Analysera bilden...

Sv: Analysera bilden...

rocki skrev:
Jag tycker inte alls att du bråka, det är ju bara sunt förnuft,,,det du säger är ju väldigt sant....;)

Jag tänkte detta om känslighet också.
En känslig häst kan ju reagare med fullt ös medvetslös på
en dålig balans.

Det har jag erfarenhet av själv.
Det stod om det i Wanless bok också
att böjar man dra i tygeln på en sådan
så får den panik, och en sådan har vi ja.

Det jag kan om sitsen är nog det han förmedlat...

vad som är rätt kan ju bara hästarna säga.
och jag är pragmatiker - funkar det så är det "rätt".

evis skrev:
Dessutom - tjuvnypen drabbar inte bara dej!

*KL*

Angående tjuvnyp rent allmänt.

Även om man känner sig träffad - så behöver det inte betyda att ngn siktat på en...

Ursäkta Spider, detta till Jacko, kom tillbaka med dina ridkommentarer! Jag brukar ofta gå in och läsa om dig och din fina häst,

Jag tycker du får inte glömma bort det viktigaste. Vi rider alla efter våra egna förutsättningar. Du verkar ha en underbar tränare, jag brukar låna litet övningar ibland, men det ser nog annorluna ut för mig och min häst:rofl:

Spider84 skrev:
Min också!!

Eller ja hela ryggen är det, men i korsryggen upplever jag ofta att den känns bortdomnad och ibland i vissa vinklar som att någon kör en kniv rätt in i den. :crazy:

För mig är det bara korsryggen, den liksom stramar och jag kan inte vinkla om mitt bäcken så mkt som jag vill (dvs jag kan inte fylla ut min svank alls :mad: ). Och det gör väldigt ont efter något träningspass där jag försökt kämpa mot dessa spänningar.

Men det är mer som stramningar och känslan av för korta spända muskler än ren smärta som tur är.. Men ändå..
Jag kan ju liksom inte förvänta mig att hästen ska svinga ordentligt med ryggen om jag inte kan svinga med själv. :crazy:

Blev inget naprapat kör idag. :(
Hann inte med det så det får bli nästa vecka/slutet av denna vecka istället. :bump:

Fjasut skrev:
Till LO och Spider

Har nån av er provat Rosenmetoden som behandlig?

www.varmahander.nu/rosen.htm

På mig har det fungerat ypperligt!

Det är en form av väldigt lätt massage som påminner litegrann om Ttouch.

Den hjälpte mig att lossa i hela kroppen, men främst i korsrygg och bäcken.
Att det sen är helt ok att sova under behandlingen förhärligar hela upplevelsen! ;)
Man är som en ny människa när man går därifrån.

Wie! Tack! :) :bow:

bobo skrev:
Men det är ju bara du som uppfattar sakerna så. Vi andra som inte visste något om vad ni har gjort IRL och bakom kulisserna hade ju ingen aning. Jag för min del skulle mycket gärna vilja fortsatt att vara ovetande. Ni kunde gjort upp detta någon annan stans, tycker jag.

Jag känner ingen av er som skriver här och är inte ett dugg intresserad av era problem sinsemellan.

:bow: :bow: :bow:
Håller med!
Finns nåt som heter PM ju..

Jessica skrev:

Fast jag upplever att djupaste punkten i Edinburghen är rätt långt bak i sadeln? *sneglar på den som ligger bredvid mig*

Susan skrev:
En känslig häst kan ju reagare med fullt ös medvetslös på
en dålig balans.

*visslar och försöker gömma skäcken jag har ute i stallet under en filt* :o

Det var synd att du inte kom iväg!

Jag kan inte heller fylla ut korsryggen. Svankar konstant.
Jo förresten när jag sitter till häst så går det ganska bra att fylla ut den. Det är därför jag tror att jag har fört korta muskler på ovansidan låret för när de tillåts att korta sig (man vinklar ju knäet om inte annat) så kan jag sluta svanka.

Nåja det ska bli intressant när man nu kommer iväg och får kollat det där och se vad som sägs om det.

Spider84 skrev:
Det var synd att du inte kom iväg!

Jag kan inte heller fylla ut korsryggen. Svankar konstant.
Jo förresten när jag sitter till häst så går det ganska bra att fylla ut den. Det är därför jag tror att jag har fört korta muskler på ovansidan låret för när de tillåts att korta sig (man vinklar ju knäet om inte annat) så kan jag sluta svanka.

Nåja det ska bli intressant när man nu kommer iväg och får kollat det där och se vad som sägs om det.

Jo, riktigt förargligt. :mad:

Jag är ju liksom byggd i svank från början, vilket har ju gör att jag konstant går och spänner fel muskler. Jag är lång på framsidan och kort på baksidan så att säga. :D
Jag tror helt enkelt att jag har för korta muskler/är låst/spänd/annat i korsryggen, för det är där det tar emot när jag ska försöka fylla ut svanken till häst.

Helt OT:
Hum.. Var ska jag lägga ut mina ridbilder..?
Vilket jätteproblem jag har..:o
De jag tycker om att få kommentarer av finns främst här på Barock men en tråd med några ridbilder känns mer som en Gnäggtråd. Det här var svårt. Jag vill ju bara visa vem jag är, har aldrig lagt upp ridbilder på MIG på buke förut. :o

Fast det jag menar är som flera i tråden skriver - din ton i många av inläggen lägger en jäkla slöja på resterande diskussion. De som inte gör eller tycker som du, gör eller tycker "fel" - så uppfattas din ton, inte bara av mej.
Men det verkar inte som om du är medveten om det, så det här inlägget är nog egentligen onödigt - som du brukar skriva, Dr Phil-kommentaren You can´t change what you don´t acknowledge.

Buke är ett ställe där erfarenheter samlas och stöts och blöts.
Med dej upplever jag det som att du inte är intresserad av andras erfarenheter..... Inte heller att dela med dej av egna. Det du delar med dej av är sådant som knappast någon inte håller med dej i, teoretisk allmängiltig "kunskap". Fine, alla vill inte vara så personliga att de delar med sej av sitt praktiska liv - av sina erfarenheter genom livet, deras väg. Alla diskuterar här av olika anledningar. (och den teoretiska kunskap du har är det superbra att du delar med dej av, absolut)
Men det du skriver blandas så friskt med personliga värderingar och "tjuvnyp" åt alla håll så kunskapen går förlorad - man orkar helt enkelt inte läsa. Om din mission är att lära ut - till oss okunniga :p , hur ridning ska vara och se ut, så hade jag gärna sett en mer pedagogisk, eller kanske ödmjuk, inställning - då hade det kanske funkat bättre. (när man ska lära ut något så måste man möta sina elever där de är)

Det tråkiga är när de där tjuvnypen gör att många tröttnar på att dela med sej av sina erfarenheter, av sin väg. Det blir så tråkigt här på Barockforum då!!

Äsch lägg dem här på Barock, vi är mycket roligare än övriga forum på Buke!! :banana:
Det går att säga rätt mycket utifrån några bilder, i alla fall vad gäller de grövsta felen (de som ändå måste åtgärdas först). I alla fall har vi flera på forumet som är duktiga på det!

Men får man inte lägga bildtrådar på flera ställen samtidigt?

evis skrev:
Äsch lägg dem här på Barock, vi är mycket roligare än övriga forum på Buke!! :banana:

Men får man inte lägga bildtrådar på flera ställen samtidigt?

Det har du rätt i. :p

Egentligen spelar det ju ingen roll om folk kommenterar eller ej, jag tror mig ha ganska bra koll på mitt och ekipagets grundproblem. Men nu när jag för första gången har ridbilder kan det ju vara lite kul.....liksom.... :D

Nä, det får man tydligen inte.
(Har gjort det förut - fast inte med bildtråd - så jag vet :angel: )

Du kanske kan höra med Spider om du kan lägga in dina bilder i den här tråden?

Men du kanske vill ha en alldeles egen tråd?! ;) :)

Men in me bilderna nu så att vi kan förfasa oss och skadeglatt flina att vi kunde gjort det bättre! ;) *OBS! Skämtar!!!*

Redan gjort så hasta iväg dit och flina nu. ;) :bump:

Jag ser vad du skriver och tycker inte egentligen att det är konstigt att du uppfattar mig så.

Andra uppfattar mig på andra sätt, det jag brukar få beröm för privat - är att jag inte går till personangrepp, utan är saklig.

Så vad är sant ? Verkligheten är ju relativ...
det är ju sällan vi uppfattar verkligheten likadan.
Vi lever ju alla i vår högst privata verklighet.

Huruvida jag siktar på någon person med tjuvnyp eller inte kan vi ju diskutera till döddagar.
Jag säger igen att bara för att man känner sig träffad behöver ju inte någon ha siktat på en med avsikt.

Jag har aldrig varit ovillig till en dialog. Har man haft åsikter om mitt beteende så har jag kunnat diskutera och ibland också bett om ursäkt.

Men för att komma till en slags konflikthantering så krävs det ju två parter som ser var sin del av det som händer. Man löser ju aldrig en konflikt eller kommer till en slags försoning om man ser "grandet i sin nästas öga, och inte bjälken i sitt eget"
Detta är ett talesätt och jag lägger inte alls skulden mer på ena parten.

I relation till dig själv, vad tror du styr mitt sätt att kommunicera med dig?

Hur är din ton mot mig?

jag är inte här för att lära någon rida - detta är ett diskussionsforum och tydligen är det mig man diskuterar.....

Lord Owen skrev:
Fast jag upplever att djupaste punkten i Edinburghen är rätt långt bak i sadeln? *sneglar på den som ligger bredvid mig*

Har aldrig sett en Edinburgh men vet att det är samma bom i Wellington o Edinburgh... o Wellingtonen har djupaste punkten långt fram o den har en väldigt markerad midja. De passar små nätta damer med smala bäcken... dvs inte mig... *skratt

Ibland kan man se det hela lite skevt om sadeln inte ligger på en häst som den är rätt utpassad för.

/Jessica

Jessica skrev:
Har aldrig sett en Edinburgh men vet att det är samma bom i Wellington o Edinburgh... o Wellingtonen har djupaste punkten långt fram o den har en väldigt markerad midja. De passar små nätta damer med smala bäcken... dvs inte mig... *skratt

Ibland kan man se det hela lite skevt om sadeln inte ligger på en häst som den är rätt utpassad för.

/Jessica

Jag har ju nyligen ridit i en Edinburgh och jag har verkligen inte smalt och gracilt bäcken men jag fick alldeles utmärkt plats i den och upplevde den inte som att midjan var så markerad... Hade den varit det hade mina sittben hamnat på var sin sida om sadeln. :angel:

Jag har också sett en Edingburgh, dock inte "Owes" och uppfattar den som "OWE".
Kan det var samma bom men att de just är olika i sitsen och det är det som är skillnaden på dem?

Jo, det kan stämma att bommen är samma, men sadeln är olika uppbyggd... men den har fortfarande sin djupaste punkt långt fram... (envis jag är då.. ;) )

//Jessica

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama