amning och alkohol??

Sv: amning och alkohol??

Jag dricker vin eller öl för att det är gott och avslappnande. Jag älskar att laga en god middag och dricka ett bra vin till. Det är min anledning till att dricka alkohol. Vill man inte dricka alkohol tycker jag att det är helt OK, oavsett om man har barn eller inte.

När det gäller om det är skadligt att dricka alkohol och amma räcker det med vanlig logik och matematik. Det finns alkohol i de flesta matvaror pga den naturliga jäsningsprocessen. 5 promille är gränsen för när matvaror anses vara alkoholhaltiga och därför ska märkas med alkoholhalt i butikerna (se Motion 2000/01:So369 som sedan antogs av riksdagen). Fil innehåller ca 0,3 promille och därför står det inget om alkoholhalt på förpackningen (tv4.se/nyheter/417987.html, där endast läsk nämns som ett exempel men i programmet testade man fil). Bröstmjölk har ungefär samma alkoholhalt som blodet. Det betyder att man måste komma upp i en alkoholhalt av 5 promille för att att bröstmjölken ska anses alkoholhaltig. Vid 5 promille är man i princip död vilket innebär att man måste dricka oerhörda mänder sprit.

Dricker man ett glas vin kommer man upp till ca 0,3 promille, vilket innebär att alkoholhalten i bröstmjölken är lika hög som i exempelvis fil, vilket många ger sina barn Därmed anser inte jag att det är motiverat att man till varje pris ska undvika att dricka alkohol pga överföringen till barnet via ammning.

Det man kan diskutera är om man kan hantera sitt barn efter mycket alkohol. Tror inte att ett eller två glas vin, motsvarande ca 4 cl sprit styck, gör att man blir olämplig som förälder, men i större mängder så kan man nog vara olämplig som "barnansvarig". I sammanhanget kan sägas att en starköl motsvarar ca 6 cl sprit och jag har många gånger sett pappor som i sina barns sällskap "tar några öl". Tror faktiskt att dessa pappor kommer upp i långt högre promillehalt än de mammor jag umgås med och att den alkoholkonsumtionen faktiskt är ett större problem än en ammande mamma som tar ett glas vin ibland.
 
Sv: amning och alkohol??

Och jag ser ingen som helst andledning att lämna bort sin 7 veckors bebis alls:(
Om det inte finns riktigt allvarliga orsaker...
Att gå på krogen en gång i månaden är för mej faktiskt ofta, men så har jag ju valt att leva MED mina barn också...

Du skriver ju själv att du inte vill ändra något i ditt liv för att du fått barn, att du inte vill sitta hemma och glo...
varför ska du göra det? ja det kan man undra?
När jag blev mamma så var de det viktigaste i mitt liv, och nu 17 år senare är det fortfarande viktigast för mej att mina barn har det bra!
mycket viktigare än att jag ska springa på krogen är att kunna hämta mina barn när det behövs, att jag finns där för dem när de vill prata...tiden man får lov att följa och guida sina barn är så kort ändå.


Känns som att det inte är någon idé att svara för du verkar rätt trångsynt. Jag ser inget problem eller känner inte att jag gör något hemskt när jag lämnar bort sonen till mormor eller farmor. Jag litar på dom till 100% o varför skulle dom inte kunna ta hand om honom när dom själva har haft egna barn?
Jag skrev också att jag varit ute MAX en gång i månaden o nu är det säkert två månader sen sist.
Jag har heller aldrig skrivit att jag inte vill ändra NÅGOT i mitt liv. Klart jag fått ändra en massa saker i mitt liv, men jag vägrar leva genom mitt barn. Det tror jag ingen blir lycklig av, varken jag eller barnet.
Fattar inte varför du är så dömmande? Är allt antingen eller i ditt liv?
Vet att jag är världens bästa mamma till min son med eller utan sporadiska alkoholintag.
 
Sv: amning och alkohol??

Det man kan diskutera är om man kan hantera sitt barn efter mycket alkohol.

Precis! Att fokusera på AMNINGEN känns helt snett. Då kan man till slut hamna i att det skulle vara bättre att ge välling och sedan dricka alkohol och samtidigt vara barnvakt.
 
Sv: amning och alkohol??

utan att döma på något sätt, men i MIN sinnevärld fanns inte ens tanken på att gå ut på krogen under barnens första levnadsår... Och jag misstänker att det är ungefär samma tankar som rör sig hos de andra som reagerat mot dina krogbesök.

Du får gärna försöka förklara för mig och de andra som inte riktigt förstår, hur du resonerar?
Jag hade inte VELAT lämna bort mina barn när de var bäbisar, för att gå ut och roa mig. Det bäbisen inte kunde följa med på var inte aktuellt att göra. Om inte annat så var nog mina mammahormoner så busiga med mig att jag nog inte ens hade lämnat barnet hemma om någon hade försökt tvinga iväg mig. Så jag förstår liksom inte hur du resonerar med dig själv :confused:

Sen - MAX en gång i månaden skriver du att du går på krogen, det skulle jag anse är JÄTTEofta för att vara småbarnsförälder... :eek: Men allt är ju relativt.
 
Sv: amning och alkohol??

Sen - MAX en gång i månaden skriver du att du går på krogen, det skulle jag anse är JÄTTEofta för att vara småbarnsförälder... :eek: Men allt är ju relativt.

Max en gång i månaden skulle vara väldigt ofta för mig, som snart har två tonåringar...
 
Sv: amning och alkohol??

utan att döma på något sätt, men i MIN sinnevärld fanns inte ens tanken på att gå ut på krogen under barnens första levnadsår...
---
Jag hade inte VELAT lämna bort mina barn när de var bäbisar, för att gå ut och roa mig.

Inte jag heller. Men å andra sidan lämnade jag hemmet och bebisen varje vardag från att bebisen var drygt åtta månader, för att gå och jobba. Och från att bebisen var två månader stack jag iväg på en ridtur ibland.

För mig, som alltså både jobbar och rider, är det självklart att tillbringa all annan tid med mitt barn. Men om jag hade varit hemma med barnet 24 timmar om dygnet hade jag kanske velat "smita" ifrån några timmar någon gång då och då. Men om jag då hade valt krogen...det är ytterst tveksamt.

Jag tycker faktiskt det är jättesvårt att försöka säga hur jag skulle tänka och reagera ifall min vardagssituation skulle se helt annorlunda ut. Som vi lever nu är krogbesök inte alls särskilt lockande, varken för maken eller mig.
 
Sv: amning och alkohol??

Inte jag heller. Men å andra sidan lämnade jag hemmet och bebisen varje vardag från att bebisen var drygt åtta månader, för att gå och jobba. Och från att bebisen var två månader stack jag iväg på en ridtur ibland.

För mig, som alltså både jobbar och rider, är det självklart att tillbringa all annan tid med mitt barn. Men om jag hade varit hemma med barnet 24 timmar om dygnet hade jag kanske velat "smita" ifrån några timmar någon gång då och då. Men om jag då hade valt krogen...det är ytterst tveksamt.

Jag tycker faktiskt det är jättesvårt att försöka säga hur jag skulle tänka och reagera ifall min vardagssituation skulle se helt annorlunda ut. Som vi lever nu är krogbesök inte alls särskilt lockande, varken för maken eller mig.

Jag både jobbar ca 60 timmar i månaden o rider 3-4 ggr i veckan.
 
Sv: amning och alkohol??

utan att döma på något sätt, men i MIN sinnevärld fanns inte ens tanken på att gå ut på krogen under barnens första levnadsår... Och jag misstänker att det är ungefär samma tankar som rör sig hos de andra som reagerat mot dina krogbesök.

Du får gärna försöka förklara för mig och de andra som inte riktigt förstår, hur du resonerar?
Jag hade inte VELAT lämna bort mina barn när de var bäbisar, för att gå ut och roa mig. Det bäbisen inte kunde följa med på var inte aktuellt att göra. Om inte annat så var nog mina mammahormoner så busiga med mig att jag nog inte ens hade lämnat barnet hemma om någon hade försökt tvinga iväg mig. Så jag förstår liksom inte hur du resonerar med dig själv :confused:

Sen - MAX en gång i månaden skriver du att du går på krogen, det skulle jag anse är JÄTTEofta för att vara småbarnsförälder... :eek: Men allt är ju relativt.


Vad är det folk är rädda för när de vägrar lämna ifrån sina barn??? Att den som passar barnet ska försöka ta livet av det eller??Om ni nu inte vill lämna dom till mor eller farföräldrar (fattar fortfarande inte varför) så har ni (förhoppningsvis...) en pappa till barnet. Litar ni inte tillräckligt på honom för att lämna honom ensam med barnet några timmar så kan man ju undra om ni gjort rätt val av kille....
Jag är väldigt glad över att jag litar till 100 % på pappan, mor o farföräldrar o tom nära kompisar. Det gör mig lugn, barnet o alla inblandade lugna. Ju tidigare barnet får bra kontakt med sina närstående desstå bättre.
Kan ju också berätta (så ni har lite mer att förfasas över:devil: ) att sonen några gånger har sovit hos farmor fast vi varit hemma bara för att hon så jättegärna vill rå om honom o jag o min partner ska få rå om varandra o sova lugnt en hel natt.
Enligt mig måste man faktiskt vårda sitt förhållande. Bara för att vi har blivit föräldrar så får vi inte glömma bort varandra. Då är det nog lätt att man sitter där som ensamstående förälder o DET är inget jag strävar efter. Det ser jag som ett STORT misslyckande!!!
 
Sv: amning och alkohol??

jag måste bara hålla med dig Minnie .
Jag förfasas mer över dessa som tror att man blir berusad varje gång man dricker alkohol.
För mig är ett gott vin en krydda till maten,en god likör istället för en godbit till kaffet ect.
När jag ammade tog jag ett glas vin ibland 2 maten smakar bättre än med en söt läsk eller vatten.
Jag gick på krogen tidigt för att komma ut och träffa människor bor man på landet med bebis blir man rätt isolerad och få komma ut och dansa var härligt.
jag älskar inte mina barn mindre för det och de har inte fått en sämre uppväxt.
Jag tycker det är bra för barnen att vara med olika generationer också så mor och farföräldrar har mycket att ge:love:
Att lära barnet att sova borta är viktigt,tänk om något händer så man måste lämna det hastigt någon natt, vilket trauma istället för att man har testat när det finns möjlighet att hämta.

Så minnie jag tycker ditt liv verkar underbart fortsätt som du gör och bry dig inte om de överbeskyddande moraltanterna.
Att vårda sitt förhållande är viktigt hur många förhållanden spricker inte, kanske föräldrar bör ta mer ledigt??

Cetzy Mamma till 3
 
Sv: amning och alkohol??

jag måste bara hålla med dig Minnie .
Jag förfasas mer över dessa som tror att man blir berusad varje gång man dricker alkohol.
För mig är ett gott vin en krydda till maten,en god likör istället för en godbit till kaffet ect.
När jag ammade tog jag ett glas vin ibland 2 maten smakar bättre än med en söt läsk eller vatten.
Jag gick på krogen tidigt för att komma ut och träffa människor bor man på landet med bebis blir man rätt isolerad och få komma ut och dansa var härligt.
jag älskar inte mina barn mindre för det och de har inte fått en sämre uppväxt.
Jag tycker det är bra för barnen att vara med olika generationer också så mor och farföräldrar har mycket att ge:love:
Att lära barnet att sova borta är viktigt,tänk om något händer så man måste lämna det hastigt någon natt, vilket trauma istället för att man har testat när det finns möjlighet att hämta.

Så minnie jag tycker ditt liv verkar underbart fortsätt som du gör och bry dig inte om de överbeskyddande moraltanterna.
Att vårda sitt förhållande är viktigt hur många förhållanden spricker inte, kanske föräldrar bör ta mer ledigt??

Cetzy Mamma till 3


ÄNTLIGEN!!!! Jag trodde ett tag att jag var den enda vettiga människan här.
 
Sv: amning och alkohol??

Vad är det folk är rädda för när de vägrar lämna ifrån sina barn??? Att den som passar barnet ska försöka ta livet av det eller??Om ni nu inte vill lämna dom till mor eller farföräldrar (fattar fortfarande inte varför) så har ni (förhoppningsvis...) en pappa till barnet. Litar ni inte tillräckligt på honom för att lämna honom ensam med barnet några timmar så kan man ju undra om ni gjort rätt val av kille....
Jag är väldigt glad över att jag litar till 100 % på pappan, mor o farföräldrar o tom nära kompisar. Det gör mig lugn, barnet o alla inblandade lugna. Ju tidigare barnet får bra kontakt med sina närstående desstå bättre.
Kan ju också berätta (så ni har lite mer att förfasas över:devil: ) att sonen några gånger har sovit hos farmor fast vi varit hemma bara för att hon så jättegärna vill rå om honom o jag o min partner ska få rå om varandra o sova lugnt en hel natt.
Enligt mig måste man faktiskt vårda sitt förhållande. Bara för att vi har blivit föräldrar så får vi inte glömma bort varandra. Då är det nog lätt att man sitter där som ensamstående förälder o DET är inget jag strävar efter. Det ser jag som ett STORT misslyckande!!!
Jag är inte ett dugg rädd för att lämna mina barn och jag litar till fullo på min makes förmåga att ta hand om barnen också.
Däremot väljer jag tillfällena för att lämna bort dem med omsorg.
jag har inte skaffat barn för att andra ska ta hand om dem åt mig, utan faktiskt för att jag VILL umgås med mina barn.
Och man kan faktiskt vårda sitt förhållande utan att lämna bort barnen och utan att gå på krogen!
Att lämna ett spädbarn hos farmor en hel natt, jag förstår liksom inte VARFÖR? Nog för att farmor/mormor ofta också är en trygghet för barnen, men jag kan inte se vitsen med det! Oavsett om man ska gå på krogen eller ägna sig åt varandra.
VARFÖR??? Och då vill jag inte ha svaret att farmor vill ha barnet hos sig - vill inte NI det?
Nej, jag kan verkligen inte förstå hur ni resonerar...
 
Sv: amning och alkohol??

Jag är inte ett dugg rädd för att lämna mina barn och jag litar till fullo på min makes förmåga att ta hand om barnen också.
Däremot väljer jag tillfällena för att lämna bort dem med omsorg.
jag har inte skaffat barn för att andra ska ta hand om dem åt mig, utan faktiskt för att jag VILL umgås med mina barn.
Och man kan faktiskt vårda sitt förhållande utan att lämna bort barnen och utan att gå på krogen!
Att lämna ett spädbarn hos farmor en hel natt, jag förstår liksom inte VARFÖR? Nog för att farmor/mormor ofta också är en trygghet för barnen, men jag kan inte se vitsen med det! Oavsett om man ska gå på krogen eller ägna sig åt varandra.
VARFÖR??? Och då vill jag inte ha svaret att farmor vill ha barnet hos sig - vill inte NI det?
Nej, jag kan verkligen inte förstå hur ni resonerar...

O jag fattar inte hur du resonerar!!!

Som cetzyboy skrev så älskar vi inte våra barn mindre för att vi väljer att fortsätta ha ett socialt liv.

Klart vi vill ha sonen hos oss men vi har det varje natt så varför kan inte mormor eller farmor få rå om honom någon enstaka natt nu när dom tycker det är det mysigaste som finns?

Jag själv var mycket hos min mormor när jag var liten eftersom hon bodde nära o vi hade en underbar nära relation så länge hon levde. En relation jag inte har till min farmor då jag mer sällan var hos henne. Jag vill att min son ska ha en bra o trygg relation till både mor o farföräldrar.

Jag vill också ägna tid med min sambo på tu man hand för jag är faktiskt inte BARA mamma utan också just sambo med världens mest underbara kille.

Du skriver att du inte skaffat barn för att andra ska ta han om dom. Då räknar jag kallt med att du inte har/hade dom på dagis. För snacka om att låta någon annan ta hand om ens barn. O DESSUTOM personer som barnet inte känner.
Vår son kommer att gå minimalt på dagis (jag anser att dagis är bra till en viss gräns) då vi åter igen har våra underbara föräldrar.


Jag bara undrar när DU/NI tycker att det är skäl nog att lämna sitt barn hos någon??
 
Sv: amning och alkohol??

Det jag menade var att jag innan jag vart gravid var en riktig krogråtta. Ute i tid o otid var jag. Sen när sonen var 7 veckor gammal så var jag på fest med mina partykompisar. Lite vin o bål gör ingen till en partyprinsessa, det är något man bara har....;)
Tycker det är viktigt att inte förändra sig allt för mycket från sitt gamla jag.

Och jag tycker att det är viktigt att förändra sig om man varit en krogråtta. Det är inget som hör ihop med att vara förälder.
Mina föräldrar var såna och det var inte kul må jag lova.

Jag var också ute mycket förr innan jag fick barn.
Men jag hade inte en tanke på att gå ut och festa när mina barn var 7 veckor.
Min yngsta är 1 år och jag har inte varit ute nån gång än.
Inte fan är jag tråkig för det.

Angående dricka alkohol under amning, jag har druckit nån folköl ibland till maten på kvällen. Och ammat på morgonen.
Den lilla promillen alkohol som finns i mjölken då kan jag bjuda på.
 
Sv: amning och alkohol??

Och, du bor i Finland??? :smirk:
;) Borde väl du veta. :D
Man kan ju välja sitt sällskap, s a s. ;) Och barnen har helt enkelt inte (iaf vad jag kan påminna mig) sett nån full människa innan.
Däremot har de sett en massa människor som kan roa sig utan alkohol. :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 423
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 273
Senast: BornAgain
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp