Analysera bilden...

Sv: Analysera bilden...

:p Hade vi inte tyckt om dig eller hållt med dig från början hade vi inte gett dig medhåll (jag hade det iaf inte). Så tro inte att vi gör det bara för att du skrev det på ett visst sätt. ;)

CarolaLind
Ja du lär ha att göra med den där hästen! :devil:
Fast jag tycker faktiskt hon blivit mycket bättre sedan jag visade dig den där filmen. Det säger dock inte så mycket eftersom hon är som hon är. :crazy:

Spider84 skrev:
Fast sånt där gillar jag inte. Jag brukar få kommentererna (på träningar) : måste du veta precis allt på en gång?

Du också. :angel:

Spider84 skrev:
Håller jag också helt med om, men nu var jag fortfarande ute efter tonen inte det hon skrev.

Och för att tjata så tycker jag inte det framkom av kommentaren denna diskussion började med. ;) Men det vet du ju..

Nu vet jag inte vad jag ska skriva mer, det känns som att jag förstått vad du menar och att vi håller med varandra rätt mkt förutom i den där kommentaren som startade allt..

/LO, som är sugen på att sätta upp en egen ridbild tråd nu när jag har bilder (har aldrig haft förut). :d

Spider84 skrev:
Jag håller helt med dig om sadeln. Barbacka har sina fördelar (man känner hästen helt och fullt) och sadeln sina (som att stabilisera sitsen och ge balans).
Personligen behöver jag verkligen något sådant som en sadel nu på den hästen för det är mer relaterade saker till det som inte vill fungera (övergångarna). :crazy:

Bara den där hästen som får ont i ryggenså fort hon får en bomsadel på sig.

Försöker försiktigt lägga mig i diskussionen igen...:crazy:

Igår red jag i min mammas barabackasadel... kan nämna att den inte alls gör något för att hjälpa en hitta en bra sits, tyvärr... Men har man en häst som inte klarar av en bomsadel så kanske den kan vara ett alternativ OM man redan innan vet hur man ska sammanföra sin o hästens tyngdpunkter.

Har du provat bladsadel på henne??? Kanske funkar bättre än en vanlig bom... :idea:

mvh Jessica

Och det var inte heller meningen.

Nu vet jag ännu mer hur detta kommer att framstå. Precis sådana trådar avskyr jag...

Jag tackar er för era vänliga ord, jag har lagt in en tråd på Senior om mig själv istället, så jag inte förstör denna tråden mer. Tack för era hälsningar.

Nu kanske detta redan behandlats i tråden men vad har Aminette för prolem rent fysiskt (och hur det spelar över i det psykiska)?

Hm... kanske strular till diskussionen ännu mer nu, utan att ha någon bakgrundsinfo, men jag måste erkänna att jag både håller med Susan i det hon skriver i sin beskrivning ovan o att jag tycker Anky rider himla bra, precis som Carmenzita tycker...

Måste erkänna att jag inte förstår problemet i tråden alls eftersom jag anser att Anky rider just så som Susan beskriver i det inlägg jag menar, dvs med lätt sits o i en otrolig balans med hästen.

Fast jag har ju som jag redan nämnt ingen som helst bakgrundsinfo, men jag tycker det låter som en hel del missförstånd o tolkningsproblem...

//Jessica

Nej bomsadlarna är ett helvete med det att de sätter en helt fel. Espanolan gillade jag. Dock tycker jag att den känns "bakåt".
Förhoppningsvis så blir hon såpass okej igen att jag kan börja ha normala sadlar på henne. Det är iaf målet.

Det med bladsadel har jag faktiskt inte ens tänkt på. Tål att provas.

Lord Owen
Nej det tror jag inte att vi har gjort faktiskt.

Det som avspeglar sig psykiskt hos henne p.g.a de fysiska "felen" är ju att hon hart gått och haft ont länge = hon tror att det kommer att göra ont igen. Hon säger hela tiden: jag kan inte eller jag vill inte. Och när man väl får henne att t.ex. lägga vikten bakåt blir hon halvt pisted of på en.
Men det är ju sånt som man med tiden med rätt sjukgymnastik och ridning får bort. Helt försvinner det väl aldrig.

Så får jag hoppas att jag är "kvinna" nog för att klar det också. :crazy:

Sorry nu såg jag att du skrev det om fysiska problem också. Skrev det ganska nyligen igen i tråden (låsningar framförallt p.g.a gamla skador).

Av det du skriver så tolkar jag det rätt och slätt som att folk ser och uppfattar en och samma sak mycket olika. ;)
Vilket förstås inte betyder att någon av dem har rätt.

Nej, jag tycker inte synd om dig av medlidande... Men vad är det du vill bevisa?? Och varför i hela fridens namn skulle du ha förstört för din tränare???? Du har skrivit massor av inlägg som har återgett väldigt mkt klokt... Som har hos mig, och säkert hos mga andra, gett mersmak för delar av din tränares filosofi. Sen har det säkert funnits delar som jag inte har hållt helt med om, men så är det ju alltid! Jag har hittills inte hittat en enda tränare som jag har tyckt varit 100%-ig i allt. Och så är det ju! Jag tycker iallafall att du har varit en utomordentligt god ambassadör för din tränare! Och jag tror verkligen inte att det finns ngn som, pga dig, tycker illa om din tränares filosofi!!!!

Lord Owen skrev:
Av det du skriver så tolkar jag det rätt och slätt som att folk ser och uppfattar en och samma sak mycket olika. ;)
Vilket förstås inte betyder att någon av dem har rätt.

Eller att någon av dem har fel... :idea:

/Jessica ;)

Jag upplever samma sak som du ang Espaniolan.

Min häst har samma problem psykiskt (smärtminne kring att ha något i munnen tex) som din fast din verkar vara "värre". :crazy: Tråkigt när det är så att det "satt sig" i huvudet..

Hon har sina stunder när hon är bättre också. Som i våras/somras...
Om hon bara kunde fått gått under ett år och mått bra så kanske det kunde ha släppt en bra bit! :crazy:

Ja det är skit jobbigt med hästar som är såna.
Är glad att jag har unghästen hemma s jag har en frisk häst att börja med. Blir hon kass har jag bara en person att skylla på.

Spider84 skrev:
Nej bomsadlarna är ett helvete med det att de sätter en helt fel. Espanolan gillade jag. Dock tycker jag att den känns "bakåt".
Förhoppningsvis så blir hon såpass okej igen att jag kan börja ha normala sadlar på henne. Det är iaf målet.

Det med bladsadel har jag faktiskt inte ens tänkt på. Tål att provas.

Gissar att du menar att barabackasadeln sätter en helt fel, eller???

Ja, bladsadlar är helt ok om man hittar en tillräckligt vid... de förstör inte ryggen på samma sätt som en bomsadel gör, om den blir för trång, den "flyter" mer uppepå o hamnar i bakvikt.

Mammas häst, en nordsvensk, hade en 90 graders sadel när hon köpte honom för ca ett år sen. Hon köpte en bladsadel, som blev för trång o sedan en barbacka-sadel. Nu är hästen 110 grader!!!!! Trodde inte mina ögon när jag mätte honom igår... :crazy:

//Jessica

Spider84 skrev:
Är glad att jag har unghästen hemma s jag har en frisk häst att börja med. Blir hon kass har jag bara en person att skylla på.

Hade jag inte haft för lite kunnande så hade jag gärna haft en unghäst just av den anledningen.. :cool:

Grejen med "smärtminneshästarna" är ju också att det ofta kommer upp mer skit ju djupare man gräver..

Spider84 skrev:
Hon har sina stunder när hon är bättre också. Som i våras/somras...
Om hon bara kunde fått gått under ett år och mått bra så kanske det kunde ha släppt en bra bit! :crazy:

Ja det är skit jobbigt med hästar som är såna.

Har en stallkompis som har liknande problem med sitt halvblodssto... jättejobbigt.

Hon har varit sned i bogar, bäcken, kotor i ryggen etc... spänningar i hela kroppen, dåliga erfarenheter osvosvosv...

Som tur är har kompisen en massageutbildning (Axelson's) o hon har själv lärt sig ang hur man skadebehandlar hästar så hon har nu klarat ut hästen ganska bra. Nu går hon äntligen att rida med sadel... men det har krävts gedigna insatser vad gäller massage o equiterapi...

//Jessica

Ja man har ju en tendens att hamna i stolsits i barbackasadlar och likande. :crazy:
Lättare att sitta normala barbacka, men en sadel är ju helt klart att föredra! Slipper man tappa balansen så fort nåt händer.

Ja jag hoppas att jag kan ha råd att se till att få henne behandlad ofta och även köra typ simträning med henne. Men hur lätt är ekonomin när man pluggar. :crazy:

Lord Owen
Visst är det så! Helt hopplöst.
Hade jag inte haft henne i snart 8år hade jag nog inte behållt henne (om jag hade fått henne nu och hon varit som hon är), men nu när jag haft henne så länge kan jag ju inte göra mig av med henne heller.

Det finns underströmmar du inte märker/känner till här. Å ena sidan Susan.
Å andra sidan de människor som Susan vet rider för min tränare.
Det delas ut tjuvnyp hela tiden. Och allt är mitt fel för att jag inte höll måttet.

Det pratas skit nåt så in i bängen i hästvärlden. Jag har bidragit till det. Det gör mig väldigt ont och jag hoppas att jag lärt mig av det.Det värstaä r att skitsnacket drabbar min tränare til syvende og sist och hon har inte en susning om något av detta. I min förvridna del av världen har jag blivit en Judas. Jag har bidragit till att folk får uppfattningar om en person jag inte vill något illa. Det är det som är så jobbigt.

För jag red så dåligt att Susan inte kan se att alla pratar om samma sak. Det var jag som inte uppvisade den goda ridning som jag borde gjort.

Spider84 skrev:
Jag vet att jag gör det. ;)

Sitter något snett på andra hästar också. Ännu mer på henne eftersom hon också är sned.

Har du varit hos en naprapat för att kolla om det är så att du är sned i bäckenet??

Hej och välkommen tillbaka, även om vi inte träffats tidigare.

Däremot tycker jag inte att du ska be om ursäkt för din ridning.
Att en del personer är trångsynta och så osäkra på sig själva att de med en oraldiarré känner sig tvugna att trycka ner andra, istället för att konstruktivt hjälpa till att hitta lösningar, ska man inte lägga energi på.
De genomskådas ändå ganska snart. :angel:

Du säger ju att din häst är fin och att ni trivs bra ihop och det är väl det viktigaste.

Så, välkommen tillbaka! :banana:

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama