Amerigo eller behålla min vanliga?

M

Mirrow

Jag har en Cobra, det är mer än tio år gammal och jag älskar den fortfarande. Den ligger från hyfsad till super på alla hästar men börjar komma till åren. Funderar dock inte på att göra av med den men har kollat lite runt på en ny sadel.

Främst skulle den sadeln vara till min äldsta häst men har bestämt mig för att hon går bra med den gammla så nu är frågan om man ska köpa den till en snart fyraåring (väntar då tills senvåren) eller hur har ni gjort? Jag tycker, köpa en så dyr sadel till en 4 åring som fortfarande växer....ska man vänta tills han är fem?

Jag vill ha en dressyrsadel, någon här som har provat de olika modellerna? Vad har ni betalt ca? Jag frågade i falsterbo och fick svar från 25 plus om jag inte minns fel. Vad är bra och vad är dåligt?

Jag älskar som sagt min cobra men de utvecklas tydligen inte längre och det jag ser som negativt med den jag har är att den fortfarande (inköpt 95) färgar av sig, alla vojlockar har svarta räder så som min ridbyxor, dock så är det en sak jag kan överleva då jag aldrig har haft problem med sadeltvång eller ryggont med sadeln.

Sist vad är bästa färgen till en fux, kopia av warsteiner till färg och sätt. Vanlig brun eller?

Mvh carole
 
Sv: Amerigo eller behålla min vanliga?

Men en 12 år gammal Cobra är ju inte gammal! Den håller nog ett bra tag till ;) Och Cobra finns väl att köpa fortfarande? De kan man också ändra bommen på för ifall hästen ändrar sig. Jag hade inte köpt en Amerigo för en så ung häst. Inte till en 5åring helller....

Vad smörjer du sadeln med? En sån dyr sadel ska inte färga av sig alls...
 
Sv: Amerigo eller behålla min vanliga?

Stubben sadeltvål eller liknande, beror på vad affären har. Men oftas något märke jag känner till. Den ahr alltid färgat av sig, sadeln är dock fortfarande svart,,,,

Vad jag känner är att jag lite skulle vilja ha en sadel till. Har bara Cobran som jag änvänder...att rida dressyr i då....

Kanske ska sälja de andra, eurostar (dressyr), cliff Barnsby (hopp), Frank Bains (hopp) och en skitsadel hubertus (hopp).
 
Sv: Amerigo eller behålla min vanliga?

Men du använder också läderbalsam antar jag? Tvättar du sadeln ofta? Prova att endast använda läderbalsam ett tag och se om det hjälper. Annars tycker jag du ska prova Equipes läderprodukter, har läst här av andra att t.ex. Stubbens produkter får italienska sadlar att tappa färg. (om det stämmer vet jag inte då jag inte har haft en italiensk sadel själv, men det verkar inte orimligt, då många använder t.ex. Stubben/Effax produkter och deras italienska sadlar ser ut som... skit.)

Kolla med Ridin.se om det vet någon ÅF av Cobra. Om du gillar deras sadlar hade jag hellre köpt en sån än en Amerigo som är några usenlappar billigare men inte ändringsbar.
 
Sv: Amerigo eller behålla min vanliga?

Vilken tur min inte ser ut som skit! Den ser nästan ny ut....

Ska prova Equipes när den jag har är slut...

Jag kommer nog vänta tills nästa år iallafall innan jag bestämmer mig för en ny sadel. Men jag kommer inte köpa en ny cobra, mest för att han som har det är omöjlig att få kontakt med. Han sålde en jaguar gjord med sadeln, den är alltid sönder och han får aldrig tummarna ur röven och fixar en ny. Så han har förlorat en kund.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 234
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 108
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp