Sv: AMSTAFF i Barn-Familj
Jag tror att vi aldrig någonsin, i något fall, kan vara idiotsäkra på våra hundar. ALLA kan bita! Men jag upplever att risken för att det ska hända dels beror på vilken ras det är (vilka egenskaper och drifter har hundrasen nedärvt?) men självklart också till stor del på hur uppfostran sett ut och vad hunden varit med om.
Vi kan inte jämföra en amstaff, som blivit fostrad av en mycket kunnig person, med en labbe, som haft en taskig uppväxt och varit med om hemska saker. Om vi jämför dom två så tror jag nog att risken är mycket större att det blir labben som en dag biter någon. Förstår ni hur jag menar?
Men om vi förutsätter att ett ex. gäller hundar med hundägare som är mycket kunniga på "sin" ras, samt att det är hundar som är bra exemplar på alla sätt, så kan jag säga att jag för egen del hellre lämnar min 3-åriga dotter hemma hos någon med en labrador än någon med en amstaff.
Har själv en labbe som är 1,5 nu, och ett litet barn. Jag tycker att det har varit nog att hinna se dom och ha koll på när dom umgås, så att inte dottern gör fel mot hunden och tvärtom. Jag tycker det låter mycket med tre barn i dom åldrarna och en hund av den rasen
Tänkte säga att jag aldrig skulle ta risken att det skulle kunna hända något med en sådan ras + barn. Men jag tar ju faktiskt en viss risk även med en labbe och barn :smirk: Men den känns betydligt mindre....