Näe....Ja det måste det ju bli
Tror jag
Du tror inte. Det räknade du helt klart ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Näe....Ja det måste det ju bli
Tror jag
KlockrentNäe....
Du tror inte. Det räknade du helt klart ut.
Du menar det där att hästen skulle stå på box 23 h/dygn för att den där timman hon red den i ridhuset skulle vara det bästa hästen var med om. Jag försvarar inget alls men det var ju ändå typ 25 år sedan dess, man kan ju hoppas att det hänt en del sedan dess.Idk om man får sprida det hur som? Var ju en sanning i de kretsarna jag rörde mig i då men jag såg ju liksom inte det själv. I stil med vad man gjorde för att hästen skulle tycka ridpasset var det bästa på hela dagen, på ett negativt vis.
Jag vet inte, jag bara fattar inte hur man kan vigt sitt liv åt sporten (generellt om alla som är gamla o gemet) och vara så himla skicklig på en massa vis säkert, och så ändå är det liksom inte bra.
Du menar det där att hästen skulle stå på box 23 h/dygn för att den där timman hon red den i ridhuset skulle vara det bästa hästen var med om. Jag försvarar inget alls men det var ju ändå typ 25 år sedan dess, man kan ju hoppas att det hänt en del sedan dess.
Fast det var ju känt redan då att det var riktigt dåligt för hästarna. Tränaren jag började rida för för 25 år sedan ( herreguuuud) i år pratade alltid om hur utevistelse i flock och ordentligt med stråfoder var det allra viktigaste i hästarnas liv, utan det mår de dåligt. Jag minns att jag läste det där om LN och att den tränaren tappade all respekt för LN som hästmänniska när hon hörde det, för hon liknade det vid häst-tortyr (som solitary confinement för människor).Du menar det där att hästen skulle stå på box 23 h/dygn för att den där timman hon red den i ridhuset skulle vara det bästa hästen var med om. Jag försvarar inget alls men det var ju ändå typ 25 år sedan dess, man kan ju hoppas att det hänt en del sedan dess.
Jag håller inte med. Att vara följsam är neutralläge/ingen handbroms eller gas. För mer framåt utan att trycka undan ryggen genom att jucka etc så vinklar man bäckenen framåt.Jag tror att många inte tänker på att när man är följsam med bäckenet i sadeln så är det en typ av drivning. Jag bromsar ofta hästarna genom att stanna rörelsen med bäckenet, då stannar de.
Jag hade inte koll på det, men kan tycka att man inte behöver hänga så pass gamla grejer över folk sålänge de har ändrat sig och gör annorlunda idag.Bland annat ja
Ja hoppas kan man ju. Jag har inte mycket hopp kvar dock.
Jag hade inte koll på det, men kan tycka att man inte behöver hänga så pass gamla grejer över folk sålänge de har ändrat sig och gör annorlunda idag.
Jag har också hört rykten kring LN och då gällde det hård ridning. En person fick tillbaka en häst som var såld till LN och sedan lämnades tillbaka som ett mentalt vrak. Men visst det är längesedan…Hittills verkar ju få var villiga att ändra sig.
@Stereo Ja, jag är också uppvuxen på landet med att hästar går tillsammans i riktiga hagar. Även då på 90-talet ansågs det väldigt dåligt att ha hästar ensamma i fyrkantiga hagar i mina kretsar, man höll bara inte hästar så utan att det tittades snett var min uppfattning.
Huh! låter väl värt att lyssna på om man vill bli irriterad och förstår vad de säger. Jag borde testa.Jag hittade en annan podcast (som dock är från 2020): https://poddtoppen.se/podcast/15149...hest-6-andreas-helgstrand-helgstrand-dressage
Men vilket sjukt ironiskt val av person att tala på temat "den hållbara hästen". För den som inte orkar lyssna på danska i en halvtimme kan jag ta några axplock: amerikanerna är bättre på att köpa äldre/färdiga hästar, här är det oftare "Lille Lise" (ständigt detta jävla förminskande) som aldrig har utbildat en häst och köper en för ung för att hon tror att hon ska ha den i många år och så klarar hon (givetvis) inte av den eller att utbilda den så högt som om hon köpt en äldre (för det är ju det viktigaste när man köper häst, att få lägga ut piaffer och seriebyten på instagram varje vecka). Han älskar alla hästar som han räknade upp att han haft framgångar med. De holländska hästarna är ibland "hjärndöda" och tåler inte när det sätts press på dem. Totilas var möjligen lite "för" extrem i sina rörelser, lite som en körhäst, för att frambenen kom upp i mer än vågrätt vinkel från knäet. Man borde avla på hästar som har presterat i unghäst-VM för de har bevisat att de är bra.
Frågan om jämförelse mellan det anatomiskt bästa sättet att rida och det är inte alltid så elithästarna går besvarades med tystnad, en lång suck och "det är svårt att svara på". Sedan gick han över till att säga att det är viktigt att elithästarna är exteriört korrekta.
Utevistelse/bete, varierat underlag/varierad träning, att hästen får sina sociala behov tillgodosedda, att inte forcera upp i klasserna - allt detta nämndes givetvis ej med ett ord och ställdes ej heller några frågor om.
Ja jag gillar jämförelsen med relationen barn vuxen när det gäller att umgås med djur. Sedan är ju många djur vuxna såklart.Jag skulle inte haka på fler sidospår men kan inte hålla mig
Lättaste förklaringen till hur man ska träna en häst jag fått var den enkla ”tänk dig att hästen är ett fyra år gammalt barn och behandla den som det barnet”.
Ett barn skulle man aldrig slå t ex, ganska självklart, och positiv förstärkning är ju bra när man lyckas med det. Men ett barn visar man också vad man vill att det ska göra, man kan till och med ta barnets hand och hjälpa den att rita huset och är det VÄRLDENS ROLIGASTE hoppborg på väg till skolan som riskerar stjäla all uppmärksamhet kan man lyfta upp ungen och rädda sig från situationen
Shaping och klicker är grymt roliga träningsformer tycker jag, och med kJ kvicka terrier hade vi jätteroligt i att arbeta fram övningar. Men för en annan hund jag testade det med blev det inte bra, det blev en bestraffning att inte få godisen (som var viktig) och en hund som ville ha godisen men som inte strösslade beteenden runt sig utan bara fastnade på godisen.
Så jag håller nog med de etologer jag sett uttala sig, positiv förstärkning är starkt och ger väldigt bra effekt. Men att det finns så mycket positiv känsla i det innebär också en risk för att man blir väldigt besviken…
Ibland är det helt enkelt lättare att ”visa” vad man vill, negativ förstärkning, och sedan belöna beteendet (som inte alls kom från hästen själv eller var ”frivilligt”) för att sedan kunna börja förstärka (när hästen vet vad som önskas) med positiv förstärkning.
Finns fortfarande tränare som förordar detta.Du menar det där att hästen skulle stå på box 23 h/dygn för att den där timman hon red den i ridhuset skulle vara det bästa hästen var med om. Jag försvarar inget alls men det var ju ändå typ 25 år sedan dess, man kan ju hoppas att det hänt en del sedan dess.
Jag hoppas avsnittet ska vara ännu värre och röra upp stormen än mer…Ikväll sänds del två av Operation X. Tror ni det kommer fortsätta storma med nya tag, eller har som den värsta "ilskan" lagt sig? Deta avsnittet kommer ha med materialet med just all ridning..
Jag hoppas att det rör upp en rejäl storm.Ikväll sänds del två av Operation X. Tror ni det kommer fortsätta storma med nya tag, eller har som den värsta "ilskan" lagt sig? Deta avsnittet kommer ha med materialet med just all ridning..
Fan. Då måste jag försöka få in 4an på tvn. Men men. Bättre än inget.Tv4 har köpt in rättigheterna till de två avsnitten och räknar med att sända dem i Sverige!
Du kanske kan kolla på play annars?Fan. Då måste jag försöka få in 4an på tvn. Men men. Bättre än inget.
Med reklam? Är du galen?Du kanske kan kolla på play annars?