Andra olydnaden?

T

tequilaafterdark

Hej!
Om hästen har vägrat två gånger på en lokaltävling (olika regler på lokal/regional nivå) har man då fått 4+8 fel = 12 fel eller 4+4= 8 fel?
Jag tolkar TR som att två vägringar ger totalt 12 fel - är detta rätt uppfattat?

Sv: Andra olydnaden?

tequilaafterdark skrev:
Hej!
Om hästen har vägrat två gånger på en lokaltävling (olika regler på lokal/regional nivå) har man då fått 4+8 fel = 12 fel eller 4+4= 8 fel?
Jag tolkar TR som att två vägringar ger totalt 12 fel - är detta rätt uppfattat?
2 vägringar ger 8 fel...4 fel per vägran.Har aldrig hört något annat.

Får du två vägringar får du 12 fel, 4 för första och 8 för andra. (:

Läs TR!
4 fel för första vägringen, 8 fel för andra vägringen
Dvs har man två stopp så får man 4+8 fel = 12 fel!

knapp

Har någon lust att citera TR? (nyaste, eller ev. ändringar) Har endast gamla versioner hemma just nu.

4 fel för första vägran, 8 fel för andra så klart! Naturligtvis ska det vara en nackdel med en häst som stannar flera gånger. Har tyvärr inte nyaste TR o citera ur här, men det står klart och tydligt i TR, inget att ta fel på.

När jag vägrat två gånger så har jag fått 4+4 fel alltså 8 fel. Jag har alltid fått 8 fel då o jag tror inte att dom gjort fel på så många tävlingar isåfall. 2 vägringar ger alltså 8 fel.

Murray skrev:
knapp

Har någon lust att citera TR? (nyaste, eller ev. ändringar) Har endast gamla versioner hemma just nu.

Citat från TRIII -2003
Kapitel V. bedömningsmetoder och Felpoängstabell

Mom 350 Fel
Fel som begås under ritten bestraffas med endera felpoäng eller tidstillägg i sekunder beroende på bedömning.

Mom 351 Bedömning A
Först olydnanden 4 felpoäng

Andra olydnaden gäller Elit, nationell
och regional tävling uteslutning

Andra olydnaden gäller lokal-, inbjudnings-,
klubbtävlingar samt alla unghästklasser
och utbildningshoppning 8 fel

Tredje Olydnaden gäller lokal-, inbjudnings-,
klubbtävlingar samt alla unghästklasser
och utbildningshoppning uteslutning

Nedslag på hinder eller nedtramp i vattengrav 4 felpoäng

Omkullridning/avfallning uteslutning

Överskridande av maxtiden
för varje påbörjad sekund 1 felpoäng

Överskridande av tillåten tid Uteslutning

Summan av felpoäng på hinder och tidsfel ger ryttarens resultat för ritten. Tiden för ritten kan vara avgörande för placeringen beroende på bedömningen i klassen.

Det tolkar jag som att det är 4 fel/vid olydnad och det är alltid så jag har fått fel när jag fått två stopp, jag tror det beror lite på hur man tolkar det.

Sipuli skrev:
:o Det var något nytt.
Har aldrig fått två stopp i lokal, kanske beror på det. :D

Inte jag heller, men jag kunde det ändå.. :D
Hur som hest, det är en jättebra anledning till att inte veta! ;)

Varför då uttala sig om något som man inte vet om, så att andra lär sig fel!

Lämnar man en uppgift så ska man vara säker, inte gissa sig fram till något för att man tror att det är så.

Även fast man aldrig har fått två stopp i lokal tävling så är det ändå upp till ryttaren att kunna sitt TR och kunna tolka det!

Jag tävlar själv mkt flitigt, dock mkt, mkt sällan på lokal nivå. Men reglerna har alltid varit så vid vägringar. När jag tävlade ponny för flera år sedan så fick man ha två vägringar, och vid tredje blev man utesluten, från lokal till elit.
På den tiden gav första vägringen 3 fel, andra vägringen 6 eller 9 fel kommer inte riktigt ihåg. Man läger alltid ihop första vägringens fel med andra vägringens fel då 3+6 eller om det var 3+9.

De som har fått 8 fel av två vägringar måste ha uppfattat det helt fel, eller så har klubben kört egna regler.
Själv har jag vid ett flertalet tävlingar suttit som protokoll förare vid dommaren, allt från lokal till nationella tävlingar. ALDRIG har jag varit med om att ett ekipage har fått 8 fel vid två vägringar. Om en dommare skulle få för sig det så bör de gå om sin dommar utbildning.

Senast ändrad:

Men det där kan man ju tolka på två sätt.
Jag skulle tolka det som att det blir 4 fel för första olydnaden. Sedan 8 fel för andra olydnaden =12 fel totalt.
Men det går ju även att tolka som 4 fel för första olydnaden och sammanlagt 8 fel vid andra olydnaden.

Etoile skrev:
Men det där kan man ju tolka på två sätt.
Jag skulle tolka det som att det blir 4 fel för första olydnaden. Sedan 8 fel för andra olydnaden =12 fel totalt.
Men det går ju även att tolka som 4 fel för första olydnaden och sammanlagt 8 fel vid andra olydnaden.

Det är det första du skriver som gäller. Det vill säga att första olydnaden ger 4 fel och andra ger 8 fel vilket totalt ger 12 fel .

Off topic: Ni ska vara glada att ni inte håller på med fälttävlan då, för under terrängen så räknas varje hinder först individuellt och sedan räknas alla hinder gemensamt, vilket ger en lite krångligare felpoängs beräkning än vad vanlig banhoppning har. OBS!! Detta gäller alltså BARA terrängmomentet, i banhoppningen är det samma felpoängsberäkning som för "vanlig" banhoppning.

Så då har alla klubbar som jag vart o tävlat på haft helt fel då när jag fått 8 fel för två vägingar. Det tror jag inte med tanke på att det är ganska vällkända klubbar som jag vart o tävlat på. TR kan tolkas på flera sätt i många olika saker, så jag anser att TR inte alltid är jätteväll specifercerat eftersom det kan bli såna här disskutioner där folk tolkar det på olika sätt. Jag sjävl har aldrig hört ngt annan än att man får 4 fel/olyddnad. 2 stopp=8 fel. 3 stopp=utelsutning (på lokalt)

Etoile skrev:

Nu tolkade inte du det som ovan, men om man tolkar TR så, så borde ju det betyda att man får 4 fel om man river, oavsett hur många hinder.. :angel: Detta vet ju alla är fel.

nää så var det inte menat. jag menade att man kan tolka det som att båda rivningar tillsammans ger 8 fel. (4 fel vardera).

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 232
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·
Utrustning Om jag tolkar TR rätt så får man i princip använda vilket bett som helst i hoppningen, stämmer det? Är Bacher bett (det bettet som inte...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama