Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var så man hade häst där jag lärde mig rida. Hästarna stog i sina spiltor/boxar och kom ut och reds nån timme/dag. Vissa 2 ggr/dag. Hade de tur kunde de få komma ut nån timme i en frimärkshage.

Jag är glad att jag lärde mig mer.
På min ridskola gick hästarna i jättestora hagar, blandflock med ca 15 talet hästar. På lektion gick hästarna konstant i ”öppen” form, väldigt få elever klarade av att rida någon häst i form. Hästarna var verkligen super friska och glada, sällan någon var sur. Detta var 70/80-tal. Det var en liten ridskola i skogen som fortfarande håller fast vid sin hästhållning och jag inser idag hur mycket den har präglat mig och mitt sätt att ha häst. Dagens unga behöver också bra förebilder som ser till hästarnas bästa före priser och prestation :)

Har sett båda avsnitten nu, fruktansvärda bilder men tyvärr blir man inte förvånad. Hoppas hela ridsporten brinner upp (men det kommer aldrig hända).. För hästarna kommer allmänt inte behandlas som levande individer med känslor så länge det är pengar och tävling inblandat. Tyvärr.

Har sett båda avsnitten nu, fruktansvärda bilder men tyvärr blir man inte förvånad. Hoppas hela ridsporten brinner upp (men det kommer aldrig hända).. För hästarna kommer allmänt inte behandlas som levande individer med känslor så länge det är pengar och tävling inblandat. Tyvärr.
Men är inte det lite väl stora svängar? Att antingen ska man helt förbjuda tävling och försäljning av hästar, eller så är det som hos Helgstrand?

Jag tänker att det finns väldigt många steg mellan att totalförbjuda tävling och handel med hästar, och att behandla hästar som i filmen.

Mer generellt tycker jag också det är problematiskt när att sparka hästen med sporrar tills den får köttsår likställs med t ex att rida med thiedemantygel eller rent av rida öht. Även där finns det väl en skala, och det ena leder inte nödvändigtvis till det andra.

Betänk att detta förekommer även hos elitryttare i Sverige och det är vare sig förbjudet eller straffbart att åka ut med sår i munnar eller skav / hål av sporre. Man får åka hem- om det upptäckts.

Tänkte på detta med skokräm. Hur kommer man ens på tanken :crazy: :rage:
Vad gör de om det råkar vara tex en skimmel?
Och sen detta med gramantyglar på mer eller mindre varje häst nästan.
Och longeringen :cry:
Man vill ju inte ens ha en lösgjord häst! Man vill ha någon som lyder och sen PUNKT!
Sågande…
Användningen av sporrarna. Värre än ponnysparkar. Detta är vuxna ryttare som har detta som sitt jobb.
Det går nästan att känna stressen genom rutan både på hästarna men även ryttarna.
Verkligen ingen bra miljö varken för hästar eller människor.

Varit oaktiv på buke läääänge men ramlade hit i samband med AH-mardrömmen, då det ofta finns mer/bättre info och diskussioner här än på många andra ställen.

Har inget nytt att tillföra på något sätt, men vill inte vara knäpptyst ändå. På många sätt är det nog det värsta jag sett i hästvärlden, iaf omfattningen av det hela, så systematiskt av så många människor. Jag är både förvånad och inte.

Inte en dag för tidigt att det kommer fram, med ordentligt material som inte borde kunna bortförklaras av någon. Hoppas innerligt att detta ska vara nog för att kunna hindra honom (och de ryttare som sysslar med detta för honom) från att fortsätta, och öppna upp för att granska även andra. Mycket kan ju tyvärr tolkas som gråzoner, men som blödande sår, skadade munnar och svullna piskmärken kan verkligen inte uppkomma vid okej ridning och utrustning.

Det var tungt att se avsnitten. Så vidrigt.

Tänkte på detta med skokräm. Hur kommer man ens på tanken :crazy: :rage:
Vad gör de om det råkar vara tex en skimmel?
Och sen detta med gramantyglar på mer eller mindre varje häst nästan.
Och longeringen :cry:
Man vill ju inte ens ha en lösgjord häst! Man vill ha någon som lyder och sen PUNKT!
Sågande…
Användningen av sporrarna. Värre än ponnysparkar. Detta är vuxna ryttare som har detta som sitt jobb.
Det går nästan att känna stressen genom rutan både på hästarna men även ryttarna.
Verkligen ingen bra miljö varken för hästar eller människor.
Det finns vit skokräm :down:

Sätt båda avsnitten och tycker dom var riktigt riktigt bra med duktiga som förklarade hur det påverkar.

Fick några minnen från min första tränare utanför ridskolan, bland annat bankande med benen med kommentarer som "ja fortsätt, för han måste lyssna så fortsätt så tills han lyssnar" en annan var "ja han gör ju det vi vill fast han går baklänges istället för framlänges, mjukna inte i handen för han måste acceptera handen och bettet där" detta var bara 2 av många.
Urk, hade förträngt detta💔

Ni som bor utomlands har ni sett någonting om detta i era ridsportsmedier?
@Mineur @Jerseyite mfl
Jag följer inte aktivt tyska ridsportmedier eller FB grupper (har varit utan häst i 15 år) men det fladdrar förbi i mitt flöde ibland. Där diskuteras det livligt, tyska ryttare förutom 1 eller 2 anses vara kanske inte lika illa som AH men långt ifrån okej. Patrik Kittel hånas för sina uttalanden och man hänvisas till videoklippen på Scandic.

Det skrivs mycket om det i medierna men jag har inte aktivt följt det i detalj.

Jag följer inte aktivt tyska ridsportmedier eller FB grupper (har varit utan häst i 15 år) men det fladdrar förbi i mitt flöde ibland. Där diskuteras det livligt, tyska ryttare förutom 1 eller 2 anses vara kanske inte lika illa som AH men långt ifrån okej. Patrik Kittel hånas för sina uttalanden och man hänvisas till videoklippen på Scandic.

Det skrivs mycket om det i medierna men jag har inte aktivt följt det i detalj.
Bra då passerar det inte obemärkt förbi i alla fall

Angående betsling förresten så är det väl klarlagt att det är trångt i hästens mun och att det egentligen inte finns plats för bett
Att då tvinga in två vilket kandar innebär känns ju heltokigt egentligen :crazy:
Har även jag hört (att det inte får plats allså). Känns ju att det kvittar på hur mycket finlir och annat det går att göra med kandar när det inte får plats.

Något måste göras nu, inte om ett halvår eller ett år utan nu om det skall finnas en ridsport på högre nivå kvar. Ta bort ridsporten från nästa OS så kanske kanske det händer något. Jag har iofs inga problem med att tävling på mer än möjligtvis hobbynivå tas bort.

Så länge det finns stora summor inblandad så kommer detta finns.

Sätt båda avsnitten och tycker dom var riktigt riktigt bra med duktiga som förklarade hur det påverkar.

Fick några minnen från min första tränare utanför ridskolan, bland annat bankande med benen med kommentarer som "ja fortsätt, för han måste lyssna så fortsätt så tills han lyssnar" en annan var "ja han gör ju det vi vill fast han går baklänges istället för framlänges, mjukna inte i handen för han måste acceptera handen och bettet där" detta var bara 2 av många.
Urk, hade förträngt detta💔
Red en kort period på ridskola för ca tio år sedan
Det var inte jätteroligt faktiskt :down:
Det var hästar som inte ville gå fram och tja lösningen var den samma som alltid använd spö och skänklar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka