Analysera bilden...

Sv: Analysera bilden...

Nåt som jag reagerade på på "skrittbilden" var att du tränger med innerhanden istället för att vinkla om handleden o visa hästen vägen med tummen... Du kan inte få en ärlig eftergift i nacken utan att vinkla handen rätt. Det är antagligen pga detta som hästen viker sig i halsen i stället o inte får med sig bogen.

Tycker inte heller att du har din hand är tillräckligt buren på galoppbilden, du har den i magen o kan därmed inte inverka på hästen alls med den. :crazy:

mvh Jessica

;) Fin häst;)

Senast ändrad av en moderator:

isis_sara skrev:
Varför har man så mycket remmar å grejjer på sin häst??...Tacka vet jag ett vanligt enkelt bett utan nosgrimma. Först då tycker jag man kan säga att man klarar av att rida sin häst mjukt och harmoniskt... Men förstår att man ibland måste ta till endel metoder, men jag tycker att alla ska sträva efter att rida sin häst så harmoniskt som möjligt... Däremot gillar jag dina isländska ridbyxor, å att du rider barbacka=)!..Hihi! Mvh//Sara
Jag är nog lite lik dig där, sträva efter att ha så lite som möjligt på hästen, det går med en jäkligt bra instruktör, träning och tålamod,för mig är det helt fel sätt.....:smirk: Fast det var ju inte svaret på frågan:confused:

Jag menade allvar.
Förra gången jag svarde på en sån här tråd blev det ju inte så populärt... om man säger så.
Därför frågar jag innnan

Varför titta så mycket på händerna? Varför inte titta på sitsen och helheten istället. Det är där man måste börja. Händerna kan inte bli rätt förrän resten av kroppen är rätt.

Okey da, eftersom jag ändå glömt sätta på spisen...

Bild 1.
Det är en naturlig reaktion om man inte har så mycket balans att luta sig framåt, en del drar upp knäna också men det gör inte du.

Det som händer när manlutar sig framåt är två saker.
Dels så låser du din höftled och hindrar hästen att komma upp med ryggen - för att hästen skall gå i jämnvikt/balans så måste den komma upp med ryggen.
En häst som inte är i balans försöker springa i fatt sin balans. Drar man i tygeln då för att bromsa - halvhalt - whatever så kan inte hästen _rätta till sin balans_ eftersom ryttaren hindrar den.

Dessutom så när man lutar sig framåt så lägger man sin egen tyngpunkt framför hästens tyngdpunkt - man försäter hästen ur balans.
Antingen försker hästen få tillbaka balansen genom att slå upp med huvudet - eller så ökar den framåt. Igen.

En annan naturlig reflex hos ryttaren som slår på i denna situation är att bromsa med händerna vilket syns att du gör på bilden.

Eftersom hästen inte är "igenom" så påverkar tygeltaget inte bakbenet utan hästen kommer på sikt att föröka hantera detta genom att hålla emot sin tyngd framåt - den kommer att börja tänka bakåt

Om ryttaren istället får hjälp att hitta sin egen balans uppe på hästen så har hästen lättare att hitta sin balans . och kan gå i en rundare - mer bärig galopp utan att ryttarens ens behöver använda vare sig stång eller kapson.

Nu kokar mitt vatten.........

Senast ändrad:

Nu ska vi se om jag kan svara alla.

Det var ju en tanke med att jag valde bilderna. Speciellt galoppbilden. Skrittbilden slängde jag mest med för skojs skull.

Jag valde galoppbilden för att den visar på mycket som är fel, men samtidigt en hel del rätt.

Vimsan
Varför lite framåtlutad i galoppen? Avlastning?
Nja. Snarare så att jag försökte hänga med henne.
Jag sitter och kniper och håller i henne för att hon ökar farten.
Inte rätt reaktion I know, men det kommer mer förklaring på det.

Varför så låga, täta händer?
Som sagt: kniper och därmed blir allt annat fel också.

Varför luta inåt?
Hrm...det får jag nog ta som en mycket dålig vana jag har när man ska svänga i galoppen. På bilden håller vi på att svänga nämligen.
Sitter kvar från hoppningen. :crazy:

Glömde hon höger bakben på skrittbilden?
:p Just den bilden tycker jag är intressant. Jag säger sväng, men har släppt ut lite väl mycket på yttertygeln samt att jag helt glömt min ytterskänkel = Hon böjer nacken inåt, och skruvar sig runt i svängen.

Jessica
Som sagt det med händerna är en reaktion av att jag sitter och kniper mig fast för att hon håller ganska bra fart, eller ja är på väg att få.
Jag tycker det är lite lustigt att alla fokuserar på vart jag har mina händer istället för på min sits. Händerna är ju oftast något som visar symptomen, men som inte är själva orsaken.

Orsaken till att jag håller dem så tätt på skrittbilden tror jag är för att jag tidigare varit ute och viftat väldigt mycket med innerhanden och här fokuserar på att stabilisera den, vilket då i början ger reaktionen att det blir fel åt andra hållet.

Susan
Hade jag inte velat ha kritik eller diskussioner hade jag inte lagt ut tråden. ;)

Balansen är som sagt kass på den bilden p.g.a hon axar. Hade behövt en sadel när jag ska galoppera henne för hon rör ryggen väldigt mycket. Tyvärr har jag inte det och då blir det så.

Det som är intressant är dock att på den bilden hade vi ganska nyligen börjat (om) med galoppen. Tidigare när man bad om galopp så var det fullt ös medvetslös hon ställde in sig på.
Detta var en av de första gångerna hon kunde galoppera lugnt och sansat. Nåja till steget efter den bilden då tappade hon allt. Säkerligen mycket p.g.a mig som tappar balansen och mycket p.g.a att hon inte är stark nog för att orka mer än några få galoppsteg i lugnt tempo.

Helt rätt med att jag låser höften. Jag har låst hela höften, låret, korsryggen, axlarna, armbågarna och händerna.

Stången rör jag knappt för övrigt på bilden. Dock håller jag ganska bra i kapsonen.

Det jag var ute efter
på galoppbilden var att ni skulle kolla både på hur hon går och hur jag sitter.

Jag sitter som en kratta!
Hon har låst sin nacke p.g.a jag håller i henne.

MEN kolla på bakdel, rygg och mage på henne.
För att vara i början av utbildningen i galoppen så ha rhon faktiskt med dem och arbetar med magen.
Ni kan se bilder på henne i andra tråden (vinklar) och där ser man tydligt att hennes rygg inte är så rak i vanliga fall. Den har mer svank än så.

Trots alla fel och skavanker älskar jag den galoppbilden för den visar mig en häst som ser stark ut (inte het stark, utan stark som i att ha ork).
Något jag aldrig tidigare sett hos denna häst.

Det jag ville se var hur mycket folk gick på symptom och hur mycket de gick in på orsaken.
M.a.o. tråden var gjord för att provocera och det blir förhoppningsvis en fortsättning på den.
Givetvis är jag också ute efter att lära mig. ;)

Så får jag hoppas att ingen tog illa upp av detta svar...som blev förbannat långt. :crazy:

Ett by the way för övrigt.

Numera kan jag galoppera i ett mycket lugnare tempo, med bra mycket mer bärighet utan att hålla i henne överhuvudtaget. Jag kan låta tyglarna hänga helt och hon bär sig ganska okej för att vara henne.

Spider84 skrev:
Ett by the way för övrigt.

Numera kan jag galoppera i ett mycket lugnare tempo, med bra mycket mer bärighet utan att hålla i henne överhuvudtaget. Jag kan låta tyglarna hänga helt och hon bär sig ganska okej för att vara henne.
Kul!! :D (tio)

Varför luta inåt?
Hrm...det får jag nog ta som en mycket dålig vana jag har när man ska svänga i galoppen. På bilden håller vi på att svänga nämligen.
Sitter kvar från hoppningen. :crazy:

Men får hästen inte sämre balans om man lutar sig inåt, vilket borde göra att risken för en rivning är störe när man hoppar :confused: :confused: :confused:

Kram

Jo hästen får sämre balans. Som sagt en dålig ovana. Även när det gällde hoppningen.
Något jag aldrig blev av med. Du skulle sett omhoppningarna ibland :crazy:

okey, trode det var nån hopptränare som hade sakt att man skulle luta sig inåt.

Kram

Det hoppas jag verkligen att det inte finns någon som gör. :crazy:

Bara min egna konstiga kropp som tycker att man ska luta sig inåt.
Kanske borde åka hoj istället eller nåt. Där ska man ju det. ;)

Spider84 skrev:

Så jag gjorde denna. Håll i er nu...
Repgrimmerep över nacken
Gammal cykelkedja
Ståltråd inflikat i cykelkedjan
som nyckelringar var fästade i
klädd med fusk skinn
som vi limmade fast.
Remmen under käken är en gammal sporrem
[/QUOTE]

:rofl: shit va smart du måste va!!!---fatta att få ihop alla dom olika grejorna till att faktiskt bli något!!:bow: full av beundran!!!
Fin pålla du hade!! ser nog inget mer än det du själv skrev och som de andrda redan nämnt..:)

Spider84 skrev:
Jessica
Som sagt det med händerna är en reaktion av att jag sitter och kniper mig fast för att hon håller ganska bra fart, eller ja är på väg att få.
Jag tycker det är lite lustigt att alla fokuserar på vart jag har mina händer istället för på min sits. Händerna är ju oftast något som visar symptomen, men som inte är själva orsaken.

Orsaken till att jag håller dem så tätt på skrittbilden tror jag är för att jag tidigare varit ute och viftat väldigt mycket med innerhanden och här fokuserar på att stabilisera den, vilket då i början ger reaktionen att det blir fel åt andra hållet.

Anledningen till att jag bara skrev ang händerna var att jag inte är tillräckligt duktig för att kommentera något annan (än). :crazy: Försöker oxå lära mig o skrev ett inlägg för att se om det stämde något sånär överens med övrigas åsikter.

Btw så påpekade jag inte att du hade händerna tätt på skrittbilden utan jag reagerade på att du inte hade vridit om innerhanden, dvs du låser nacken, vilket i sin tur leder till att hästen inte kan anv sin inner höft som den borde, vilket i sin tur leder till att ytterbogen "flyter ut" . Först loss i nacken sedan i ryggraden för att sedan kunna föra fram höften (både din o hästens). Min häst gör precis likadant o därför vet jag hur det känns.

Om hästen är låst i nacken så kan man vara tvungen att "vifta" med handen långt ut... dvs ut mot knät men man måste ändå ha handen omvriden annars får man inte hästen att svara i nacken utan halsen böjs istället o bogen flyter iväg.

Min följdfråga blir då... vad har hänt med din ridning nu som gör att du inte kniper? Tycker personligen inte att jag kan rida barbacka utan att knipa... behöver stigbyglarna för att kunna få en tillräckligt lätt sits o för att kunna utnyttja mina höfter som man ska för att hästen ska kunna använda sin rygg korrekt.

mvh Jessica

:rofl:
Lite uppfinningsrik måste man vara när man inte vill förstöra sina grejer. :D

Jessica
Det var inte så jag menade.
Jag har ju hyffsad koll på vad de på barock forumet utger sig för att kunna och inte kunna. Du har aldrig påstått att du kan allt och gjorde det inte då heller.

Jag ville bara se hur folk analyserade det hela. ;)

Aha. Jag missförstod det du skrev om händerna på bilden.
Nej det är banne mig svårt att rida barbacka i galopp utan att knipa. Är bara under bra dagar = hon bär sig bra, som jag klarar att rida galoppen bra. Tyvärr... Hoppas jag får råd med en sadel eller barbackapad snart.

Jag håller helt med dig om sadeln. Barbacka har sina fördelar (man känner hästen helt och fullt) och sadeln sina (som att stabilisera sitsen och ge balans).
Personligen behöver jag verkligen något sådant som en sadel nu på den hästen för det är mer relaterade saker till det som inte vill fungera (övergångarna). :crazy:

Bara den där hästen som får ont i ryggenså fort hon får en bomsadel på sig.

Så du då - som mer kunnig än vi andra sitter med facit och bockar av om vi är tillräckligt duktiga då ;)

Jag skiter i det, men vad ger det dig att knäppa nån som Jessica på näsan.
Det hade väl varit roligare om du knäppt mig på näsan.
mer sport i all fall.:cool:

Angående huruvida din häst jobbar bra med ryggen...så med tanke på hur långt bakbenet är på din häst när det lyfter så är jag skeptisk.
En häst som jobbar bra med ryggen är bärig och har bakbenen i huvudsak under sig.
I den fas i galoppen som inner bakben är i, är det alltid lätt att få länden att se välvd ut om hästen inte går apfel..

Men ryggen fortsätter ju längre än fram än till din rumpa.:smirk:
Hästen måste ju välva hela ryggen uppåt, och den främre delen blockerar ju du med din sits och din hand, så främre delen a ryggen är ju sänkt.

När hästen välver ryggen uppåt skall välvningen vara jämn från nacke till svansrot.

Varför tror du att det blev fullt ös medvetslös i galoppen då?

Kan det ha ngt med balans att göra?

Jag tycker det är så himla bull att folk bara kan skriva negativt, även när det finns positivt i bilden. Tråkigt. Men men, Buke i ett nötskal.

Till mina kommentarer: på första bilden ser jag en trevlig galopp, hästen välver _visst_ ryggen även om den är något lite kort i halsen, lite lite "knipt" framför manken. (Alla hobbyhästar behöver inte se ut som GP-hästar för att inte bli klassade som värsta bottenskrapet! :mad: Det finns en gråskala däremellan, liksom). Utrustningen lägger jag mig inte i, mer än att det ser lite mycket ut i mina ögon.
Den kan med åren säkerligen komma under sig lite mer med bakbenen när den kortas ytterligare i galoppen men jobbar alldeles ok tycker jag! Den använder magen och sänker sin rumpa och är inte ihopdragen fram, den använder dock hals och huvud lite för att balansera sig men det är något man får träna bort. (Fler kilon bakåt, ju mer träning den får).

Andra bilden. Ser ut som en vanlig slappna-av-mellan-kraven-bild. Hästen faller dock ut lite åt gräsets håll pga att den är förböjd. På denna bilden kan den inte göra så mycket åt ridbarhets och samlings håll då den inte håller ihop, bakdelen har hästen glömt bort ;)

Söt häst iaf!

Liknande trådar

Hästhantering Ursäkta det bibellånga inlägget, men jag känner att jag behöver beskriva det här i detalj för att undvika missförstånd. Var tidigare i...
Svar
14
· Visningar
2 263
Senast: havstomat
·
Utrustning här tänkte jag göra en tråd där vi samlar folk som gått från bomsadel till bomlöst och nåt RESLUTAT! vill gärna se bilder om...
Svar
9
· Visningar
1 218
Senast: Jayzon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama