AMSTAFF i Barn-Familj

Sv: AMSTAFF i Barn-Familj

Ja hunden är redan köpt men syster min känner att de kanske gjort ett överilat beslut och jag kan inget om amstaff och allt det innebär.. Så HJÄLP!

Familjen består av två relativt hundvana personer och tre barn- 6, 3 och snart 1 år. De bor i radhus oc har inte jätte mycket tid över för nöjen och aktiviteter men nu har de köpt en hund. Han är jätte söt och gullig men redan nu vid 12 veckors åleder visar han stor sk ettrighet och MKT kampvilja.

Ok han är valp å det är säkert helt ofarligt men till min fråga-

Hur ska de uppfostra honom till en bra stabil familje hund?
Hur ska de göra med barnen, ska de få lyfta och dra i honom och leka dagarna i ända?
Ska han alltid enbart få vara i köket och i hallen när resten av familjen är hemma och umgås i exempelvis tv-rummet?

Detta är bara några helt seriösa men smått nervösa frågor så snälla svara om du kan:bow: :bow: :bow:

Har du skräck exempel respektive lyckliga och harmoniska exempel så dela de gärna med mig.

TACK alla på förhand!

OBS- Kenneln är väl ansedd och avlar på trevliga vällynniga utställningshundar. Uppfödaren erbjuder uppbackning om de önskar det och uppfödaren bor bara 10 min i från dem så ..... ja som de säger att skulle det gå fel så är det bara att ringa honom. Men vill man vekligen dels utmana ödet med hund och tre vilda små barn?

jag och min sambo har för tillfället två amstaffar en vuxen tik o en unhunds hane vi har haft fler amstaffs förr och har aldrig vart nåt problem med barnen o hundarna. det enda man skall tänka på är att låta en valp få sin vila den behöver bort från stoj o stim, barnen skall inte leka med en valp dagarna i ända då en valp behöver få vara valp. Sen biter ju valpar detta gör alla raser och tänderna är vassa självklart. med en konsekvent men mkt kärlek till ens lilla amstaff valp kommer denna bli en väldigt högt älskad familjemedlem.

precis. jätteviktigt att hunden får sin vila och sömn den behöver. får den inte det kan det leda till stress. en stressad hund kan bli sur och irriterad.

Hunden måste helt enkelt få vara en del av familjen,barnen ska så klart inte få klänga och sånt men vara med när man gör saker med hunden. Den lär sig,med respekt kan du göra alla hundar till bra familjehundar.Jag menar bara för att de är en amstaff så betyder inte de att den kommer att äta upp hela familjen när den blir stor.Vet du vilken ras de händer flest olycker med? Collie! Jag menar man får ett intryck av Collie,lassie hund ska vara jättebra familje hund.Alla hundar blir till de man gör dom till.De är bra att där redan finns barn i familjen när man skaffar hund.Då lär sig hunden att dela sin "flock" med barnen och att dom är en del av flocken.De gäller bara att dom tar sig tid med den helt enkelt,men så är de med alla hundar. Och en liten notis,är den redan kamplysten av sig.Säg då till dom att INTE leka lekar med den som framhäver kamp,typ draglekar om leksaker mm. =)

Hejsan, vi har flera amstaff i våran familj & både små & störe barn.
Även mycket syskonbarn släkten som ofta är & hällsar på, även kompisar till våra egna barn är mycket här & barnen & hundarna funkar jättebra & gjort i många år.

Även om kamphundsraser är framavlade till kamp, så är dom ju oxå till skillnad från andra hundar framavlade att inte bita männsikor, alltså en posetiv egenskap, specielt när det gäller barn som kan vara både elaka & klumpiga.

Det som oxå är posetivt när det gäller just kamphundar & barn är att dessa raser är väldigt tåliga, & är mycket stabila mentalt & chansen att dom skulle bli räddaggresiva är minimal.

Har själv varit på föreläsning för en beteende vetare av hund & hon rekomenderar just dessa raser som en av dom mest barnsäkra hundar, just av ovanstående argument.

Sen vill jag tilläga att detta gäller renrasiga kamphundar, amstaff, staffen, Pitbull med papper mm.
Inte blandraser, där egenskaperna ju är ospecifierade, som ett lotteri.

Tycker att ni gjort ett väldigt bra vall av ras med tanke på säkerheten för era barn.

De amstaffs jag har träffat har varit ypperliga familjhundar. Jag har själv en Amstaff valp och en vuxen rottweiler och de är med mig nästan jämt, i stallet, hos mina föräldrar och släktingar och när jag är hos mina kompisar som oxå har hundar. Dem blir vad man gör dem till. Man får lära hunden vilka regler som gäller och likaså barnen så att dem vet vad som gäller.

Sen tycker jag att det är sunt att fråga och undra, istället för att bara köra och hoppas på det bästa. Man lär sig alltid något nytt och jag vart skapligt hånad när jag skaffade rottis som första hund, men det gick bra. Jag frågade dem som visste mer, gick kurser och lyssnade och lärde. Ångrar ingenting. Tänk om jag lyssnat på alla råd och köpt t.ex. en labbe som är en mer "lämplig" förstahund då hade jag setat med den i ett x antal år och drömt om mn rottis. ( tycker om labbar oxå men ville ha en rottis. Bara ett exempel).

Så har man intresse för en ras och vil lägga ner tid på den, dess behov och hittar en bra uppfödare som kan hjälpa en så go for it. :bump:

Bla, bla .....vad jag ångar iväg;)

Om den är ettrig då den är valp lär det ju inte bli bättre då den blir vuxen, om de inte lägger mycket tid på den. Kanske bättre att lämna tillbaka den och skaffa en annan ras alt. en vuxen "dresserad" hund?

Om den är ettrig då den är valp lär det ju inte bli bättre då den blir vuxen, om de inte lägger mycket tid på den. Kanske bättre att lämna tillbaka den och skaffa en annan ras alt. en vuxen "dresserad" hund?

Om man lugnt men tydligt vissar vart skåpet ska stå.
Precis som med alla hundar som är ettriga, som små.
Så är det inga problem alls.

Jag håller med dig, på sätt och vis. Inte riktigt i allt, men i mycket du skriver i just den här tråden. Speciellt det här om att många ägare till dessa raser inte verkar vilja inse vad som finns, någonstans, i deras hund.

Jag köpte min Amstaff, för att få en snäll, trevlig, gladlynt, envis och tuff hund. Tuff som i att den orkar mycket, vill mycket, klarar alla miljöer osv. Men jag vet till 100% vad som KAN finnas i min lilla kille. Vad för konsekvenser ett bråk mellan honom och en annan hund kan ge. Hur illa han skulle kunna göra illa en människa. Och så vidare.
Benjamin har väldigt mycket kamplust i sig. För honom finns det ingenting bättre än att få kampa (Och nu menar jag inte slåss, utan kampa som i lek.) och han gör det gladeligen i flera timmar. Jag har valt att låta honom få fokusera sin kamp på utvalda saker. Hans bildäck, sina leksaker, pinnar eller annat som VI bjuder in till lek med. Bildäcket och sina leksaker får han leka fritt med, övrigt får han leka med när vi bjudit in honom till det.
Oavsett om han hänger i sitt däck, dödar sin trasa, jagar pinnen eller slaktar sin snuttefilt så släpper han allt på ett "Loss". När han och hans bästa kompis började ett bråk under en mätning, så räckte det med ett kraftigt "Nej" och Benjamin lämnade bråket och kom till mig. Detta gjort av en hund som utan tvekan hänger sig fast i sitt däck i timmar om han får chansen.

Mycket handlar om hur man låter hunden använda sina naturliga lustar, instinkter och behov. Jag låter min hund använda sig av sin kamplust, både i ren kamp och som envishet i andra saker. Han vet när, hur, med vad och när man ska sluta bita. Det känns säkert för mig, att jag kan kontrollera hans kamp. Många andra kör på metoden att hunden aldrig får kampa, och dom lär sig således aldrig att hantera det den dagen hunden visar upp vad den vill och kan. Läskigt. För jag vet med all säkerhet att det någon dag i framtiden kommer att komma en situation, då min hund vill ta till sin kamplust på allvar. Och detta till trots att han är en extremt trevlig kille, välkomnar alla (Både hundar och människor), hänger med på allt, är van vid det mesta och stabil i sin mentalitet.

Jag vet inte riktigt vart jag ville komma med inlägget egentligen. Som det säkert framgår vill jag inte att dessa raser ska försvinna, däremot önskar jag att alla oseriösa kunde försvinna ifrån rasen. Den ÄR underbar, men man behöver kunna litegrann om hundar för att ha den. Tycker jag.

Har amstaff men inga barn är dock inte rädd att låta barn klappa min hund eller nå han blir bara otroligt glad då han får träffa barn märker tillochmedatt då han hör barn leka så vill han oxå dit och busa :) tror de finns en anledning varför amstaff och bullterier kallas nanny dog att amstaff ska äta barn är ju bara en aftonbladet myt min hund är väldigt snäll och äter mest kyckling och ris kan hända att han får i sig lite gräs och en annan godis bit men aldrig människa... min hund är nanny dog inge annat.

Har erfarenhet av PB (i stort samma som Amstaff) sedan många år tillbaka och de jag har träffat samt givetvis min egen har varit väldigt barnkära, snälla och tålmodiga.
Jag har varit konsekvent i uppfostran och redan från början har jag lärt min hund att ett Nej är ett Nej, vad hon än håller på med om det så är att leka med annan hund, ha dragkamp eller leka med pinne så ger hon sig direkt när man säger till. Jag har själv barn och det har aldrig varit några som helst problem vara sig med min hund eller andras hundar (också barnfamiljer). Det jag varit noga med är att inte lämna barn och hundar själva då jag inte litar på vad barnen gör, en hund är aldrig en leksak och ska behandlas därefter.
Amstaff anser jag inte vara någon nybörjarhund så har man inte haft andra hundar eller har begränsad erfarenhet kanske man hellre ska skaffa en lättare hund. Annars om man har en hund efter bra föräldrar, behandlar den väl och är konsekvent i sin uppfostran så ska det inte vara några problem.

Senast ändrad av en moderator:

Slutsatsen måste vell ändå bli att en hund av kampras kan vara väldigt farlig att ha överhuvudtaget om man inte vet vad man gör.. Att det är en ras (bland flera raser) som inte lämpar sig till vem som helst.. Kunskaperna måste då finnas för att rikta dessa drifter på ett positivt sett...? Alla hundar reagerar med försvar och rädsla om det är befogat.. något sånt får altså inte ske helt enkelt..

Tänker på min rottis här, som givetvis också kan tillföra stor skada med dödlig utgång om det vill sig illa.. Men hans drifter ser lite annurlunda ut...

Ja, han har vakt i sig, något som generellt inte finns i "kampraserna".

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 491
Senast: Comfort
·
Hundavel & Ras Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 227
Senast: Skogstroll
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar