Andra olydnaden?

Sv: Andra olydnaden?

Olympus skrev:
Ja jag vet ju inte vad jag ska säga faktiskt. Jag står fortfarande på mig när jag säger att jag fått 8 fel för två stopp, ledsen men det du eller ngt annan säger kan inte få dommarebesulten att ändras, Kan inte ändra på det som skett.

När och var blev du "feldömd"? Datum och klubb..
*nyfiken*

Exakta datum kommer jag jag ej ihåg eftersom detta var förra året men vet på ett ganska ungefär vilken månad. Du kan PM:a mig om du vill veta.

Det är ju faktiskt så att på KLUBBTÄVLINGAR kanske inte domaren har domar utbildning, många ställer upp och det är ett jätte slit för dom som anordnar intern/klubb tävlingar. Då kan det säkert hända att man dömt 8 fel för 2 vägringar. Inget att haka sig på för då har dom säkerligen gjort lika för alla. Bara att vara glad att det är någon som dömmer gratis!

MEN på lokal tävlingar då domaren är utbildad döms 12 fel för 2 vägringar, annat är miss av domaren vilket inte inträffar så ofta utan att domaren själv upptäcker det i tid!

Sen kan man bli rätt snurrig i huvudet efter ett antal klasser och någon liten miss kan väl hända då bara att accepter!

//speaker/skrivare/funtionär och tränare som tävlar aktivt:o

Kan jag bara få säga en sak ?
Det som står i TR är uppenbarligen rätt, men när ja vart ute å tävlat och jag har fått två stopp så har jag också BARA fått 8 fel .
Så något fel måste det vara nånstans, för ja vet att det bara är 8 fel :/ annars är det väl hoppdomarna här i gbgtrakten som tolkat TR fel ? Vad vet jag ? jag vet bara att det varit så för mig iaf :angel:

Må så vara vad gällande klubbtävlingar men detta har hänt mig både på lokalt på stor häst samt lokalt och regionalt på ponny, men som alex_415 skrev så tolkat väl hoppdommare här i gbgtrakten TR fel o kanske är i behov av en ny dommarkurs?

Var det tävlingsplatser som låg någorlunda nära varandra? Jag tänkte om det kanske var en och samma överdomare som dömde så?

Ibland så åker ju överdomare en bra bit. Så är det samma distrikt så kan det ju ha varit samma domare.

Jag tycker jag har märkt att en och annan domare tolkat TR lite annorlunda än de andra. Lite småsaker. Där det på en tävling är tvärnit, där är samma sak inte så viktig hos en annan klubb.
Kan ta nummerlapp som exempel. Vissa kräver ju att den sitter fast på hästen redan vid besiktningen, det kan tom stå i ryttarmeddelandet. Medan andra klubbar inte alls verkar så stenhårda på just nummerlapp.
Jag har tex lyckats med bedriften att glömma sätta på nummerlappen på en tävling! Och ingen sa ngt! :o
Jag är inrutad som en gammal åkarkamp när jag tävlar, och nummerlappen, den kommer fram och "ställs in" när man går och veterinärbesiktigar. Men nu var det ju så att jag en enstaka gång råkade tävla en lokal, och där är ju ingen veterinärbesiktning! :o

Och när det var kavajtvång för ett par år sedan. På vissa ställen tilläts ju inte regnkläder hur mkt det än regnade, eller kavajlöst hur varmt det än var. Trots att X antal ryttare var till domartornet och frågade.
Medans andra ställen jättesnabbt tog bort kavajtvånget vid hett/blött väder.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama