Anbudsförsäljning hästar

Sv: Anbudsförsäljning hästar

Hur noga är kronofogden med att kolla upp kompetens hos köpare? Nån som har tidigare erfarenhet just från att köpa djur från kronofogden?
Tyvärr tror jag inte att de är så noggranna med den biten med tanke på att informationen om hästarna på deras hemsida är knapphändig.. Men jag har ingen erfarenhet om att köpa djur från kronogogden så jag är absolut inte säker på att jag har rätt. Jag hoppas ju att jag har fel :)

Hur noga är kronofogden med att kolla upp kompetens hos köpare?

Det finns väl massor som säljer billigt, ger bort sina hästar när de vill bli av med dem, tror du dessa kollar kompetens hos de nya ägarna??

Jag tycker att det är skandal. Visst borde man lägga ner lite tid på att reda ut vilken häst som är vilken och sedan sälja dem en och en. På det här sättet finns det bara en väg från hagen-raka vägen till närmsta slakteri. Stammen på den som hade ett namn och ett registreringsbevis borgar ju för någon sorts kvalitet och användbarhet...
Dessutom tycker jag att det är skandal att man inte ser till att få så bra betalt som möjligt för hästarna.Var inte tanken att man skulle försöka få in så mycket som möjligt av de drygt 200 000:- som dömts ut i vite..!!??
Det är väl så att ingenting förvånar en längre. Hästar ska vara inne, men måste gå ut. Hästar måste vara minst två för de är flockdjur men den bestämmelsen garanterar inte att de får uppleva flockkänslan. Troligen blir det separata hagar med tanke på riskerna som finns. De här hästarna har ju i alla fall varit så nära sitt ursprung som man kan komma. Är det dåligt skött vill jag inte försvara det men har de fått mat och vatten som de ska, ja då kan man ju diskutera vad som är ett bra och ett mindre bra hästliv.

Det är det för mig, KF har precis lika lite skyldighet som alla andra säljare att ta ansvar för vad köparen är för en prick.

Man kan göra saker utan att vara tvungen genom någon skyldighet. Och vad Kronofogden gör eller inte gör tycker inte jag har med alla andra som säljer att göra. Därför var inte ditt svar relevant för mig. Jag frågade inte om hur alla gör, utan specifikt om Kronofogden.

Ok svaret är att KF inte kollar upp köpare så länge de betalar.

Kronofogden har inget som helst ansvar att kolla upp köparen. Kronofogdens enda ansvar är att få in så mycket pengar som möjligt för de utmätta tillgångarna. Just för att KF inte har något ansvar så blir priset alltid mycket lägre när KF säljer, eftersom det inte finns någon möjlighet att låta köpet gå tillbaka. Ej heller finns någon möjlighet att ställa vare sig tidigare ägare eller KF till svars för fel eller brister i det sålda godset. Detta gäller oavsett vad det är som KF säljer.

Jag har mailat med handläggaren på KF och då fått två språngrullar och ett brev där ägaren förklarar mer om hästarna.

Vad jag förstår så är det från början halvblod korsade med olika ickegodkända ponnyhingstar, där man sen fortsatt med diverse hingstar.

Vill nån se språngrullarna så får ni pm:a, brevet från ägaren lägger jag direkt här:

"Gruppen med ston och unghästar har gått på lösdrift året om på stora naturbeten, och är inte vana vid stallmiljö alls. Ej heller är de hanterade på konventionellt sätt. Det handlar om små svenska halvblod av ädel typ, samt deras avkommor efter olika ponnyhingstar. Hingstfölet är dock efter en arabkorsningshingst. Det vita stofölet är dessvärre resultatet aven tjuvbetäckning mellan bror och syster.
Alla hästarna härstammar från ett och samma halvblodssto, inköpt på 70-talet för att användas i avel. Härstamningen är känd av mig själv i många generationer, men jag har använt egna hingstar som ej varit avelsvärderade och därför är inte alla avkommor stamboksberättigade. Min avsikt har varit att på sikt ta fram en ridponny med elegans, kapacitet och gångarter. Jag ville ta ner mankhöjden stegvis generation för generation och därför ligger dessa hästar
fortfarande kvar på en höjd mellan 150 och 160cm. De är livliga i lynnet, uppmärksamma och snabba i reaktionerna. De passar INTE till folk som roredrar "coola" hästar.
Men de är också mycket vänliga och samarbetsvilliga, de flesta med mjukt psyke. Det fjortonåriga stoet är det mera sting i, och hon har haft tråkiga erfarenheter tidigare av brutal hantering. Sannolikt skulle det bli problem vid eventuella inridningsförsök. Ingen av de andra har dåliga erfarenheter, de har bara varit hos mig. De är som sagt inte mycket hanterade alls, men fungerar fint i flock och är mycket lätta att kommunicera med för den som själv är lyhörd och vill ha både respekt och ömsesidighet i kontakten. Alla hästarna har en grundläggande respekt, alla är villiga att lyssna och rätta sig. Ingen utom fjortonårsstoet har erfarenhet av
okänslig behandling och hårda tag. De är inte vana att drivas, utan att komma och följa.
Enligt min mening passar dessa hästar bäst den som själv är intresserad av att avla fuun lätta, livliga och eleganta små hästar och ridponnyer under så naturliga förhållanden som möjligt. Det är en väl ihophållen grupp med jämförelsevis enhetliga arvsanlag, vilket är ett utmärkt
utgångsläge för avel. De är vana att gå ute på stora arealer och har mått mycket bra av det. De har varit friska och det har inte varit några problem med fertilitet, dräktigheter eller fOlningar. De har också haft goda tillflillen att utveckla sitt eget sociala samspråk, vilket man som ägare och skötare kan ha stor nytta av i hanteringen. Förutom att det är helt fascinerande att på lite
avstånd studera och lära sig rorstå, för den som är intresserad."

Låter som vildhästar i mina öron :crazy:

Hur skall de kunna sälja dem?? Eller de är redan sålda??

Nu är det klart! Det blev tyvärr inte min bekant som fick köpa hästarna då deras bud inte var det högsta :( Någon som vet vem som köpte dom?

*kl*
Något som vet vad som hänt med alla hästarna?

Så fort de är betalda kommer det att bli offentligt vem som har köpt hästarna. De gick för knappt 6000 kr st. Enl. min bekant var det ingen hästhandlare som köpte dom iaf men hon visste inte mer ännu. Hon kommer att ta reda på vart dom hamnar så fort det blir officiellt vem som köpte dom. Hästarna skulle hämtas innan den 20:e och de skulle vara betalda senast 3 dgr efter att anbudsgivaren fått reda på att budet antagits. Så de bör ju ha blivit betalda nu precis.

Senast ändrad:

Du kan väl skriva här eller PM:a när du vet. Kanske vill de sälja nån? (du vet vilken...)

Naturligtvis meddelar jag dig så fort jag hört något :)
Har skickat iväg ett mail till min bekant nu så får vi se om hon hört något än.

Senast ändrad:

Jag vet att hästarna gick för ca 64 000 fjordhingsten för 5350 kr.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 795
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar