Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har också sett dokumentären idag (gratis på play) och kände att något måste jag göra, om så bara ett inlägg på bukefalos. Människan korrumperas av pengar, det har väl bevisats tillräckligt många gånger i historien vid det här laget. Därför känner inte jag att vi kan fortsätta med det här, vi har haft tusentals år på oss att bli sjyssta mot andra varelser men vi misslyckas gång på gång. Det måste vara nog, vi klarar inte att tävla med de här djuren utan att sopa deras behov, känslor och upplevelser under mattan. Jag förstår att man älskar sin sport, det gör jag, men vi har väl alla börjat av kärlek för hästen och det måste vara ledstjärnan. Det här är varken första eller sista stora skandalen där "alla" egentligen redan "vet".

Att vara häst på elitnivå måste vara ett sorgligt liv, även om man inte bor på den här anläggningen. Det försvaras ofta med att hästen inte kan prestera på den nivån om den inte älskar sitt "jobb" men det kan den ju helt uppenbart. Eller att de minsann inte har det så illa "bara för att de inte får gå i stor hage med en kompis", de har så mycket annat som en hobbyhäst bara kan drömma om. Solarium, flera duschar i veckan, ett helt team (populär term) som masserar, sprayar pälsglans, oljar och flätar. Robotgräsmattekort päls året runt och fluffiga mysiga täcken. Man vill träna för, gå på clinics för stora namn och då försvara man dem, för att rättfärdiga sin egen strävan, för att själv vill man väl. Men jag känner mig tämligen säker på att hästen inte värderar det vi tenderar att se som god omvårdnad lika högt. Eller resorna runt i Sverige, Europa, världen. Moder jord gör det definitivt inte.

Reagerade på att en tandläkare i dokumentären sa om kandaret att det ökar risken för skador i munhålan. Det är ju helt huvudlöst, varför använder vi utrustning som ökar risken för skador öht? Av tradition? Är det ett rimligt argument? Eller för att kunna ge mindre hjälper trots riskerna det medför? Hästen känner ju en fluga landa, är det nödvändigt med fler bett, sporrar och spön?

Jag rider inte längre och har sålt mina hästar. Jag tyckte sporten förändrats för mycket för att jag skulle känna samhörighet längre. När jag var barn på 90talet levde jag i en naiv villfarelse att dressyr var för alla hästar, kanske särskilt de som inte höll för den mer fysiskt påfrestande hoppningen. Men vi avlar hästar som är anpassade efter dressyren, och de som inte håller byts ut. Det är hästen som ska anpassas för grenen, inte tvärtom.

Har provat jobba i proffsstall och som de flesta andra vad det verkar har jag inget gott att säga om det. Jag började på rekommendation av en lokal tränare. Ridningen såg jag som hästskötare inte mycket av, men hästarnas liv i stallet fick jag ta del av. De gick i skrittmaskin en timme om dagen för hagarna var alldeles för små och få för att räcka till. De som inte stod ut med att glo i väggen en hel dag sattes det metallringar runt kotlederna på, så det skulle göra för ont att sparka i väggen. Eller så täcktes boxen från golv till tak så det blev en mörk isoleringscell helt enkelt. Hade en unghäst jag inte vågade rida ett tag, körde den till en utbildare med riktigt gott rykte. Sista gången red hen upp hästen i ett hörn, för mina 21åriga ögon till synes utan anledning, och piskade den där i hörnet tills den reste sig i ren panik och ångest. Åkte inte tillbaka, men sa ingenting. Det är för mycket sånt här, jag tror inte att det går att städa bort helt enkelt. Den som rekommenderat mig ringde fö och skällde när jag slutat för att hen skämdes över att ha rekommenderat mig. Men vadå få betalt och få veta lönen, hur kunde jag fokusera på det?

Och jag är också frågande till att det "är så svårt att rida bra". Ja, det tvivlar jag inte på, men bra för vem? Jag är en medioker ryttare som haft 4 hästar under en tioårsperiod, de har ibland gått i en väldigt öppen form men oftast inte alls. Inte en enda ridrelaterad skada trots min halvdana balans, timing och usla tävlingsresultat. Det kanske går att rida, om man gör det mer på hästens villkor? Så många gånger jag önskar att jag gjort något, sagt ifrån, eller inte tagit ut min frustration på hästen själv. Den egna garderoben rymmer såklart också sina skelett, det verkar vi ryttare ha gemensamt. Blev väl milslångt det här, men det är mina två cent iallafall. Vill inte mästra, peka finger eller uppröra och hoppas att jag lyckas med det. Det här är bara något sort hopplöst, matt försök att.. ja, vad? Påverka kanske.
Ska strax iväg och svarar bara kort.

Kandar och de flesta stänger är gjorda för att rida på i eftergift. Dvs du ger en lätt hjälp och ger efter totalt så du har MAX sträckt tygel. Då kan stången fylla sin funktion i att hjälpa till att få nacken fram/halsen ur manken tex i piaff

Men kollar man på hur folk rider generellt på kandar är det ju inte så. Det innebär dock inte att kandar/stång kan ha fina förtjänster i det syfte det är skapt till om det hanteras rätt.

Jo har också funderat över det där med öppen form. På en ridskola för länge sedan gick en häst som var total stjärntittare, gick som en kamel eller giraff. Men i övrigt var nice att rida :). Den var typ aldrig skadad och var ändå 24 år innan hon pensionerade sig hos en ridlärare. Hade hon hållt till 27 då med gummisnodd? (eller alltså hon pensionerades såvitt jag förstod för att det var dags, inte för att hon hade andra problem.)
Men "stjärnkikare" och öppen form är ju inte ens i närheten av samma sak? Iaf inte i mitt huvud. När jag tänker stjärnkikare (och även utifrån din övriga beskrivning) så låter det ju som en häst som är spänd och stretar mot handen. Kamel/giraff låter ju inte toppen för hästens rygg tex. Öppen form däremot är för mig när hästen saknar tillräcklig lösgjordhet och eftergift men som ändå har någon slags avspändhet och acceptans för bettet/handen.

Finns alltid hästar som håller längre eller bättre än förväntat, det betyder ju inte att det generellt är positivt för hästarnas hållbarhet att ridas så.

Något jag tycker borde gå att införa omedelbart är tillåt tränsbett i alla klasser
Och ska vi ens tillåta kandar och graman när så många missbrukar det?
Ja jag vet att det kan vara bra hjälpmedel men folk kan ju inte hantera det ens på hög nivå
Och inför åldersgräns för hästarna
De pratades i alla fall tidigare om att nio år var ungt för en häst att starta i Grand Prix
Visst en och annan nioåring är kanske redo men hur många forceras i träning för att komma till start i ett mästerskap tex
Så låt de inte starta före tio år eller kanske ännu äldre

Jo har också funderat över det där med öppen form. På en ridskola för länge sedan gick en häst som var total stjärntittare, gick som en kamel eller giraff. Men i övrigt var nice att rida :). Den var typ aldrig skadad och var ändå 24 år innan hon pensionerade sig hos en ridlärare. Hade hon hållt till 27 då med gummisnodd? (eller alltså hon pensionerades såvitt jag förstod för att det var dags, inte för att hon hade andra problem.)
Ridskolor köper ofta in lite tåligare modell av häst som inte är så överrörliga, balanskänsliga eller med så mkt gång. Det får man ta med i beräkningen.

Vissa hästar kan hålla hela liv av ren skitridning(alltså inte att man bara låter den gå i öppen form) och andra är otroligt känsliga och behöver rätt precist ridas för att hålla.

Jag som jobbat mycket med rehab använder mig av att lära in mer avancerat signalsystem och ändrar om rätt mycket i hur vissa hästar rör sig för att de ska röra sig sundare och hålla.
Då jobbar jag inte i öppen form. För jag anser korrekt formgivning aktiverar rätt muskulatur för att få hästen att bära muskulärt och inte hänga i skelettet.

Hoppsan förlåt jag hänger inte med i dressyren längre
Hur många rider Grand Prix på tränsbett idag då?
I sverige är det tillåtet med träns i alla klasser, internationellt är det fortfarande krav på kandar. Sverige arbetar för att få till en förändring även internationellt, men övriga länder verkar inte så sugna..

Skulle tro att majoriteten rider på kandar i grand prix, men är kanske någon eller några på de flesta tävlingar som väljer träns? Patrik kittel har ridit SM på träns flera gånger.

(Graman är ju inte tillåtet i samband med dressyrtävling, men du kanske menade förbjud tex via djurskyddslagen?)

I sverige är det tillåtet med träns i alla klasser, internationellt är det fortfarande krav på kandar. Sverige arbetar för att få till en förändring även internationellt, men övriga länder verkar inte så sugna..

Skulle tro att majoriteten rider på kandar i grand prix, men är kanske någon eller några på de flesta tävlingar som väljer träns? Patrik kittel har ridit SM på träns flera gånger.
Det går alldeles för långsamt att ändra det tycker jag nog då :(

Men "stjärnkikare" och öppen form är ju inte ens i närheten av samma sak? Iaf inte i mitt huvud. När jag tänker stjärnkikare (och även utifrån din övriga beskrivning) så låter det ju som en häst som är spänd och stretar mot handen. Kamel/giraff låter ju inte toppen för hästens rygg tex. Öppen form däremot är för mig när hästen saknar tillräcklig lösgjordhet och eftergift men som ändå har någon slags avspändhet och acceptans för bettet/handen.

Finns alltid hästar som håller längre eller bättre än förväntat, det betyder ju inte att det generellt är positivt för hästarnas hållbarhet att ridas så.
Absolut inte :) och håller med.

Men vidare. Öppen form är ju så himla svårt uttryck.

Säger man -det måste väl vara ok med lite öppen form på dressyrtävling och menar att hästen bara inte har nosen i lod.
Så svarar någon -men det betyder ju att hästen går och stretar som en giraff :)

Håller med om att det ju inte är kul för någon, inklusive hästen, att streta som en giraff. Utan att gå trevligt och trampa under sig är bäst. Men i hållbarhetstävlingen -streta som en giraff mot "halsförlängare" gummisnodd/graman. Vad vinner där? Det var funderingen. Dvs mellan två som jag uppfattar det dåliga ting. (och som vanligt en liten caveat, en häst, en ridskola, den är garanterat död nu sedan många år tillbaka typ 20+ år-"inte alla ridskolor" osv).

Något jag tycker borde gå att införa omedelbart är tillåt tränsbett i alla klasser
Och ska vi ens tillåta kandar och graman när så många missbrukar det?
Ja jag vet att det kan vara bra hjälpmedel men folk kan ju inte hantera det ens på hög nivå
Och inför åldersgräns för hästarna
De pratades i alla fall tidigare om att nio år var ungt för en häst att starta i Grand Prix
Visst en och annan nioåring är kanske redo men hur många forceras i träning för att komma till start i ett mästerskap tex
Så låt de inte starta före tio år eller kanske ännu äldre
Tränsbett är verkligen inte ett "snällt bett", det kan orsaka både smärta och stora skador det med.

Ridskolor köper ofta in lite tåligare modell av häst som inte är så överrörliga, balanskänsliga eller med så mkt gång. Det får man ta med i beräkningen.

Vissa hästar kan hålla hela liv av ren skitridning(alltså inte att man bara låter den gå i öppen form) och andra är otroligt känsliga och behöver rätt precist ridas för att hålla.

Jag som jobbat mycket med rehab använder mig av att lära in mer avancerat signalsystem och ändrar om rätt mycket i hur vissa hästar rör sig för att de ska röra sig sundare och hålla.
Då jobbar jag inte i öppen form. För jag anser korrekt formgivning aktiverar rätt muskulatur för att få hästen att bära muskulärt och inte hänga i skelettet.
Tror inte de fanns som överrörliga och balanskänsliga då :) eller jag vet inte. Den var ngt slags nätt modell av svenskt halvblod.

Säger man -det måste väl vara ok med lite öppen form på dressyrtävling och menar att hästen bara inte har nosen i lod.

Håller med om att det ju inte är kul för någon, inklusive hästen, att streta som en giraff. Utan att gå trevligt och trampa under sig är bäst. Men i hållbarhetstävlingen -streta som en giraff mot "halsförlängare" gummisnodd/graman. Vad vinner där? Det var funderingen. Dvs mellan två som jag uppfattar det dåliga ting. (och som vanligt en liten caveat, en häst, en ridskola, den är garanterat död nu sedan många år tillbaka typ 20+ år-"inte alla ridskolor" osv).
Inspänning på ridskolehästar är väl också för att det är lättare för ryttarna att lära sig rida mjukt och bra på en häst som går med någorlunda avspänd nacke jämfört mot en som springer och stretar. Men ja, lite pest eller kolera.

Ja vissa saker går verkligen alldeles för segt. Men jag hoppas att fei snart släpper kandartvånget. De har ju blivit så pass moderna att de införda hjälmkrav så förhoppningsvis rullar det åt rätt håll, om än långsamt.
Kandaret kan väl vara kvar, men plocka ekipaget av banan om bettskänkeln är genomtagen. Ett stångbett ska vara på eftergiven tygel och hänga fritt, inte som det ser ut på de flesta ekipage idag med fast stöd och tryck!

Inspänning på ridskolehästar är väl också för att det är lättare för ryttarna att lära sig rida mjukt och bra på en häst som går med någorlunda avspänd nacke jämfört mot en som springer och stretar. Men ja, lite pest eller kolera.
Ja just det är en rimliga användning tycker jag. Dvs om en inspänning gör att hästen får mindre fladder i sin mun på nybörjarlektion och föredrar det.

Men det har gått mode i det. För 15+ år sedan var det helt galet populärt på en helt orimlig nivå.

Jag dömde en klubbdressyr nyligen där en av hästarna inte var i form enligt regelboken, men den jobbade på bakifrån och hade ett fint sug in i handen dock saknades eftergiften. En annan krökte på nacken men släppte stödet och hamnade bakom både hand och lod. Enligt mig är det första helt klart att föredra i en LC och det gav högre poäng. Blev en intressant diskussion efteråt eftersom den sista hästen ju ansågs "vara på tygeln" till skillnad mot den första hästen.

Enligt mig var den första hästen öppen i formen, och det kan ju inte ge höga betyg, men högre än den som har ett grundfel i att hamna bakom hand och lod.

Tränsbett är verkligen inte ett "snällt bett", det kan orsaka både smärta och stora skador det med.
Men allt är väl ändå en enda lång glidande skala. Ska vi alls använda hästarna att rida på?

Jag läste någon kommentar om detta med Helgstrand, kanske på FB, där man tyckte synd om ”alla lösdriftshästar som aldrig blir borstade” och ”uppfödare som håller hästar som slaktgrisar” (vad det nu innebär). Själv ”tog jag åt mig” lite av det där - men då lever antagligen mina hästar extremt nära det som är naturligt för en häst jämfört med kanske 99% av Sveriges alla hästar. Så vad är rätt och vad är fel?

Det är ju två val som ingetdera är sunt eller särskilt trevligt för hästen alltid.
Och förmodligen får ridlärare välja det minst dåliga alternativet för individen.
Blir ju oerhört svårt att lära en hel ridskolegrupp att lite kvickt lära sig rida hästarna en sund form.
Jag jobbar främst med en elev åt gången IOM det. Men så funkar det ju inte på ridskola.

Början av 2000 talet stod jag inackorderad hos en hoppryttare
Det var inte alls ovanligt att hästarna fick stå inne hela dagarna vid ”dåligt” väder
Och det upptäckte man när man kom dit kanske sent på kvällen mörkt och jävligt och ridhuset upptaget
Hagarna var för övrigt under all kritik och då bor jag inte i en storstad
Det var inte ovanligt med graman även bland hoppryttare där

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka