amning och alkohol??

Sv: amning och alkohol??

*kl* typ...

Nu har den här tråden redan spårat ur i två olika diskutioner, en om det är okej att dricka alkohol när man ammar och en om hurvida man måste dricka för att ha roligt.

Men ialla fall, jag dricker utan några betänkligheter ett glas vin till maten trots att jag ammar. Mjölken får samma alkoholhalt som blodet och ett glas vin drickandes under en timmes tid är något som inte ger något utslag alls... Eller samma som läsk som faktiskt inte någon tycker är konstigt att man ger till barn, förutom sockerhalten...

Den andra diskutionen är rent ut sagt löjlig, självklart kan man ha roligt utan alkohol, eftersom jag har ammat länge nu så har jag ansett att det är ganska så självklart att det är jag som kör hem, men det betyder inte att man min dricker några stora mängder utan kanske två till tre öl en hel kväll...
Men jag har väldigt sällan tråkigt och uppleves inte som tråkig heller, visserligen kommer vi ytterst sällan iväg någonstans utan barnen, men i och med att de flesta av våra vänner oxå har barn så brukar de få vara med.
Men visst är man först i kompisgänget med att få barn så kanske man tror att man måste visa hur roligt man har. Mitt tips är att vara nykter, och visa att det faktiskt går!
Och som en liten parantes så var min kompis under den "värsta" fest tiden nykterist men världens partyprinsessa, hon var den som dansade på borden, stängde klubbarna osv och vi andra satt och sucka i ett hörn för hon var våran skjuts hem...
 
Sv: amning och alkohol??

Och en rikigt partyprinsessa blir man alltså av lite bål o vin?

Det jag menade var att jag innan jag vart gravid var en riktig krogråtta. Ute i tid o otid var jag. Sen när sonen var 7 veckor gammal så var jag på fest med mina partykompisar. Lite vin o bål gör ingen till en partyprinsessa, det är något man bara har....;)
Tycker det är viktigt att inte förändra sig allt för mycket från sitt gamla jag.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag kommer inte att dricka något mer än ett enstaka glas glögg under amningen, fast det kommer nog, när jag tänker efter, vara alkoholfritt.....


När jag precis blivit gravid drack jag två glas champange till nyår, sedan dess har ingen alkohol slunkit ner här. Sniffade på whiskeyn som vi bjöd på förra helgen för att fira husköpet med några kompisar, men det luktade faktiskt inte alls så gott som jag minns det!
 
Sv: amning och alkohol??

Förbjöd:confused:
Alltså man lever typ i 80 år av dem är man kanske gravid två gånger=1 år och 6 månader sen om man ammar som jag så blir det två år, alltså är man gravid/ammar i sammanlagt 3 år och 6 månader...

Om du då börjar dricka när du "får" dvs 18 år så har du 58 år och sex månader på dej att dricka alkohol...då du bara skadar din egen kropp...så varför? ge mig en orsak att dricka vid amning och eller graviditet:confused:

Dessutom är det humlen som ev. kan stimulera mjölken, vilket man kan få i sig utan öl, eller också kan man amma oftare:angel: och dricka tillräckligt med vatten:)
 
Sv: amning och alkohol??

Jag gjorde comeback som partyprinsessa i lördags. Har en son på 7 veckor. Drack inte en droppe under graviditeten men nu tycker jag att det är helt ok om man pumpar ur o ger på flaska. Själv drack jag två glas bål o två glas vin i lördags, slutade dricka vid 20-tiden, pumpad ur tre gånger o slängde, började amma igen vid 8 på morgonen. Kan inte tänka mig att han skulle ta skada av det. Tycker det är viktigt att man inte blir en trist mamma som bara sitter hemma o glor.


Och jag kan tänka mig att din son blivit glad om du istället hade inriktat dig på ditt nya liv där han ska stå i centrum:smirk:
 
Sv: amning och alkohol??

Jag drack en lättöl nån gång när lillan var under året. Iom att jag ammade henne tills hon var nästan fyra så hände det ibland att jag tog ett glas vin till maten utan att pumpa ur,hade inte varit nån större vits ändå eftersom hon vägrade i sten att ens prova flaska..
 
Sv: amning och alkohol??

Jag kan inte förstå varför man inte kan avstå från alkohol under den period man ammar sin bäbis?

Tja, jag har ammat i över tre år nu och det är gott med en öl till maten eller ett glas vin ibland. Eftersom den samlade forskningen klargör att det inte är skadligt så har jag inga betänkligheter inför att inte vara helt vit under amningsperioden. Däremot har jag inte druckit medan jag helammat.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag drack en lättöl nån gång när lillan var under året. Iom att jag ammade henne tills hon var nästan fyra så hände det ibland att jag tog ett glas vin till maten utan att pumpa ur,hade inte varit nån större vits ändå eftersom hon vägrade i sten att ens prova flaska..

Kul med fler långammare!
 
Sv: amning och alkohol??

Jag kan inte förstå varför man inte kan avstå från alkohol under den period man ammar sin bäbis?
Alltså jag har aldrig varit någon stordrickare. Nån cider eller nåt glas vin räcker alldeles utmärkt nån gång ibland.

När jag är gravid är det nolltolerans. Det kommer bli nästan 4 år av mitt vuxna liv och det stör mig inte ett dugg. Men om jag inte skulle få dricka en droppe alkohol när jag ammade så hade jag fått avstå i nästan 13 år på raken. Jag har fått barn och ammat minst halvvägs in i nästa graviditet fyra gånger nu. Femte barnet är på väg och nummer 4 som är drygt två ammar lite än. Nr 1, 2 och 3 ammade drygt tre år var.

Alla är olika med olika förutsättningar...
 
Sv: amning och alkohol??

Alltså man lever typ i 80 år av dem är man kanske gravid två gånger=1 år och 6 månader sen om man ammar som jag så blir det två år, alltså är man gravid/ammar i sammanlagt 3 år och 6 månader...

Snacka om att leva i sin egen lilla värld och tro att alla fungerar som en själv.:angel:

Läs de senaste inläggen. Där finns exempel på människor som inte stämmer in på din matematik.:p Jag gör det inte heller. Jag har ammat i över ett år nu. Just nu dricker jag inte en droppe alkohol, för jag är gravid. Men när nya bebben är här, och jag fortsätter amma i ytterligare några år - då kommer jag definitivt ta en öl eller ett glas vin ibland.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag tycker väl inte riktigt att det är att "hälla i sej alkohol" när man druckit två glas vin på en kväll....
 
Sv: amning och alkohol??

Det jag menade var att jag innan jag vart gravid var en riktig krogråtta. Ute i tid o otid var jag. Sen när sonen var 7 veckor gammal så var jag på fest med mina partykompisar. Lite vin o bål gör ingen till en partyprinsessa, det är något man bara har....;)
Tycker det är viktigt att inte förändra sig allt för mycket från sitt gamla jag.

Personligen tycker jag att utveckling är något positivt. Sen kan man ju fråga sig om nu alkohol är en så viktig del av ens liv, och man inte vill ändra på det, bör man då skaffa barn överhuvudtaget?
 
Sv: amning och alkohol??

Personligen tycker jag att utveckling är något positivt. Sen kan man ju fråga sig om nu alkohol är en så viktig del av ens liv, och man inte vill ändra på det, bör man då skaffa barn överhuvudtaget?

Haha, ja där kom det - om alkohol är så viktigt att man vill ha ett glas vin eller en öl när man fått barn så är man genast en tvivelaktig förälder. :D *häller genast ut portvinet, tar upp stickningen och Hemmets Journal*
 
Sv: amning och alkohol??

Snacka om att leva i sin egen lilla värld och tro att alla fungerar som en själv.:angel:

Läs de senaste inläggen. Där finns exempel på människor som inte stämmer in på din matematik.:p Jag gör det inte heller. Jag har ammat i över ett år nu. Just nu dricker jag inte en droppe alkohol, för jag är gravid. Men när nya bebben är här, och jag fortsätter amma i ytterligare några år - då kommer jag definitivt ta en öl eller ett glas vin ibland.

Nu var detta bara ett exempel:angel:
Och nej jag kommer aldrig förstå om jag så hade sjutton barn och ammat resten av livet vad det är som gör att man måste dricka när man ammar:confused:
Om jag väljer att röka eller dricka när bara jag behöver min krop så är det en sak, men om jag "föder" en annan liten människa så är det faktiskt så att jag inte har rätt att "tvinga" i den mina valda gifter!

Jag har ju tonåringar nu och dricker inte nu heller (har ju visserligen inte varit storkonsument någon gång:angel: ) för att jag vill kunna hämta dem när det behövs, mina barn ska inte behöva höra det som många av deras vänner får höra dvs. nä jag kan inte hämta dig för jag har druckit...
 
Sv: amning och alkohol??

Haha, ja där kom det - om alkohol är så viktigt att man vill ha ett glas vin eller en öl när man fått barn så är man genast en tvivelaktig förälder. :D *häller genast ut portvinet, tar upp stickningen och Hemmets Journal*

Frågan är varför alkohol är så viktigt? Och varför skulle frånvaron av den höra samman med allt det du radar upp?
 
Sv: amning och alkohol??

förbjöd ni alkohol helt under amnings perioden? om inte pumpade ni ut bröstmjölk innan som man kunde ge under tiden?? måste bara säga att som öl älskare och att inte ha drukit en enda öl på över 13månader så börjar jag bli lite sugen.....:D ,jag vet ju givetvis att man inte ska dricka och amma sedan,men det finns ju allternativ...

Det är vid sådana här tillfällen det är bra med lite vardagsmatematik och sunt förnuft. Häng med nu: När du är gravid har fostret samma promillehalt som du själv. Det betyder att man inte ska dricka alls då. När du ammar kommer bröstmjölken att ha samma promillehalt som ditt blod. Tänk dig att du dricker så att du har 1 promille. (Det är ganska mycket.) Då är det vad din mjölk innehåller. 1 promille är en tusendel, dvs 0.1%. Vanlig lättöl innehåller 2.25%, dvs 22.5 ggr så mycket alkohol. Har du 1 promille i blodet så är alltså inte mjölken odrickbar för babyn, däremot kommer du att vara en olämplig förälder på andra sätt...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 423
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 412
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 274
Senast: BornAgain
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp