Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte heller nån inkopplad tv (bara kopplad så jag ser dvd:er) men om det går att se gratis via tv4play så ska jag kanske försöka se det. Men egentligen vill jag inte...
Förstår. Jag vill inte se den, men samtidigt känner jag att jag måste se den. Är det bara jag som tycker det är lite smått obehagligt med undercover-program? Jag är alltid orolig för människan som gör det och om dom ska bli påkomna!

Det var väldigt vanligt där jag red som liten (och där hon också lärde sig rida). Den mest kände dressyrryttaren vi hade i stallet jobbade definitivt så. Hans häst skulle ha 1 rolig timme/dag, när han red. Då visste han att hästen presterade som bäst.

Huruvida han gör så nu med vet jag inte. Förhoppningsvis utvecklas väl de flesta.. Hoppas jag... Verkligen...
Det låter helt osannolikt sjukt! Jag har aldrig hört talas om detta. (Jo, en i hundvärlden skröt om att han låste in en rottweiler i ett badrum 24 timmar, i syfte att knäcka den. Jag mådde så dåligt och kunde inte ens tro att någon kunde göra så).

Att göra så med en häst och riskera kolik dessutom, låter helt osannolikt grymt.

Ondskefulla människor som inte borde ha djur!

Jag hoppas avsnittet ska vara ännu värre och röra upp stormen än mer…
Tänk om detta kan vara det som gör att vi tvingas förändra sporten totalt med en gång? Nog har det tagits steg förut med men det går för långsamt.
Jag hoppas det förändrar sporten men jag hoppas det inte förändrar sporten på det sätt som skett inom distansen. Det har tillkommit massor av regler där eftersom UAE beter sig som as mot hästarna. Problemet är att de fortfarande beter sig som as samtidigt som det har blivit massor av nya begränsningar inom Sverige på hur och när du får tävla. Det påverkar alltså den normala svenska ryttaren men knappast dem reglerna är syftade för.
Nej jag kan inte räkna upp förändringarna rakt igenom eftersom jag valt att inte tävla efter dessa förändringar. Det har blivit för komplicerat och även för dyrt. Jag började läsa TR en gång efter mitt uppehåll pga generationsskifte men suckade och gav upp.
Så ja jag vill se en förändring men den förändringen ska ske där problemet finns och det är till väldigt liten del i LB vi ser problem utan de hittar vi i den globala dressyrcirkusen så det är också där och enbart där man ska åtgärda problemen.

Går det inte på något sätt att sätta poängen utefter ryttarens ridning och inverkan istället för på hur hästens genomför momentet, då hade man ju kommit åt ryttare som rider dåligt fast på bra hästar. Dessutom kanske ryttare då också få en chans att komma någonstans med hästar som inte är sprattelmaskiner som maskerar mycket av den dåliga ridningen.
På ämnet

Håller med, uppskattar den bedömningsformen massor!

Vi hade i vårt distrikt dressyrryttartest för alla lagryttare nåt år. För att rida lagklass var man tvungen att även rida dressyrryttartest (sits, inverkan) .
Det uppskattades INTE av ryttarna och togs bort sen. Blev ju värsta grejen för att 'alla' tyckte det var fullständigt bortkastat.

Jag älskade det och tyckte det var jätteintressant och bra! Hade gärna sett fler såna klasser!

Nu har Danska Rideforbund stängt av Andreas Helgstrand under hela 2024. Hade tyckt livstids avstängning hade varit bättre men myser att han åtminstone missar OS i Paris.
Bra men det hindrar väl honom bara från tävling? Har den här dokumentären nåt USA förresten och vad säger dressyrryttarna där?

Nu har Danska Rideforbund stängt av Andreas Helgstrand under hela 2024. Hade tyckt livstids avstängning hade varit bättre men myser att han åtminstone missar OS i Paris.

Ändå en smula ambivalent att DRF kände till inspelningarna i juni förra året (och hade väl fått tillgång till materialet eller delar av det?), lät en veterinärkonsult uttala sig om hur illa det var, sedan tyckte de att det var allvarligt nog för att ha ett möte med Helgstrand där han fick rapa upp en massa trams om hur ledsen han är och hur de nu ska rätta till allting så det blir så bra, så bra.

Sedan tycker de att nej, det är ändå inte mer allvarligt än att han får representera DK på EM - och nu visas exakt samma inspelningar på tv, och då! blir det jätteallvarligt igen och han blir avstängd ett år framåt. I min värld hade det varit jätteallvarligt från dag 1 när de fått del av materialet. (eller förvisso från för tio år sedan, men om vi håller oss till 2023)

Nu har jag sett andra delen. Det som slår en mest på filmerna från ridhuset är att det inte bara är EN ryttare som sparkar och drar på häst som verkligen inte vill vara med-det är i princip allihop🙄.

Tycker de skummade över Helgstrands fula affärer och där var Daniel Bachman med på ett hörn. Bara den biten hade lätt kunnat vara ett avsnitt till. Jag menar Donkey Boy hade varit lite intressant om de tog upp..

I slutet blir Andreas konfronterad och han är bra slipad alltså. För han står och ljuger om att han inte vill se hård ridning. I nästa andetag säger han att hästar måste sägas åt ordentligt vad de ska göra. Han blir också tydligt misstänksam om frågorna för han är verkligen fullständigt medveten om vilka fel som finns. Kanske är det för att han misstänker sig bli filmad för han är faktiskt inte otrevlig mot mullvaden. Visst det är lite härskarteknik men det är noll och inget mot hur jag har sett vissa högt uppsatta dressyr(män) bete sig mot hästskötare.

Ändå en smula ambivalent att DRF kände till inspelningarna i juni förra året (och hade väl fått tillgång till materialet eller delar av det?), lät en veterinärkonsult uttala sig om hur illa det var, sedan tyckte de att det var allvarligt nog för att ha ett möte med Helgstrand där han fick rapa upp en massa trams om hur ledsen han är och hur de nu ska rätta till allting så det blir så bra, så bra.

Sedan tycker de att nej, det är ändå inte mer allvarligt än att han får representera DK på EM - och nu visas exakt samma inspelningar på tv, och då! blir det jätteallvarligt igen och han blir avstängd ett år framåt. I min värld hade det varit jätteallvarligt från dag 1 när de fått del av materialet. (eller förvisso från för tio år sedan, men om vi håller oss till 2023)
Nej inte juni förra året. Filmerna spelades in i januari/februari 2023. Betänk att det har varit AHs pappa som suttit som ordförande i DRF. Det var först när han avgick nu (blev borttvingad?) som det faktiskt hänt nåt runt AH.

Om det är någon som skulle vara intresserad av att wallraffa är det Aftonbladet. De har redan gjort många reportage om just baksidan av olika sporter. Och de har några riktigt bra sportjournalister. Om man har tur kanske 200 sekunder skulle vara intresserade. Det skulle nå långt utanför hästvärlden.

Och om man kunde intressera Uppdrag Granskning så skulle det vara en riktig femetta.
Fast just nu lär väl alla vara försiktiga så ingen wallraffande reporter lär hitta nåt nu
Men hur det ska bli en varaktig förändring av synen på träning av hästen och minskandet av våld tex var det väl en ridlärare som rappade upp en liten ponny duktigt i Holland :confused: Fruktansvärt framför barn liksom
Och ska vi ha de här dressyr programmen och den bedömningen som är idag

Bra men det hindrar väl honom bara från tävling? Har den här dokumentären nåt USA förresten och vad säger dressyrryttarna där?

Vet inte vidden av spridningen men Milestone Equestrian som håller till i Kanada har haft två mer än timslånga youtubesändningar på tema som kretsar kring Helgstrand och Operation X (har ej sett mer än delar av dem men rubrikerna är "The Helgstrand Dressage Horse Abuse Video & the problem with billionaires" samt den andra "Corruption and disconnection enables the abuse of horses and humans - the Helgstrand scandal and more)"

Nu är det en kanal som redan tidigare varit framme med rollkurobservationer och -kritik etc samt tankar kring "the horse industry" så hon kanske var extra på hugget för att ta del av vad sändningarna faktiskt visade.

Jag undrar hur många som har hästar till försäljning via HD som just nu ringer runt och kollar om andra försäljningsstall har plats.

Kom igen för helsike Danmark! Stäng inte bara av AD, stäng av varenda beridare med HD som arbetsgivare och varenda häst som är ägd eller delägd av AH/HD.

Jag hoppas det förändrar sporten men jag hoppas det inte förändrar sporten på det sätt som skett inom distansen. Det har tillkommit massor av regler där eftersom UAE beter sig som as mot hästarna. Problemet är att de fortfarande beter sig som as samtidigt som det har blivit massor av nya begränsningar inom Sverige på hur och när du får tävla. Det påverkar alltså den normala svenska ryttaren men knappast dem reglerna är syftade för.
Nej jag kan inte räkna upp förändringarna rakt igenom eftersom jag valt att inte tävla efter dessa förändringar. Det har blivit för komplicerat och även för dyrt. Jag började läsa TR en gång efter mitt uppehåll pga generationsskifte men suckade och gav upp.
Så ja jag vill se en förändring men den förändringen ska ske där problemet finns och det är till väldigt liten del i LB vi ser problem utan de hittar vi i den globala dressyrcirkusen så det är också där och enbart där man ska åtgärda problemen.
Känns som att förändringen bara måste komma från förbunden, uppifrån och inte bestå av regler utan främst av förändring i vem som faktiskt vinner dressyrtävlingar med vilken ridning.

Känns som att allting annat bara kommer vara för ryttaren att försöka komma undan reglerna för att kunna presentera den flåsande 6 åriga hingst förbunden o domarna och publiken vill se vinna.

Alla älskar ju en ung stjärna liksom. Så det måste väl ändå bli så att bedömningen premierar den där gamla tråkiga 15 + hingsten/stoet som byggt muskler långsamt och setts hur mycket som helst genom åren trots att det är jättetrist att avla på den för den inte utvecklar dressyrfölen framåt i språng och snabbt.

(Känns som att Andreas Helgstrand gänget lätt skulle kunna hårdhänt lära en häst gå barbacka med halsring (strypta luftrör?) Den behöver ju bara vara ännu mer kuvad och känslig.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka