Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska vi komma tillrätta med hårda träningsmetoder om inte träningarna granskas?
Om det inte går att granska träningarna kommer det ju bara att fortsätta?
Jag tror definitivt inte att det är kameror som är lösningen. Lösningen är att dressyrdomarna börjar döma de höga klasserna enligt TR och inte accepterar dumheterna vi ser nu. Det som visas på tävlingsbanan är till mycket liten del glada avslappnade atleter (hästar) utan det är spänning och tvång rakt igenom. När domarna börjar underkänna skiten så kommer också den här typen av träningsmetoder försvinna.

Jag tror definitivt inte att det är kameror som är lösningen. Lösningen är att dressyrdomarna börjar döma de höga klasserna enligt TR och inte accepterar dumheterna vi ser nu. Det som visas på tävlingsbanan är till mycket liten del glada avslappnade atleter (hästar) utan det är spänning och tvång rakt igenom. När domarna börjar underkänna skiten så kommer också den här typen av träningsmetoder försvinna.
Fast det krävs nog snarare förändringar i TR som i sin tur instruerar domarna till annan bedömning.

Då får de banne mig börja idag då
Sen är frågan om de får döma något mer efter det i och för sig :meh:

Hur kommer det sig att Carl Hedin är tyst som en mus?

Han visar ofta glädje med sina hästar, och jag hade nog förväntat mig att han skulle ta ställning.
För han är den typen av person som inte vill stänga några dörrar till några samarbeten, han står överlag sällan för någonting tycker jag. Bara neutral utan åsikt är lite den typen han är och nu visade han ju verkligen det också, mycket som bara är yta över honom tyvärr.

Angående Carl Hedin så tror jag att tystnaden beror på stt han själv inte vill bli granskad. Hans ekonomiska stabilitet beror på att han sålde en häst riktigt dyrt till AH.
Själv inte vill bli granskad? Menar du hans ekonomiska samröre med AH eller hans egna metoder? Jag ser Carl Hedin som en av mina förebilder just pga hans mjuka ridning och hästsyn, men just nu känner man sig cynisk och misstänksam mot alla... Tyvärr... 😭 Men något slags uttalande hade man faktiskt förväntat sig, det stormar liksom i dressyrvärlden...

Själv inte vill bli granskad? Menar du hans ekonomiska samröre med AH eller hans egna metoder? Jag ser Carl Hedin som en av mina förebilder just pga hans mjuka ridning och hästsyn, men just nu känner man sig cynisk och misstänksam mot alla... Tyvärr... 😭 Men något slags uttalande hade man faktiskt förväntat sig, det stormar liksom i dressyrvärlden...
Han har uttalat sig på tv, och det är väl egentligen mer än de flesta andra gjort :)

Men när blev det så här egentligen både domare tränare och ryttare borde faktiskt veta bättre :confused:
Det är verkligen kejsarens nya kläder
Just att ha mycket i handen är ju inget nytt? Tänker man sådär 20 år bakåt i tiden så red ju många med en väldigt kraftig ram sas, mycket ben som fångades upp av mycket hand. Säger inte att det är bra alltså, men nytt är det ju inte.

Men när blev det så här egentligen både domare tränare och ryttare borde faktiskt veta bättre :confused:
Det är verkligen kejsarens nya kläder
I mina ögon är numera varenda jävel som tävlar och dömer dressyr (och annan hästsport för den delen) på ett eller annat sätt medskyldig till djurmisshandel. Man premierar en viss typ av ridning vare sig man inser det eller inte. Från LC till Grand Prix.

AH är i sig själv egentligen inte problemet, han är blott ett symtom på ett större problem inom ridsporten. Han råkar bara vara den i skottlinjen för tillfället då han blivit påkommen men det som säkerligen är utbrett och vitt förekommande. Han är inte unik i sin misshandel. Är nog måååååånga tränare och ryttare som nu darrar i sina stall och verksamheter över att också bli påkomna med liknande metoder. När ska folk inse att det han gör inte är unikt?

Hur ska man annars förklara att man låtit denna vidriga man och andra som han (typ bland annat Patrik Kittel som minst två ggr uteslutits pga blodregeln, och enligt veterinären i dokumentären så biter sig inte hästar i tungan "bara sådär" utan det är kontinuerlig hård ridning och munskador som är orsaken) verka i så många år och låtit honom rida mästerskap och OS och ooaat och aahat över hur hans hästar går utan att reagera förutom nu när allt uppdagats? Känns som verkligen too little too late, va? Dags att kanske inse att man är en del av problemet? Det enda sättet att få bort det är tyvärr att förbjuda hästtävlingar helt.

Just att ha mycket i handen är ju inget nytt? Tänker man sådär 20 år bakåt i tiden så red ju många med en väldigt kraftig ram sas, mycket ben som fångades upp av mycket hand. Säger inte att det är bra alltså, men nytt är det ju inte.
Var det så här även på 80 och 90 talet med då med kraftigt vinklad kandarstång
Men det spelar mindre roll egentligen frågan är ska vi ha det så här :(

I mina ögon är numera varenda jävel som tävlar och dömer dressyr (och annan hästsport för den delen) på ett eller annat sätt medskyldig till djurmisshandel. Man premierar en viss typ av ridning vare sig man inser det eller inte. Från LC till Grand Prix.

AH är i sig själv egentligen inte problemet, han är blott ett symtom på ett större problem inom ridsporten. Han råkar bara vara den i skottlinjen för tillfället då han blivit påkommen men det som säkerligen är utbrett och vitt förekommande. Han är inte unik i sin misshandel. Är nog måååååånga tränare och ryttare som nu darrar i sina stall och verksamheter över att också bli påkomna med liknande metoder. När ska folk inse att det han gör inte är unikt?

Hur ska man annars förklara att man låtit denna vidriga man och andra som han (typ bland annat Patrik Kittel som minst två ggr uteslutits pga blodregeln, och enligt veterinären i dokumentären så biter sig inte hästar i tungan "bara sådär" utan det är kontinuerlig hård ridning och munskador som är orsaken) verka i så många år och låtit honom rida mästerskap och OS och ooaat och aahat över hur hans hästar går utan att reagera förutom nu när allt uppdagats? Känns som verkligen too little too late, va? Dags att kanske inse att man är en del av problemet? Det enda sättet att få bort det är tyvärr att förbjuda hästtävlingar helt.
Ja jag håller med jag tittar knappt pä ridsport ens på tv längre

AH och Cavan från 2004, jag minns att jag tyckte detta var magiskt… inte nu längre! Hackande sporrar, bakbenen en mil bakom hästen…

Definitivt på 90-talet, jag var på Globen 97 och kunde inte njuta av dressyren pga genomtagna stångbett och frustrerade missnöjda hästar.
Men som sagt de allra flesta borde ju veta bättre ändå har det bara blivit ännu värre
Då är frågan om vi ens ska tillåta dressyr tävlande längre

AH och Cavan från 2004, jag minns att jag tyckte detta var magiskt… inte nu längre! Hackande sporrar, bakbenen en mil bakom hästen…
Ja, nu har jag precis skänkt bort dem pga flytt, men jag hade en hel drös böcker som var utgivna på tidigt 2000-tal som handlade just om kritik mot tävligsdressyren och vad det gör med hästkroppen att tränas/formas så. Det fanns en svinbra blogg med gifar med hur olika bett inverkar, fysiologi och vikten av -framåt- nedåt, inte rollkur, minns dock inte namnet.

Han har uttalat sig på tv, och det är väl egentligen mer än de flesta andra
Menar du klippet från Globen? Tyckte det var oerhört svävande och icke-ställningstagande. Mer "det är en film som visar aggressiv ridning" punkt. Inget om vad han själv tycker. Eller jag kanske missade nåt? 🤔

Intressant är det också att veterinären som är med i sändningen uttalar sig om att "i högsta toppen" har man kommit långt och man ser en annan typ av hästvänlig ridning där, gällande gångarter och lösgjordhet"... Räknas inte AH som "den högsta toppen"? 🤬

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka