Andra olydnaden?

Sv: Andra olydnaden?

Exakt så feltolkade jag det. :angel:
Alltså att man får sammanlagt 8 fel för två olydnader...

Men herregud vad farligt då! :smirk:
De som läste mitt svar läser antagligen vidare, och märker att jag hade fel. :idea:

Har varit ute med dottern och tävlat under några år.och har aldrig varit med om att det blir 12 fel vid 2 vägringar..Men självklart blir det tidsfel om hästen stannar...så oftast så blir det ganska mkt om hästen stannar 2 gånger.Vi har tävlat lokalt/regionalt/nationellt men jag har aldrig varit med om att 2 vägringar ger 12 fel....vår ponny stannade 2 gånger och rev 1 gång då blev det 21 fel.Då sa dommaren 12 fel och 9 fel för överskriden max tid...men alla säger olika,ska fråga vår tränare som även tävlar på elit nivå.Bra att veta vad som gäller...

Då dömmer olika domare olika helt enkelt. Antar att de tolkar TR olika, verkar konstigt men det måste ju vara så.

Jag tycker det står helt solklart att två vägringar ger 12 fel.

Ullis

För mig är det solklart att det såtr att man får 8 fel för två vägringar, men det tolkas ju som sagt var olika.

Då har de tolkat TR fel om de bara gett 8 fel för två stopp.
Vilket ju skulle kunna leda till protester från medtävlande angående placeringar om man trots stopp får det.
Tävlingsdagar är ju ofta långa för alla duktiga funktionärer, att de gör en miss och räknar fel är ju fullt mänskligt. Vilket jag tror de gjort i fallen du upplevt. För det är ju så att det finns domare som anlitas till tävlingar, och de är ju på fler än en klubb, så det är ju inte klubbens egna funktionärer som dömer egentligen.
Och de ggr man märker att en klubb gör en sådan miss, då är det ju oftast ingen idé att ta upp det och uppta tid, för det gör ju mkt sällan skillnad i placeringar ändå.

Jag har varit med om klubbar som missat nedslag och räknat upp ryttare till placering. En gång mig själv. De hade missat att jag hade två nedslag, de hade missat/glömt att skriva ner/skrivit fel/ngt annat, och bara räknat med ett.
Men jag antar att ngn upplyste dem om missen, för de ursäktade sig och rättade det och sa att jag hade två nedslag och inte bara ett som de sa från början.

Detta har ju vart på massa olika tävlingar o massa olika dommare plus att dem gör ju samma på alla deltagare så det är ju inget att protestera mot, det är ju inte så att dom ger mig 8 fel för två stopp o ngn annan 12 fel för två stopp. Och genom att läsa denna tråden så ser man ju att ngr har fått 8 fel för två stopp o andra 12 fel för två stopp så det kan bli svårt att bevisa vem som har rätt eller fel eftersom folk här har vart med om båda sakerna.
Jag tolkar TR såsom att man får 4 fel/stopp och i mina öron låter det jättekonstigt att man får 8 fel för sitt andra stopp o 4 fel för det första, men för andra kanske det låter helt normalt...

Snälla, kan du inte länka till några resultatlistor där du endast fått 8 fel på hinder och haft två olydnader. För det låter mycket märkligt, eftersom du borde fått tolv fel på hinder som så många säger.

Så som du och några med dig tolkar TR borde man då endast få 4 fel även om man river flera hinder, eftersom det inte uttryckligen i TR står 4 fel per nedslaget hinder....

2 VÄGRINGAR = 12 FEL !
Om någon har fått 8fel vid 2 vägringar
är det dommaren som har bedömt fel ?

Jag har alltid har fått 12 fel för 2 vägringar
ex. 2 vägringar + 4 tidsfel
Jag fick sammanlagt 16 FEL

Kan det vara så att det är ganska nytt och att
därför många tror att 8fel gäller ? ( har det gällt förut? )

Jag hade det också lite snurrigt en tävling då jag var van med att man fick 4 fel för varje olydnad. Men det är BRA och rätt att dömma så man får 8 fel för andra olydnaden. På regional nivå så blir man ju utesluten efter andra olydnaden, på lokal efter tredje, klart det ska bli högre straffpoäng vid fler vägringar!

Badtz Maru skrev:
Snälla, kan du inte länka till några resultatlistor där du endast fått 8 fel på hinder och haft två olydnader.

ska se vad jag hittar. Fick två stopp/klass sist jag tävlade samt ett ner o massa tidsfel så där är inte så lätt o se men ska se om jag kan hitta ngt annat.

Men det brukar ju bara stå antal fel på resultatlistorna, inte hur ekipaget fick felen.

*knapplån*

På alla tävlingar jag har varit, har de som fått två stopp fått 8 fel på hinder.
Dock plus eventuella tidsfel för överskridande av maxtiden.

Jag tycker att efter att ha läst TR förstår jag hur vissa kan misstolka det, men jag tkr det verkar som om man får 12 fel för två vägringar, vilket jag tklr är helt rätt.

Någon borde informera Svenska Ridsportsförbundet om dessa misstolkningar. Det är vanligare att ett ekipage efter 2 vägringar får 8 fel, än att de får 12 fel, från alla tävlingar jag har erfarenhet av eller har sett iaf.

Jag har suttit bisittare till domare vid allsköns tävlingar i hoppning. Dessutom har jag registrerat in nedslag och olydnader direkt i datorns program för tävlingsadministration, under pågående ritt. Jag kan bara konstatera att 4+8 = 12 fel. Aldrig någonsin har en domare dömt något annat. T o m dataprogrammet registrerar 8 fel för andra olydnaden. Man registrerar bara själva olydnaderna (1 klick för första, 1 klick för andra), datorn räknar själv felen.

Blir väldigt fundersam när jag här läser att vissa varit ute och tävlat och tilldömts endast 4 fel för andra olydnaden. Man undrar ju lite över domarkompetensen då.....:crazy:

Eftersom folk verkar ha så olika uppfattningar så kan jag lägga till vad jag lärt mig/alltid fått höra och hur man bedömt på de tävlingar jag har varit på.
4 fel första olydnad
8 fel andra olydnad
=12 fel totalt

Jag har mailat Svenska Ridsportförbundet nu! Så vi får se om jag får ett svar om de vet om det sen tidigare eller inte.

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
982
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama