AMSTAFF i Barn-Familj

Sv: AMSTAFF i Barn-Familj

Du behöver inte träna en hund till kamplust, det finns så att säga inbyggt i skallen på hunden, olika mycket hos olika raser.

Tänkte precis säga detsamma. Det som med jakthundar, det finns där ändå, mer eller mindre.

Stämmer bra det, det är inte vilken hund som helst - så är det bara. Men va jag vet är de väldigt trevliga. Man får nog tänka ett steg lngre hela tiden bara.

Kan ta ett litet exempel på att jakt finns i jakthundar även om det inte verkar så ifrån början. Min sambo släppte vår då ettåriga Basset Griffon på ett rådjursspår och hon gläfste till och sedan tittade hon på husse, vad vill du? Inget hände, han rätt sur hem med hunden och deklarerade att hon skulle omplaceras, kan inte ha en oduglig jakthund. Två veckor senare tog han med henne till skogen igen och hon gick där och snusade lite, helt plötsligt börjar hon driva, driver en 10 m tittar på husse, poletten trillar ner, och hon driver i 1,5 h, efter det har hon aldrig drivit under timmen och normalt för en basset griffon är 45 min till en timme, ibland kan hon hålla på en 2-3 timmar. Det fanns i henne fast hon aldrig visat någon tendens till jakt förrän hon passerat året.

det är ingen som påstått att kamplusten inte finns i alla "kamphundar". det som sagts är att kamplusten inte avgör om dom biter ett djur eller människa. det har med aggressivitet eller försvar att göra.

Det var svar på detta:
En hund som inte är tränad för kamp eller har kampat biter inte bara föratt den är en kamphund
Uppfattade det som en förnekelse på att om man inte tränar dem för kamp, så kommer de aldrig heller att kampa. De är hur man än vänder och vrider avlade för att kamp (slagsmål mellan hundar) och ibland så kan det dyka upp även om hunden aldrig visat någon tendes till detta innan och det kan förekomma hos de andra raser också, inte bara kamphundraserna även om man måste vara medveten om att de i generationer är avlade just för det ändamålet och därför har en högre benägenhet att bita tag och då inte av aggressivitet utan mer av instinkt.

Slutsatsen måste vell ändå bli att en hund av kampras kan vara väldigt farlig att ha överhuvudtaget om man inte vet vad man gör.. Att det är en ras (bland flera raser) som inte lämpar sig till vem som helst.. Kunskaperna måste då finnas för att rikta dessa drifter på ett positivt sett...? Alla hundar reagerar med försvar och rädsla om det är befogat.. något sånt får altså inte ske helt enkelt..

Tänker på min rottis här, som givetvis också kan tillföra stor skada med dödlig utgång om det vill sig illa.. Men hans drifter ser lite annurlunda ut...

Ibland räcker det inte med att man lär barnen att inte "klänga" på hundarna, vill jag tillägga.

Sonen, som jag la in fotot på, låg på golvet och lekte med en bil på tvååringars vis, med huvudet nära golvet. Hunden gick - enligt grannen som var barnvakt - fram och högg honom utan synlig orsak. Det här var en hund som alltid varit glad och tillgiven runt barn och andra, vad det var som gick fel får vi nog aldrig veta.

Vad jag vill säga är att små barn och djur aldrig ska tillåtas vistas i samma rum utan vuxens nogranna uppmärksamhet, tycker åtminstone jag. Sen spelar det inte så stor roll vilken ras hunden är. När något händer går det så ruskigt fort... :eek:

Mina inlägg är kanske lite off-topic, för jag har ingen erfarenhet av amstaff, men ämnet hund-barn är ju kanske lite aktuellt ändå...

Sen är det ju så att man anser ju att man känner sin hund och litar på den.. Även om olyckor kan hända otäckt snabbt tror jag att de flesta har fortroende för sin hund...

Och i vardagliga situvationer så....

det är ingen som påstått att kamplusten inte finns i alla "kamphundar". det som sagts är att kamplusten inte avgör om dom biter ett djur eller människa. det har med aggressivitet eller försvar att göra.

men hur många gånger ska du behöva bli motbevisad? om människan blir föremålet för hundens kampintresse kan den börja kampa med människan. kampar gör hunden med munnen = den biter och drar i människan. förstår du nu?

aggressivitet är ett vitt begrepp som kan bero på många olika saker. det går inte att skriva aggressivitet ELLER försvar, eftersom hunden uppvisar ett aggressivt beteende VID försvar. en annan och vanlig orsak till aggressivitet är rädsla.

Slutsatsen måste vell ändå bli att en hund av kampras kan vara väldigt farlig att ha överhuvudtaget om man inte vet vad man gör..

det är precis det jag vill få fram. jag tror säkert att det finns människor som kan hantera dessa hundar på ett ansvarsfullt och säkert sätt. men de verkar inte vara överdrivet många, om man ska gå efter vad folk skriver här :crazy:

Nä det klart att majoriteten av människor som vill ha hund inte har kunskap nog til att ta reda på av sådana här instingter/drifter..

ÅÅ andra sidan kan jag ifrågasätta om många i min omgivning igentligen borde ha hund överhuvud taget..

Problemet med Amstaff,Pittbull,rottis,doberman,dogoargentino är enligt mig inte ett problem som hundraser det är ju att många människor som väljer dessa hundraser gör det av fel anledning..

Jag tror också att korsningar av dessa raser är fördömt då det inte finns någon bra marknad för dessa korsningshundar.. Aveln handlar många gånger om att tjäna pengar inte att driva en avel som är positiv för hundarna eller raserna...

(Tycker inte att man kan utifrån den här tråden avgöra hurvida folk är lämpliga amstaff äg... Mitt inlägg är inte riktat till eller om någon)

En hund biter inte i en människa för att leka/kamplust.

Den biter pga av aggresivitet eller försvarslust. rädsla räknar jag in under försvar.

En hund biter inte i en människa för att leka/kamplust.

Den biter pga av aggresivitet eller försvarslust. rädsla räknar jag in under försvar.

Hallå? Är det någon hemma?
Det är inget ovanligt alls att en hund går in med kamp på folk. Dvs dom biter och sliter i kläder för att det är "roligt". Det sker ofta om man åker pulka med sin hund, har hunden lite jakt i sig och kamp så se på fan sitter dom REJÄLT i armen. Är det för att dom är aggressiva? Ska dom "rädda" sin matte? I mina ögon är det ren och skär kamp- och jaktlust som kommer fram.

Min framtida ras Malinois har stor kamplust, många har problem med sina unga mallar. Dom hänger i armar, kläder, ben och händer. Dom är inte aggressiva, utan tar till kampen i allt.

När du leker med din hund med en leksak. Biter hunden i leksaken för att den är arg eller rädd?

När jag kampar med min hund med en leksak så kampar hon för att hon leker.

En hund som biter i kläder osv utan att vara aggressiv eller något. utan bara leker är ouppfostrad enligt mig.

När jag kampar med min hund med en leksak så kampar hon för att hon leker.

En hund som biter i kläder osv utan att vara aggressiv eller något. utan bara leker är ouppfostrad enligt mig.

nu ger jag upp. du vill tydligen inte förstå. jag hoppas bara innerligt att det inte finns fler som du med kamphundraser. för ni är läskiga.

Människor får vell aldrig bli föremål för kamp...

När min hund kampar med till tex en trasa flyger jag i andra änden som en muslort.. Om min arm skulle bli föremålet för kampen så skulle nog inte jag ha den kvar...

Jag kampar för övrigt inte med min hund (rottis) eftersom det gör ont att kastas fram och tillbaka och det ända sättet för mig att "vinna" trasan är komandot loss..

Sen är det vell skillnad att han gärna skulle vilja "hålla i mig" om jag tar pulkan ned för backen.. Min hund vet skillnaden.. Och har verkligen svårt att tro att han skulle ta i en människa på samma sätt som med en trasa.. "trasan mördar vi men inte människor eller andra hundar"..

Detta är givetvis något som han har fått lära sig och som tillhört den vardagliga fostran...... och Ja om man nu skal kalla kampen med trasan lek så leker han vell.... frågar du honom så är nog kampen om bytet och sedan slakten högst allvarlig och seriöst!

Om männsikan blir föremål för kamp så har det gått ganska mycket för långt!
Och sen tror jag att just veta skillnaderna gällande kamp, och olika typer av agrissivitet samt att kunna "läsa" hundar är en nödvändig kunskap hos ägare av kamphundsraser...

Vad ska jag förstå? å varför är jag läskig?

men det hade väl inte varit första gången en hund gjorde någon som den inte fick... :smirk:

precis som andra har skrivit om hundar med extrem jaktlust är det inte så lätt att kontrollera extrema drifter. det ska till mycket kunskap och träning för att hunden ska vara idiotsäker. något allt för många kamphundsägare inte verkar (vilja?) förstå.

jag flyger också som en vante när jag kampar med min labbe. tänk dig den kraften ggr 10 och med ett helt annat allvar. inte roligt, eller hur?

Jag tror att vi aldrig någonsin, i något fall, kan vara idiotsäkra på våra hundar. ALLA kan bita! Men jag upplever att risken för att det ska hända dels beror på vilken ras det är (vilka egenskaper och drifter har hundrasen nedärvt?) men självklart också till stor del på hur uppfostran sett ut och vad hunden varit med om.
Vi kan inte jämföra en amstaff, som blivit fostrad av en mycket kunnig person, med en labbe, som haft en taskig uppväxt och varit med om hemska saker. Om vi jämför dom två så tror jag nog att risken är mycket större att det blir labben som en dag biter någon. Förstår ni hur jag menar?:crazy:
Men om vi förutsätter att ett ex. gäller hundar med hundägare som är mycket kunniga på "sin" ras, samt att det är hundar som är bra exemplar på alla sätt, så kan jag säga att jag för egen del hellre lämnar min 3-åriga dotter hemma hos någon med en labrador än någon med en amstaff.
Har själv en labbe som är 1,5 nu, och ett litet barn. Jag tycker att det har varit nog att hinna se dom och ha koll på när dom umgås, så att inte dottern gör fel mot hunden och tvärtom. Jag tycker det låter mycket med tre barn i dom åldrarna och en hund av den rasen :crazy:
Tänkte säga att jag aldrig skulle ta risken att det skulle kunna hända något med en sådan ras + barn. Men jag tar ju faktiskt en viss risk även med en labbe och barn :smirk: Men den känns betydligt mindre....

ja presic. OM det händer nått så blir det värre skador av en amstaff än en labbe förmodligen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 491
Senast: Comfort
·
Hundavel & Ras Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 227
Senast: Skogstroll
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar