AMSTAFF i Barn-Familj

Sv: AMSTAFF i Barn-Familj

Ska han alltid enbart få vara i köket och i hallen när resten av familjen är hemma och umgås i exempelvis tv-rummetdetta för att de ej vill ha nersölat och trasiga sönderbitna möbler viket är rätt naturligt?

Hunden är ett flockdjur som vill vara sin flock nära så mycket som möjligt, jag tycker det är ren och skär elakhet att stänga ute hunden ..

Är man rädd för nersölade möbler får man skaffa sig mindre ömtåliga möbler eller ge 17 i att skaffa hund ( hukar mig åter igen )

Hej Tack alla som har gett ett positivt svar, även ni som varit "negativa". Jag förstår min systers rädsla. Men ett missförstånd. Han har sin plats iköket/hallen men det är bara när vi också är där han får vara i tv/fin rummet när vi kollar på tv, och sover hos oss i sovrummet på natten. Han är en helt underbar o vaken pigg hund som är lyhörd. Självklart ska barnen inte få dra o bråka o klänga på han. Han måste få ha sin "privata" stund o plats där han får ta det lugnt och sova i fred så han inte blir en stressad hund. Självklart ska han gå på valp kurs så han får den "utb." och får träffa andra hundar.
Han är alltid med mig i stallet med hästarna eller på stan eller om jag ska köra nån annanstans. Som sagt han är en familje hund som ska vara med överallt men det finns ju ändå regler man måste hålla på.
Jag ser inte det som ett hinder med en amstaff i en barn familj, kräver mer jobb bara. Att man är konsekvent och kärleksfull:banana: Visst tar det tid men en liten valp och tre barn men det är ju som vi själva valt och det visste vi innan, det är inget hinder med hund bara att man har en familje medlem till med sig. Visst åka utomlands och så det får ju vänta. Och semestern får planeras på ett ennat sätt.
Ser fram emot fler svar o inlägg:bow:

Så mycket lättare och mindre missförstånd när personen det handlar om skriver=)

Jag tror inte att det blir några problem. Du verkar veta vad det handlar om. det kommer säkert gå jättebra! Lycka till!

En sak är ju att prata om barn och hundar - en annan att se vad som kan hända om man har riktig otur.
Det här är min son, på fotot 5 år, som blev biten som tvååring av grannens hund. Obs, ej kamphund utan en mycket vanlig ras i svenska barnfamiljer. ( ingen nämnd, ingen utpekad:cool: )
Han har genomgått två transplantationer och det blir nog en till runt tolvårsåldern eftersom den skadade huden inte växer i hans takt.
Kan tillägga att han inte är hundrädd och att vi själva har skaffat hund nu.
albinmindre.jpg

stackare=/

och precis. det är lika lätt hänt att en labbe, schäfer, pudel osv biter...

Tack det var omtänksamt. Vi har redan erfarenhet av olika hund valp kurser. Där vi varit med dom andra. Men tack ändå;)

Ja vi har kollat all information om rasen sen innan. Visst lite orolig var man ju men ser inte det som ett problem, förnuft o konsekvent o kärleksfull ska man vara. Men det är MÅNGAAAAA som tycker vi är knäppa som skaffar en amstaff i en barn familj. Som vissa uttrycker sig "det är ingen första hund" dt är det i.o.f sig inte heller har haft hund sen vi var barn både jag o min man och våra barn är uppväxta med hundar, så det är inget nytt med det. Jo tillbaka till "det är ingen första hund" finns det nåt som heter det , ska man då skaffa en sån först innan man är kvalificerad till att skaffa en "svårare":rofl:

Jag har helt enkelt för mycket fördomar och egen negativ erfarenhet för att ens tänka tanken.
sen är det raser som jag inte tycker har egenskaper man inte kan hitta i en annan ras, och då slipper jag de drag som avskräcker mig.
Söta, gulliga, snälla och bra familjehundar finns det många raser som är.

Hej! Jag har en amstaff! Jag har fyra barn och det fungerar utmärkt! Jag är jättenöjd över valet av ras, det finns ingen gladare och gosigare vovve! Han älskar barn, folk och andra hundar!
Jag anser att dom blir vad man tillåter dom att bli! Bra ledarskap är a & o...

Jag har frågat hur Amstaff är men vissa av er skriver hur era pitbulls är.. är det samma ras?:confused:

det är inte många hundar oavsett ras som klarar av småbarn därför hade jag nog inte själv valt en amstaff. Tycker barn ska lära sig tidigt att respektera djur och vara varsamma med dem, annars kommer dem få lära sig den hårda vägen vilket inte är kul. Det är mer jobb med dem flesta hundar som har kampursprung, därför tycker jag att man ska ha mycket erfarenhet av olika slags hundar och ha ägt flera egna hundar innan man köper en. Så slipper sedan dessa stackars hundar få dåligt rykte.

det är olika varianter kan man säga. pitbullen är mer bruksvarianten och amstaff mer åt utställningshållet. jag har en blandning och kan bara svara för hur min är.

där jag kommer ifrån är det inte ens tillåtet att ta med sin hund till brukshundsklubben om den är av någon slags kampras vilket jag tycker är riktigt tråkigt, ja menar dem hundarna behöver ju precis som alla andra få gå på valpkurs m.m. Det kanske inte är så där du bor?

De har ju flera små barn så det kommer antagligen ha fullt upp kan jag säga. Hunden ska INTE behöva ha en massa barn som hänger efter den och klänger och har sig. Vet flera hundar som fått vara med om detta vilket resulterat i ett väldigt vaksamt beteende gentemot små barn - kan bli farligt.
Det är absolut inte hundens fel dock.
Så de bör nog ha koll på alla dessa ungar så att de låter den lilla vovven vara ifred.
Men ger man hunden ett bra liv och lär barnen att det inte är någon leksak kan det bli jättebra.
Jag tror det blir lite vad man gör det till.

Senast ändrad av en moderator:

nej det är inte samma sak när en golden eller annan ras biter. för det första biter inte de flesta andra raser p g a kamplust. för det andra blir skadan mindre.

min mormors syster blev biten av sin golden, men hunden slutade självmant att bita och skadorna var inte i närheten av den senaste attacken i malmö. detta trots att hunden sannolikt haft för avsikt att skada henne. det var alltså inget nyp eller rädslehugg, utan den attackerade henne.

stackare=/

och precis. det är lika lätt hänt att en labbe, schäfer, pudel osv biter...

nej det är inte lika lätt hänt eftersom kamphundar kan bita även på grund av sin kamplust. och när det väl biter är det mycket allvarligare.

du påstod att jag hade sagt att de va samma sak. det skrev jag inte. kamplust har ingenting med att hugga människor att göra. hugger hunden är den aggresiv eller rädd/försvara. sen att den har ett helt annat sätt att bita på är en annan sak

om människan blir föremålet för hundens kamplust har det visst med bitandet att göra!

Liknande trådar

Gravid - 1år Vi väntar första barnet i augusti, så halva tiden är precis avklarad! Vi är spända och förväntansfulla både jag och sambon, samtidigt...
2
Svar
26
· Visningar
4 491
Senast: Comfort
·
Hundavel & Ras Ännu en sån där tråd..Jga och sambon är inte riktigt överens om rasval..tyvärr fick vi avliva vår rottweiler på 7 år när vi fick barn...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 227
Senast: Skogstroll
·
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 937
Senast: dpmatte
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 376
Senast: Laa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII