Amstaff / Alaskan / Bordercollie!!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare FannyoArre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 4 328
F

FannyoArre

Såg just en annons om att en Amstaff / Alaskan / Bordercollie på ca 2 år är ute för omplacering.

Jag kan bara gissa att det är en extremt jobbig hund, undrar vad personen bakom aveln här tänkte med? :eek:

Nån som sett/ träffat en sån blandras nån gång?

Sv: Amstaff / Alaskan / Bordercollie!!

Jag tror inte de tänker alls :angel:

Jag såg nyss en annons på valpar med blandningen Amstaff / Dobermann / Rottweiler, lika mycket hål i huvudet där :eek:

Jag tror inte de tänker alls :angel:

Jag såg nyss en annons på valpar med blandningen Amstaff / Dobermann / Rottweiler, lika mycket hål i huvudet där :eek:

Fast jag kan ändå känna att dom raserna har nåt gemensamt.
Men att blanda vakt, vall och draghundar? Ska man blanda så kan man väl ta från samma kategori. Vall+vall, jakt+jakt m.m. Hoppas du förstår min poäng? :D

Förmodligen så tänkte de inte över huvudtaget mer än att grannen hade en jättesöt och snäll hane och det skulle säkert bli jättesöta valpar :cool:

Har nog sett de flesta kombinationer under mitt 40 åriga liv, dock har amstaffhundarna, pitbull mm kommit på senare tid. När jag var liten förekom inte dessa raser i blandningarna. Det fanns heller inte detta utbud av raser heller att tillgå i den utsträckning som är nu.

Men min erfarenhet, och det är bara MIN erfarenhet var att: det kunde finnas 2-10 olika raser i hundarna, men aldrig sk *galenpannor*..jobbiga hundar mm. Kanske folk rättade sig efter hunden mer då än nu och aktiverade på annat sätt..vad vet jag. Nu ids ju folk nätt och jämt gå långpromenader har jag märkt oavsett hundras. Jag kan säga att: jag har träffat MER galenpannor i småhundsraser som finns nu än jag träffat 10 vägskorsningar som är *galen*.

Sen kan man ju spekulera sig blå över varför just raserna blev som dom blev, men annonsen är från Husdjurshjälpen.

OMG!! Hoppas det var ett misstag och inget planerat...Jag hade ALDRIG köpt en sån valp....

Om dom haft den hela tiden stod dom ändå ut med den länge... :cool:
Vanligtvis brukar sådana korsningar byta hem vid 9 månaders ålder (ca), men som sagt så behöver inte just dessa haft den hela tiden.

Och om vi nu ska sluta vara negativa och försöka tänka positivt, så kanske det är så att dom faktiskt älskar sin hund, har jobbat mycket med den och fått den till en harmonisk träningskompis som fått mycket aktivering psykiskt och fysiskt, men nu måste dom omplacera pga av rimlig orsak (jobb, sjukdom etc).

fast en liten galen hund är ju ändock betydligt lättare att hantera än en stor. Det tror jag är ett av de stora problemen faktiskt. När man inte längre klarar av hunden för att den drar/bråkar/skäller osv så får man göra av med den. Med en liten hund kan det vara jobbigt men ändå hanterbart.

Eftersom jag omplacerar själv så kan jag nog påstå att det är övervägande sådana här korsningar som behöver omplaceras. Dessutom tenderar de att i större utsträckning ha problem på olika sätt. Till på köpet är det extremt svårt att hitta rätt person att ta över en sådan hund. Jag sätter ju inte en amstaff/rottis hos "vem som helst"

Men att blanda vakt, vall och draghundar? Ska man blanda så kan man väl ta från samma kategori. Vall+vall, jakt+jakt m.m. Hoppas du förstår min poäng? :D

Jag vet inte om "vakthund" är den mest lyckade kategoriseringen av Amstaff.

Amstaff och BC har väl det gemensamt att de är förarveka :love: men arbetshårda :devil:. Och Alaskan bidrar väl med en del hårdhet också. Om man inte lyckas behålla förarvekheten när hunden växer upp lär det kunna bli en mycket svårhanterlig jycke. Dessutom med avsevärd kraft. En utmaning att ta emot som omplacering ... :eek:

Och Alaskan brukar vara allt annat än förarvek.. Jag hade inte tagit i en kombo av alaskan o border med tång. Tänk att få arbetsgalningen av bordern med alaskans inte-så-villig-to-please. Brr.

Fanns en sådan i Märsta för några år sedan som min dåvarande vovve lekte med ibland. Supertrevlig o väluppfostrad tik, med engagerade ägare.

men som du säger, jag skulle inte vilja ha en, o absolut inte om det dessutom var Amstaff i kompotten.

Kl

Oj, vilka blandningar... Fast amstaff blandis är inget jag skulle skaffa överhuvudtaget. Är inte emot blandisar fast föredrar renrasigt. Har bara haft en blandis tidigare annars bara renrasiga, reggade i skk. Min tidigare blandis en flat, bearded colli och bc. Jätte fin hanne med mycket energi och duktig vallare:) men han blev kastrerad då han var blandis. Nu har jag snart min andra, hjärtat styrde helt denna gång...

Den värsta blandis jag träffat på var en pittbull, dobbis och labbe, tyckte inte om att ha han bland ungarna, inte pga av korsningen utan för att det var en hund som blivit omhändertagen från missbrukare och hunden haft dålig uppväxt och varit otrygg, osäker och misshandlad.
Förra gången jag letade hund sökte jag efter barnsäker, kattvan, hästvan och funka med andra hundar. Ett mail var lite kul, pittbulkorsning antagligen då den var utan stamtavla. Hade träffat barn nån gång, jagade katter, aldrig sett en häst och blev hysterisk när han träffade andra hundar. Kan jag tillägga att jag inte ens brydde mig om att maila tillbaka och berätta att vi inte alls var intresserad..

Det är väldigt många amstaff o rottweilermixar till salu.

själv tog jag en Engstaff/ dalmatiner/ border= En skitglad Duracell- för att jag vill ha en sdn.:love:

Har för mig att en av mina klasskompisar på gymnasiet hade en (husky/)bc/ess :eek: Jag tyckte uttryckligen att det var en vidrig kombination, men han tyckte iaf att den hunden var en tja.. bra hund :D Inte säker på om det var husky men det var något snarlikt i jobbighetsnivå.

Vad har Amstaff och Rottweiler gemensamt som gör den till en OK blandning, dessa raser hör inte till samma kategori.

Vad har Amstaff och Rottweiler gemensamt som gör den till en OK blandning, dessa raser hör inte till samma kategori.

O BC/Corgie har inte så mycket gemensamt för den delen heller.
BCs arbetar på ett sätt o Aussies på ett annat, blir knappast bra avkomma, inte heller Malle o BC korsningar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 250
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 528
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka