för att jag koncentrerar mig eller tar i så ser jag skitförbannad ut. Tror det är rätt svårt att från en kort filmsnutt göra stensäkra uttalanden om någons ridning bara för att hästen inte har spikade öron framåt och ser 120% avslappnad ut under ett moment som den tycker är lite knepigt att utföra.

Och det är i sig ett beteende som visar på en häst som inte är avspänd.

Öron spikade framåt vid träning tror jag ingen vill ha. Däremot ett uttryck som visar på avspänd och tillfreds.
Tycker inte det är riktigt rätt att jämföra människor med hästar på det viset. Koncentrerat uttryck, absolut, men inte spänt, stressat osv.

En fråga såhär nu när jag ändå har hästsporten på, de där knycken/rycken som hopphästar kan göra när de galopperar under hoppritten.. Vad beror de egentligen på? 🤔
Ganska off topic, men är det galoppombytena du menar då tro?
I så fall byter ekipaget galopp för att landa "med rätt ben fram" för att svänga bättre efter hindret (ungefär).

Jag tänker att även om inte tävling/pengar finns med i bilden kan man gå för fort/bli för hungrig.
Jag såg det på en AR-clinic som en av de bästa i landet skulle rida på tex. Man gick för fort fram med, tror det var piaff och levad. Hästen var inte lösgjord riktigt fysiskt och inte mentalt.
Man ska ju tänja på comfortzonen för att utvecklas. Men ibland gör man det för mkt och tappar/når inte lugn.
Det kan väl lätt bli så när man ”är på väg upp” och är hungrig. Tror vi alla gjort liknande och blivit bitna i baken av det så att säga.
Jag hade backat bandet med de hästarna. Fokuserat på bibehållen lösgjordhet och lugn.
Tyckte särskilt illa om att backa in en spänd häst mot en vägg för att trigga levad-tendenser. Sitt av och lär den det utan att dra tillbaka den in i väggen…
Öron spikade rakt fram brukar inte vara jättepositivt. Men avslappnade öron - gärna!

Ganska off topic, men är det galoppombytena du menar då tro?
I så fall byter ekipaget galopp för att landa "med rätt ben fram" för att svänga bättre efter hindret (ungefär).
Aaahaaa! :idea::idea::up::up: Tusen tack! Jag har varit så nyfiken! Nästa gång ska jag försöka titta på benen för att se om jag ser galoppombytet :up:

En ryttare som jag avgudar för hennes helt otroliga sätt att jobba med hästarna, Featherlighthorsemanship. Hon är ett sånt där unikum av känsla som en bara kan drömma om.

Och med denna bilden vill jag bara säga att bakom lod kan alla hästar hamna, oavsett träns och ridning. Visa bifogad fil 133234
Så intressant! Där kan man iallafall vara säker på att det inte är någon tygel som inverkar just där och då.
(Tänker annars att en inlärd vana skulle kunna vara en möjlighet? Om man inte känner till något kring ryttaren och bara ser denna ögonblicksbild?)
Bara en fundering, är detta lite som när en människa under träning har någon lite knasig kroppsställning som egentligen inte är nyttig för kroppen men som man gör där och då för att det underlättar en annan del av kroppen eller för att träningen är jobbig just då?
Isåfall tänker jag att man som ryttare ska liksom försöka uppmuntra hästen till att träna i rätt form (som inte sliter på någon del av kroppen, tex nacken när huvudet är bakom lod, stämmer detta?), låter det vettigt?
Om ja på alla frågor ovan, då är väl denna ögonblicksbild egentligen inte det optimala? Nu kanske jag är djävulens advokat men jag tänker att om det är så att fotot är taget i ett ögonblick där hästen (av sig själv) krullar ihop lite för att det är lite jobbigt där och då - men så lägger man ut detta foto som visar att hästen arbetar i lite fel form (bakom lod) av sig självt. 1. Det visar väl isåfall en fel bild av hur en häst i träning bör se ut? 2. Ger det inte ammunition till de som tycker att hästar ska ridas sådär med träns (för hästen på fotot gör ju sådär av sig självt)?

Om det visar sig att fotot är visst av en häst i positiv/optimal ställning med huvudet även om den är bakom lod, så ber jag om ursäkt 😅

Så du menar att du gått öd kurs och det sagts att det SKA stängas av om nosgrimman är för tajt.?? eller på domarkursen??
Ja faktiskt. Vår öd-utbildare är en rivig dama som verkligen inte är rädd för att ta i mot ryttarna. Hon har bla blivit ordentligt ovän med PK angående paddarna under nosgrimmor. Hon har varit öd/steward internationellt och tagit i ordentligt mot Namn.

Ja faktiskt. Vår öd-utbildare är en rivig dama som verkligen inte är rädd för att ta i mot ryttarna. Hon har bla blivit ordentligt ovän med PK angående paddarna under nosgrimmor. Hon har varit öd/steward internationellt och tagit i ordentligt mot Namn.

Och ändå har hon inte avstängt någon för tajta nosgrimmor och inte heller har någon av hennes kursdeltagare gjort så?

Sedan kan man ju undra......vet du att hon agerat såhär eller är det ur hennes egen mun berättelserna kommer? det finns faktiskt ffa en öd utbildare som är som du beskriver på kurs. upplevs tvärsäker, kunnig och insatt , men i fält inte alls arbetar som hon säger att hon gör. Hon vill inte stöta sig med Namn, hon kan stöta sig med namn under Namn bara för att få lite substans till sitt ego.

Nu har jag äntligen tid att se dokumentären i sin helhet. Kan inte påstå att jag njuter än så länge av det man ser och hör, men det är ju lärorikt. Jag tror jag kommer ogilla Helgstrand ännu mer efter det här, han förstår ju inte ens att kameraupptagningen av de metoder de använde mot hästarna inte går in under hans "privatliv".
Han är småföretagare. :cool: Företaget är hans privatliv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka