Analysera bilden...

Sv: Analysera bilden...

Hm...jag vet inte om det var mig du sa till att folk barta kan skriva negativt. Var det det så var det inte det jag menade utan jag var mer ute efter orsak och symptom.

Du ser bägge bilderna på samma sätt som jag gör.

Spider84 skrev:
Jessica
Det var inte så jag menade.
Jag har ju hyffsad koll på vad de på barock forumet utger sig för att kunna och inte kunna. Du har aldrig påstått att du kan allt och gjorde det inte då heller.

Jag ville bara se hur folk analyserade det hela. ;)

Jag håller helt med dig om sadeln. Barbacka har sina fördelar (man känner hästen helt och fullt) och sadeln sina (som att stabilisera sitsen och ge balans).
Personligen behöver jag verkligen något sådant som en sadel nu på den hästen för det är mer relaterade saker till det som inte vill fungera (övergångarna). :crazy:

Bara den där hästen som får ont i ryggenså fort hon får en bomsadel på sig.

Jag ser mig inte som barockryttare utan snarare som en akademisk ryttare, som älskar att analysera saker sönder o samman... :)

Personligen tycker jag att när man själv har "fattat" hur man ska sitta, dvs har fått loss bäckenet så att man inte stör hästens ryggverksamhet, så borde den jobba mer eller mindre bärigt varje dag. Gör den inte det så tror jag att det är något som inte stämmer... typ sned i bog och/eller bäcken... spänningar någonstans etc etc... Detsamma gäller om hästen har så ont av bomsadel.

Har precis själv varit med om detta... har en häst som har/hade rejäla spänningar i hela sin rygg o bakdel, antagligen för att jag satt som en kråka på honom, riktigt mycket på rumpan med uppdragna knän o spända skuldror. Fick hjälp av en duktig massör som kan det där med centrerad ridning... när vi fick loss honom o jag lärde mig sitta ordentligt så fick jag en annan häst. Han bär rätt med ryggen, välver från nacke till bakben (så mycket han nu orkar) o rygghalvorna arbetar riktigt trevligt. Han har börjat bära sig även i ökningarna nu.

Jag kan säga att det här har hänt under loppet av ca 1 månad sedan jag lärde mig sitta korrekt, så det går riktigt fort när det blir rätt!!! Självklart blir han stel o får träningsverk o då får man ju ta det lite lugnare, men han tappar inte balansen o blir springig längre. Däremot pinnar han på lite för fort när mjölksyran sätter in. :crazy:

mvh Jessica

Min häst är sned och har låsningar. Vi ska snart iväg och få henne behandlad. Hon har varit behandlad förut, men eftersom hon har så många gamlsa skador i kroppen så kommer de tillbaka om hon inte får rört på sig ordentligt.

= hon kan inte bära sig ordentligt, sadlar funkar inte och eftersom hon gått och haft ont så länge innan vi kom på det så har det satt sig i huvudet på henne ("kan inte" tänkandet).

Du kanske inte kommr ihåg det för det var några år sen (?), men vi har diskuterardet där med låsningar m.m. eftersom bägges hästar hade det.

Rider jag andra hästar har jag betydligt lättare att komma åt det jag vill m.m. och sitter betydligt bättre.
En av Bents kommentarer om Aminette (hästen på bilden) under min praktik där var att det var en av de svåraste hästarna han sett. Just eftersom hon säger "kan inte" hela tiden och att hon över en natt kan gå flera år tillbaka i sin utbildning (p.g.a låsningar som kommer tilllbaka).

Så man får aldrig lov att sätta press på henne...alltid försiktigt, försiktigt. Detta på en häst som verkligen hade behövt komma på bakdelen fortast möjligt. :crazy:

:o Dem här orden gillade jag: Om ryttaren istället får hjälp att hitta sin egen balans uppe på hästen så har hästen lättare att hitta sin balans . och kan gå i en rundare - mer bärig galopp utan att ryttarens ens behöver använda vare sig stång eller kapson.:bow: :bow: :bow:

Jo... det kommer jag nog ihåg nu när du säger det... :idea:

Låter jobbigt... Min kompis, hon som är "massören" i mitt förra inlägg, har liknande problem med sin häst, fast där handlar det om prestationsångest istället. Hennes sto har fått för sig att hon måste utföra alla rörelser perfekt annars duger det inte. Hon är framavlad just på prestation o inriden med "tuffa tag". Hon slängde av varenda människa som försökte tvinga henne o blev ansedd som ett omöjligt fall. :crazy:

Hon var stel o spänd i kroppen med sneda bogar o bäcken o hon accepterar inte sadlar hursomhelst. Hon har krävt massor med jobb, men nu börjar hon funka riktigt bra. Det går tom att lägga mot benen lite försiktigt utefter sidorna på henne. ;)

mvh Jessica

rocki skrev:
:o Dem här orden gillade jag: Om ryttaren istället får hjälp att hitta sin egen balans uppe på hästen så har hästen lättare att hitta sin balans . och kan gå i en rundare - mer bärig galopp utan att ryttarens ens behöver använda vare sig stång eller kapson.:bow: :bow: :bow:

Du menar att man ska rida utan tyglar mao.

Spider84 skrev:
Alltså man har ju klätt cykelkejan i skinn givetvis. Det är inte så att den orsakar skador eller är skarp så som du tänker det (utgår jag från).
Inom AR är det vanligt förekommande att man har cykelkedja eller ett fast järn klätt i skinn som kapson.

Att man enbart har läder som kapson är inte vanligt förekommande, men det händer.
Dock kräver det en häst som är väldigt känslig.
Och det är inte min. Hon kanske var en gång i tiden, men inte när jag fick henne iaf.

Om man måste ha ett skarpt kapson för att hästen ska lyda.. varför överväger man inte då i stället ett snällare bett? :confused: Verkar bättre än skinklädda cykelkedjor.

Jag skulle faktiskt bli jätteglad om du eller någon annan kan förklara vitsen och idén med detta!! Varför kapson öht!?

Eftersom det är jag som skrivit citatet.
Så menar jag att man skall göra rätt sak med rätt del av kroppen.:idea:

Ryttarens jobb är att hålla sin balans ovanpå hästkroppen då först kan hästen arbeta rätt, och tygeltag och förhållningar går igenom.:idea:

Om ryttaren inte kan hålla sin balans så tappar hästen sin balans och försöker sprinag ikapp den :smirk:

- då är inte lösningen att dra i tygeln.:eek:
(Vilket faktiskt sysn på spiders stång....:o)
Inte heller att dra i en cykelkedja

Då är lösningen att återfå balansen:smirk:

Sätter man ryttaren i balans så kan hon forma hästkroppen med sin bål, och tygeln kan få göra sitt jobb... (inom mer seriös ridning så utbildar man ryttaren i just detta) :angel:

Senast ändrad:

TACK :love:

ibalnd så blir jag så matt - när jag hör ryttare beskriva sin egen ridning.
totalt insiktslöst om hur deras egan brister påverkar hästen

Vi skyller på hästen ;)
Den är sned
Den har ingen balans
Den är okänsllig
(för det kan ju inte vara ryttaren eller hur????????)

En häst är så känslig som ryttaren tillåter den :angel:

Nä nu skall jag sluta bråka....

Men du... jag håller helt o hållet med dig... Tycker inte alls att du ska sluta bråka...

För ett tag sedan upplevde jag min häst som det snedaste som fanns, vilket han oxå var visade det sig. Jag satt med uppdragna knän o kämpade som en blådåre med mina hälar i sidorna på hästen.

Jag fick hjälp att centrera min kropp o föra samman min tyngdpunkt med hästens... ujujuj va lätt det var att korrigera hästen så han blev rak o va känslig han blev när jag helt plötslig fick en hel rad med "förstärkningar" istället för bara hälen, sporre o spö.

Helt plötsligt fick jag jättemånga nyanser i min hjälpgivning, dvs vikt, sittben, överskänkel, underskänkel, häl, spö osv osv.

Just nu tränar jag på att föra fram min hand o få den buren, är inte helt lätt när man en gång lärt sig att armbågen ska vara i 90 graders vinkel o att man ska "puta ut" med bröstet. Men, men skam den som ger sig... det SKA gå... *ler

mvh Jessica

Man har inte kapsonen för att den är skarp.
En cykelkedja kapson är inte en skarpare än en med ett fast järn. Det beror helt på hur hästen upplever den främst.

Med en kapson kan du komma åt på ett sätt du inte kan med ett bett.
Underkäken på en häst sitter ju inte direkt ankrad till nacken. Det gör dock nosryggen = om jag tar en förhållning i en kapson påverkar jag nacken direkt. Tar jag en förhållning i ett tränsbett påverkar jag förhoppninvis nacken indirekt.
Och i och med det resten av hästens kropp om allt är som det ska. (ja nu går jag enbart på inverkan vi hästens huvud).

Jag kan dock inte riktigt förstå att du tycker att det är så konstigt att rida med en kapson. Det är något man gör inom den traditionella dressyren också även om det kanske kommit i skymundan och försvunnit en del. Något man gjort under flera 100år. Speciellt under unghästarnas utbildning samt lite längre upp.

Stången och kapsonen kompletterar varandra. Ungefär som ett kandar gör (rätt använt inte så som man oftast ser dem använda). Bara att där har du en indirekt inverkan på nacken via bridongen.

Kapsonen ställer/böjer och inverkar kortande (vid ett direkt tygeltag) precis som ett tränsbett. Bara att de inverkar på olika ställen.
En stång inverkar längande av överlinjen.

Susan
Jag vet inte riktigt hur du lyckas få det till att jag håller i stången på den bilden. Det är inte mycket jag håller i den. Mer än jag borde/normalt gör: ja, men jag sitter inte och håller i den.
Däremot så sitter jag och håller i kapsonen och låser därmed hennes nacke.

Hrm...och vart har jag sagt att jag skyller allt på hästen? :smirk:
Jag vet om hennes fel och mina. Som jag också påpekad om bilden så låser jag korsryggen, höfterna, spänner axlar och armbågar m.m, men det kanske du valde att ignorera?

Sen kan du ju få skriftligt av Caroal nästa vecka om du vill på att hästen är sned, har kass balans (p.g.a sin snedhet), är stel m.m också p.g.a son höft från början.

För hästar kan inte få problem via skador, allt måste komma av ryttarne? :smirk:

Allvarligt. Om du vill diskutera seriöst så fine by me, men när du sitter och läser in allt du själv vill i allting som jag skriver så blir jag en aningens trött på dig.

Om du inte missade det så var det dig jag knäppte på näsan inte Jessica. Jessica utger sig inte för att kunna allt. Hon är faktiskt mycket trevlig att diskutera med!
Jag utger mig inte heller för att kunna allt (till skillnad från dig i de flesta fallen).

Jag brukar säga: det här kan jag, det här kan jag inte. Kanske fler kan fylla på med det jag inte kunde svara på eller rätta mig om jag hade fel i det jag skrev, men det kanske du också valt att ignorera?

Varför jag tror att det VAR fullt ös medvetslös på galoppen? Hon har aldrig blivit ombedd om att göra annat. Vare sig av mig eller andra.
Klart som fan det blir fullt ös då.
Det där var som sagt en av de första "lugna" fattningarna hon gjorde. Numera fattar hon en lugn fin galopp även om det nu fattas en del på samlingen, men en sak i taget.

Om du bara kunde komma över att du tror att du kan allt så kanske du hade varit trevlig att diskutera med vad vet jag. Just nu tycker jag mest bara att du är patetisk (den här tråden skiter jag i, jag menar allmänt).

Klart som tusan jag kan sitta och kolla av om vad ni skriver är rätt eller fel. Iaf de grundläggande sakerna: eftersom det är min häst jag sitter och på och jag som rider. Jag kan hennes och min historia det kan inte ni.
Jag var som sagt ute efter att se vilka som kom med kommentarer om orsaken till symptomen. Och då av det som brukar vara såna: jag kan allt (som du i mina ögon).

Det som var lite kul var att jag fick höra djurjouren IRL kommentera bilderna utan att jag sagt ett ord om det: hon plockade allt på dem och lite till som jag inte visste om för den delen.

Att en häst är känslig om en ryttare tillåter den håller jag helt med om!
Aminette (på bilderna) är numera en häst som är hyffsat trevlig att rida. Innan gick hon och la all tyngd på ryttaren (hon var riden så tidigare) och stängde av allt psykiskt.

Så med tanke på hennes historia har vi kommit en bra bit, men har en bra bit kvar och både hon och jag har mycket kvar att lära.

Men just det, det där om att lära...det behövs inte eller hur var det?

Nej jag är inte ett dugg grinig, sitter mest och flinar åt att du är som du är.

(Så kan alla Susan anhängare tycka vad de vill. Jag håller mig till de som kan vad de pratar om istället och inte sitter och skriver av papper hon fått...)

Tack för svaret!! För min del så longerar jag endast m kapson, rider inte med det (och skulle aldrig använda en med stång eller kedja.. )

Man lär så länge man lever, och nu har jag fått lära mig att det finns dem som sätter cykelkedjor i utrustningen på sina hästar :D

(ser nu också på Barock att det är många som använder det.. måste ha missat det helt enkelt.)

Senast ändrad:

Ja det är som sagt ganska vanligt. ;)
Inte alls så hemskt som det låter.

Ja longera med kapson är super!

Du sitter inte rakt över hästen utan lutar en aning över till vä. Även när ni står stilla.

OBS inte överkroppen utan bara höfterna om du förstår vad jag menar.

Spänner händerna en aning i galoppen försök att slappna av i handleden.

Jag vet att jag gör det. ;)

Sitter något snett på andra hästar också. Ännu mer på henne eftersom hon också är sned.

djurjouren
Sorry. Ska tömma!

Spider84 skrev:
(Så kan alla Susan anhängare tycka vad de vill. Jag håller mig till de som kan vad de pratar om istället och inte sitter och skriver av papper hon fått...)

Nu räknas väl jag lite till "Susan-anhängarna" men jag kommenterar ändå. :devil: :D
Hur kommer det sig att dessa ord alltid verkar komma upp i samband med att folk här kan formulera sig lite bättre, presentera det de kan lite bättre än andra? (Tätt följt av "Du tror att du kan allt") :angel:

Hrm...jag sällar mig till djurjouren där. :bow:

Lord Owen.
Bara du nu inte tror att det var p.g.a denna tråd jag la in det där. Det där är något som legat på gränsen länge nu.
När man driver bort andra användare på ett forum och får ett antal varningar m.m. så tycker jag att det börjar räcka med attityd. :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama