Andra olydnaden?

Sv: Andra olydnaden?

Om du läser alla inlägg jag och ngr andra skrivit så har många av oss varit på tävlingar där det dömts olika. Jag har vart på lokala och regionala tävlingar med ponny och stor häst och ibland har jag fått 8 fel för två olydnader och ibland 12 fel för två olydnader. Läs hela tråden innan du skriver.
Nu vet jag ju hur det ska vara o om jag kommer till en tävling där man ger 4 fel för 1:a okydnade och 4 fel för andra (sammanlagt 8 fel) så vet jag ju att då hade den dommaren tydligen misstolkat TR fel, men so what? Huvudsaken är ju att man dömmer likadant för alla. Visa punkter i TR kan man tolka på flera olika sätt och det vi disskuterat här var en av dem punkterna, men nu vet ju alla hur det är så det borde vara slutdisskuterat egentligen.

Senast ändrad:

Olympus skrev:
Om du läser alla inlägg jag och ngr andra skrivit så har många av oss varit på tävlingar där det dömts olika. Jag har vart på lokala och regionala tävlingar med ponny och stor häst och ibland har jag fått 8 fel för två olydnader och ibland 12 fel för två olydnader. Läs hela tråden innan du skriver.
Nu vet jag ju hur det ska vara o om jag kommer till en tävling där man ger 4 fel för 1:a okydnade och 4 fel för andra (sammanlagt 8 fel) så vet jag ju att då hade den dommaren tydligen misstolkat TR fel, men so what? Huvudsaken är ju att man dömmer likadant för alla.

Jag har läst hela tråden och efter att ha tävlat i över 20år har jag ALDRIG någonsin påträffat att man dömt ut 8fel för två vägringar!

Då har jag ändå varit på flera tusen st.

Visst kan man tolka saker fel, men att en hoppdommare gör ett så grovt fel är mkt anmärkningsvärt eftersom de regelbundet måste gå på utbildningar för att behålla sin licens.

Att dömma rätt anser jag som en självklarhet. De protokoll man använder sig av både papper och data har redan inskrivet antal fel och man kryssar bara i om det är ett stopp eller en rivning. Det skall inte gå att ta fel.

Sedan att vi tex du och jag tolkar det på ett sätt hör ju inte hit eftersom vi inte är domare ;) Men en domare skall inte göra fel eftersom de är utbildade på just att dömma

Men den tävlingen som du gav som exempel på att du fått åtta fel för två olydnader har jag ju visat att du visst fått 12 fel för två olydnader. Jag är inte så säker på att du fått åtta fel för två olydnader någon annan gång heller, det kanske bara är du som fått för dig det när du inte vetat hur många fel du fått på hinder och hur många tidsfel du fått?

Till både Olgaklara och Badtz Maru:

Ni måste ju tro mig på mitt ord när jag säger att jag vart på tävlingar där jag fått 8 fel för två olydnader. Jag har vart på tävlingar där dom både dömt på det rätt och det felaktiga sättet, och det är även andra tävlingar än den jag skriver om i ett tidigare inlägg. Jag nekar inte till att 12 fel för två olydnader är rätt men jag har vart på tävlingar där jag fått 8 fel för två olydnader (o enligt övriga som skrivit i denna tråden har även ngt av dem vart på tävlingar där dom fått 8 fel för två olydnader) O dommarna där har dessutom inte vartit "outbildade" Men det är ju inte mitt fel hur dom dömt, det får ni prata med dem om.
Disskuterade faktiskt detta lite i stallet idag med ngr som tävlar och dem hade oxå varit helt säkra på att det var 4 fel/olydnad. hur som helst spelar det ju inte så stor roll nu för nu vet jag ju vad som är rätt, men snälla ni måste ju tro mig när jag säger att jag fått 8 fel för två olydnader, för vem vet egentligen bättre än mig hur många antal fel jag fått på en del tävlingar?

Jag har oerhört svårt att tro att du blivit felbedömd flera gånger, inse att du har fel och gilla läget.

/Lena, som i likhet med Olgaklara har tävlat hoppning i över 20 år och tillika har en mor som är hoppdomare.

Men vad f*n rent ut sagt är det ni inte förstår. Jag kan för f*n inte hjälpa hur jag har blvit bedömd på tävlingar. Ni har ju inte den blekaste aning om hur dem dömt på de tävlingar där jag inte varit. o som jag har skrivit 100 gånger men som det vaerkar att folk ingnorear är: JAG FÖRNEKAR INTE ATT JAG 12 FEL ÄR FEL. OM RIDSPORT SÄGER ATT DET ÄR RÄTT SÅ ÄR DET JU SÅ men jag har vart på tävlingar där jag fått 8 fel! och jag struntar i om ni tävlat hoppning i 20 för reglerna har ändå inte alltid varit desamma!

/ Marie som behöver bli lite irriterad!

Jag förstår inte vad du tjafsar om? Man har alltid fått dubbla antalet fel vid andra stoppet, även när det var 3 + 6 fel?
Du får helt enkelt acceptera att vi inte tror att du har full koll på vad som varit tidsfel och vad som varit hinderfel när du tävlat eftersom du inte kan bevisa varken det ena eller det andra.

Och för den delen förstår jag inte varför det är så viktigt för dig att "få rätt" öht, tråden handlar ju om hur många fel man får vid den andra olydnaden och det har vi ju alla fått svart på vitt hur det är så du kan väl sluta hojta om hur det varit när du har tävlat för det är ju i sammanhanget tämligen ointressant.

LenaH skrev:
Jag förstår inte vad du tjafsar om? Man har alltid fått dubbla antalet fel vid andra stoppet, även när det var 3 + 6 fel?
Du får helt enkelt acceptera att vi inte tror att du har full koll på vad som varit tidsfel och vad som varit hinderfel när du tävlat eftersom du inte kan bevisa varken det ena eller det andra.

Och för den delen förstår jag inte varför det är så viktigt för dig att "få rätt" öht, tråden handlar ju om hur många fel man får vid den andra olydnaden och det har vi ju alla fått svart på vitt hur det är så du kan väl sluta hojta om hur det varit när du har tävlat för det är ju i sammanhanget tämligen ointressant.

Det är ju inte jag som tjaffsar men bli så jävla irriterad på folk som inte kan tro mig på mitt ord när jag säger att jag fått 8 fel för två olydnader. JAG VET BÄST I DETTA FALLET tro det eller ej. Det gäller ju mig o mina tävlingar. Just nu handlar ju inte tråden som ngt tjaffs vad som är rätt eller fel vad gällande detär 12 fel för två olydnaer eller ej eftersom vi redan fått detta klart för oss men om du läser hela tråden så ser du nog att jag inte är ensam om att ha fått två stopp bedömt som 8 fel. Jag kan tyvärr inte lägga ut ngn länk till ngn resultatliista där jag fått 8 fel för två stopp eftersom jag senaste fick två stopp var på en tävling för 9 månader sedan och den reslutatlistan inte finns kvar men om du är intrsserad av att veta vilken klubb detta var så kan du ju PM:a oså kan du sedan ringa ridklubben i fråga o höra om dom har kvar ngr gammla resultatlistor.

Jag tycker ju inte att det är viktigt att jag ska få rätt eftersom jag redan vet att jag har rätt:smirk: Tycker mer det handlar om att få folk att förstå att jag (plus ngr andra) vart på tävlingar där vi fått 8 fel för två olydnade iställer för 12 fel och då har dommaren tydligen tolkat TR fel på den punkten.

jag blir nästan chockad när jag läser hur många i den här tråden som faktiskt tävlar och inte vet hur många fel vägringar ger :crazy:

Olympus skrev:
Jag tycker ju inte att det är viktigt att jag ska få rätt eftersom jag redan vet att jag har rätt:smirk: Tycker mer det handlar om att få folk att förstå att jag (plus ngr andra) vart på tävlingar där vi fått 8 fel för två olydnade iställer för 12 fel och då har dommaren tydligen tolkat TR fel på den punkten.

men alltså.. jag har varit på hopptävlingar i 14 års tid och jag har ALDRIG varit med om att domaren tolkat TR fel i frågan om felbelastning för olydnad :eek: vart bor du nånstans? kanske dags att ha nya domarkurser i ditt distrikt..

Nej, men det har jag. Det handlar ju faktiskt inte om hur många år man har tävlat det handlar om vilka tävlingar man vart på och vilka dommare som dömt. Bor i gbg området o om dommaren är såpas "outbildade" och är i behov av en ny dommarkurs så är det inte mitt fel för tro det eller ej men jag har vart på tävlingar där man dömt två stopp som 8 fel och nu börjar jag bli så otroligt trött på att folk inte riktigt kan förstå det. Osen om det är fel eller inte hör inte riktigt till disskutionen just nu eftersom vi redan fått det klart för oss att det är fel.

det kanske inte handlar riktigt att man INTE vet utan mer HUR man har tolkat TR på den punkten.

Olympus skrev:
Bor i gbg området o om dommaren är såpas "outbildade" och är i behov av en ny dommarkurs så är det inte mitt fel för tro det eller ej men jag har vart på tävlingar där man dömt två stopp som 8 fel och nu börjar jag bli så otroligt trött på att folk inte riktigt kan förstå det.

det är väll inte så konstigt om man ifrågasätter när man själv varit på otaliga hopptävlingar och aldrig varit med om något liknande?

angående feltolkning av TR så tycker jag att det står så pass klart och tydligt att det ska vara svårt att tolka fel. och att ingen annan funktionär (skrivare, tidtagare osv) inte reagerat är också konstigt.

jag säger inte att det är ditt fel, jag finner bara det hela högst osannolikt.

Olympus skrev:
Tycker mer det handlar om att få folk att förstå att jag (plus ngr andra) vart på tävlingar där vi fått 8 fel för två olydnade iställer för 12 fel och då har dommaren tydligen tolkat TR fel på den punkten.
Men varför är det viktigt att få folk att förstå?? Vi är inte intresserade av dina tävlingar, inse det! Lägg ner nu.

Snälla tro mig jag vet ju vad jag har vart på för tävlingar och hur många fel jag fått. Jag kommer tillomed ihåg när jag satt och kollade på resultatlistan. Jag vet med sanolikhet att det har hänt på minst TVÅ tävling (på min första tävling och en till), tror inte det har hänt på ngr fler, och båda dessa tävlingar var för ca: ett år sedan och resultatlistorna finns inte kvar på nätet.

Ledsen jag kan inte bevisa det mer än att ni måste tro på mitt ord men det verkar ni ju inte göra, synd. Men jag vet ju att jag har rätt så egentligen är det ju inte så mkt jag måste bevisa.

LenaH skrev:
Men varför är det viktigt att få folk att förstå?? Vi är inte intresserade av dina tävlingar, inse det! Lägg ner nu.

Men vadfan fortsätter du o tjatar då? Det är du som forstätter skriva, jag skriver vad jag vart med om men du verkar ju inte fatta att det HAR hänt att dommaren bedömt två stopp som 8 fel och sen om du vart ute o tävlar i 20 år så skiter jag fullständigt i det för det finns fortfarande tävlingar där jag o andra vart på och fått 2 stopp bedömda som 8 fel.

Och varför det är viktigt att få folk att förstå, jo därför att inte folk ska lära sig att trots att det aldrig har hänt dem trots att dom vart ute o tävlat i 20 år så finns det andra som vart med om att dom fått 2 stopp bedömda som 8 fel.

Senast ändrad:

Olympus skrev:
det kanske inte handlar riktigt att man INTE vet utan mer HUR man har tolkat TR på den punkten.
Problemet här är väl att det är något väldigt grundläggande. En domare får LÄRA sig på domarkursen hur det ÄR. Och det är knappast något denne sedan glömmer och måste kolla upp i TR. Därför ter det sig väldigt otroligt för oss. Nu säger jag ändå inte att du inte varit med om det och stolpskott till domare har jag träffat på själv.

Tack, ätnligen en som kan skriva vf dem andra inte förstår mig. Om dommaren dömt fel en gång så kanske den får det påpekat av ngn annan och dömmer rätt nästa gång. Jag kollar sällan vem det är som dömmer när jag tävlar därför kan jag inte tala om vilken dommaren det är som gett mig o många andra 8 fel för två olydnader men jag tycker inte att det spelar ngn roll om dem ger 12 eller 8 fel bara man dömmer lika för alla.

Och till alla andra (som verkar tro att jag hittar på) så gör jag faktiskt inte det, acceptera att det har hänt, trots att ni tävlat sååå länge:smirk:

Det är inte fråga om att ha tävlat så "länge" utan antalet tävlingar man varit på. Jag har varit på tävlingar nästan varje helg under alla mina år och tävlat upp till 4st hästar på samma tävlingar. Detta betyder ju faktiskt att jag både sett en hel del och startat en hel del. Jag har även tävlat i hela sverige förutom i norraste sverige.

Jag har faktiskt aldrig någonsin sett att domare dömt fel på det sättet du vill säga. Att de missat ett endslag eller så har väl hänt men det har alltid funnits funktionärer eller medtävlande som påpekat detta direkt.

Det har alltid dömts på samma sätt under alla år så det är ingen skillnad nu från förr öht. (det enda som skilt är att man fick 3 fel förr i tiden för en vägran)

Ja jag vet ju inte vad jag ska säga faktiskt. Jag står fortfarande på mig när jag säger att jag fått 8 fel för två stopp, ledsen men det du eller ngt annan säger kan inte få dommarebesulten att ändras, Kan inte ändra på det som skett.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama