Anbudsförsäljning hästar

Veronika

Trådstartare
Kronofogden har anbudsförsäljning på 11 hästar i Glimåkra nu på förmiddagen, någon som har varit där eller ska dit? Om jag fattade det rätt så måste man ge bud på hela flocken men kan inte det bli svårt att få någon att ge bud på så många hästar, vad tror ni? Häsarna är tydligen varken körda eller ridna o det är väl frågan om hur pass hanterade de är :crazy:

Sv: Anbudsförsäljning hästar

Jag kollade lite under kronofogden.
Dom hade massor av hästar att sälja !
Jag blev faktiskt orolig för hästarna !
Kollar k.fogden vart hästarna hamnar ?
Är det slakttransport nästa ?
Dom unga hästarna utan pass liger nog risigt till ??
Shirehästarna hade ju pass och såg väldigt fina ut 1
Hej från hambo

I alla fall en av hästarna är tämligen inavlad...Mormor och farmorsmor är samma häst.

Förstår inte hur de kan sälja alla 11 hästarna i "ett stycke"? Vem vill/kan köpa så många hästar när de inte är resultatet av någon seriös avelsverksamhet (vad jag har förstått). Inte något stuteri i alla fall och inte heller någon ridskola då ingen av hästarna är ridna.
Kan bara bli hästhandlare som köper flocken.
Hade ju varit mycket bättre att sälja hästarna var för sig. Hade gett mer pengar till fogden och större chans att hästarna hamnar i bra hem.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kollade lite under kronofogden.
Dom hade massor av hästar att sälja !
Jag blev faktiskt orolig för hästarna !
Kollar k.fogden vart hästarna hamnar ? Jadu, det kan man ju undra :crazy: Man hoppas ju det iaf
Är det slakttransport nästa ? Ja, inte helt omöjligt :mad:
Dom unga hästarna utan pass liger nog risigt till ??
Shirehästarna hade ju pass och såg väldigt fina ut 1
Hej från hambo
En bekant till mig skulle åka dit o kika så jag väntar rapport från henne..

Nä, jag tycker precis som du att det hade vart bättre att sälja hästarna var för sig så hade de kanske fått bra hem (ingen garanti men större chans iaf).
Det är inget stuteri o ingen ridskola.
Stod i Ridsport för ett par månader sen att ägaren fått vite på x-antal tusen för att h*n ej hade ligghall till hästarna o att tillsynen var dålig m.m. Tror att det gått lite utför för ägaren.. Min ena häst kommer därifrån o är besläktad med några av hästarna o det var av ren barmhärtighet som jag tog den. Hade jag haft plats hade jag tagit hem fler.

Håller med er om att det borde vara bättre att sälja hästarna var för sig! Gick in på kronofogden för att kolla men hittade ingenting, vart hittade ni den här försäljningen?

Varför säljs dessa hästar via kronofogden? *korkade jag* är det så att folk inte haft råd att betala nåt och att kronofogden tar deras hästar?

Det är ju ett stort fint shire stuteri inblandat :eek:

Ja, troligen är ägarna så insyltade i skulder att kronofogden tar hästarna, säljer dom och lägger summan på att betala av endel på skulden. Utmätning.

Det är en gammal tant, som har hästarna som sina skyddslingar. :crazy: De har gått ute i alla väder o årstider.

Ibland vissa dagar på sommaren har de inte fått fri tillgång på vatten. Mat har det varit si o så med. Hon körde 4 balar hö i sin bil i bagaget. När hon hade pengar o tid. På vintern. Vatten fick de inte för de åt snö, sas det.:(

Ni ska veta att detta har hållt på i minst 7 år:eek:

Damen i fråga har bara överklagat alla domar från djurkyddsmyndigheten. Därför har det dragit ut på tiden.

Så kan det gå med anmälningar.:o Hon hade behövt hjälp. Hon kom till mig o ville ha en box till förfogande, men jag hade inte hjälpt henne med en box till alla de hästarna. Hon ville ha det som ursäkt till djursk.mynd. att hon visst hade boxplats. Grannarna i den byn har försökt att vattna hästarna, men de tröttnade me till slut. Vi bor med en mils avstånd mellan varandra.:crazy:

Hon har vite på över 200 000:- det är böter för att hon inte skött hästarna. De har ingen riktig ligghall, heller.:mad:

Så frågan är ju vad är det bästa är för hästarna??:confused: Vad händer, skaffar nästa ägare pass, id kontolleras de??

*suck*

Är det NÅN form av dokumentation på hästarna ?
Det är ju inte världens bästa presentation av dem (bättre på shirehästarna) ... Jamenar, namn och ålder men ingenting om rastillhörighet. För min del (som bara va in på KFMs hemsida) så kunde de lika gärna handla om "ponnyavel" .... En bild på hästar på bete... Smart drag :rofl: Så säljer man jättemånga hästar ! *NOT*

Vart hitta du informationen? Kollade på KFM:s sida men såg det inte. Blind måste jag vara... :confused:

Är det NÅN form av dokumentation på hästarna ?
Det är ju inte världens bästa presentation av dem (bättre på shirehästarna) ... Jamenar, namn och ålder men ingenting om rastillhörighet.

Jag hittade ett iaf ett av stona i ASVH:s Blup-databas:

Caronja 04-85-2251, f 1985
e Caracas 403 u Lacyra 12160 e Cyrano 457-Vagabond 433

Jag hittade ett iaf ett av stona i ASVH:s Blup-databas:

Caronja 04-85-2251, f 1985
e Caracas 403 u Lacyra 12160 e Cyrano 457-Vagabond 433

Ok men då är EN en godkänd ASVHhäst... Dock utan pass men antagligen med det gamla registreringspappret som man aldrig kommer få, för sånt vet inte KFM vad det är...
Inte heller kommer man kunna få några papper på fadershingstarna på avkommorna då det är ägaren som sitter på de papprena.
Och samma sak där de behöver hon ju inte ge till KFM för vidarebefodran... Och då ska avkommorna blodtypas/dnakollas för att se vem som är hingst för att kunna få gröna papper...
Och nu ska vi se...
Nya pass 2500 x 5 = 12 500
nya pass 1000 x 3 = 3000
nya pass 1250 x 3 = 3750
Dna / blodtypn x 10 = 6500 kr
ID chips x 10 = ingen aning men inte gratis....

Summa MINST 26 000 kr och då tillkommer chip och idkontrollant !
Nej de hästarna kan inte säljas dyrt ! Måste nästan bli hästhandlare som bjuder ... De struntar ju i pass...

Det är ju ett stort fint shire stuteri inblandat :eek:[/QUOTE]

Shirestuteriet har inget med dessa hästar att göra.
De upplåter bara platser åt kronofogden
[/COLOR][
Min hovis var där och skodde (kronofogdens) shirehästar

*kl*
Hur har det gått?
Ni som hade bekanta som skulle dit, har de hittat hem till alla hästarna? Såg detta lite för sent, en av hästarna där är högintressant för mig. Det är nämligen mamman till en mkt trevlig häst som jag haft. Hade gärna köpt henne....

Vad jag fick fram på dagens konkurser så var det bara visning av hästarna och man får lägga anbud senast 12:e oktober till Kronofogdemyndigheten i Helsingborg. Anbudet är bindande t o m 20 oktober. Så än är det inte för sent om man vågar köpa utan att se...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 795
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar