Sv: Analysera bilden...
Jag menar absolut inte att vara besserwisser, är väl dålig på att formulera mig helt enkelt försöker igen så ska jag se om jag kan lyckas bättre.
Jag menar dock precis vad jag skrev, att ingenstans i denna tråd nämns nånting om dessa fel, däremot så är det väldigt många kommentarer om hur hon ska hålla sin hand, hur hon ska sitta, att hon håller för hårt i hästen, att hon lutar inåt, att hästen låser nackaen, att hon inte är i dens tyngdpunkt o.s.v.
Allt det där är ju sant men det spelar ingen roll hur mkt man påpekar det för alla fel som nämns är symptom.
Om man hade ägnat en ridlektion åt att få rätt på de felen så hade det varit totalt bortkastad tid för alla felen hade varit kvar så fort ryttaren slutade tänka på dem.
Om man går djupare och ställer sig frågan varför hon gör alla dessa stora fel och dessutom är medveten om dem?
Kan hon göra på nått annat sätt? vad händer då?Vad händer inte då?
tex; ställ frågan vad händer om hon slutar dra i innertygeln?
i galoppen kommer hästen förmodligen att rusa
i svängen kommer den att fortsätta rakt fram
om vi ställer oss frågan vad som händer om ryttaren slutar luta sig inåt; vad händer då?
Om man ser hur hästen använder sitt ytterbak så vet ju de flestaatt när en häst (o)använder sitte ytterbak på det där viset, släpar det långt efter sig så försvinner ryggen på yttersidan.
Hur lätt är det att sitta där då? Inte lätt alls, det är alltså fullkomligt logiskt för människan att luta sig inåt för där finns det häst att sitta på:
Både häst och människa är ytterst bekväma varelser, av naturen gör vi det som är enklast, kallas att överleva. Nått av det mest centrala i våra liv är balansen, att tappa balansen är att förlora fotfästet, som att dö en smula.
Att sätta sig där det inte finns nått att sitta på, samtidigt som man ska följa den barrocka läran att dina axlar som hästens bogar ska gå gör att man oundvikligt hamnar inåtlutad.
Det är väl ett av de vanligaste felen som alla ryttare har, man bor och verkar i innertygeln?
Så det är alltså fullkomligt logiskt att luta sig inåt, att hänga i innertygeln.
Om ryttaren lutar inåt så lutar hästen oxå inåt och när en häst lutar inåt så hamnar innerbak ofta framför ytterbak och det vill hästen komma ifrån; annars snubblar den ju på sig själv, logiskt ur hästsynpunkt är att gå utåt då.
Men eftersom ställning i halsen är viktigt i denna ridstil så måste ju ryttaren hålla kvar ställningen med innertygeln eftersom hela hästen av naturen helst vill gå dit näsan pekar.
Ju mer man drar i innertygeln i kombination med att luta sig inåt ju mer sätter hästen fälleben på sig själv.
Och ju mer omöjligt blir det att bli böjd ordentligt, en böjd häst är böjd i en jämn båge från nos till rumpa.
Om man kollar på dena häst så har den en vackert böjd hals och om kroppen skulle vara böjd på liknande sätt så kräver man det omöjliga, böjer man mkt i en ända så böjer den inte alls i andra.
så om man frågar sig vad ryttaren vill så vill hon så som jag ser det rida sin häst böjd och på ena bilden vill hon galopera och på den andra svänga.
Om man ser till det ovannämnda så är det svårt, för att inte säga omöjligt att göra det.
De måste göra något annat först. vad?
Vi ser ju den inte bär med bakbenen, innerbenet bär hela hästens vikt(då blir det alltid spjärn, alltså inte vad man kallar bärighet), ytterbenet fladdrar i småland eller nått.
Att lära ytterbak ta en del av innerbaks börda är en bra grej att börja med tycker jag.
När ytterbak släpas efter så där så kommer det en läskig skruvning i hasen som i sin tur sätter sig i länden.
Det lättaste sättet att komma åt det är att lära hästen svänga ordentligt.
För att svänga utan att tappa ytterrygg så måste man plocka upp denna med hjälp av halvhalter.
För att i största allmänhet plocka ihop en sån här häst så är halter nått av det lättaste sättet, skonsamt oxå för en häst med en massa krämpor.
Först därefter kan man börja bry sig om ryttaren. I detta fallet så är denna ryttares första och viktigaste grej att lära sig att rida hästens utsida. Hon måste plocka bort den fullkomligt normala och medfödda reflex människan har att rikta alla sinnen framåt och istället börja rikta dem bakåt. Det är det som kallas att skola sin sits.
Ang. balansen på galoppbilden så tycker jag faktiskt att ryttaren sitter i perfekt balans för sin häst just då. Att det inte är en optimal balans är en helt annan sak men de delar samma tyngdpunkt, det är rätt ovanligt, de flesta brukar luta sig för långt bak.
Så gör jag när jag analyserar bilder, först letar man upp felet och sen får man tänka vad som ligger bakom felet och ta hänsyn till vad ryttaren vill uppnå.
Jag såg detta innan jag såg ekipaget och jag har förvisso sett dem nu men inte ridandes utan bara i longerlina.