Sv: Anbudsförsäljning hästar
Jag har mailat med handläggaren på KF och då fått två språngrullar och ett brev där ägaren förklarar mer om hästarna.
Vad jag förstår så är det från början halvblod korsade med olika ickegodkända ponnyhingstar, där man sen fortsatt med diverse hingstar.
Vill nån se språngrullarna så får ni pm:a, brevet från ägaren lägger jag direkt här:
"Gruppen med ston och unghästar har gått på lösdrift året om på stora naturbeten, och är inte vana vid stallmiljö alls. Ej heller är de hanterade på konventionellt sätt. Det handlar om små svenska halvblod av ädel typ, samt deras avkommor efter olika ponnyhingstar. Hingstfölet är dock efter en arabkorsningshingst. Det vita stofölet är dessvärre resultatet aven tjuvbetäckning mellan bror och syster.
Alla hästarna härstammar från ett och samma halvblodssto, inköpt på 70-talet för att användas i avel. Härstamningen är känd av mig själv i många generationer, men jag har använt egna hingstar som ej varit avelsvärderade och därför är inte alla avkommor stamboksberättigade. Min avsikt har varit att på sikt ta fram en ridponny med elegans, kapacitet och gångarter. Jag ville ta ner mankhöjden stegvis generation för generation och därför ligger dessa hästar
fortfarande kvar på en höjd mellan 150 och 160cm. De är livliga i lynnet, uppmärksamma och snabba i reaktionerna. De passar INTE till folk som roredrar "coola" hästar.
Men de är också mycket vänliga och samarbetsvilliga, de flesta med mjukt psyke. Det fjortonåriga stoet är det mera sting i, och hon har haft tråkiga erfarenheter tidigare av brutal hantering. Sannolikt skulle det bli problem vid eventuella inridningsförsök. Ingen av de andra har dåliga erfarenheter, de har bara varit hos mig. De är som sagt inte mycket hanterade alls, men fungerar fint i flock och är mycket lätta att kommunicera med för den som själv är lyhörd och vill ha både respekt och ömsesidighet i kontakten. Alla hästarna har en grundläggande respekt, alla är villiga att lyssna och rätta sig. Ingen utom fjortonårsstoet har erfarenhet av
okänslig behandling och hårda tag. De är inte vana att drivas, utan att komma och följa.
Enligt min mening passar dessa hästar bäst den som själv är intresserad av att avla fuun lätta, livliga och eleganta små hästar och ridponnyer under så naturliga förhållanden som möjligt. Det är en väl ihophållen grupp med jämförelsevis enhetliga arvsanlag, vilket är ett utmärkt
utgångsläge för avel. De är vana att gå ute på stora arealer och har mått mycket bra av det. De har varit friska och det har inte varit några problem med fertilitet, dräktigheter eller fOlningar. De har också haft goda tillflillen att utveckla sitt eget sociala samspråk, vilket man som ägare och skötare kan ha stor nytta av i hanteringen. Förutom att det är helt fascinerande att på lite
avstånd studera och lära sig rorstå, för den som är intresserad."