Analysera bilden...

Sv: Analysera bilden...

Djurjouren skrev:
Formulera det de KAN bra eller formulera DET de läst bra?

Är det inte samma sak? Kan man inte det man läst i teorin kanske?
(Men jag antar att du menar praktiskt kunnande.)

Personligen skiter jag i om personen skriver av ett papper eller ej så länge personen ifråga kan visa mig vad den menar i praktiken, dvs det är inte bara tomt prat. Detta kan personen också bevisa genom att gå vidare med det den skrivit i en aktiv diskussion, man kan inte hävda sig i en sådan om man bara har papper att följa (eller kan tänka lite själv :angel: ).

Men i alla fall, jag tycker att den meningen jag anmärkte på kommer upp i samband med att människor kan formulera sig bra övht, Särskilt om folk då känner sig störda över innebörden i texten eller att personen kan uttrycka sig väl. Varför?

Betyder detta att personen inte kan sin sak? (Och nej, jag pratar inte enbart om Susan, du är säkert övertygad om att hon skriver av sina papper men nu handlar det inte om det.)

FINNS det så många sätt att skriva en och samma sak på?
Hur vet ni vad som finns bakom kopierade ord på en skärm?

Senast ändrad av en moderator:

Spider84 skrev:
Lord Owen.
Bara du nu inte tror att det var p.g.a denna tråd jag la in det där. Det där är något som legat på gränsen länge nu.
När man driver bort andra användare på ett forum och får ett antal varningar m.m. så tycker jag att det börjar räcka med attityd. :crazy:

Jag förstår din tankegång. ;) Dum är jag inte.
Men jag pratar inte om Den här tråden. Det här "fallet".
Utan mer överlag på buke.
Att ditt uttalande i denna tråd fick ta smällen är väl mer för att det har legat på gränsen hos mig ett tag. :D

:p Aha då är jag med. ;)

Fast det om teoretiker.
Det finns teoretiker och det finns teoretiker.
De som skriver bra och kan det teoretiskt lyssnar jag hemskt gärna p och lär mig av.

Det är tonen hos vissa teoretiker, och för den delen de som kan det praktiskt med, jag stör mig på.

Kan man inte ha en ödmjuk ton oavsett om man kan lite mycket (oavsett vilken användare vi nu pratar om)?

Spider84 skrev:
(Så kan alla Susan anhängare tycka vad de vill. Jag håller mig till de som kan vad de pratar om istället och inte sitter och skriver av papper hon fått...)

Det här är ju rätt intressant.

Det visar ju för mig att du pratat med X som pratat med Y

Jag har en allmän fråga om dessa "papper" som kommer på tal när någon inte gillar vad jag ser.

Är kunskap till för att spridas eller för att hållas för sig själv.:confused:

En stor del av denna Kunskap kommer ursprungligen från Wanless.
De Kunffy. Klimke osv. Har den skånske tränaren copyright till andras material???

Jag är fullt kapabel att läsa den littetatur som er tränare har gjort.
jag är också kapabel att integrera denna kunskap i min egen ridning.
Så att det får min egen prägel. I själva verket var jag ju lite kritisk till den skånska prägeln på denna kunskap:o.......
det var ju så detta skvallret började....

Ni som håller på och drar upp dessa "anteckningar" får gära tro att jag är överintelligent och hajjar allt genom att läsa ngt annans anteckningar, de tenderar ju att vara ngt schematiska och därför inte helt lättförståeliga. Jag väljer därför att gå till ursprunsgskällorna.......
Anteckningarna är nu också återbördade till dess rätta ägare.

Kan vi släppa dessa anteckningar nu?

Självklart man man det!

Men...
Så du menar att "tonen" i hur en användare skriver avgör om den vet vad den pratar om, skriver av papper osv?

Eller avgör tonen bara hur din uppfattning och inställning till personen kommer bli? (Och det kommer ju mao också påverka hur du tolkar personens inlägg.)

Kan en användares ifrågasättande av ditt (eftersom jag tagit dig som exempel nu) ridsätt/filosofi påverka den "ton" du uppfattar att användaren har?

Tycker du själv att det är samma sak? ,Att skriva bra och att kunna det man skriver?Spelar det nån roll?
För mig är det viktigt att kunna hela alfabetet, dvs att om man kritiserar nått på en bild så kan man inte bara gå efter det man ser.
Man måste faktiskt kunna se bakom, se hästens problem och ryttarens problem och i vilken ände man kan börja nysta.

Jag tycker att man märker vem som kan nått när man läser det de kommenterar på bilder.

Tex Susanns kommentarer till Spider, visst är det i stort korrekta kommentarer om man går efter regelboken och har en regelrätt häst och en regelrätt ryttare.

Men jag hörde inte en enda kommentar om ekipagets grundfel, det man måste ta tag i innan man kan ta tag i allt det andra.
Det var faktsikt inte en enda kommentar om grundfelet från någon här trots ganska många kommentarer

Men man måste anpassa komentarerna för att gälla en person med Spiders psyke, Spiders koordination och Spiders nuvarande utbildningsgrad.
Sen måste man oxå anpassa detta till Hästens psyke, koordination och utbildningsgrad.

Om man kan anpassa kommentarerna till det jag skrev så kan man i stort sett ta Susann kommentarer och kasta i papperskorgen för Spider och hennes häst har inte nån nytta av dem just nu.

Det är DET som är det absolut viktigaste för mig och det är det jag menar är skillnaden om man KAN nått eller har LÄST nått.

Fast vi pratar inte om dessa anteckningar, det är du som hänger upp dig på dem utan allt du skriver är taget av en massa olika skribenter varav du själv nämnde några.
Det du skriver är inet självupplevt och du saknar bakgrunden.
Det är inet fel att citera folk, inte alls, men om man bara gör det hela tiden så blir det fel.
Och givetvis citerar du inet hela tiden, mkt är omskrivet med dina egna ord.

jag tycker att det är väldigt fascinerande att min kunskap bedöms utan att ngn sett mig rida?

Nej jag menar inte att tonen avgör huruvida en person kan något eller inte. Det hade ju varit ett något absurt påstående.
Dock menar jag på att om man har en sån ton som driver bort andra får man ändå bara fram det man kan till några få istället för att få fram den till mer eller mindre alla med en ödmjuk ton.

Susan
Med tanke på att det där "anteckningarna" upptog en halv mening i det jag skrev och jag bara nämnde dem och du svarade på det med ett långt svar tror jag faktiskt att det är du som har problem med dem inte alla andra. :crazy:

Som sagt jag har inget emot att någon tycker tvärtemot mig eller att diskutera det är bara att du i mina ögon (och för den delen många andras ögon jag känner) skriver med en ton som ofta är helt vedervärdig.

Fast det var inte detta som var meningen med tråden (inte mot dig som det blev nu) det var mer allmänt symptom - orsak tråd.

Djurjouren
:bow:

Djurjouren skrev:
Tycker du själv att det är samma sak? ,Att skriva bra och att kunna det man skriver?Spelar det nån roll?

Som jag skrev beror det på vilken sorts kunnande vi pratar om.
När en person läst något och kan skriva ner det så tror jag att den har kläm på det i det stora hela - teoretiskt. Men då kan inte personen gå vidare i någon diskussion kring ämnet, eftersom den inte har några praktiska erfarenheter kring det h*n skrivit ned.

Så, för att kunna skriva ned något bra så måste man ha läst det, dvs man kan det mer eller mindre teoretiskt.

Och ja, självklart spelar det roll.
Annars skulle jag ju inte frågat.

Djurjouren skrev:
För mig är det viktigt att kunna hela alfabetet, dvs att om man kritiserar nått på en bild så kan man inte bara gå efter det man ser.
Man måste faktiskt kunna se bakom, se hästens problem och ryttarens problem och i vilken ände man kan börja nysta.

Alla kanske inte kan detta helt felfritt, betyder det att de inte kan kommentera bilder när en användare ber om kommentarer?
Jisses vad lite kommentarer det skulle bli.. Man kan lära sig något även ur kommentarer/texter som inte går på djupet.

Jag är övertygad om att man inte kan nysta så djupt i ett ekipages problemhistorik bara av att ha tillgång till ett par bilder.

Sedan ser inte alla samma sak på en bild, eftersom våra värderingar och uppfattningar om vad som är vad är olika. Vem säger att dina eller mina uppfattningar om en bild är de korrekta?

Djurjouren skrev:
Jag tycker att man märker vem som kan nått när man läser det de kommenterar på bilder.

Se sista meningen i sista stycket ovan.

Djurjouren skrev:
Tex Susanns kommentarer till Spider, visst är det i stort korrekta kommentarer om man går efter regelboken och har en regelrätt häst och en regelrätt ryttare.

Har du något personligt emot Susan?
Dessa tvister om vem som kan mest och vad som är "den rätta läran" på buke är rätt tröttsamt..

Djurjouren skrev:
Men jag hörde inte en enda kommentar om ekipagets grundfel, det man måste ta tag i innan man kan ta tag i allt det andra.
Det var faktsikt inte en enda kommentar om grundfelet från någon här trots ganska många kommentarer

Det har inte fallit dig in att ingen kanske såg sig tillräckligt kunnig att avgöra vad som är GRUNDfelet av en endaste bild? :o Och avgör det i så fall om de är "tillåtna" att kommentera eller ej? Kan inte trådskaparen lära sig något även av kommentarer som kanske inte är till nytta NU men kan bli av vikt senare?

Djurjouren skrev:
Men man måste anpassa komentarerna för att gälla en person med Spiders psyke, Spiders koordination och Spiders nuvarande utbildningsgrad.
Sen måste man oxå anpassa detta till Hästens psyke, koordination och utbildningsgrad.

Du vet, detta är ett internetforum..
Man kan inte förvänta sig ovanstående här.
Eller så får alla fylla i ett officiellt formulär före de blir medlemmar här och skriva ned hur de vill bli bemötta och hur deras psyke/utbildnindståndpunkt samt hästens/hästarnas dito ser ut.

Djurjouren skrev:
Om man kan anpassa kommentarerna till det jag skrev så kan man i stort sett ta Susann kommentarer och kasta i papperskorgen för Spider och hennes häst har inte nån nytta av dem just nu.

Sedan då?
Om några år?
Det är ingen idé att jag lär mig köra bil när jag är 14 för jag får ändå inte ta körkort förrän jag är 18?

Djurjouren skrev:
Det är DET som är det absolut viktigaste för mig och det är det jag menar är skillnaden om man KAN nått eller har LÄST nått.

Med andra ord, ingen som inte är väldigt god vän/känner personen väl och kan anpassa sina kunskaper till detta kan något?

Och jag är inte ute efter att mucka gräl eller skydda någon, detta är intressant tycker jag. :bump:

Okej.
Men då förstår jag inte varför förklarar ditt uttalande (mot Susan i denna tråd tex) om att användaren inte kan något utan bara kopierar annans fakta med att det är tonen det är fel på? :confused:

Som du skriver - man fokuserar på olika saker, och bara för att retas kommer jag citera Kottas...

How can you give quiet aids - without a quiet seat?

Without the seat everything is halfclear...

Men det är ju olika som sagt vad man fokuserar på och var man tycker att man börjar.

Snälla söta rara. Hur många ggr ska du trycka ner mig? Jag har bett dig tusen ggr.

jag har inte lagt mig i en jävla riddiskussion sen du var hos mig på breeders.

Jag har full förståelse och accepterar att du tycker att jag red jävligt dåligt. Jag håller med dig om att jag gör många fel. jag vet att jag inte rider som en tysk överberidare. Jag håller fullständigt med.

Men snälla Susan, du dömer min tränare (som Djurjouren INTE tränar för längre, Spider 84 har ingen aning om vem jag är, jag har mycket mycket mycket mycket mycket svårt att tro att hon är intresserad av att rida för min tränare dessutom) efter hur JAG red. Snälla söta du, ring henne, boka en lektion, åk och titta när hon håller lektion, men säg inte att du vänder dig mot hennes teori (som mycket riktigt är samma som alla andras grunder, jag håller med) för att JAG red dåligt.

Jag hade avreggat mig, tagit ett nytt namn för att jag saknade "min" gemenskap här på Buke. Jag hade varit här i många år och gillade mina vänner. Jag avreggade mig för att jag blev så jävla ledsen och sårad efter ditt besök. Jag tog ett nytt nick efter någon månad eftersom jag saknade mina gamla vänner, jag har inte avslöjat för dem vem jag är. Hade det inte för avsikt heller, men detta sårar mig så djupt att jag faktiskt inte kan låta bli.

Ja, Susan, jag vet att du tkr jag överdramatiserar. Du kommer troligen att leta efter något fel i min barndom eftersom jag reagerar såhär. För allt har ju att göra med att jag itne vill inse att det är du som har rätt och jag skyddar mig, eller hur? Det säger dig dina psykologikunskaper?

Du kan inte tänka tanken att det du sa till mig, ditt kategoriska uttalande var extremt sårand. jag håller på att lära mig rida. Har aldrig sagt att jag är färdig.

jag ber så jävla mycket om ursäkt än en jävla gång.

när ska detta jävla skitet ta slut.

Min tränare har inget med detta att göra. hon vet inte vem du är, hon slösar inte tid på ett jävla internetforum, som bebben en gång skrev. Jag känner mig så jäva orättvist behandlad och skäms så för att ha "lämnat ut" henne på detta viset bara för att jag red så jävla dålgit som du uppenbarligen har tyckt.

Snälla, ta detta privat med mig, jag orkar inte detta mer.

Jag är jätteledsen fö rdetta fortfarande även om du susan tycker det är överlöjligt och enbart beror påa tt jag har fel. men snälla söta, släpp det.

Jag lägger mig ju inte i riddiskussioner mer, vad ska jag göra mer än så? Skjuta mig?

jag ber om ursäkt att jag skickade mina kursanteckningar till dig, det var dumt. Det har uppenbarligen sått något frö av agg hos dig. Förlåt att jag går kurser, förlåt att jag trivs med min tränare, förlåt att jag inte red som en tysk överberidare, förlåt att jag är långsam och förlåt och förlåt och förlåt.

Nu är jag fan lika lessen som jag var efter du hade åkt. Snällla, låt det vara nu. Jag vill inte mer. Det gäller er alla.

Ledsna hälsningar från en som förut kallade sig Carmenzita

Heat of the moment? :p
Äh jag vet inte. Det var det med tonen jag ville ha fram i alla fall.

Däremot kan jag säga så här att utan att ha sagt ett ljud så plockade djurjouren grundfelen utan problem. Och då kunde hon inget större alls om oss sedan innan.

Jag säger dock inte att de som inte "kan" inte får svara. Jag svarar på mycket jag inte kan, men då också med ett tillägg om att jag kanske inte kan det så bra m.m.
Som sagt fortfarande det med tonen. Hade Susan skrivit det hon skrev fast på ett lite annorlunda sätt (inte bara i denna tråd) hade jag gladeligen diskuterat vidare med henne. Jag tyckte ju att det bara var lite som stämde. Eller ja mycket stämde, men det var bara en liten del som hjälpte något.

Susan skrev:
How can you give quiet aids - without a quiet seat?

Without the seat everything is halfclear...

Skillnaden mellan att cykla och att rida. :idea: :p

Klart man kan nysta djupt av bara ett par bilder. Du kan ju se att det var samma grundfel på bilderna vare sig det var i skritt, halt eller galopp?Jag hade inte sett ekipaget innan jag såg bilderna men felet var ganska tydligt. Typ grundfel 1 C...

Nu har jag sett hästen live, inte riden och felet var faktiskt detsamma i verkligheten plus lite som jag inte såg på fotona.

Det kanske inte är samma problem i verkligheten eller på tisdag eller i morgon men på all tre bilderna var det samma grundfel och det kan man ju ju diskutera.

Självklart kan man ju inte veta om du, jag eller Jesus har rätt om en bild, det som är rätt idag kanske blir fel i morgon när vi lärt oss nått nytt. Men vi borde kunna vara överens om att oavsett vem som har rätt eller fel så måste ABC och D sitta innan man kan lära sig EFG och H.... För att inte tala om ÅÄÖ...

Men det där om att undra om man är tillåten att kommentera? Alla är väl tillåtna att komentera??!?!?

Om jag har nått personligt emot Susan? Jag känner henne inet, hur ska jag kunan ha något emot henne då?

Det var klokt sagt det där om att ...Jag citerar,

"Du vet, detta är ett internetforum..
Man kan inte förvänta sig ovanstående här.
Eller så får alla fylla i ett officiellt formulär före de blir medlemmar här och skriva ned hur de vill bli bemötta och hur deras psyke/utbildnindståndpunkt samt hästens/hästarnas dito ser ut.

Sedan då?
Om några år?
Det är ingen idé att jag lär mig köra bil när jag är 14 för jag får ändå inte ta körkort förrän jag är 18?"

Jag har inte så mkt komentarer om det du skrev förutom att det var klokt skrivit, får ta mig en funderare på det.

Men Carmenzita då! *krama*

Dig har jag faktiskt saknat här även om vi oftast tyckte helt skilda saker om allt!!

Spider84 skrev:
Heat of the moment? :p

Know that feeling. :p :D

Jag tror jag förstår vad du menar.
Det är ju jättebra att DJ kunde hitta det som var fel i grunden!
Men det betyder ju inte att de som inte kan det, och då ofta inte är medvetna om sina begränsningar, inte får kommentera utan att få skit för det. Förstår du vart jag vill komma?

Det är ett väldigt bra sätt "att sopa undan efter sig" ;) att skriva att man inte riktigt kan så mkt men om man tror att man faktiskt gör det då? Är det upp till er på buke att slå ner den personen i skosulorna igen? Nu drar jag det lite grovt det vet jag men jag får inte till det bättre :o
Sedan är ju frågan om trådskaparen alltid tar en på så stort allvar om man skriver så i slutet av sitt inlägg..

Men du är säker på att det hon skrev inte kan hjälpa dig senare?
Jag tror ju att det de flesta skriver här kan vara till hjälp någon gång under ens "ridliv", man ska inte spotta på det bara för att det inte funkar just nu.

Sedan tycker jag ju att om tex jag vet att någon stör sig på min ton så har jag tre alternativ;

a) strunta i det och köra på så vanligt, men undvika den användare som stör sig på min attityd eller fråga före jag kommenterar

b) byta attityd helt

c) byta attityd gentemot den användare som är irriterad

:confused: :confused: :confused: :confused:

nu börjar detta bli alldeles för Weird för mig.
jag lägger ned

Alla rider jättebra!!!!!

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama