Varför valde du Schäfer framför någon annan ras?
För att vara tuff?
* Nädå, utan för att den är intelligent, lättlärd, pålitlig, rejäl (fysiskt), mm. Ett plus är också att den är populär (jo faktiskt, det ökar antalet valmöjligheter).
Schäferns rykte har inte heller alltid varit på topp.
* Det är sant. Orsaken till det är fr a att fel människor haft/avlat schäfrar, INTE att rasen skulle varit framtagen med fel (enligt mig) egenskaper som mål.
Visst ska man alltid ha rasens bakgrund i åtanke, men det får ju inte gå till överdrift. Man måste också titta på hur rasen ser ut idag, vad den används till och hur rasstandarden ser ut. I annat fall skulle jag ju inte valt Rottweiler i och med att jag varken har boskap att driva eller behov av en vakthund.
* Dina behov känner bara du till, likaså orsakerna till rasval.
Att en ras är framtagen för ett arbetsändamål, gör den inte olämplig som familjehund. Vad jag försökte säga (om igen!) är att man inte behöver titta på olämpliga raser, när det finns så många andra. Visst GÅR det att få fason på dom flesta individer, men varför köpa sig problem i onödan?
Jag har t ex frågat otaliga gånger VARFÖR man väljer sk kamphundar. Enda svaret hittills har varit ett svävande: "för att dom har andra, bra egenskaper".
På den självklara följdfrågan: "vilka då, som inte hittas hos andra raser?" har svar uteblivit! Undrar varför?
Märk att jag inte vänder mig mot individer, dom kan vara både bra och dåliga, av någon ras, utan mot att man marknadsför och sprider olämpliga och onödiga raser.
För säkerhets skull, är det väl bäst att påpeka att det inte existerar någon naturlig hundras, utan alla är framtagna av människor för att fylla vissa behov. Behoven är ibland praktiska, ibland estetiska och ibland bedrövliga.
LIA