Amerikansk Shettis.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SessCa
  • Startdatum Startdatum
S

SessCa

Hörde av en bekant att hon skulle köpa en amerikansk shettis. Är det någon direkt skillnad? Har fått för mig att den amerikanska typen är lättare en den "orginala" Är det någon som vet mer eller har någon länk till hemsida?

Finns det godkända amerikanska shettisar i sverige??

Här är adressen till American Shetland Pony Club.

Här är en bild på en American Shetland Pony:
shetlanderpinto.jpg

En bild till:
dscf0050.jpg

Som man kan se är det inte några större likheter med "originalet".

Finns det uppfödning med amerikanska ponnys i sverige? sökte på nätet men kunde inte hitta något!! Kan det vara så att denna ponny är mer lämplig för tävling så som hopp och dressyr än vad den rundare knubbigare shettisen är?

Tycker rasen är vacker!! :love:

Tyvärr vet jag inte om det finns någon avel i Sverige, jag hittade iallafall inget på Svenska Hästavelsförbundets hemsida. :(

Ajdå :( hade gärna viljat veta mer. Har iaf tagit reda på att dom inte är lika tåliga och starka som vanlig shettis, och att dom avlades fram genom att korsa lättare shetlandponnys med Hackneyponny och sedan men små arabiska fullblod och eng fullblod.

Jag tycker rasen är otroligt intressant!! vill veta mer om den. och gärna komma i kontakt med någon som har amerikanska shettisar! :rofl:

Det är säkert svårt att komma i kontakt med någon i Sverige som har ponnyer av denna ras. Jag tycker dock att den är ganska lik (men är alls ingen expert) miniatyr ponnyn eller miniatyr hästaen. Det finns i många länder raser de kallar American/Australian (eller vad det nu är för land) miniature pony/horse. Vad jag förstått är miniatyrponnyn mer ponnybetonad, tror man kan ställa ut en ren shettis i dessa klasser men att de ej måste vara shettisar. Miniatyrhästen är mer som en häst i miniformat, dvs ädlare. Finns nog massor av stuterier om du söker på någon sökmotor men kanske inte så många i Sverige. Vet att Cesam som brukar svara på frågor om araber bla har dömt på en miniatyrutställning i Sverige så kanske hon kan hjälpa dig mer. Lycka till!

Dom e så himmla snygga!!! :love:
Skulle vilja ha en sådan ponny, har tittat i flera år på en amrikansk shettis.
Men dels är dom snordyra, sedan kostar det en förmögenhet att flyga hem dom! *suck* Jag får fortsätta drömma tills jag kanske blir miljonär en dag :D

hallå ! jag vet att det finns uppfödare i Tyskland och det är ju inte sååå långst bort :bump:
kolla även i Danmark! Det är dit jag ska ta mina amerikanska mini hästar och ställa ut dom.
hälsningar ninjo

Jag måste be min sambos syster att kolla u danmark och tyskland när hon åker men hamstrarna på utställning!!! :idea:

Skulle verkligen vilja ha en sådan ponny!! funderar på min systeras dotter som blir 3 nu, om några år kan hon börja rida och en americans shettis skulle kunna passa dessutom såg jag att den är godkänd ända upp til 115 cm i manken, det är väl snäppet större än en "vanlig" shettis? :bump:

hej!
jag har pratat med en tjej i stockholm tror jag som har uppfödning av americanska miniatyrer.
hon har 2 föl från 03 till salu och dom ligger på 15.000-25.000kr.
välldigt söta hästa.

Herrejissanes!!! är dom så dyra? :o fast, skulle jag komma över en sån sötnos skulle jag vara berädd att betala!!! :D

Vet du något stuteri mer betsämt??? webb adress eller så. Jag är helsåld på dessa små krabater.
Jag är inte intreserad av minihästar, utan "normal" strolek på shettis vilket dessa verkar ha. Men att de ser ut som quater hästar på 1 meter i manke...

Sv: Re: Amerikansk Shettis.

Jag vill absolut ha en! jag har dräglat över bilder på googel i några år nu och bestämt mig att om jag blir miljonär så kommer jag starta Amerikansk Shetland stuteri. Såg en film på youtube där dom körde tvåspann och deras trav var underbar<3<3

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Stergo
·
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 405
Senast: Palermo
·
Fritid Vet inte om det finns något mer intresse här men det finns ju några andra sport-trådar så jag tänkte att jag provar! Jag har alltid...
Svar
8
· Visningar
557
Senast: Gabby_Ossi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 193
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka