Andreas Helgstrand (utbruten från Dressyrsnack 16)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis som @Amanda_F skrev så är det svårt ibland som domare. Vi tycker inte ridningen är så bra men utförandet är ändå okej och då kan vi inte ge underkänt.
Men också viktigt att ryttare lär sig vad betygen betyder. 7 är ganska bra och när man tänker på att får man 70 % så har man faktiskt bara utfört programmet ganska bra. Inte bra, inte mycket bra eller utmärkt.
Iallafall jag strävar efter att göra saker bra i mitt liv, inte ganska bra. Om din chef kommer och säger till dig att det här projektet gjorde du ganska bra så skulle du troligtvis inte bli så nöjd. Varför är du då nöjd med 7 i betyg på tävling?
Jag är också ganska så less på att höra av vi domare är så jävla dåliga, att vi inte kan se bra eller dålig ridning osv.
Jag blev domare av just den anledningen att jag vill FÖRBÄTTRA tävlingsridning och faktiskt kunna påverka. Det är väldigt lätt att sitta och säga att domarna är så himla dåliga osv men inte själv aktivt göra något för att förbättra.
Går det inte på något sätt att sätta poängen utefter ryttarens ridning och inverkan istället för på hur hästens genomför momentet, då hade man ju kommit åt ryttare som rider dåligt fast på bra hästar. Dessutom kanske ryttare då också få en chans att komma någonstans med hästar som inte är sprattelmaskiner som maskerar mycket av den dåliga ridningen.

Läste och blev irriterad. Hur kan han ena meningen säga att han VET att svenska ryttare inte rider på liknande sätt och i nästa mening säga att det inte går att veta vad som sker i ett stängt ridhus. Och så nosgrimmorna på Knytkalsträningarna🙄Visa bifogad fil 132948

Alltså wow. Jag vet inte om han ärligt talat har en så naiv bild av sporten eller om han så medvetet och iskallt står och ljuger. Det han säger stämmer ju inte. Flera människor kan vittna om att liknande metoder förekommer hos svenska ryttare.

Och det här:

"Ridsporten har förändrats över tid. En mer militär hållning historiskt har gått till fokus på hästvälfärd. Hur märks det?
– Det jag sa i intervjun är att det finns FEI stewards på tävling som gör väldigt noggranna kontroller. Både när man tränar hästen på morgonen, när man rider hästen efter tävlingen och mellan tävling om det är en tävlingsfri dag. Man kan inte göra något liknande det man ser i dokumentären utan att det stoppas."

Men det har jag ju sett, med egna ögon, hur folk ridit runt på framridning på dessa tävlingar och inga stewards gör någonting åt det dom ser. Det är ju fritt fram att dra åt nosremmen och rida rollkur och tar man bild på det får man inte komma tillbaka. Inte bara i dressyren heller. Leprevost bankade in sporrarna i sin häst när hästen råkade snubbla och det var ju fritt fram tydligen, fast det hela filmades live.

Jag håller helt med er! Bra att Hippson följde upp hans märkliga uttalande men kunde de inte påpekat det orimliga i hans svar här?

Oj, jag tycker det är vansinnigt vanligt med klappandet där man slår hårt på hästen med öppen handflata. Stod tom i ett stall med en tjej som gjorde så i ansiktet på sin häst. Sen blev den stackars hästen huvudskygg och ägare gnällde över att hästen var så sur. :(
Jo alla är väl kanske i sin bubbla, eller definierar olika. Eller använder ordet vanligt olika. Tex klappa med öppen handflata och det är mjukt och inte låter är ju vanligt, det är ju ridskolebarn efter lektion klapp, det kan rimligen inte vara obehagligt med Lille Putte klappar favvisen försiktigt efter lektionen, även om det nog behöver vara inlärt att det är positivt. Och jag hävdar inte att det är jätteovanligt att folk klappar så det hörs. Bara att jag inte tror att alla menar exakt samma sak med klappa en häst. Så om man säger att hästar inte kan se det som positivt till en person man inte känner kan man nog också definiera det som om man menar klapp/smek eller Klapp/Klappa bebis försiktigt för sova eller klatch/mattpiska så det hörs. (även om jag tror att det är möjligt att klappklapp kan lärts in som positivt). Hum avvikelse från ämnet igen.

Senast ändrad:
Att rida med sätet är inte samma sak som att driva med sätet. Rida med sätet gör man ju, men man driver inte med sätet.
Jag tror att rida med sätet tolkas väldigt olika. När jag ser filmer där PK rider piaff så anser jag att han driver med sätet, han sitter i sadeln och juckar, varje steg. Har sett många hobbyryttare rida likadant, de juckar ganska kraftfullt, hela ridpasset. Kan inte vara skönt för hästen. Rida med sätet för mig, handlar mer om höfternas placering. Och att sätet ibland följer med i en rörelse och ibland håller emot.

Mmm...undrade just hur länge hon kommer kämpa på med Melvin ang bytena, i synnerhet nu när jag förstått det som att hon kommer endast kunna rida LA med honom från och med nästa år tills bytena är befästa (vilket fortfarande känns lååååååångt bort med tanke på hur hemskt det ser ut trots proffshjälp).
Den ”proffshjälpen” är jag dock tveksam till, EJ är egentligen ingen direkt skicklig problemlösare/beridare, hon är duktig på att tävla på otroligt talangfulla och välridna (och dyra) hästar Min bästa kompis var där och provade häst och reagerade på den ytterst ineffektiva ridningen (”Det var mest sporrar”). Min egen teori är att EJ inte har några direkta verktyg för att lösa problemet förutom broms. Det är verkligen stenhård hand där.

Den ”proffshjälpen” är jag dock tveksam till, EJ är egentligen ingen direkt skicklig problemlösare/beridare, hon är duktig på att tävla på otroligt talangfulla och välridna (och dyra) hästar Min bästa kompis var där och provade häst och reagerade på den ytterst ineffektiva ridningen (”Det var mest sporrar”). Min egen teori är att EJ inte har några direkta verktyg för att lösa problemet förutom broms. Det är verkligen stenhård hand där.

Har mest kollat på bytena som sådana och inte själva ridning, och alltså det ser verkligen för jävliga ut?! 😳

Icke förvånande av henne att vara så intetsägande 🙄

Ang Unghästverkstaden tänker jag nog ändå att han har en poäng? En korrekt spänd nosgrimma ger stadga och lär unghästen kontakt med bettet men tillåter den ändå tugga och svälja?
Håller med om det han skriver ang att det finns ett mellanting mellan ”halsring och Helgstrand”. Men även om man vill ha nosgrimma för stabilitet så var denna nosgrimma ändå för hårt åtdragen för min smak.

Nu har den tvivelaktiga fd hästhandlaren uttalat sig igen på Instagram. Tydligen så gör alla härsthandlare så här för att få hästarna sålda snabbt. Och det är köparnas fel eftersom de inte vill betala vad det kostar att utbilda en häst utan hårda quick fix metoder… 🙄

IMG_9629.webp

Nu har den tvivelaktiga fd hästhandlaren uttalat sig igen på Instagram. Tydligen så gör alla härsthandlare så här för att få hästarna sålda snabbt. Och det är köparnas fel eftersom de inte vill betala vad det kostar att utbilda en häst utan hårda quick fix metoder… 🙄

Visa bifogad fil 132957
Ugh, fint av henne/honom att beskylla köparna. "De har ju inget annat val än att ta till djurplågeri när ni står där och mordhotar dom med era plånböcker!"
Nja, man kan ändå ha moral och inte ta till djurplågeri kan jag tycka. Om folk har orimliga krav kan man välja att vara ärlig och säga det. Det kan nog gå att sälja duktiga och glada hästar.

Ugh, fint av henne/honom att beskylla köparna. "De har ju inget annat val än att ta till djurplågeri när ni står där och mordhotar dom med era plånböcker!"
Nja, man kan ändå ha moral och inte ta till djurplågeri kan jag tycka. Om folk har orimliga krav kan man välja att vara ärlig och säga det. Det kan nog gå att sälja duktiga och glada hästar.
Håller med, men det är väl ett sätt att rättfärdiga sina egna metoder om inte annat.
Det förekommer säkert en hel del fulridning hos hästhandlare. Men att det hos alla handlare systematiskt sker så som visas på videon från Helgstrand har jag svårt att tro.

Någon som hört en podcast som diskuterar det här?

Jag hittade en annan podcast (som dock är från 2020): https://poddtoppen.se/podcast/15149...hest-6-andreas-helgstrand-helgstrand-dressage

Men vilket sjukt ironiskt val av person att tala på temat "den hållbara hästen". För den som inte orkar lyssna på danska i en halvtimme kan jag ta några axplock: amerikanerna är bättre på att köpa äldre/färdiga hästar, här är det oftare "Lille Lise" (ständigt detta jävla förminskande) som aldrig har utbildat en häst och köper en för ung för att hon tror att hon ska ha den i många år och så klarar hon (givetvis) inte av den eller att utbilda den så högt som om hon köpt en äldre (för det är ju det viktigaste när man köper häst, att få lägga ut piaffer och seriebyten på instagram varje vecka). Han älskar alla hästar som han räknade upp att han haft framgångar med. De holländska hästarna är ibland "hjärndöda" och tåler inte när det sätts press på dem. Totilas var möjligen lite "för" extrem i sina rörelser, lite som en körhäst, för att frambenen kom upp i mer än vågrätt vinkel från knäet. Man borde avla på hästar som har presterat i unghäst-VM för de har bevisat att de är bra.

Frågan om jämförelse mellan det anatomiskt bästa sättet att rida och det är inte alltid så elithästarna går besvarades med tystnad, en lång suck och "det är svårt att svara på". Sedan gick han över till att säga att det är viktigt att elithästarna är exteriört korrekta.

Utevistelse/bete, varierat underlag/varierad träning, att hästen får sina sociala behov tillgodosedda, att inte forcera upp i klasserna - allt detta nämndes givetvis ej med ett ord och ställdes ej heller några frågor om.

Jag hittade en annan podcast (som dock är från 2020): https://poddtoppen.se/podcast/15149...hest-6-andreas-helgstrand-helgstrand-dressage

Men vilket sjukt ironiskt val av person att tala på temat "den hållbara hästen". För den som inte orkar lyssna på danska i en halvtimme kan jag ta några axplock: amerikanerna är bättre på att köpa äldre/färdiga hästar, här är det oftare "Lille Lise" (ständigt detta jävla förminskande) som aldrig har utbildat en häst och köper en för ung för att hon tror att hon ska ha den i många år och så klarar hon (givetvis) inte av den eller att utbilda den så högt som om hon köpt en äldre (för det är ju det viktigaste när man köper häst, att få lägga ut piaffer och seriebyten på instagram varje vecka). Han älskar alla hästar som han räknade upp att han haft framgångar med. De holländska hästarna är ibland "hjärndöda" och tåler inte när det sätts press på dem. Totilas var möjligen lite "för" extrem i sina rörelser, lite som en körhäst, för att frambenen kom upp i mer än vågrätt vinkel från knäet. Man borde avla på hästar som har presterat i unghäst-VM för de har bevisat att de är bra.

Frågan om jämförelse mellan det anatomiskt bästa sättet att rida och det är inte alltid så elithästarna går besvarades med tystnad, en lång suck och "det är svårt att svara på". Sedan gick han över till att säga att det är viktigt att elithästarna är exteriört korrekta.

Utevistelse/bete, varierat underlag/varierad träning, att hästen får sina sociala behov tillgodosedda, att inte forcera upp i klasserna - allt detta nämndes givetvis ej med ett ord och ställdes ej heller några frågor om.
Eller så borde man avla på de hingstar som gått bra på unghäst-VM, för de äger han… 🤑😈

Vad för rykten?
Jag kan inte minnas att jag hört negativt om Lussan.

Idk om man får sprida det hur som? Var ju en sanning i de kretsarna jag rörde mig i då men jag såg ju liksom inte det själv. I stil med vad man gjorde för att hästen skulle tycka ridpasset var det bästa på hela dagen, på ett negativt vis.

Jag vet inte, jag bara fattar inte hur man kan vigt sitt liv åt sporten (generellt om alla som är gamla o gemet) och vara så himla skicklig på en massa vis säkert, och så ändå är det liksom inte bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka