amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

KisseNova

Trådstartare
Jag fick nys om en hane som är till omplacering igår, hunden är av blandningen amstaff och pitbull. Mamman till denna hund är numera min lillebrors hund, som han tog över efter valpkullen. Jag skulle helst av allt ha henne men det är omöjligt.

Vad har ni för erfarenheter av denna blandning? Vill gärna ta reda på mer information innan jag verkligen bestämer mig för om det är en hund för mig. Dennes ägare vet inget om mitt intresse än, utan min lillebror med tillhörande tjej är dom enda som vet mitt intresse för hunden.

Sv: amstaff/pitbull = era erfarenheter tack!

Jag har ingen erfarenhet av just den blandningen, men har haft engelska bullterriers. En sak man får vara beredd på är andra människors negativa reaktioner, något som kan vara både tröttsamt och frustrerande i längden. Inte bara från folk i allmänhet, utan även "hundmänniskor". (Ibland är de faktiskt de värsta.) Det kan bli bekymmer att få plats på brukshundsklubben eller andra träningar, om man är intresserad av sånt.

Jo jag märker det när jag lånar min brors amstaff ibland (mamman till hunden ifråga alltså) och ser att folk går omvägar förbi fast att hon är supersnäll. Men det ser jag inte som något hinder för det är deras huvudvärk och inte min ;) Men iofs kan det bli trixigt att kunna gå på brukshundsklubben med en hund som inte är önskvärd där.

Engelska Bullterriers är väl dom som bara kallas för bullterrier i folks munnar eller??

Ja, det är dom med nosen. :D
Nej, visst är det deras huvudvärk som du säger, men man får vara beredd på att alltid försvara och förklara. Och i längden blir det tröttsamt, framförallt om man har en dålig dag.... Å andra sidan kan det vara roligt att bräcka de andra på appell-kursen med sin "kamphund". ;)

;) Men iofs kan det bli trixigt att kunna gå på brukshundsklubben med en hund som inte är önskvärd där.

Policyn är väl att alla raser och blandraser är välkomna? Vi har en amstaff/pitbullblandning i våran allmänlydnad 2a, och det var bra att de kom kan man säga, because they need it....

Anledningen till omplaceringen är rätt relevant.

Nej, det tycker jag inte. För hur hunden än är i psyket, snäll eller tuff så ville jag ha era erfarenheter av blandningen. Skulle det nu vara så att det skulle vara aktuellt med denna hund så kommer jag fråga ut varför han omplaceras. En del av anledningen vet jag och det är inget negativt för hunden. det är inte bara här på buke som jag tar reda på fakta, men jag vill veta mer om denna blandnbing innan det ens blir aktuellt. Dessutom kan det mycket väl vara så att hunden inte längre ska omplaceras, fått nytt hem och så vidare tills dom vet mitt intresse.

Jo, det är ju fallet med många av dessa hundar att dom hamnar i fel händer och behöver mer stimulans och "arbete" än vad dom får. Jag ser många hundar som går och beter sig precis som dom vill.

Policyn är väl att alla raser och blandraser är välkomna?

Jajamänsan! Officiellt....
Men i verkligheten vet jag flera med bullraser som blivit nekade plats. "Kursen är redan full". När de sedan låtit någon annan ringa och anmäla tex en golden har det inte varit något problem.

Ja, det var ju trisst. Får väl vara glad att det inte verkade vara problemet på vår klubb då.

Nej, det tycker jag inte. För hur hunden än är i psyket, snäll eller tuff så ville jag ha era erfarenheter av blandningen.

En sådan blandning har som du redan vet rätt dåligt rykte, med all rätt, därför anser jag fortfarande att anledningen till ev.omplacering är väldigt relevant.

Japp och jag vet att dom kräver en hel del av sin ägare. Det är 2 tuffa raser i en blandning så det är jag väl förberedd på. Men som sagt så vet jag ju inte än vad hundens uppfödare/ägare säger eftersom min bror ska ta reda på hur dom ska göra med hunden nu när dom fått tillbaka den. Men eftersom dom ville ge hunden till min bror som inte är hundvan så anar jag att hunden ifråga är lika lätt i psyket som sin mamma för något annat skulle inte min bror klara av. Men man får väl se vad som händer innan man går ut med för mycket.

Frågar du alla personer varför hundar omplaceras? Eller anser du att det är mer noga med dessa raser?

Håller med dig, för utsatta raser ska man vara mer noggranna med. Ville bara veta hur du resonerade

just den blandingen är den bästa blandningen av dessa två raser. jag tycker att "det är samma hund" man har blandat fast piten har lite mera kamp i sig.

men det är faktiskt så att kamphundarna blir inte farliga förrän du blandar in aggresivitet - tex schäfer och dyligt. då blir det "mördarmaskiner".

så jag tycker det är en helt perfekt blandning. (om jag inte utgår från föräldrarana då utan bara rasernas lämplighet med varandra.)

just den blandingen är den bästa blandningen av dessa två raser. jag tycker att "det är samma hund" man har blandat fast piten har lite mera kamp i sig.

men det är faktiskt så att kamphundarna blir inte farliga förrän du blandar in aggresivitet - tex schäfer och dyligt. då blir det "mördarmaskiner".
.)

Nja, det där sistnämnda är väl kanske inte helt korrekt.

Nja, det där sistnämnda är väl kanske inte helt korrekt.

dt är inte en enda renrasig amstaff eller pitbull som jag har sett varit med i media - så jo, jag skulle säga att om de blir farliga så är det när du blandar in agressivitet. en kamphund är ju avlad för att aldrig blir aggressiv. då skulle kamperna aldrig fungera - för föraren ska lätt kunna plocka bort sin hund ur kampen. och det skulle inte gå med aggresivitet.

Fast schäfrar är ju inte heller avlade för att bita sina förare direkt. Jag försvarar inte blandrasavel med olämpliga schäfrar på något sätt, men jag tvivlar inte ett dugg på att en amstaff eller pitbull kan bita helt på egen hand om det vill sig illa, utan vallhundsinslag.

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 564
Senast: IngelaH
·
Hundträning Visste egentligen inte hur jag skulle skriva rubriken. Jag har en hane på 2 år som tyvärr har blivit hundrädd/hundaggressiv mot...
Svar
17
· Visningar
2 462
Senast: KasperTim
·
T
Övr. Hund Jag fick ett mail idag om att Norge förbjudit försäljning och överlåtning av amstaff och amstaffkorsningar.Redan sedan tidigare har det...
2
Svar
29
· Visningar
8 262
Senast: Calazirya
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 463
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka