amning och alkohol??

G

gwennie

förbjöd ni alkohol helt under amnings perioden? om inte pumpade ni ut bröstmjölk innan som man kunde ge under tiden?? måste bara säga att som öl älskare och att inte ha drukit en enda öl på över 13månader så börjar jag bli lite sugen.....:D ,jag vet ju givetvis att man inte ska dricka och amma sedan,men det finns ju allternativ...
 
Sv: amning och alkohol??

Jag drack så när som ingenting varken under graviditeten eller under anmningen. Vet att jag under ett par tillfällen förra året smuttade/smakade på någon likör, men då pumpade jag inte ur något, eftersom jag just smuttade och mängden var så grymt liten.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag helammar men då dottern sover närmare 8 tim i sträck på natten så har det hänt att jag tagit ett glas vin efter sista kvällsamningen. Mjölken är ju fri från alkohol då blodet är det, så på 8 timmar är det lugnt för min del. Har givetvis urpumpad mjölk i frysen OM hon skulle vakna tidigare och vara hungrig.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag tar ganska ofta ett glas vin eller en öl på kvällen, efter sista amningen. Sen ammar jag på morgonen igen.
 
Sv: amning och alkohol??

De flesta av mina kompisar som ammar (vilka är alla då gänget haft en seriös babyboom senaste tiden) pumpar ut mjölk innan de dricker. Det fungerar alldeles utmärkt enligt mej.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag kan inte förstå varför man inte kan avstå från alkohol under den period man ammar sin bäbis?
 
Sv: amning och alkohol??

*kl*

Jag har hört att man kan dricka lite när man ammar.
Man kan exempelvis ta ett glas vin och sedan amma som vanligt.

Jag har också hört att det skulle vara så att den informationen inte "finns på pränt" för att man inte ska blanda ihop det med graviditeten, då det är nolltolerans som gäller.

Ska se om jag kan hitta källor....


Har inte vågat dricka ngt själv under amningen då jag inte sett det utskrivet ngnstans att det är okej.
Dessutom äter inte sonen ur flaska, så det är ingen mening att pumpa ur heller...
Men jag klarar mig...det är ju bara några månader kvar att amma *blandade känslor*
 
Sv: amning och alkohol??

Googlar man kan man hitta massor, men jag länkar till några:

Länk1

Länk2

Länk3

Länk4

Verkar ju som att meningarna går i sär en del, men att de "nyare" rönen om att det är okej att dricka ngt glas, ännu inte är så "fastställda"...

// corona - som avstår helt från alkohol under amningen
 
Sv: amning och alkohol??

Jag höll mig helt från alkohol när jag ammade dottern, liksom under graviditeten. Ett litet undantag gjorde jag på vårt bröllop då jag var i 5:e månaden. Då hade jag ett litet glas vin som jag smuttade på när det skålades.

Jag var inte direkt sugen under varken graviditet eller amning på att dricka och det var väl tur eftersom jag ammade i 20 månader :D
 
Sv: amning och alkohol??

har inte kommit på tanken att ens dricka nåt varken under graviditeten eller nu när jag ammar.
Folk i min närhet har menat på att bara smaka liiiite är ingen fara. Men jag förstår inte vitsen riktigt. För min del är det bättre att inte smaka alls och den "uppoffringen" gör jag gärna denna korta tid.
Visst, jag har mjölk i frysen så jag skulle kunna dricka lite sen mata på flaska. men nej, jag väljer att dricka sen när amningen är slut.
 
Sv: amning och alkohol??

Efter bastun har jag druckit en halv-en lättöl nån gång under amningen (alkoholhalt ca 2%). Det lär enligt vissa till och med stimulera mjölkproduktionen.....
 
Sv: amning och alkohol??

Efter bastun har jag druckit en halv-en lättöl nån gång under amningen (alkoholhalt ca 2%). Det lär enligt vissa till och med stimulera mjölkproduktionen.....

Tvärtom har jag hört enligt nya rön. Förr sade man att ex. svagdricka stimulerar mjölkprod. Men som sagt nya rön säger att alkohol drar ner på prod.
 
Sv: amning och alkohol??

Tvärtom har jag hört enligt nya rön. Förr sade man att ex. svagdricka stimulerar mjölkprod. Men som sagt nya rön säger att alkohol drar ner på prod.

Ja där ser man. En kompis hade fått tipset av en äldre barnmorska, och min mamma och övriga "tanter" har också nämnt det. Men kanske det inte är alkoholen som stimulerar produktionen utan humlen, eller vad det nu är man gör öl av?
 
Sv: amning och alkohol??

Tvärtom har jag hört enligt nya rön. Förr sade man att ex. svagdricka stimulerar mjölkprod. Men som sagt nya rön säger att alkohol drar ner på prod.

Jag har oxå läst det, men jag känner verkligen att jag får mer mjölk när jag dricker en öl. Lite jobbigt, för jag ammar inte på flera timmar efter jag druckit.
 
Sv: amning och alkohol??

Jag gjorde comeback som partyprinsessa i lördags. Har en son på 7 veckor. Drack inte en droppe under graviditeten men nu tycker jag att det är helt ok om man pumpar ur o ger på flaska. Själv drack jag två glas bål o två glas vin i lördags, slutade dricka vid 20-tiden, pumpad ur tre gånger o slängde, började amma igen vid 8 på morgonen. Kan inte tänka mig att han skulle ta skada av det. Tycker det är viktigt att man inte blir en trist mamma som bara sitter hemma o glor.
 
Sv: amning och alkohol??

Men jag förstår inte???
Finns det inget MELLAN att vara "en trist mamma som bara sitter hemma o glor" eller att vara ute och vara partyprinsessa och nödvändigtvis vara tvungen att hälla i sig alkohol??
 
Sv: amning och alkohol??

Jag kan inte förstå varför man inte kan avstå från alkohol under den period man ammar sin bäbis?

Inte jag heller.
För om det nu inte är heeeeeeeeeeeeeelt säkert riskfritt, varför ens chansa?

Rea, noll alkohol under graviditet och amning
 
Sv: amning och alkohol??

n030.gif


Om att man måste dricka en massa alkohol för att inte bli en hemmasittande morsa som glor säger jag såhär:

n086.gif
 
Sv: amning och alkohol??

Jag fick också rådet att dricka lättöl när jag fick andra barnet till midsommar när det var grymt varmt. Rådet fick jag av en gammal räv till barnmorska på bb.
Jag tycker definitivt att det hjälpte till att hålla mjölkproduktionen igång.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 423
Gravid - 1år Hittade enbart en gammal tråd om detta och där verkade det vara grönt ljus att dricka när man ammar. Från vad jag minns av en tråd för...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 273
Senast: BornAgain
·
Gravid - 1år Ja, jag kände att detta förtjänade en egen tråd. Liten är nu 2,5 vecka och amningen är tuff. Hon vill inte ta mitt bröst trots upprepade...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 249
Senast: Badger
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 365
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp