Analysdille????

P

pompelina

jag funderar på vart hästhållningen är på väg.. detta eviga tjat,tjat, tjat om att räkna ut foderstaten till sin häst, analys hit o dit..
Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra att man kan få sitt hö analyserat så man ser om det är bra eller dåligt, men att sitta o räkna på varenda siffra..???
Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra?? Är den fet? Minska på det som gör den fet, beroende på vad du fodrar med! Är den för pigg?? Minska på det som piggar upp!! Jag har gedigen kunskap, Grand prix dressyr, utbildning o uppfödning, hobby ryttare osv. Och jag har aldrig i hela mitt liv räknat på en foderstat!!! Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. Hur är lynnet på hästen, lättfödd, svårfödd??
NÄNÄ, det goda ögat har funkat i alla tider, stirra er inte blinda på analyser o siffror!!!

Sv: Analysdille????

pompelina skrev:
jag funderar på vart hästhållningen är på väg.. detta eviga tjat,tjat, tjat om att räkna ut foderstaten till sin häst, analys hit o dit..
Missförstå mig rätt, jag tycker det är bra att man kan få sitt hö analyserat så man ser om det är bra eller dåligt, men att sitta o räkna på varenda siffra..???
Vad hände med ögat??? Du SER väl om din häst mår bra?? Är den fet? Minska på det som gör den fet, beroende på vad du fodrar med! Är den för pigg?? Minska på det som piggar upp!! Jag har gedigen kunskap, Grand prix dressyr, utbildning o uppfödning, hobby ryttare osv. Och jag har aldrig i hela mitt liv räknat på en foderstat!!! Jag analyserar grovfodret, kollar värdena och gör sedan en uppskattning av vad som kan behövas i kraftfoderväg. Hur är lynnet på hästen, lättfödd, svårfödd??
NÄNÄ, det goda ögat har funkat i alla tider, stirra er inte blinda på analyser o siffror!!!
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

:bow: :bow:
Kan inte annat än att hålla med..
jag har inte haft egen häst så länge.. 3 år om man lägger samman allt.. och jag har aldrig räknat på en foderstat, men inte har hästarna mått dåligt för det! Tvärt om!

jag har funderat ett längre tag på om man nu ska lita så blint på att "räkna ut foderstat", borde man inte ta prov på ämnesomsättningen oxå..? har en kompis som räknar på allt, en halvblods korsning hon hade va jätte fet. (senare utdömd,10 år gammal, för pålagringar i leder)hon försvarade alltid sin hästs fetma med att den minsann hade "uträknad " foderstat....!

håller till fullo med dig, så gör vi med....:bow: :bow:

Det finns en tanke bakom det du säger om ämnesomsättnngen. Hästar är individer precis som människor!!

Om du tittar i trådarna tror jag inte du kommer hitta någon som inte fodrar med ögat OCKSÅ. Oavsett om man räknar ner till sista decimalen, eller som du gör en uppskattning, så handlar det ju om en utgångspunkt. Inte facit.

Sedan kommer det alltid att finnas extremer åt båda håll, men jag tror att ju mer vi pratar om analyser och uträkningar, desto mer kommer vi hästägare att lära oss om utfodring. Och av en del trådar att döma behövs det verkligen... Det är så lätt att köpa en häst eller ponny idag, utan att ha de grundkunskaper som behövs. Med de erfarenheter som du säger dig ha förstår jag visst att du kan uppskatta kraftfodergivan utan att räkna exakt, men vi som inte ridit grand prix, som inte utbildar och föder upp hästar, vi måste ha någonstans att börja.

Håller med dig till fullo! Känns som om det finns en viss hysteri kring det här med analyser och foderstatsprogram etc.

Är själv hobbyryttare och fodrar med "ögat" skulle gärna analyserat grovfodret om det var jag som köpte in det, stallägaren står för grovfodret, kanske eg. mest på skoj för att se om det är bra eller dåligt "värdemässigt". Brukar använda mig av ett foderstatsprogram som finns på internet bara för att se ung. hur pållans foderstat ser ut, så det inte brakar åt skogen med tex för mycket/lite av protein. Men att följa det slaviskt det tror jag inte på....

Det du säger är en självklarhet för de allra flesta. De som stirrar sig blinda på siffror är ofta de som inte KAN se och skulle behöva komma ut i verkligheten och titta på hästar mera.

En annan kategori milligram-räknare är de som precis lärt sig. Det är en fas man går igenom och som man släpper efter ett tag, ju mer säker man blir.

Något jag stör mig på dock är att du du kallar det ANALYSdille i rubriken. Analysen är du ju med på att det är läge att ta. Varför inte kalla det RÄKNINGSdille? Varför ens blanda in analysen?

Om du visste vilken okunskap det finns IRL... Nyblivna hästägare som inte har den minsta hum om vad och hur mycket de ska ge sina hästar. Det är skrämmande. Jag är en av dem här på Buke som ofta försöker hjälpa till med att räkna ut en vettig foderstat efter just den hästens behov MEN med det tillägget att man måste se och känna på sin häst för att kunna avgöra om det är för mycket eller för lite då siffrorna bara är en utgångspunkt! Så jag ser inget motsatsförhållande i att räkna ut en foderstat till att fodra med ögat, de är komplement till varann! En uträknad foderstat ska inte vara statisk utan ska varieras efter hästarnas skiftande behov.
//marti

Senast ändrad:

Madick skrev:
Det du säger är en självklarhet för de allra flesta. De som stirrar sig blinda på siffror är ofta de som inte KAN se och skulle behöva komma ut i verkligheten och titta på hästar mera.

En annan kategori milligram-räknare är de som precis lärt sig. Det är en fas man går igenom och som man släpper efter ett tag, ju mer säker man blir.

Något jag stör mig på dock är att du du kallar det ANALYSdille i rubriken. Analysen är du ju med på att det är läge att ta. Varför inte kalla det RÄKNINGSdille? Varför ens blanda in analysen?

:bow: jag håller med!!!
det som jag skulle vilja ha är ett analyserat hö så att man vet i vilket skick det är eftersom man betalar för det,
men det har jag aldrig haft;) men det går bra ändå!!!

jag har haft friska och välmående hästar i ca 20år utan analys och uträknad foderstat.
det man behöver veta är ju vad olika foder gör för nytta mm.
öga,händer och sunt förnuft är min hjälp när jag ska ge mina hästar maten...

däremot är jag inte främmande för att fråga om råd när jag behöver hjälp....

Man ska inte stirra sig BLIND på siffror och tabellräkning men visst f-n är analyser och uträkning ett mycket gott hjälpmedel. Förstår inte varför man INTE vill ta hjälp av det?
Det betyder ju inte, som du skriver, att man inte längre TITTAR på hästen och individens behov.

Sen är det framför allt jättebra för de som inte har den erfarenheten som du har... De som är nya hästägare behöver lära sig grunden och att det är viktigt att man utgår ifrån grovfodrets värden när man väljer ev. kraftfoder.

Sen är det ju faktiskt så också att i många fall kanske man ger kraftfoder och tillskott helt i onödan - och därmed slänger pengarna i sjön! OM man inte analyserat... För ibland är ju höet så bra att inget annat behövs.

Självklart måste man titta på hästen!!

Men analysen och siffrorna ger ju vägledning och man ser om foderstaten är någorlunda (eller exakt om amn vill...) i balans.

Du använder ju själv analyserat foder, så vad är poängen med ditt inlägg?;)

Tycker som många andra här, man använder väl både och? Jag menar, ALLT syns inte med ögat, det kan vara brister som helt enkelt visar sig först efter en massa år. Eller att hästen blir benskör. Det ser du ju inte heller.
Jag tycker inte man ska fördöma dem som räknar, det är effektivt för förståelsen och man får välhoppas att ingen är så dum att den inte kan ändra foderstaten om hästen blir smal/fet el dyl !!

Tycker de flesta här på Buke använder sunt förnuft i kombination med analys och räkning.
Jag skickar in analys för att få en överblick över hur grovfodret är. Kollar mest på energi och protein, samt balansen däremellan. Jag har fånghäst och vill absolut veta vad han äter. Sen är jag inte milligramräknare som far i taket om en MJ saknas här eller där.
Jag kollar på min häst, ser hur han mår och ser ut i kroppen, hur mycket han orkar prestera, om det överensstämmer med det jag kräver av honom osv. Det funkar kanon.

En anledning till att det blir mycket tjat är ju också för att det hela tiden kommer frågor som:
"Min häst e tolv år och jag rider varje dag han får hö och havre och Mulles Magiska Mix men vad ska jag ge han??"

Det enda sättet att komma med någon form av tips då är att börja tjata efter analys.

Madick skrev:

Jag menar att folk har faktiskt en tendens till analysera ALLT. In i minsta detalj ska det räknas och kontrolleras. DÅ är det analysdille.

Liknande trådar

Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 364
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Vi har analys på grovfodret (torrt hösilage. TS 80)där provet är taget direkt på vallen. MJ är 7.2 kg/foder och smrp 63 g/kg. Kvoten är...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har i många år köpt hö av en och samma bonde, senaste åren har jag dock gett enbart hösilage (köpt av annan bonde) eftersom...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 602
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama