Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fungerar ju ändå bland andra raser som inte har dessa miljonsummor på hästarna eller höga vinstpengar.

För mig får hästvärden stanna om den vill om det innebär att färre hästar ingår i denna industri och färre som slipper jobba 70h/v under usla förhållande.
Ja o ja! Med vinst menar jag just med vinst inte att det är rimligt att bli miljardär utan just att verksamheten ska gå runt plus gärna lite till. Givetvis utan bekostnad av hästvälfärden utan snarare på grund av god hästhållning dvs inkluderat allt såsom skötsel, ridning osv

Varför just OS? IOK delar inte ut några vinstpengar, vissa länder betalar sina guldmedaljörer dock. Så det är väl de man ska ändra på i så fall, och tävlingar med vinstpengar. Själva OS delar inte ut vinstpengar utan bara medaljer.

Jag är i och för sig kluven till det där med vinstpengar. Tycker att det vore trist om ridsport/hästsport inte skulle gå att leva på, som med annan sport. Känns som att det borde gå att tackla från annat håll, strama åt reglerna när det kommer till hästarnas välfärd. Stäng av ryttarna längre perioder för ful ridning eller skador så att det faktiskt inte lönar sig att bete sig så.

För jag är inte säker på att prispengarna är avgörande, inom islandshäst är de i princip obefintliga (handlar verkligen om småpengar även på de större arrangemangen) men det finns ändå de som rider fult utan hästarnas bästa i åtanke. Så jag tror mer på att införa varningar som leder till avstängningar som faktiskt känns.
Även om OS inte har pengar i vinst så kommer vi till det andra problemet med priser på många miljoner på hästarna. Det köpa och säljs flitigt innan varje OS och hästarna måste vissas från sin "bästa" sida för att kunna säljas till dessa priser.

Ja o ja! Med vinst menar jag just med vinst inte att det är rimligt att bli miljardär utan just att verksamheten ska gå runt plus gärna lite till. Givetvis utan bekostnad av hästvälfärden utan snarare på grund av god hästhållning dvs inkluderat allt såsom skötsel, ridning osv
Visst kommer det finnas yrken du kan leva på helt eller delvis inom häst ändå. Tränare kommer inte försvinna, hovslagaren, foderproducent är bara 3 som bara dök upp med en gång.

Sen lär det väl inte vara vinstpengar som Helgstrand främst lever på? Med det han äger lär ju inkomsten komma från annat håll, så tveksamt vad begränsning av vinstpengar skulle göra för skillnad?

Jag tycker vinstpengar ska vara den summan så att man går jämt ut under tävlingen, alltså att man får resekostnad osv betald. Tävlingar är ju ändå väl egentligen främst för att visa upp sig och göra reklam för sig och få meriter så att folk vet vilken nivå man ligger på.

Skulle inte förvåna mig om det är sådana hästar som sen klassas som "svåra" och känsliga och spända. Vilket är helt förståeligt med tanke på hur många unghästar rids in. Helgstrand är nog tyvärr inte ett stort undantag när det kommer till att snabbt utbilda och sälja dyrt.
Ja jag undrar hor många procent av dem som fungerar för det de köps för. Det handlar ju inte direkt om billiga hästar. Eftersom jag hänger en del i fbgrupper om ECVM började jag också fundera över om en del av hästarnas protester handlade om smärta från halskotpelare och bröstpartiet men att man rider dem till underkastelse.

Går hästarna på helgstrands gård någonsin ut? Tyckte inte det visades några bilder utifrån, jag hämtning mm.
Jag följer AH:s hästskötare på instagram, och Wendy går ut i gräshage emellanåt iaf. Jovian och Revolution gick i gruspaddock med hingststaket. Kan inte säga om det är varje dag dock.

Fick en obehaglig känsla i slutet när han själv intervjuades med dold kamera. Låter lite konstigt att vara rädd för att bli filmad och vilja titta i fickor om det inte hänt innan att han blivit filmad.
Vad har hänt isåfall med dom som filmat med där det inte kommit ut, hot eller pengar?

Kan vara inbillning från min sida men det kändes obehaglig.

Fick en obehaglig känsla i slutet när han själv intervjuades med dold kamera. Låter lite konstigt att vara rädd för att bli filmad och vilja titta i fickor om det inte hänt innan att han blivit filmad.
Vad har hänt isåfall med dom som filmat med där det inte kommit ut, hot eller pengar?

Kan vara inbillning från min sida men det kändes obehaglig.

Räckte ju med att han sa det i stil med att har du kommit hit för att ställa till med problem så får vi ju lösa det. Låter som en väl inarbetad rutin för tystnad, precis vad övrigt material påvisat.

Alltså jag var tvungen att gå in och kolla på AHs Instagram. Det ligger "stories" uppe om "vardagen" på gården där man får följa de som arbetar där. Idel skratt, äpplen och jollrande med hästarna och alla är såååå glada hela tiden. Och hästarna är så lyckliga och får springa i stora hagar etc. Känns som en illa regisserad film. Surrealistiskt och sjukt obehagligt. Vem går på det? 🤬

Har också sett dokumentären idag (gratis på play) och kände att något måste jag göra, om så bara ett inlägg på bukefalos. Människan korrumperas av pengar, det har väl bevisats tillräckligt många gånger i historien vid det här laget. Därför känner inte jag att vi kan fortsätta med det här, vi har haft tusentals år på oss att bli sjyssta mot andra varelser men vi misslyckas gång på gång. Det måste vara nog, vi klarar inte att tävla med de här djuren utan att sopa deras behov, känslor och upplevelser under mattan. Jag förstår att man älskar sin sport, det gör jag, men vi har väl alla börjat av kärlek för hästen och det måste vara ledstjärnan. Det här är varken första eller sista stora skandalen där "alla" egentligen redan "vet".

Att vara häst på elitnivå måste vara ett sorgligt liv, även om man inte bor på den här anläggningen. Det försvaras ofta med att hästen inte kan prestera på den nivån om den inte älskar sitt "jobb" men det kan den ju helt uppenbart. Eller att de minsann inte har det så illa "bara för att de inte får gå i stor hage med en kompis", de har så mycket annat som en hobbyhäst bara kan drömma om. Solarium, flera duschar i veckan, ett helt team (populär term) som masserar, sprayar pälsglans, oljar och flätar. Robotgräsmattekort päls året runt och fluffiga mysiga täcken. Man vill träna för, gå på clinics för stora namn och då försvara man dem, för att rättfärdiga sin egen strävan, för att själv vill man väl. Men jag känner mig tämligen säker på att hästen inte värderar det vi tenderar att se som god omvårdnad lika högt. Eller resorna runt i Sverige, Europa, världen. Moder jord gör det definitivt inte.

Reagerade på att en tandläkare i dokumentären sa om kandaret att det ökar risken för skador i munhålan. Det är ju helt huvudlöst, varför använder vi utrustning som ökar risken för skador öht? Av tradition? Är det ett rimligt argument? Eller för att kunna ge mindre hjälper trots riskerna det medför? Hästen känner ju en fluga landa, är det nödvändigt med fler bett, sporrar och spön?

Jag rider inte längre och har sålt mina hästar. Jag tyckte sporten förändrats för mycket för att jag skulle känna samhörighet längre. När jag var barn på 90talet levde jag i en naiv villfarelse att dressyr var för alla hästar, kanske särskilt de som inte höll för den mer fysiskt påfrestande hoppningen. Men vi avlar hästar som är anpassade efter dressyren, och de som inte håller byts ut. Det är hästen som ska anpassas för grenen, inte tvärtom.

Har provat jobba i proffsstall och som de flesta andra vad det verkar har jag inget gott att säga om det. Jag började på rekommendation av en lokal tränare. Ridningen såg jag som hästskötare inte mycket av, men hästarnas liv i stallet fick jag ta del av. De gick i skrittmaskin en timme om dagen för hagarna var alldeles för små och få för att räcka till. De som inte stod ut med att glo i väggen en hel dag sattes det metallringar runt kotlederna på, så det skulle göra för ont att sparka i väggen. Eller så täcktes boxen från golv till tak så det blev en mörk isoleringscell helt enkelt. Hade en unghäst jag inte vågade rida ett tag, körde den till en utbildare med riktigt gott rykte. Sista gången red hen upp hästen i ett hörn, för mina 21åriga ögon till synes utan anledning, och piskade den där i hörnet tills den reste sig i ren panik och ångest. Åkte inte tillbaka, men sa ingenting. Det är för mycket sånt här, jag tror inte att det går att städa bort helt enkelt. Den som rekommenderat mig ringde fö och skällde när jag slutat för att hen skämdes över att ha rekommenderat mig. Men vadå få betalt och få veta lönen, hur kunde jag fokusera på det?

Och jag är också frågande till att det "är så svårt att rida bra". Ja, det tvivlar jag inte på, men bra för vem? Jag är en medioker ryttare som haft 4 hästar under en tioårsperiod, de har ibland gått i en väldigt öppen form men oftast inte alls. Inte en enda ridrelaterad skada trots min halvdana balans, timing och usla tävlingsresultat. Det kanske går att rida, om man gör det mer på hästens villkor? Så många gånger jag önskar att jag gjort något, sagt ifrån, eller inte tagit ut min frustration på hästen själv. Den egna garderoben rymmer såklart också sina skelett, det verkar vi ryttare ha gemensamt. Blev väl milslångt det här, men det är mina två cent iallafall. Vill inte mästra, peka finger eller uppröra och hoppas att jag lyckas med det. Det här är bara något sort hopplöst, matt försök att.. ja, vad? Påverka kanske.
Jag har lyckligtvis inte erfarenhet av att arbeta professionellt med häst, men jag har sett tillräckligt mycket för att förstå att för vissa är hästen redskapet att nå framgång.

Jag har sett del 1 och del 2 och jag mådde dåligt av vad jag såg. Hur kan man...? :cry:

Jag tror som du, att pengar korrumperar människan, och alla dessa "jag tar avstånd", blir med ens löjeväckande.

När skall någon av kändisarna ta i från tårna och erkänna att de varit där, sett det där beteendet och varit del av hela karusellen, men nu bytt ut hela umgänget?

Men, nej, det verkar som om alla ligger lågt och hoppas på att stormen blåser över.

Själv har jag fått en annan syn på dressyren nu. Jag vet ärligt talat inte om jag vill se någon mer dressyrtävling på elitnivå igen.

För jag inser förstås att Helgstrand bara är toppen av ett isberg.

Man skäms som hästälskare.

Ser på avsnitt 1, och kan bara konstatera att jag fått tillbaka hästar efter ridning med svullnader efter piskrapp och med sår efter sporrar på samtliga ställen jag arbetat. (I Sverige)

Gällande blödande munnar, jag hade en ungponny som gärna bara la sig i handen och skenade. Vilket givetvis är svårt att reda ut när man är 12-13 år. När en proffsryttare som var tillräckligt nätt för en smäcker ponny hoppade upp och skulle ta igen honom så var metodiken ”hårt mot hårt”. Det fungerade ju sisådär dock då han inte gav sig och jag antar att det inte gick att ta till de tuffaste metoderna med publik på en öppen träning. Men det var verkligen inte vackert att se, och skulle ju definitivt långsiktigt leda till skador i munnen.

Sedan är det ju kul att min spontana reaktion på ”jobbat 10-timmars pass” och ”47 timmars vecka” var att jag tyckte det kändes sjukt lite som hästskötare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka