Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ska vi komma tillrätta med hårda träningsmetoder om inte träningarna granskas?
Om det inte går att granska träningarna kommer det ju bara att fortsätta?
En grej jag tänkt på är tydligt regelverk som faktiskt följs, och att det finns visselblåsarfunktioner som faktiskt följs upp. Att hästar misshandlas hos AH är en del i en så mycket större apparat. Hur tusan ska folk våga säga till när AH's pappa är ordförande för Danska ridsportförbundet? Snacka om upplagt för korruption.
Att hålla varandra om ryggen, se mellan fingrarna och låta andra bete sig som arslen är en kulturfråga inom ridsporten även här i Sverige som jag tror kommer vara svårt att bryta om "det gamla gardet" får sitta kvar. Tänker bara på alla turer om Svenska ridsportförbundet bara de senaste åren, hur tusen ger det en välkomnande miljö att ställa kritiska frågor?

Jag kollar på andra avsnittet nu. Så jävla sjukt... Men vissa av metoderna har jag fått rekommenderat till mig när min unghäst stack i tömkörning... "Sätt på en graman"... Nä lösningen var som jag misstänkte överskottenergi som behövde ut först innan vi tömkörde. Då gick allt mycket bättre :)

Men sorgligt att en del ridskolor har graman och låter elever rida med sporrar som kanske inte borde göra det.

Asså de där ridfilmerna i ridhuset i avskitt 2, jag spyr!! 😭

Hur kommer det sig att Carl Hedin är tyst som en mus?

Han visar ofta glädje med sina hästar, och jag hade nog förväntat mig att han skulle ta ställning.

Jag hade faktiskt också förväntat mig det.... Besviken att han inte tar ställning flr hästarnas skull.
Jag hade hoppats att han skulle säga något, men han brukar ju överlag inte vara så sugen på liksom debatt och kritik över sociala medier så inte helt förvånad heller.

En grej jag tänkt på är tydligt regelverk som faktiskt följs, och att det finns visselblåsarfunktioner som faktiskt följs upp. Att hästar misshandlas hos AH är en del i en så mycket större apparat. Hur tusan ska folk våga säga till när AH's pappa är ordförande för Danska ridsportförbundet? Snacka om upplagt för korruption.
Att hålla varandra om ryggen, se mellan fingrarna och låta andra bete sig som arslen är en kulturfråga inom ridsporten även här i Sverige som jag tror kommer vara svårt att bryta om "det gamla gardet" får sitta kvar. Tänker bara på alla turer om Svenska ridsportförbundet bara de senaste åren, hur tusen ger det en välkomnande miljö att ställa kritiska frågor?
Nej det är ju just det
Ridsportsvärlden är för liten och för snäv och utomstående blir ombedda att sluta filma och hålla tyst för det ”skadar sporten”
Och vem ska följa upp visselblåsaren
AH blev ju tex anmäld för brott mot dansk djurskyddslag 2015 redan

Senast ändrad:
Jag kollar på andra avsnittet nu. Så jävla sjukt... Men vissa av metoderna har jag fått rekommenderat till mig när min unghäst stack i tömkörning... "Sätt på en graman"... Nä lösningen var som jag misstänkte överskottenergi som behövde ut först innan vi tömkörde. Då gick allt mycket bättre :)

Men sorgligt att en del ridskolor har graman och låter elever rida med sporrar som kanske inte borde göra det.

Asså de där ridfilmerna i ridhuset i avskitt 2, jag spyr!! 😭
Du blev väl inte rekommenderad att använda graman i tömkörning? Du fick tips om att gramanfästning av tömmarna kunde hjälpa dig eftersom han upprepat stack så att du tappade honom. Ridning med graman så som det visas i filmerna och att fästa tömmar i gramanfästning vid tömkörning är INTE samma sak.

Och vilka ridskolor använder graman? Det kan inte vara vanligt..

Du blev väl inte rekommenderad att använda graman i tömkörning? Du fick tips om att gramanfästning av tömmarna kunde hjälpa dig eftersom han upprepat stack så att du tappade honom. Ridning med graman så som det visas i filmerna och att fästa tömmar i gramanfästning vid tömkörning är INTE samma sak.

Åh där gick du direkt på försvar av något jag inte ens hänvisade till. Skrev jag att jag blev rekommenderad av gramananvändning på det sättet här på Bukefalos? Nej... Du borde istället fråga var blev du rekommenderad det men det gjorde du inte. Istället är du otrevlig och tror att jag hoppar på de som gav mig tips i en unghäst tråd. Märks att man inte är omtyckt på Bukefalos eftersom folk tror att jag hoppar på de eller för att jag upplevt ett hårt klimat.

Jag fick tipset utanför bukefalos face to face och inte över internet. Jag sa såklart nej. Att använda det som tömsättning är inte nödvändigt i vårt fall. Aldrig använt och kommer inte att göra.

Det finns många ridskolor och ridläger som använder graman. Har sett flera ridskolor med egna ögon. Så det är inte så ovanligt som du tror i dagens samhälle.

För att rabbla upp några ridskolor där jag sett det så är det Enköping ridkkubb, Rocklunda i Västerås, hamre samt köpings ridklubb.

Jag har sett tidemanstygel på mer än en ridskola vilket funktionsmässigt är en fast graman.

Jag vill nog säga att gramanfästning är värre - för du kan inte välja att inte få den effekten. Såvida man inte tömkör med två par tömmar, men det har jag aldrig sett någon göra. Känns som upplagt för kaos :laugh:

Generellt föredrar jag att dra innertömmen direkt från bettet/tränset till handen, och att alltså inte ens fästa den i däckeln. Springer hästen så kan man då släppa yttertömmen och bara hålla i inner och bli väldigt stark där.

Åh där gick du direkt på försvar av något jag inte ens hänvisade till. Skrev jag att jag blev rekommenderad av gramananvändning på det sättet här på Bukefalos? Nej... Du borde istället fråga var blev du rekommenderad det men det gjorde du inte. Istället är du otrevlig och tror att jag hoppar på de som gav mig tips i en unghäst tråd. Märks att man inte är omtyckt på Bukefalos eftersom folk tror att jag hoppar på de eller för att jag upplevt ett hårt klimat.

Jag fick tipset utanför bukefalos face to face och inte över internet. Jag sa såklart nej. Att använda det som tömsättning är inte nödvändigt i vårt fall. Aldrig använt och kommer inte att göra.

Det finns många ridskolor och ridläger som använder graman. Har sett flera ridskolor med egna ögon. Så det är inte så ovanligt som du tror i dagens samhälle.
Jag har varken gått i försvar och inte heller trott att du hoppar på någon? Men jag minns att jag själv rekommenderade gramanfästning till dig och att du blev väldigt upprörd över mitt och andras tips i den tråden, jag tog förgivet att du hänvisade till den diskussionen. Har lite svårt att förstå hur man ens skulle använda graman vid tömkörning? Knyta fast en graman i gjorden eller vad?

Ber om ursäkt för att jag missförstod, men det var så likt den situationen att jag gjorde ett (tydligen) felaktigt antagande.

Jag vill nog säga att gramanfästning är värre - för du kan inte välja att inte få den effekten. Såvida man inte tömkör med två par tömmar, men det har jag aldrig sett någon göra. Känns som upplagt för kaos :laugh:

Generellt föredrar jag att dra innertömmen direkt från bettet/tränset till handen, och att alltså inte ens fästa den i däckeln. Springer hästen så kan man då släppa yttertömmen och bara hålla i inner och bli väldigt stark där.
Dels sätter man ju tömmarna i sidorna och inte mellan frambenen, plus att man såklart måste vara extra noga med tömmarnas tyngd och kontakten. Jag tömkör gärna med gramanfästning (beroende på häst såklart) men föredrar då lätta textiltömmar som glider väldigt lätt och har en oerhört lätt kontakt.

Jag tömkör mycket på raka spår och byter varv frekvent så jag brukar inte orka med någon tömfärstning där man behöver koppla om vid varvbyte, annars håller jag med dig om att det är en bra variant :)

(Jag har förövrigt inga problem med graman heller sålänge den används vettigt (löst) och framförallt som säkerhetsutrustning)

Jag har varken gått i försvar och inte heller trott att du hoppar på någon? Men jag minns att jag själv rekommenderade gramanfästning till dig och att du blev väldigt upprörd över mitt och andras tips i den tråden, jag tog förgivet att du hänvisade till den diskussionen. Har lite svårt att förstå hur man ens skulle använda graman vid tömkörning? Knyta fast en graman i gjorden eller vad?

Ber om ursäkt för att jag missförstod, men det var så likt den situationen att jag gjorde ett (tydligen) felaktigt antagande.
Jag ber också om ursäkt för missförstånd. Jag försöker så långt som är möjligt att inte använda hårdare metoder för min unghäst för att inte behöva fastna i det sen eftersom han har en fin inställning till människor och känslighet. I tömkörningen så går det mycket bättre nu och vi tömkör det mesta bettlöst nu utan att tappa :)

Ja, jag blev väl lite väl irriterad i den tråden just pga att jag inte ville ha hårdare tag med hästen utan jag vill att han ska vara med och jobba med mig. Detta på grund av vad jag sett irl. Men jag fick innan den tråden rekommendation att använda graman både i tömkörning och ridning pga två incidenter där min häst blev rädd och stack i sken. Efter det har vi ridit och tömkört som vanligt utan att ta till graman.

Så det var den rekommendationen jag menade. ☺️

Nu har jag sett båda avsnitt. Man vill ju spy.
Ett helt ridhus fyllt med olika ekipage som flänger runt i spänning och explosioner. Alla är liksom delaktiga i rejäl misshandel av så många hästar.

Och sen Andreas som säger om att hästarna blöder i munnarna eller har sår av sporrar ”Det händer mig med. Ibland kan man inte hjälpa det.”
Men what the actual fuck?!
Klart man kan hjälpa det! Jag har aldrig råkat få sporrmärken eller hästar som blöder i munnen. Aldrig varit med om det vare sig i de stall jag jobbat, aldrig sett det ske för en elev etc.
Rider man på den nivån som hos AH så är det en medveten handling. Vilket ju blir ännu tydligare när det ska döljas.
De är ju fast i en extremt brutal korrigeringsridning och IOM det blir det inte utbildningsridning.
Det idiotiska är väl också att det finns sätt att på ett trevligare vis utbilda hästar snabbare än då man går in i så mkt konflikt. Så det är ju idiotiskt som penga-maskin-hästfabrik med.

@ginnies Om ryttare får/har sår på hästen i mun/sidor blir det definitivt konsekvenser här i Sverige. De blir avstängda och får böter.

@Askvind Vissa hästar går ut. Följer AHs hästskötare Mikka på insta och hon visar jämt Wendy i hennes stora fina gräshage. Hon är ute oavsett väder. Men saluhästarna och hingstarna verkar inte vara ute i närheten på det viset.

Och Andreas HAR FULL INSYN i att hästarna behandlas på detta sätt, han säger att det förvisso är fel men "hästarna behöver disciplineras" ...
Jag kan inte förstå hur så många "skötare" bara accepterat att detta pågått/pågår. Det borde va en sån stor omsättning på personer. Och förstår INTE de som jobbat där i månader eller som i några fall ÅR och bara "ja det är så här här".. Man ba va ??? Och ryttarna som vad jag förstår det som är unga (antagligen skickliga ryttare från början) som hamnar i stallet med löften om än det ena än det andra. Här rider ju dock ALLA "lika illa".
Innan har det nog vart en bra "cv" att säga "beridare hos Andreas Helgstrand. Efter det här kommer ingen ta i dem med tång ...
Tyckte nån sa att de skrev på ett tystnadsplikt-kontrakt innan de började jobba där. Så då vågar de väl inte säga nåt till utomstående för de kan bli stämda.
Det är ingen ursäkt förstås men många är ju unga tjejer som kanske inte vågar säga/göra nåt åt det.

Och jag ogillar skarpt att ha en töm direkt till bettet vid tömkörning. En töm är lång och därmed tung och varje rörelse/gung i tömmen rycker hästen i munnen om den inte går genom däckeln som minskar eventuella rörelser. Det finns nackdelar och fördelar med olika tömfattningar och olika fungerar bra i olika situationer/till olika hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka