Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idk om man får sprida det hur som? Var ju en sanning i de kretsarna jag rörde mig i då men jag såg ju liksom inte det själv. I stil med vad man gjorde för att hästen skulle tycka ridpasset var det bästa på hela dagen, på ett negativt vis.

Jag vet inte, jag bara fattar inte hur man kan vigt sitt liv åt sporten (generellt om alla som är gamla o gemet) och vara så himla skicklig på en massa vis säkert, och så ändå är det liksom inte bra.
Du menar det där att hästen skulle stå på box 23 h/dygn för att den där timman hon red den i ridhuset skulle vara det bästa hästen var med om. Jag försvarar inget alls men det var ju ändå typ 25 år sedan dess, man kan ju hoppas att det hänt en del sedan dess.

Du menar det där att hästen skulle stå på box 23 h/dygn för att den där timman hon red den i ridhuset skulle vara det bästa hästen var med om. Jag försvarar inget alls men det var ju ändå typ 25 år sedan dess, man kan ju hoppas att det hänt en del sedan dess.
Fast det var ju känt redan då att det var riktigt dåligt för hästarna. Tränaren jag började rida för för 25 år sedan ( O_o:eek: herreguuuud) i år pratade alltid om hur utevistelse i flock och ordentligt med stråfoder var det allra viktigaste i hästarnas liv, utan det mår de dåligt. Jag minns att jag läste det där om LN och att den tränaren tappade all respekt för LN som hästmänniska när hon hörde det, för hon liknade det vid häst-tortyr (som solitary confinement för människor).

Jag tror att många inte tänker på att när man är följsam med bäckenet i sadeln så är det en typ av drivning. Jag bromsar ofta hästarna genom att stanna rörelsen med bäckenet, då stannar de.
Jag håller inte med. Att vara följsam är neutralläge/ingen handbroms eller gas. För mer framåt utan att trycka undan ryggen genom att jucka etc så vinklar man bäckenen framåt.
Att låta hästen röra sig genom att vara neutral är bara att inte störa. Där ska hästen ligga kvar i tempo tills vi ber om annat genom att inverka och inte bara vara icke-störande.

Jag hade inte koll på det, men kan tycka att man inte behöver hänga så pass gamla grejer över folk sålänge de har ändrat sig och gör annorlunda idag.

Hittills verkar ju få var villiga att ändra sig.

@Stereo Ja, jag är också uppvuxen på landet med att hästar går tillsammans i riktiga hagar. Även då på 90-talet ansågs det väldigt dåligt att ha hästar ensamma i fyrkantiga hagar i mina kretsar, man höll bara inte hästar så utan att det tittades snett var min uppfattning.

Hittills verkar ju få var villiga att ändra sig.

@Stereo Ja, jag är också uppvuxen på landet med att hästar går tillsammans i riktiga hagar. Även då på 90-talet ansågs det väldigt dåligt att ha hästar ensamma i fyrkantiga hagar i mina kretsar, man höll bara inte hästar så utan att det tittades snett var min uppfattning.
Jag har också hört rykten kring LN och då gällde det hård ridning. En person fick tillbaka en häst som var såld till LN och sedan lämnades tillbaka som ett mentalt vrak. Men visst det är längesedan…

Jag hittade en annan podcast (som dock är från 2020): https://poddtoppen.se/podcast/15149...hest-6-andreas-helgstrand-helgstrand-dressage

Men vilket sjukt ironiskt val av person att tala på temat "den hållbara hästen". För den som inte orkar lyssna på danska i en halvtimme kan jag ta några axplock: amerikanerna är bättre på att köpa äldre/färdiga hästar, här är det oftare "Lille Lise" (ständigt detta jävla förminskande) som aldrig har utbildat en häst och köper en för ung för att hon tror att hon ska ha den i många år och så klarar hon (givetvis) inte av den eller att utbilda den så högt som om hon köpt en äldre (för det är ju det viktigaste när man köper häst, att få lägga ut piaffer och seriebyten på instagram varje vecka). Han älskar alla hästar som han räknade upp att han haft framgångar med. De holländska hästarna är ibland "hjärndöda" och tåler inte när det sätts press på dem. Totilas var möjligen lite "för" extrem i sina rörelser, lite som en körhäst, för att frambenen kom upp i mer än vågrätt vinkel från knäet. Man borde avla på hästar som har presterat i unghäst-VM för de har bevisat att de är bra.

Frågan om jämförelse mellan det anatomiskt bästa sättet att rida och det är inte alltid så elithästarna går besvarades med tystnad, en lång suck och "det är svårt att svara på". Sedan gick han över till att säga att det är viktigt att elithästarna är exteriört korrekta.

Utevistelse/bete, varierat underlag/varierad träning, att hästen får sina sociala behov tillgodosedda, att inte forcera upp i klasserna - allt detta nämndes givetvis ej med ett ord och ställdes ej heller några frågor om.
Huh! låter väl värt att lyssna på om man vill bli irriterad och förstår vad de säger. Jag borde testa.

Lille Lise är så himla konstigt, alla pratar om den där 2-6 åriga hästen som folk antingen måste köpa för att de inridna hästarna är för dyra och köparna för gnälliga eller inte kan klara av att köpa för att de fina nya hästarna är för uttrycksfulla. :D

O diskrepansen mellan text och vad folk säger och vad som sedan syns på bilder i tidningen/boken eller som i det här fallet -filmning från stallet/ridning på tävling. (För i alla fall tio år sedan i Häst och Ryttare -Det är viktigt att ponnyn har nacken som högsta punkt, bild på Lille Lise på krullig ponny.)

Senast ändrad:
Jag skulle inte haka på fler sidospår men kan inte hålla mig 🫣

Lättaste förklaringen till hur man ska träna en häst jag fått var den enkla ”tänk dig att hästen är ett fyra år gammalt barn och behandla den som det barnet”.
Ett barn skulle man aldrig slå t ex, ganska självklart, och positiv förstärkning är ju bra när man lyckas med det. Men ett barn visar man också vad man vill att det ska göra, man kan till och med ta barnets hand och hjälpa den att rita huset och är det VÄRLDENS ROLIGASTE hoppborg på väg till skolan som riskerar stjäla all uppmärksamhet kan man lyfta upp ungen och rädda sig från situationen ;)

Shaping och klicker är grymt roliga träningsformer tycker jag, och med kJ kvicka terrier hade vi jätteroligt i att arbeta fram övningar. Men för en annan hund jag testade det med blev det inte bra, det blev en bestraffning att inte få godisen (som var viktig) och en hund som ville ha godisen men som inte strösslade beteenden runt sig utan bara fastnade på godisen.
Så jag håller nog med de etologer jag sett uttala sig, positiv förstärkning är starkt och ger väldigt bra effekt. Men att det finns så mycket positiv känsla i det innebär också en risk för att man blir väldigt besviken…

Ibland är det helt enkelt lättare att ”visa” vad man vill, negativ förstärkning, och sedan belöna beteendet (som inte alls kom från hästen själv eller var ”frivilligt”) för att sedan kunna börja förstärka (när hästen vet vad som önskas) med positiv förstärkning.
Ja jag gillar jämförelsen med relationen barn vuxen när det gäller att umgås med djur. Sedan är ju många djur vuxna såklart.

Visst kan jag motivera ungen med gelehallon vid matte, men jag känner inte rakt av att jag skulle gilla känslan av att ha en så totalt sockerstinn, belöningsbaserad relation till barnet. Det kanske såklart kan ändra sig om några år och jag tycker det är det enda rätta. (eller om man fick ett högt godisogrejor motiverat barn).

(Sedan är jag även rent oskicklig såklart, när jag testat klicker och godis på kurs fick jag en häst som blev helt snurrig o lätt irriterad av godis och redan bets nu och då (dock inte just då som tur var :) ) tryck och eftergift fungerade däremot oerhört snabbt o mer avslappnat för oss båda.)

Senast ändrad:
Finns fortfarande tränare som förordar detta.
Och ännu mer förvånande- elever som lyssnar...

Jag vet inte vad som är sorgligast egentligen. Att folk rider hårt Och orättvist och når framgång med det eller att man kan nå framgång genom att låsa in en häst hela livet så att den uppskattar att bli riden. Hästar är alldeles för snälla.
Just nu byter jag ut hästen i dessa situationer mot ett barn. Inte för att förmänskliga men för att lite behöver man ändå se att hästen inte är så annorlunda egentligen. Vi kan prestera fast vi inte är lyckliga. Det är ju ett påhitt av rang att hästar inte går att tvinga till fantastiska prestationer.

Är det ok att låsa in ett barn all tid utom skolan- så att de ska tycka det är roligt? Nej- det är sånt som ger feta rubriker och förstörda liv. Inte bara fel utan helt sjukt beteende.
Är det ok att slå barn som inte gör som man säger- nej det är faktiskt olagligt numera.Men man kan få fysiskt anvisa ett barn att det ska stå stilla, akta sig, klä sig, inte bråka med kompisen. Har man med barn att göra måste man ha en kompass i kroppen som känner av när något inte är ok. Samma sak med djur. Man måste kunna ha kvar empati för en annan varelse och det måste vara viktigare än min framgång.

Tänker på barnhemsskandalen i Rumänien. Det finns människor som inte behandlar människor som människor. Och vi blir förvånande att det finns dom som behandlar hästar illa utan att någon i närheten reagerar. Vi är ju också flockdjur. Vi rättar in oss I ledet och gör som de i den flocken vi vill tillhöra. De flesta av oss är fega och vill inte hamna utanför.
Jag älskar hästar och ridning men det behövs verkligen granskningar av branschen.

Jag blir också rätt irriterad över att JAG förknippas med ”dressyrryttare” såsom Andreas Helgstrand. Hur kan han representera dressyr? Varför är inte jag en mer normal bild av hur en dressyrtant ser ut?

För faktiskt, såklart för att man umgås med sådana som liknar en själv, känner jag nästan bara dressyrtanter som har nosgrimmor man kan få in två fingrar under (eller 1,5 cm som TR säger), vi rider med sporrar men utan att skada våra hästar, vi tävlar men utan att rida med våld för att vi ska kunna genomföra program, vi älskar våra hästar och lyssnar på vad de vill göra, vi har hästarna på lösdrift och ger inget kraftfoder, vi står ofta och kliar de i mankammen för att få vara nära våra fantastiska djur, den dagen de är gamla blir de glada pensionärer som pysslas med men inte längre tränas/utvecklas.
Och någonstans tror jag ändå att vi är fler än ”Andreas Helgstrand”-typerna. Men vi syns inte, vi är ”lilla Lisa”, Björn Svensson visar hur nosgrimman ska sitta för ”vi dressyrryttare” förstår ju inte sånt. Det stör mig som sjutton!
Samtidigt är det ju ett problem att det stör mig… för skulle alla ”dressyrryttare” vara som Helgstrand skulle de vara enkelt att förbjuda oss att finnas till. Debatten blir gråskala för att vi vanliga också finns. Vore vi lika förskräckliga skulle det vara enklare, liksom om alla hoppryttare vore goda.

Ikväll sänds del två av Operation X. Tror ni det kommer fortsätta storma med nya tag, eller har som den värsta "ilskan" lagt sig? Deta avsnittet kommer ha med materialet med just all ridning..

Ikväll sänds del två av Operation X. Tror ni det kommer fortsätta storma med nya tag, eller har som den värsta "ilskan" lagt sig? Deta avsnittet kommer ha med materialet med just all ridning..
Jag hoppas avsnittet ska vara ännu värre och röra upp stormen än mer…
Tänk om detta kan vara det som gör att vi tvingas förändra sporten totalt med en gång? Nog har det tagits steg förut med men det går för långsamt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka