Ändra kennelnamn?

Lupin

Trådstartare
Går det att ändra sitt kennelnamn? Alltså, kan man byta det? Typ ta bort eller inaktivera det gamla och registrera ett nytt? Eller är man fast med det man valde en gång i tiden, långt i förväg innan man blev uppfödare? :p

Sv: Ändra kennelnamn?

Ja, det måste ju gå. Jag vet uppfödare som gjort det, men de hundar som är födda under det "gamla" prefixet behåller väl det. Hur det går till rent praktiskt vet jag dock inte. Kontakta SKK är nog en bra idé.

Saxat från skks broschyr "kennelnamn"

Kennelnamn
Med kennelnamn menas det namn en uppfödare fått inregistrerat i Svenska Kennelklubben (SKK) för att användas vid registrering av valpar av egen uppfödning.
Kennelnamnet är ett prefix och ska stå framför hundens namn.
Ingen äger rätt att inneha mer än ett kennelnamn.
Kennelnamnet kan endast disponeras av den/de som är innehavare till namnet.

Förändringar i kennelnamnet
Inga förändringar görs inom ett kennelnamn om innehavaren/na är anmäld till SKKs disciplinnämnd eller är av andra skäl föremål för utredning inom SKK.

Avregistrering / byte av kennelnamn
Inregistrerat kennelnamn kan inte ändras eller bytas ut mot nytt namn om valpkull finns registrerad på kennelnamnet.
En ensam innehavare av ett kennelnamn kan inte utträda och därmed lämna kennelnamnet tomt.
En uppfödare som inte längre vill vara aktiv kan förklara kennelnamnet vilande. En vilande kennel kan återaktiveras.

jag har tolkat det så (och det är vad jag har hört) att när man väl fått sitt kennelnamn är man rättså fast med det... kryphålet skulle kunna vara att man överlåter namnet man fått till någon annan och sedan ansöker om nytt namn, eller om man ännu inte registrerat en kull med namnet, då ska det gå att byta, men jag vet inte hur

Så märkligt!! Tänk om man byter ras, då? Från Ullegulltottens Bichon Frisé till ... tja, Malinois eller annan Brukshund. Nog måste man väl kunna ansöka om tillstånd att byta?

Så märkligt!! Tänk om man byter ras, då? Från Ullegulltottens Bichon Frisé till ... tja, Malinois eller annan Brukshund. Nog måste man väl kunna ansöka om tillstånd att byta?
Nope. Därför måste man tänka efter före.

Jag har en bekant som ville överlåta sitt kennelnamn på mig (jag tyckte det var snyggt! :)) eftersom hon funderade på att byta.

Men hon ville byta pga 'n' -formuleringen (typ rock'n'roll eller fast 'n' furious). Jag tyckte iofs om namnet, men av samma anledning som hon - så insåg jag ju att det blir svårigheter när man söker på kennelnamnet. Dessutom har jag aldrig haft för avsikt att avla - det är väl eg den enda anledningen. ;)

I alla fall - hon har kvar sitt kennelnamn och det fungerar trots allt.

Skulle jag välja kennelnamn så skulle jag inte koppla det till ras som tex Bordweilers eller Pudelstugan eller liknande. Det hade varit något kort och koncist gärna bara ett ord.

Lupin - varför vill du byta kennelnamn?

Därför det kan vara dumt att ha ett rasrelaterat kennelnamn, man ska ju dras med namnet resten av sitt hundliv. :D

nix, som andra säger får man tänka efter före och sedan leva med sitt kennelnamn... var tydligen en kvinna boende i luleå som hade grandisar och tog namnet northern danes eller något liknande, flyttade sedan till södrare sverige (stockholmstrakten) och bytte ras till sheltie tror jag det var... kul med det kennelnamnet då :)

Lupin - varför vill du byta kennelnamn?

Skulle vilja ha ett kortare. När jag registrerade mitt så tänkte jag inte på att hela namnet inkl kennelprefixet bara får vara 35 (?) tecken totalt. Plus framför allt att jag levde ett helt annat liv då, på en hästgård och ja en massa privata anledningar.

Lustigt att några vet att det går att ändra och känner uppfödare som ändrat, medan andra vet att det inte går. Får höra med SKK på måndag. :)

På SKK:s web site står det under avgifter att registrering av kennelnamn kostar 2500,- och byte av kennelnamn kostar 1500,-. Hur det ska gå till står säkert i reglerna som finns både som PDF och som häfte att beställa. Så gå in och kolla på SKK:s web site, där kan du läsa dig till svaret.

På SKK:s web site står det under avgifter att registrering av kennelnamn kostar 2500,- och byte av kennelnamn kostar 1500,-. Hur det ska gå till står säkert i reglerna som finns både som PDF och som häfte att beställa. Så gå in och kolla på SKK:s web site, där kan du läsa dig till svaret.

Ah, tack för tipset! Ska gå in och kolla själv med, har bara inte hunnit ännu (inget akut ju). :)

Ja och hur många chihuahua kennlar finns det inte som heter chi hit o chi dit kanske inte så kul om man byter ras :grin:

kl

En till fråga om kennelnamn.

Kan jag ta över ett vilande kennelnamn?

Det finns ett namn som jag vill ta över och det är nog 15 år sedan det föddes en valpkull i den kenneln. Det är inga problem för de som innehar (??) kennelnamnet.

Hur funkar det egentligen om man lägger ner en kennel, äger man rätten till namnet tills man dör?
Vad händer med kennelnamnet när man dör om man är ensam i kenneln?

Mitt kennelnamn har jag inte reggat själv utan jag har övertagit det av min moster, namnet var vilande och moster för var död sedan några år, hennes änkling gav tillstånd och det var ok att göra så. På den tiden kostade det ännu inget att överta ett befintligt kennelnamn men har för mig att det numera kostar 1500 kr eller något sådant.

Någon efterlevande måste nog ge tillstånd till att man tar över kennelnamnet i så fall, om inte den som haft kennelnamnet lever. Kolla med SKK.

när ett kennelnamn inte använts på 25år avregistreras det (efter viss protesttid osv, och om inte ägaren till namnet fått hamiltonplakett), och då är det fritt fram. efter 15år borde det bli en överlåtelse, så så länge kennelnamnsägaren är med på det så ska det inte vara något bekymmer, såvitt jag förstått det

En bekant från bruks föder upp Riesenschnauzer. Han tog ett kennelnamn som funnits förut. Så kikar man på kennelns namn i SKK hunddata så finns där Drevers och Stövare regagde för 30 år sedan :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 720
Senast: Lisen82
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
860
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 858
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 882
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18