Anbudsförsäljning hästar

Sv: Anbudsförsäljning hästar

OK! Vad bra!

Nån som har en aning om hur priserna brukar ligga vid såna här "auktioner"?
Vill ju inte lägga jättehögt bud men vill ju heller inte skambjuda på hästen som är mkt trevlig... Nån som har koll?

*kl*
Hur har det gått?
Ni som hade bekanta som skulle dit, har de hittat hem till alla hästarna? Såg detta lite för sent, en av hästarna där är högintressant för mig. Det är nämligen mamman till en mkt trevlig häst som jag haft. Hade gärna köpt henne....

Vet inte hur det har gått, har inte hört något från min bekant som skulle dit. Vet bara att hon och hennes väninna skulle lägga bud på dom för att sedan försöka hitta bra hem till dom för de har varken tid eller möjlighet att ha alla själva men känner att de vill göra en insats för att hästarna ska få det bra.
Lite nyfiken på vilket av stona som du var intresserad av? PM:a om du inte vill skriva här :)

OK! Vad bra!

Nån som har en aning om hur priserna brukar ligga vid såna här "auktioner"?
Vill ju inte lägga jättehögt bud men vill ju heller inte skambjuda på hästen som är mkt trevlig... Nån som har koll?

Måste tydligen ge bud på HELA flocken har jag fattat det som :crazy:

Vet inte hur det har gått, har inte hört något från min bekant som skulle dit. Vet bara att hon och hennes väninna skulle lägga bud på dom för att sedan försöka hitta bra hem till dom för de har varken tid eller möjlighet att ha alla själva men känner att de vill göra en insats för att hästarna ska få det bra.

Som jag har fattat det får man inte reda på hur det har gått förrän efter den 12/10 som är sista anbudsdagen.

Är det NÅN form av dokumentation på hästarna ?
Troligtvis inte.. Det enda man har att gå på är det kvinnan uppger. Tror även att sto-avgift är erlagd för en del men detta är jag ej säker på.

Jamenar, namn och ålder men ingenting om rastillhörighet. För min del (som bara va in på KFMs hemsida) så kunde de lika gärna handla om "ponnyavel" ....
Korsningsavel mellan hbl/ponny en del är troligtvis e. NF hingst med härstamning (dock ej gdk). Några är säkert e. Fjordhingsten som oxå säljes. Finns tydligen arab längre bak oxå på nån av dom.

OK, jag fattade det som att om du skulle få reda på om dina vänner skulle få köpa dem eller om de gick till någon annan:angel: .

Det hade varit intressant att höra en rapport när du har pratat med dem du känner som var där, intressant att höra hur stort intresset var på plats, sedan kan man såklart lägga bud utan att ha varit där också.

OK, jag fattade det som att om du skulle få reda på om dina vänner skulle få köpa dem eller om de gick till någon annan:angel: .

Det hade varit intressant att höra en rapport när du har pratat med dem du känner som var där, intressant att höra hur stort intresset var på plats, sedan kan man såklart lägga bud utan att ha varit där också.

Nä, de skulle bara lägga bud o kolla vad det var för några andra som var där men precis som du skrev så finns det säkert folk som lägger bud utan att ha varit där o tittat..
Lovar att skriva rapport så fort jag hört något från min bekant :)
Tror jag ska ringa henne på en gång faktiskt!

Där hade varit några (3-4 st) hästhandlare o nån familj, några kvinnor o en hel del som hade ringt i veckan.

Hoppas hästarna får ett bra hem, t ex på nåt sätt, så som din vännina + kompis tänkt!

Jag hade för övrigt gärna lagt ett bud på en av de stora bjässarna (ja, alltså shirehästarna)...(ja, inte samma "fall")...

Berätta gärna om du får höra mer om vart flocken på de 11 hästarna tar vägen.

Det är stoet Caronilly som jag är intresserad av, hon är efter Hills Double xx- Caracas om jag inte minns helt fel.

Vet du namnet på damen som äger/ägde hästarna? (Skriv inte ut här men PM:a gärna) Funderar på om det är samma som jag köpte min häst utav eller om stoet har bytt ägare sedan dess?

Skulle dock inte förvåna mig om det är samma människa för hästen var otroooligt mager när jag fick hem honom. Hade varit och tittat på honom två månader innan och då var han lite tunn men inte alls mager på något sätt och skulle släppas på bete. Troligtvis har han knappt fått mat sedan jag bestämde mig för att köpa honom, för en så mager häst har jag sällan skådat...

Nån som vet om de har dräktighetskollat stona så att de inte är dräktiga i år igen?

Det är ju ett stort fint shire stuteri inblandat :eek:

Shirestuteriet har inget med dessa hästar att göra.
De upplåter bara platser åt kronofogden
[/COLOR][
Min hovis var där och skodde (kronofogdens) shirehästar[/QUOTE]

Okey, tack! Det var ju för väl :D

*kl*

ville bara säga att jag var på visningen av shirehästarna. Anbud 5 samt 6 är det som är intressant. Nr 4 bör gå till slakt. Har EPSM som brutit ut. Hovis som var och verkade dem tyckte också det fick jag veta.
Har varit och ytterligare bekantat mig med 5:an idag... :cool: Mysig häst.
Man får lite panik när det är under sådana här omständigheter. Man kan ju inte bara panikhandla...:crazy:

Jag har bara hitat "flocken" med 11 hästar.
Var hittar man dom andra? Är det bara jag som är blind?

De finns på samma sida, se tidigare länk i denna tråd.
De finns som länk under fjordingen.

Enligt de som har stuteriet så är hingsten (shiren) knäpp...vad hon menar med det är jag inte säker. Hon sade dock att han var nästintill ohanterlig i närheten av ston och att han borde kastreras snarast för att han inte är något hingst-ämne. Han bör komma igång med att ridas/köras därefter för att det kan bli en bra gårdshäst med lite uppfostran.

Ok.
Hoppas han kommer till nån som kan ta hand om honom och som har pengar (vilket jag inte har, annars hade jag helt klart lagt anbud på honom).

Hur noga är kronofogden med att kolla upp kompetens hos köpare? Nån som har tidigare erfarenhet just från att köpa djur från kronofogden?

Hoppas alla hästar kommer till vettiga hem... :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 677
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 795
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar