AMSTAFF i Barn-Familj

Sv: AMSTAFF i Barn-Familj

Tycker som många andra att det är oansvarigt att låta sina barn behandla djur som leksaker.. En hund som tillåts vara leksak blir det ännu större risker kring... Inte låter vell folk barnen dra i föräldrarnas öron eller för all del syskonen? barn kan lära sig respektera djur och djur kan lära sig respektera barn och människor..( har en rottis här och det har inte varit några problem med våra barn, men man har fått vara med och styra upp saker och ting ibland;) ..)
en annan aspekt är också att valpar har ännu större behov av lugn och ro och att facktist få sova ibland..

Min personliga åsikt är också att man borde försöka tillgodose hundens behov av en flock.. Möblemang får anpassas.. eller också så får man ha en hund som man kan lära att inte bita på saker.. man måste vell orka passa på hunden när man själv är i rummet?

Jag kan också lätt föreställa mig hur svartsjuk våran rottis hade blivit om han inte fått delta och känna sig delaktig i barnen..

Mina erfarenheter av Amstaff är ganska begränsade... Men efter de erfarenheter jag har så är det en ganska energisk och "glad" hund, dock har jag sett en enorm kämparglöd. Att inte ge upp. Denna kämparglöd kan man så klart använda till bra saker också, så länge man har hunden med sig... Har man inte etablerat ledarskap och vet riktigt vad man gör så kan det nog gå tok.. Som sagt jag har ingen stor erfarenhet av rasen, så rätta mig gärna om jag har fel..

Jag håller med dig oavsett anledning till att hunden biter så passar det inte in i samhället och då måste det göras ngt åt situtionen.

Jag hade för många år sedan en schäfertik som blev påpucklad av fyra snorungar i 12-15 årsålder.De kom ut ur ett buskage och klappade till min 12 mån tik över huvudet och över frambenen med en planka.Hon blev tokaggresiv på människor efter det.Inte mot mig eller övriga familjen.Men hon gjorde rejäla utfall mot alla andra.Jag tog beslutet att ta bort henne för det var inte längre en pålitlig hund.Färr eller senare hade hon bitit någon ordentligt och det är inte acceptabelt.Inte av den hunden,inte av någon hund.

Det blir värre skador när "kamphundar" biter,det är svårare att få dom att bryta ett anfall.Men jag tycker fortfarande inte av förklarliga skäl att rasen/raserna ska förbjudas.Men de ska inte handhas av kreti och pleti.Att sätta en kamphund i händerna på någon utan kunskap är som att tillåta människor att köra bil utan körkort.

Kamphundsattackerna måste minskas för att vi som är seriösa i vårt hundägande av dessa raser ska kunna ha våra hundar kvar.Det borde vara vårt mål inte att bara tala om hur söta,gulliga och snälla dom är.Om vi blundar för problemet som finns betyder inte att det försvinner.Att erkänna problemet är första steget mot en lösning av det,för visst vill vi inte att våra hundar utmålas som hemska mördarmonster!Om vi vill ha en positivare bild av våra hundar så måste vi påverka aveln och ta vårt ansvar att inte avla på individer med tveksam mental status.

Det blev långt men men....

jag vet vad jag skrivit. men jag förstår inte vad du menar

Du är jättefarlig som sprider sån okunskap.

sen är det klart att skadorna efter en attack från en pitbull/amstaff blir betydligt mer omfattande gämförbart med många raser.. de är vell trots allt avlade från början för att slåss, det är klart att det måste finnas genetiskt betingad kamplusta..

Sen är det ju det där med att inte koppla samman med agressivitet, vilket provoseras fram (om jag fattat hundhets grejjen rätt) genom att ge hunden otrygga förhållanden under unga år och hetsas till att slåss på blodigt allvar.
man kan också låta dem träna på mindre sällskaps hundar för att ge dem chansen att döda ett par gånger..

Undrar just hur andra raser som t.ex rottweiler skulle bli vid en sådan hantering?

Undrar också hur mycket miljöpåverkan som ligger bakom hundar som av olika anledningar blir agressiva?

har nämligen aldrig träffat en amstaff som varit agrissiv, endast "smått galen"..

( kan dra ett ex. om bekantas amstaff som ville ut till sin :love: matte till varje pris, ser henne genom fönstret. Efter ett tag så kan hon inte hålla sig längre och hoppar rakt igenom fönstret... Blev rejäla skärskador på bogen, vilket hon inte brydde sig om.. Hon kom ju trots allt ut till sin kära matte..:crazy: )

Personligen har jag svårt att se att hundar som varit stabila helt plötsligt snetänder och attackerar någon utan orsak.. Men jag kanske är naiv.. Hundar jag har träffat som är agrissiva har blivit påverkade på ett eller annat sätt av sina människor..

Det var väl ändå att överdriva tycker jag.

Vår hund får vara med överallt har skrivit om det innan, det är ett litet missförstånd. Självklart så ska inte barnen busa o leka med han hur som helst han är ju bara ett litet "barn" under utveckling. Men dom måste få vara med om han precis som när dom får ett litet syskon så kan man inte stöta bort dom från den lilla familje medlemmen. Under ordnade förhållanden. Vi hade en rottweiler också innan och mer underbar barn hund har jag aldrig träffat. Han var min mans innan vi träffades men snacka om svartsjuka när jag kom in bilden:D han skulle "slakta" alla mina grejor han blev helt frenetisk tröjor, hårsnoddar strumpor aaalllt var han på och då var han ingen valp han var 4 år. Men efter ett tag så var det mig han tydde sig till lämnade aldrig min sida speciellt inte när jag var gravid.

Så mycket lättare och mindre missförstånd när personen det handlar om skriver=)

Jag tror inte att det blir några problem. Du verkar veta vad det handlar om. det kommer säkert gå jättebra! Lycka till!

Tack så mycket ja som sagt vi har inte hastat iväg med hund köpet. Fast vi sa innan när vi fick avliva den andra att aldrig mer en hund, men när man har smält den värst saknaden så är det rätt tomt när man är uppväxt med djur.

Hunden är ett flockdjur som vill vara sin flock nära så mycket som möjligt, jag tycker det är ren och skär elakhet att stänga ute hunden ..

Är man rädd för nersölade möbler får man skaffa sig mindre ömtåliga möbler eller ge 17 i att skaffa hund ( hukar mig åter igen )

Vi stänger inte ute han från oss är vi inte i finrummet/tv så får inte han heller vara där pga min sons små leksaker som valpen kan bita sönder å åsamka sig skador i magen. Som sagt han är som en liten bebis där allt som går ska smakas o in i munnen det är inget han vet än men så småningom får lära sig att man inte gör.
Han är alltid med oss i bilen på stan i stallet i sovrummet men hans "frizon" är köket hallen.

En sak är ju att prata om barn och hundar - en annan att se vad som kan hända om man har riktig otur.
Det här är min son, på fotot 5 år, som blev biten som tvååring av grannens hund. Obs, ej kamphund utan en mycket vanlig ras i svenska barnfamiljer. ( ingen nämnd, ingen utpekad:cool: )
Han har genomgått två transplantationer och det blir nog en till runt tolvårsåldern eftersom den skadade huden inte växer i hans takt.
Kan tillägga att han inte är hundrädd och att vi själva har skaffat hund nu.
albinmindre.jpg

Blir mållös. Som sagt vilken hund som helst kan bitas blev själv biten i ansiktet av vår border collie när jag var liten, skulle bara säga godnatt till henne o ge henne en kram. Fast jag "kom undan" med en rispa på näsan.

Vår hund får vara med överallt har skrivit om det innan, det är ett litet missförstånd. Självklart så ska inte barnen busa o leka med han hur som helst han är ju bara ett litet "barn" under utveckling. Men dom måste få vara med om han precis som när dom får ett litet syskon så kan man inte stöta bort dom från den lilla familje medlemmen. Under ordnade förhållanden. Vi hade en rottweiler också innan och mer underbar barn hund har jag aldrig träffat. Han var min mans innan vi träffades men snacka om svartsjuka när jag kom in bilden:D han skulle "slakta" alla mina grejor han blev helt frenetisk tröjor, hårsnoddar strumpor aaalllt var han på och då var han ingen valp han var 4 år. Men efter ett tag så var det mig han tydde sig till lämnade aldrig min sida speciellt inte när jag var gravid.

du syrran.. det var ju mer som han käkade upp.. dina bh:s oxå:banana:

frångår amstaff lite men tar ett annat exempel som gått bra..
Rhodesian Ridgeback..

min/vår "kamphund" som alla varnade mig för att köpa..:banana: med sonen 9 månader..

han är 8 år nu och har varit med om det mesta med barn som klättrat över honom osv.. en sak dock får vi lära vår son tidigt och det är att "storebror" blir JÄTTE Ledsen om nån drar i hans öron..:smirk:
PICT5433.jpg

frångår amstaff lite men tar ett annat exempel som gått bra..
Rhodesian Ridgeback..

min/vår "kamphund" som alla varnade mig för att köpa..:banana: med sonen 9 månader..

han är 8 år nu och har varit med om det mesta med barn som klättrat över honom osv.. en sak dock får vi lära vår son tidigt och det är att "storebror" blir JÄTTE Ledsen om nån drar i hans öron..:smirk:
PICT5433.jpg

oj oj så stor bilden blev- ursäkta..:o

nej det är inte samma sak när en golden eller annan ras biter. för det första biter inte de flesta andra raser p g a kamplust. för det andra blir skadan mindre.

min mormors syster blev biten av sin golden, men hunden slutade självmant att bita och skadorna var inte i närheten av den senaste attacken i malmö. detta trots att hunden sannolikt haft för avsikt att skada henne. det var alltså inget nyp eller rädslehugg, utan den attackerade henne.

En hund som inte är tränad för kamp eller har kampat biter inte bara föratt den är en kamphund. Utan föatt den känner sig hotad eller är tränad till det. Som hunden i malmö killen i 20 års åldern hade haft hunden i tre dagar jag anser inte att man känner en vuxen hund på så kort tid. Nåt fel kan det varit i hans uppväxt eller träning

En hund som inte är tränad för kamp eller har kampat biter inte bara föratt den är en kamphund
Du behöver inte träna en hund till kamplust, det finns så att säga inbyggt i skallen på hunden, olika mycket hos olika raser.

Det är inte lätt att komma in som ny i familjen eller för all del flocken

:rofl:

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 491
Senast: Comfort
·
Hundavel & Ras Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 227
Senast: Skogstroll
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar