Sv: Analysera bilden...
Nu ska vi se om jag kan svara alla.
Det var ju en tanke med att jag valde bilderna. Speciellt galoppbilden. Skrittbilden slängde jag mest med för skojs skull.
Jag valde galoppbilden för att den visar på mycket som är fel, men samtidigt en hel del rätt.
Vimsan
Varför lite framåtlutad i galoppen? Avlastning?
Nja. Snarare så att jag försökte hänga med henne.
Jag sitter och kniper och håller i henne för att hon ökar farten.
Inte rätt reaktion I know, men det kommer mer förklaring på det.
Varför så låga, täta händer?
Som sagt: kniper och därmed blir allt annat fel också.
Varför luta inåt?
Hrm...det får jag nog ta som en mycket dålig vana jag har när man ska svänga i galoppen. På bilden håller vi på att svänga nämligen.
Sitter kvar från hoppningen.
Glömde hon höger bakben på skrittbilden?
Just den bilden tycker jag är intressant. Jag säger sväng, men har släppt ut lite väl mycket på yttertygeln samt att jag helt glömt min ytterskänkel = Hon böjer nacken inåt, och skruvar sig runt i svängen.
Jessica
Som sagt det med händerna är en reaktion av att jag sitter och kniper mig fast för att hon håller ganska bra fart, eller ja är på väg att få.
Jag tycker det är lite lustigt att alla fokuserar på vart jag har mina händer istället för på min sits. Händerna är ju oftast något som visar symptomen, men som inte är själva orsaken.
Orsaken till att jag håller dem så tätt på skrittbilden tror jag är för att jag tidigare varit ute och viftat väldigt mycket med innerhanden och här fokuserar på att stabilisera den, vilket då i början ger reaktionen att det blir fel åt andra hållet.
Susan
Hade jag inte velat ha kritik eller diskussioner hade jag inte lagt ut tråden.
Balansen är som sagt kass på den bilden p.g.a hon axar. Hade behövt en sadel när jag ska galoppera henne för hon rör ryggen väldigt mycket. Tyvärr har jag inte det och då blir det så.
Det som är intressant är dock att på den bilden hade vi ganska nyligen börjat (om) med galoppen. Tidigare när man bad om galopp så var det fullt ös medvetslös hon ställde in sig på.
Detta var en av de första gångerna hon kunde galoppera lugnt och sansat. Nåja till steget efter den bilden då tappade hon allt. Säkerligen mycket p.g.a mig som tappar balansen och mycket p.g.a att hon inte är stark nog för att orka mer än några få galoppsteg i lugnt tempo.
Helt rätt med att jag låser höften. Jag har låst hela höften, låret, korsryggen, axlarna, armbågarna och händerna.
Stången rör jag knappt för övrigt på bilden. Dock håller jag ganska bra i kapsonen.
Det jag var ute efter
på galoppbilden var att ni skulle kolla både på hur hon går och hur jag sitter.
Jag sitter som en kratta!
Hon har låst sin nacke p.g.a jag håller i henne.
MEN kolla på bakdel, rygg och mage på henne.
För att vara i början av utbildningen i galoppen så ha rhon faktiskt med dem och arbetar med magen.
Ni kan se bilder på henne i andra tråden (vinklar) och där ser man tydligt att hennes rygg inte är så rak i vanliga fall. Den har mer svank än så.
Trots alla fel och skavanker älskar jag den galoppbilden för den visar mig en häst som ser stark ut (inte het stark, utan stark som i att ha ork).
Något jag aldrig tidigare sett hos denna häst.
Det jag ville se var hur mycket folk gick på symptom och hur mycket de gick in på orsaken.
M.a.o. tråden var gjord för att provocera och det blir förhoppningsvis en fortsättning på den.
Givetvis är jag också ute efter att lära mig.
Så får jag hoppas att ingen tog illa upp av detta svar...som blev förbannat långt.