frida0101

Trådstartare
Hej, om någon vill vara snäll och utbilda mig lite inom hästfoder så hade det varit toppen! Ska även kontakta rådgivare men vill lära mig så mycket som möjligt.
Hur tänker ni gällande denna hösilage analysen? Vad är högt/lågt värde av, vad för kraftfoder bör ges för att täcka näringsbehov?
Häst som tävlar Msv C och går 5 dagar i veckan.
Förstår att det är från häst till häst men hur hade ni tänkt?
 
DB54043D-874B-4495-BBBA-EE9DD2C7054D.jpeg
 
Bra silage!

Kvoten energi/protein är bra (ngt hög, men ok för de flesta hästar), men enerigvärdet är ganska högt per kg silage (lika så proteinet) Jag hade gärna velat se ännu lägre TS ( torrsubstans) men inte dåligt, lägre TS hade inneburit att du kunde ge större giva. Socker är på gränsen till högt men inte farligt så länge hästen inte är sockerkänslig (så som fång, EMS osv)

Med detta silage kommer kraftfoder inte behövas. Mineraler kan jag inte säga något om, eftersom dessa inte syns på analysen ovan. De kommer behövas men vilka kan man inte veta.

Dock, pga det täta energiinnehållet kommer du bara kunna ge mellan 9 och 11kg (typ) om du har en normalfödd häst runt 500-600kg som inte bor i norra sverige och som står på box nattetid. ultimat hade varit om du kunde byta ut nåt kilo ensilage mot ett par kg halm, eller ev sly. Pga hög proteinnivå i silaget kommer proteinet ändå hamna på bra nivå. Detta för att ge hästen längre ättid. Ett annat alternativ är att motionera hästen mer för att kunna ge mer foder utan att den går upp i vikt.

På hästsverige.se finns mycket information för den som vill förkovra sig.
 
Håller i princip med ovanstående (även om jag skulle vilja ha det mycket blötare max 50% men jag avskyr torrt plastat foder).
Om du pratar med foderrådgivare låt dem inte pracka på dig en massa färdigfoder. Det är nämligen inget du lär behöva men de flesta tillhör ju ett fodermärke och deras uppgift är ju att sälja foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
Svar
17
· Visningar
844
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 595
Senast: Fazeem
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 574
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp